Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Jep, ben ook erg nieuwsgierig wat de 3e orde versie doet qua geluid.
Ondertussen (even in m'n pauze) kleine veranderingen gedaan:

C1 is van 15 naar 12uF gegaan, R1 van 2.2 naar 4.1 en de weerstan parallel aan de tweeter iets laten zakken naar 8.2 Ohm.

Afbeelding

8) waar die pauzes niet makkelijk voor zijn.....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:

C1 is van 15 naar 12uF gegaan, R1 van 2.2 naar 4.1 en de weerstan parallel aan de tweeter iets laten zakken naar 8.2 Ohm.

...........

neem jij je speakers mee naar je werk?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Haha...43 kilo per kast mee in de knapzak???...... 8)
Ik heb de software, frd en zma files van m'n server thuis geplukt en hier in Excel wat zitten stoeien, plaatje "grabben" en weer uploaden... :lol:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ha die edo,

ff offtopic (nu we toch bezig zijn) wat zijn dat voor speakers in je signature?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:

Afbeelding

Probeer die derde orde maar eens met een parallel filter op 1500 Hz. Is eenvoudig te bereiken met een tweede orde elektrisch laag en hoogdoorlaatfilter. Wordt meteen je tweeter weer fatsoenlijk gefilterd want ik heb nu zo mijn twijfels (laat het elektrische plaatje eens zien?)... Je zou wel eens verbaasd kunnen staan. Of het klinkt nergens naar :cry: Maar toch..
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Ha die edo,

ff offtopic (nu we toch bezig zijn) wat zijn dat voor speakers in je signature?
Off-topic? Gaat over het filter van Isis...da's toch on-topic ???.. :lol:
Maar hoi Wowly, ehm de speaker in de signiture (avatar) is de "momus" van Ediosonic. Niet het topmodel, maar zeker geen slecht. HDS units en Seas hoog.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Probeer die derde orde maar eens met een parallel filter op 1500 Hz. Is eenvoudig te bereiken met een tweede orde elektrisch laag en hoogdoorlaatfilter. Wordt meteen je tweeter weer fatsoenlijk gefilterd want ik heb nu zo mijn twijfels (laat het elektrische plaatje eens zien?)... Je zou wel eens verbaasd kunnen staan. Of het klinkt nergens naar :cry: Maar toch..
Denk dat deze tweeter het zo prima kan hebben, maar ik ga je suggestie zeker meenemen in de tests. Ik ben een beetje afgestapt van parallel na wat luistertesten tussen beide type filters, maar ik ga het deze keer weer eens meenemen in de sessie.
Ik heb trouwnes de ZMA en FRD files hier, dus als je zin hebt..... :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Edo,

Ik heb wat zitten hacken met je files. Ook even gekeken wat jouw laatste filter nu doet elektrisch. Je filtert de tweeter bijna niet meer man! Dat gaat echt niet goed hoor! Akoestisch lijkt het wel mee te vallen, maar elektrisch slechts -12 dB op 300 Hz, na ja....

Hieronder simpel filtertje zoals ik aangaf. Bij je laatste filter heb je je tweeter in tegenfase aangesloten. Met onderstaand filter kan zowel in fase als tegenfase, maar ik verwacht dat met tweeter in fase wat beter afstraalgedrag geeft en dus wat beter klinkt.

Woofer aangestuurd met 2.2 mH en 22 uF eroverheen. Tweeter aangestuurd met 15 uF en 0.68 mH en een dempingsnetwerkje met 3.3 ohm in serie en 6.8 ohm parallel. Dit hoogdoorlaatfilter geeft elektrisch bijna 30 dB demping op 300 Hz :wink:

Voor onderstaande karakteristiek heb ik aangenomen dat de tweeter en woofer met centrum 16 cm uit elkaar zitten, dat je baffle 4 graden naar achteren helt, dat je op tweeterhoogte luistert en dat de tweeter in fase is aangesloten.

Afbeelding

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Thanks Jeroen,

Ik heb zelf ook nog even 1 en ander getest in LspCAD. Hieronder zie je het resultaat van de extra condensator van 22 uF in serie met de tweeter (mijn versie ven het simpele serie-filter+ extra C)

Afbeelding

Wat betreft filtering van tweeter in het eerste filter heb ikzelf het idee dat ie het wel aankan, maar zeker een optie waard om misschien iets meer filtering erin te verwerken wat je al aangaf in de post hierboven.

Als ik jou waardes in LspCAD invoer krijg ik onderstaande grafiek.

Afbeelding

Toch leuk die verschillen in simulaties/programma's... :? Maar ook deze parallelle versie gaan we eens bouwen.
Blijft echt het lastigste van de speaker (al lijkt het zoms zo makkelijk..)

p.s. 4 graden klopt, 16 cm afstand tussen units klopt ook.

Edit: na verder onderzoek vandaag blijkt in de versie die gemaakt was gisteravond laat een klein foutje geslopen te zijn. Door vandaag het filter met frisse blik en van begin af aan in beide programma's in te voeren, bleek de grafiek (resultaat) in beide programma's hetzelfde te zijn

Edo
Laatst gewijzigd door Edo op za 09 apr 2005, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb even gecontroleerd met AudioCAD, geeft hetzelfde resultaat als het Excel programma van Jeff B.

Oftewel LspCAD doet iets fout, oftewel je hebt verkeerde waardes ingevoerd, oftewel je hebt de files niet goed ingevoerd. Zma van de woofer vergeten soms?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Mmm, nee niet echt wat vergeten. Misschien LspCAD die 1 en ander toch net iets anders bekijkt. Maar lettende op de schaalverdeling zijn de verschillen maar weinig.
We gaan in iedergeval bouwen, ook je parallel versie. Meten (en luisteren) blijft toch het beste altijd. Dit blijven maar simulaties... :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Edo,

Even zaken in perspectief. Dit is maar gedeeltelijk simulatie. Wat je simuleert is hoe de drivers optellen en dat de componenten ideaal zijn afgezien van wat gelijkstroomweerstand van de spoelen die je ook netjes kan invoeren.

Voor de rest is het puur rekenwerk in het s-domein wat het programma doet. Er mag absoluut geen verschil zitten bij verschillende programma's in de afzonderlijke curves van de drivers. Bij dezelfde meetdata en filternetwerk kan er maar één curve uitkomen anders is oftewel de invoer verschillend oftewel het programma maakt een rekenfout. Geen kwestie van verschillend bekijken dus.

Zelfs het optellen van de drivers is recht-toe-recht-aan rekenwerk op het moment dat je het programma met meetdata laat werken. Over het algemeen worden er dan geen gesimuleerde effecten aan toegevoegd. Eventueel zou het kunnen dat LspCAD slim probeert te doen en een lichte bundeling meeneemt op de curve van de midwoofer door het schuin naar achteren hellen. Maar dit is een theoretische mogelijkheid, ik geloof niet dat LspCAD dat doet in dit geval en ook niet dat het zoveel verschil zou maken. Bovendien zou je dat verschil dan ook zonder filter moeten zien.

Groetjes, Jeroen

P.S. met die extra C van 22 uF voor de tweeter zal het probleem van belastbaarheid een heel stuk uit de wereld geholpen zijn.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

He Jeroen,

Ze zouden allen gelijk moeten zijn ja. En aangezien ik het ook wel vreemd vond heb ik vanmiddag nog eens alles nagelopen en bleek dat ik vannacht bij de twee programma's een klein verschil ingeslopen is ergens. Misschien net de verkeerde ZMA gepakt uit het lijstje of iets, maar in iedergeval zat ik nu de grafieken van LspCad en de Excel sheet over elkaar zijn ze gelijk.
Ik heb het idee dat er in mijn grafiek van gisteravond een zobeltje zat over de woofer of zoiets.
Ik zal vanavond die grafiek aanpassen.

Resume filters op dit ogenblik: Drie versies wil ik gaan proberen.
-3e orde serie (meest ingewikkelde)
-2e orde serie (versie die hiervoor staat maar dan MET die extra condensator op het hoog (en kleine aanpassing)
-2e orde parallel versie van Jeroen.

Zal nog wel even duren voordat alles af is, want ik wil ze alle drie klaar hebben voordat ik ga meten. Zodoende kan de meetopstelling blijven staan en is dus in die metingen een constante factor. Aangezien het filter extern geplaatst wordt is het op die manier makkelijk de metingen te verrichten waarbij alleen het filter veranderd en de rest zoals meetopstelling/plaatsing van speaker en kamerreflecties hetzelfde is.
Er blijft op die manier 1 globale variabele factor over en dat is het filter.

Eerst me nog even buigen over de MDF-filterkastjes. Die hebben een vrij ruime opzet (inhoud) waarin zelfs het 3e orde filter makkelijk geplaatst zal kunnen worden.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Deze morgen de beide 2e orde filters in elkaar gezet.
Links op onderstaande foto het seriefilter, rechts het parallelle filter

Afbeelding

Bij de beide metingen is in de opstelling niets veranderd. Klemmen van filter 1 naar twee verplaatst en meten. Voor de verschillen heb ik ze in Photoshop even op elkaar gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de theoretisch berekende filters. Nog niets is getweakt of aangepast.
Laatst gewijzigd door Edo op zo 24 apr 2005, 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Paar uurtjes later: Kwa klank kwamen de ongetweakte versies erg dicht bij elkaar al had ik een licht voorkeur naar de serieversie.
Nu al een tijdje bezig met het tweaken en de amplitude karakterestiek loopt al wat rechter. De spoel in serie met de woofer is van 1.8 mH naar 2.2 mH gegaan, weerstanden aangepast en veel zitten vergelijken/meten.

Klein detail nog even...wat een woofertje zeg. Tijd geleden dat ik uit zo'n relatief klein ding zo'n lekkere bas gehad heb.... :lol:

Later meer...
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb dit een beetje in stilte zitten volgen, maar nu wil ik toch ff zeggen dat het er prachtig uitziet!

Edo, kun je misschien wat over de mid kwaliteiten van de woofer vertellen? Ik ben namelijk nog naar iets op zoek dat van 100 tot 2,5~3K superieur kan spelen. Grafiekjes zien er natuurlijk goed uit, maar zegt niet alles. Echter is de bruikbaarheid van het ding tot 3 Khz wel aan de krappe kant als ik zo naar de off-axis grafiekjes kijk. Heb je al een waterval gemaakt van je combo? Heb daar namelijk wel interesse in! Ik vind het gewoon een geniaal mooie speaker serie van SS. Ik had eigenlijk zelf de nieuwe 12 cm unit in gedachten, maar die redt het niet tot 100 Hz met voldoende dynamiek. Ik moet dus opzoek naar wat groters (aangezien ik ook geen 4-weg will), en dan komt dus de 15W of 18W om de hoek kijken.

Over die filterexperimenten: hebben jullie daar een berg componeten voor thuis liggen? Of kopen jullie speeds weer wat erbij als je een nieuw component will testen (zo krijg je vanzelf een berg componenten natuurlijk)?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

He Deepspace,

Het is een duur ding die woofer maar een heerlijk driver. Vanmiddag het 3e orde filter in elkaar gezet en meet beter dan de 2e orde versies. klank van het 3e orde is iets frisser/duidelijker/gedetaileerd. Waterval zal ik nog even posten vanavond. De metingen zijn nog niet 100% vanwege het (iets) te kleine kamertje waar ik nu zit. Later als ze beneden in de huiskamer staan ga ik weer meten en zal een meer realistisch beeld geven denk ik. Maar zo voor dit moment geeft dit een leuke indicatie hoe het verloop/klank is.

Of je de 15 of 18 moet gebruiken hangt denk ik ook af van wat je erbij gaa stoppen. De 18 gaat in het laag wat meer tekeer, de 15 loopt wat hoger door.
Wat voor constructie had je in gedachten?

Qua filtercomponenten...jep...er liggen hier nogal wat zakjes en doosjes vol met componenten. Een aantal heb ik afgelopen week gekocht. Niet de meest exotische spoelen en condensatoren anders worde het een dure grap. Ik zat in het filter met wat componenten waarvan ik wilde weten wat beter was. Vandaar even op deze manier getest. Als ik een globale indruk heb van componenten die ik wil gaan gebruiken wordt 1 en ander vervangen door wat durdere versies (qua spoelen) en gaan we weer verder tweaken/meten/luisteren. Zo blijf je bezig hè..
voodooless
Contacteer:

Edo schreef:
Het is een duur ding die woofer maar een heerlijk driver. Vanmiddag het 3e orde filter in elkaar gezet en meet beter dan de 2e orde versies. klank van het 3e orde is iets frisser/duidelijker/gedetaileerd. Waterval zal ik nog even posten vanavond. De metingen zijn nog niet 100% vanwege het (iets) te kleine kamertje waar ik nu zit. Later als ze beneden in de huiskamer staan ga ik weer meten en zal een meer realistisch beeld geven denk ik. Maar zo voor dit moment geeft dit een leuke indicatie hoe het verloop/klank is.
Mijn dank is zeer groot :D . Een indicatie is in eerste instantie voldoende. Ik vind het idd mega mooi uitziende woofers. Ze facineeren me al sinds ik ze voor het eerst zag. Tuurlijk, Seas Excel is mooi, maar dit trekt me toch wel wat meer :P
Of je de 15 of 18 moet gebruiken hangt denk ik ook af van wat je erbij gaa stoppen. De 18 gaat in het laag wat meer tekeer, de 15 loopt wat hoger door.
Wat voor constructie had je in gedachten?
Tja, het zweeft allemaal nog in mijn hoofd. Het is meer iets voor de lange termein planning en ik wil het dan ook niet heel snel gaan maken, maar eerder in fases. Al te concreet is het nog niet, vooral ook omdat ik beetje met de looks zit. Maar ik zweef met een dipool laat (2x 12") voor 20 tot 100 Hz, dan een bass/mid van 100 tot 3000 Hz, en aansluitend een ribbon tweeter (celeritas RB60, want daar ben ik erg tevreden mee). Probleem is dat je de tweeter liever niet onder de 3Khz wil gebruiken, maar dat de woofer toch flink door moet gaan. Ik zie dat de off axis response van alle 15 en 18 SS modellen na de 2.5 Khz flink omlaag gaat. Daar zit in dus wel een beetje mee. Maar SS geeft wel aan dat je ze tot 5~6 Khz kunt gebruiken. Naar mijn inzien is dat wat overdreven (als je goede afstraling wil in ieder geval ;) ). Andere optie is een mooie 7" unit van Accuton/Thiel voor het zelfde geld. Heeft in het voor mijn interessante gebied erg weinig vervorming, maar wel een resonantie, die overigens heel simpel weg te filteren is. De Thiel units liggen echter kwa MaxSPL zo'n 5 dB hoger, en ook een paar dB kwa efficientie.
Als ik een globale indruk heb van componenten die ik wil gaan gebruiken wordt 1 en ander vervangen door wat durdere versies (qua spoelen) en gaan we weer verder tweaken/meten/luisteren. Zo blijf je bezig hè..
Idd ;) voor je het weet heb je idd een berg componenten thuis liggen ;) Mijn verzameling is nog niet erg groot. Zal voor mijn long-term project ook niet nodig zijn, aangezien dat volledig actief gaat worden :P
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:
Paar uurtjes later: Kwa klank kwamen de ongetweakte versies erg dicht bij elkaar al had ik een licht voorkeur naar de serieversie.
Nu al een tijdje bezig met het tweaken en de amplitude karakterestiek loopt al wat rechter. De spoel in serie met de woofer is van 1.8 mH naar 2.2 mH gegaan, weerstanden aangepast en veel zitten vergelijken/meten.

Klein detail nog even...wat een woofertje zeg. Tijd geleden dat ik uit zo'n relatief klein ding zo'n lekkere bas gehad heb.... :lol:

Later meer...
Tweak je de parallel ook nog? De meting komt namelijk niet goed overeen met de simulatie. In zo'n geval check ik via meting de drivers apart om te kijken of je wel echt de 3de orde akoestisch hebt bereikt. Of heb je geen vertrouwen meer in parallel :oops:
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
Maar ik zweef met een dipool laat (2x 12") voor 20 tot 100 Hz, dan een bass/mid van 100 tot 3000 Hz, en aansluitend een ribbon tweeter (celeritas RB60, want daar ben ik erg tevreden mee). Probleem is dat je de tweeter liever niet onder de 3Khz wil gebruiken, maar dat de woofer toch flink door moet gaan. Ik zie dat de off axis response van alle 15 en 18 SS modellen na de 2.5 Khz flink omlaag gaat. Daar zit in dus wel een beetje mee.
Zozo, 2x12", mid/bas en ribbon...leuk (en prijzig) Waarom 2x12"?
Ik heb die sub van Jeroen, de Peerless XLS kunnen beluisteren en daar was ik best van onder de indruk wat die neerzet. Maargoed, da's je eigen keuze natuurlijk. Maar als je een keer de SS 18 wil horen...no problemo.
Jeroen_d schreef:
Tweak je de parallel ook nog? De meting komt namelijk niet goed overeen met de simulatie. In zo'n geval check ik via meting de drivers apart om te kijken of je wel echt de 3de orde akoestisch hebt bereikt. Of heb je geen vertrouwen meer in parallel
Jazeker dat we die nog gaan verfijnen. Vandaag tot 18:00 uur bezig geweest met de 3e orde versie. Was lastiger dan ik dacht. Het blijkt nu ook dat er ergens nog iets in de kast zelf zit. Bij alle filters zit een dip rond de 4300 Hz (ongeveer 3dB). Nog even verder sleutelen dus. Leuk was dat aan het einde van de middag het 3e orde gafiekje iets vlakker was dan de andere twee, en wonderbaarlijk lekker klonk. Maar goed, 's avonds testen is wat moeilijk met vrouw en kinderen op bed, dus zal volgende week wel worden voordat ik weer verder kan. Dan gaat de parallel versie onder de loep.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Oh ja, dit was vanmiddag laat, nog even wat grafiekjes etc van 3e orde versie:

Afbeelding

(En hier ook weer die dip die ook bij de beide andere filter was te zien. )

Afbeelding
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Toen ik vanmiddag bezig was nog even als eerste test wat opgemeten op de luisteras (groen), op 30 graden (rood) en op 60 graden (blauw)....Was ik nog vergeten te plaatsen....

Afbeelding
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jeetje Edo, dat is echt goed man! Perfect afstraalgedrag en waterval, dat wordt misschien wel een blijvertje die 3de orde :wink: Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed hoe dit moet worden verklaard, want die 18W moet toch gaan bundelen?

Groet, Jeroen
voodooless
Contacteer:

Edo schreef:
Zozo, 2x12", mid/bas en ribbon...leuk (en prijzig) Waarom 2x12"?
Ik heb die sub van Jeroen, de Peerless XLS kunnen beluisteren en daar was ik best van onder de indruk wat die neerzet. Maargoed, da's je eigen keuze natuurlijk. Maar als je een keer de SS 18 wil horen...no problemo.
Zo zeg, dat ziet er lekker uit :D . Waarom 2x 12" ? Tja, het is allemaal nog in een pril stadium, maar een W-dipool heeft een extreem lage vervorming. Ik zou liever twee 10" units nemen, maar tot nu toe heb ik nog geen geschikte gevonden. maar ik blijf verder zoeken (is al lastig zat om geschikte 12" units te krijgen tegen een redelijke prijs).

Een keerte komen luisteren zou ik wel leuk vinden... alleen zo als altijd woon ik in the middle of knowhere en is het altijd ver rijden :P Maar goed, ik zou eens vanuit mijn werk (Tiel) kunnen komen, maar voorlopig heb ik het behoorlijk druk. Nouja, je bent ook nog niet helemaal klaar natuurlijk.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed hoe dit moet worden verklaard, want die 18W moet toch gaan bundelen?
Pas vanaf 2.5 Khz volgens de grafiekjes, en aangezien Edo volgens zijn grafiek jes lager X't zal er van bundeling geen sprake zijn. Maar afstraalgedrag is idd heel er goed. Zelfs geen vreemde inzakkingen ofzo. Erg super.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja deepspace, logisch dat jij er twee wilt per kant. In een dipool bas is dat zelfs voor een XLS-12 geen overbodige luxe.

Wat dat bundelen betreft, volgens de grafiekjes van scan speak begint het toch maar liefst met 10 dB in te zakken bij 2.5 kHz als je op 60 graden kijkt. Daarom snap ik het niet goed want Edo crosst op nog ietsje hoger dan 2.5 kHz met het 3de orde seriefilter.

Groet, Jeroen
Gesloten