Composietversterkertje bouwen (long term?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef: vr 05 jan 2024, 17:47
Ja klopt 5V rms, staat ook in de manual zag ik. Als je de DAC voluit op max zet clipt het wel natuurlijk :D Maar dat is niet de bedoeling van de DAC. Hou er ook rekening mee dat niet alle digitale content maximaal uitgestuurd is. Heel veel, zo niet het meeste, is dat niet. Van Qobuz b.v. blijft er best wel e.e.a. steken bij -20dB. Wat extra "gain" reserve is dan juist wel prettig. Dit is iets wat je gewoon moet proberen: Normaal huiskamer niveau is ong. tussen de -20dB en -40dB t.o.v. maximaal (0dB ). Mocht het dan nog te hard zijn (te gevoelig) met die gebalanceerde kabels naar je idee dan is het wel aan te passen met een paar weerstanden, maar dat zien we dan wel a.d.h. van die uitkomst.
Nou, inmiddels ben ik volledig gebalanceerd (hoewel mijn vrouw daar anders over denkt) en met veel muziek kom ik nu niet meer boven 40% van de volumeregeling van de DAC uit. Ik zou toch graag de gain ietsje verminderen Peter, kan jij weestandcombinaties voorstellen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Welke waarden heb je er nu in zitten voor R15/R16 en R23/R24
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

R15/R16: 2K
R23/R24: 1K

Idealiter kom ik ergens uit op een Uin_max 5 Vrms, maar die optie staat niet op het schema
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

tigradekat schreef: vr 19 jan 2024, 10:16
R15/R16: 2K
R23/R24: 1K
Ok. Maak dan R15/R16 5K1, 0,1% dan heb je 2,5x minder gain. Is dat niet genoeg kun je ze nog wat groter maken naar 6K2, 0,1%. Is een beetje proberen wat je prettig vindt.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

oke, ik bestel wel een reeks van 3K3 tot 6K2, en dan probeer ik wel wat goed werkt in mijn setup en luistergewoonten.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

tigradekat schreef: ma 18 dec 2023, 22:09

De trafos zijn fluisterstil, erg fijn. Wel even 1,5A zekeringen bestellen, 1A is wat te krap nu

IMG20231218195908.jpg

Oh ja, dit wou ik ook nog even recht zetten: 1A trage zekeringen gaan prima, maar niet alle trage zekeringen kunnen even goed tegen de hoge inrush current van ringkerntrafo's blijkbaar.

Ik ben nog eens in de data sheets gaan kijken, en er blijkt tussen de verschillende trage zekeringen een groot verschil te zitten tussen de "i2t" waarde. Deze waarde geeft de piekstroom capaciteit in Ampere aan, gemeten over een aantal milliseconden.

De 1A zekeringen die ik eerst gebruikte hadden een i2t van 6A, maar ik heb nu zekeringen met een i2t van 19A gevonden. Deze werken probleemloos.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Ja, dat klopt wel. En de tolerantie kan ook nog eens flink zijn. Daarom altijd wat meer uitgeven aan een gerenommeerd merk en dan nog. Wellicht had je dit ook gevonden: Trage zekeringen slijten een beetje. Ze bestaan uit een zilveren smeltdraadje met daaromheen een laagje tin. Dat tin geleidt veel minder maar zorgt wel voor extra warmtebuffer en daarmee traagheid. Dat tin diffundeert langzaam in het zilver. Daarmee wordt de weerstand van het zilverdraadje hoger mettertijd en dan wordt de nominale "waarde" kleiner. Dus oudere zekeringen gaan ook eerder dan nieuwe. Als het goed is hou je daar rekening mee bij het ontwerp en neem je de waarde 1,5 keer groter dan berekend.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef: vr 19 jan 2024, 10:22
tigradekat schreef: vr 19 jan 2024, 10:16
R15/R16: 2K
R23/R24: 1K
Ok. Maak dan R15/R16 5K1, 0,1% dan heb je 2,5x minder gain. Is dat niet genoeg kun je ze nog wat groter maken naar 6K2, 0,1%. Is een beetje proberen wat je prettig vindt.
4.7K is dikke prima, zo blijkt
Plaats reactie