Audio en Techniek A15-MKIII
Moderator: Beheerdersteam
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Gaat al aardig de goede kant op! Je kunt ook onderdoor R15/R16 voor R9 als je daar het massavlak wat smaller maakt. Verder zou je R4 en R8 ook naast R1 kunnen plaatsen. R1 evt kwart slag draaien.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Een half uurtje schuiven en opnieuw spoortjes trekken leverde dit op.
Een mooi compact geheel, lijkt me. ik kan het bord ook weer een paar mm inkorten.
Ondertussen 1 mono versterker geheel gedemonteerd.
En een begin gemaakt met een aantal aanpassingen.
Zo heb ik een aantal gaten erbij geboord in het hoekprofiel en het koelprofiel.
Dit zat oorspronkelijk met 4 x M4 aan elkaar, nu worden het 2 x M5 en 6 x M4.
Een mooi compact geheel, lijkt me. ik kan het bord ook weer een paar mm inkorten.
Ondertussen 1 mono versterker geheel gedemonteerd.
En een begin gemaakt met een aantal aanpassingen.
Zo heb ik een aantal gaten erbij geboord in het hoekprofiel en het koelprofiel.
Dit zat oorspronkelijk met 4 x M4 aan elkaar, nu worden het 2 x M5 en 6 x M4.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Functioneel is het nu wel in orde. Qua netheid misschien nog een beetje schuiven maar dat is nu verdere aan jezelf 
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ah, dat zijn goede berichten.
Inderdaad moeten er nog allemaal details wat netter gemaakt worden.
Dat is voor de komende avonden.
Inderdaad moeten er nog allemaal details wat netter gemaakt worden.
Dat is voor de komende avonden.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Hoi Ray, ik volg het ook al een tijdje en wil ook nog wat opmerken. Dit betreft de collector aansluiting van de TIP47. Die kun je ook onder R11 door laten lopen dan kan die via vervallen. Misschien heb je dit al aangepast. In de laatste foto is dat stuk print net niet zichtbaar.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Dank voor de tip, Douwe. ik zal er eens naar kijken of dit mogelijk is.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ray, kom je met al die vrijetijdsbesteding nog wel aan je normale werkzaamheden toe?
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
En met wat kunst en vliegwerk is het negatieve regelgedeelte ook klaar.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Lekker bezig Ray, zier er netjes uit.
Wat mij nog wel opvalt is dat je annotaties in je silk laag op sporen aan de bovenzijde hebt staan.
Dat schijnt ook iets te zijn wat niet handig zou zijn.
Verder nog even goed kijken of je spoorafstand goed is.
Dat stukje onder C8 ziet er raar uit bij het grondvlak.
Wat mij nog wel opvalt is dat je annotaties in je silk laag op sporen aan de bovenzijde hebt staan.
Dat schijnt ook iets te zijn wat niet handig zou zijn.
Verder nog even goed kijken of je spoorafstand goed is.
Dat stukje onder C8 ziet er raar uit bij het grondvlak.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Tis een van de tips die ik in het verleden mee heb gekregen.
Ik zou weer even moeten zoeken in welk topic dat ook al weer was.
Ik zou weer even moeten zoeken in welk topic dat ook al weer was.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Mijn ervaring is dat het helemaal geen punt van discussie is.
Zie onderstaande foto van een door mij getekend en door JLCPCB gefabriceerd printje, een onderdeel van mijn modulaire synthesizer.
Dubbelzijdig, met kopersporen op de toplayer.
De witte tekst en symbolen zijn uitstekend leesbaar.
(wel maak ik de teksten wat vetter dan de standaard instelling, heet "ratio" in Eagle.)
Ze wijken op geen enkele wijze af van hetgeen op het massavlak staat.
Ik zie er dus geen enkel probleem in.
Zie onderstaande foto van een door mij getekend en door JLCPCB gefabriceerd printje, een onderdeel van mijn modulaire synthesizer.
Dubbelzijdig, met kopersporen op de toplayer.
De witte tekst en symbolen zijn uitstekend leesbaar.
(wel maak ik de teksten wat vetter dan de standaard instelling, heet "ratio" in Eagle.)
Ze wijken op geen enkele wijze af van hetgeen op het massavlak staat.
Ik zie er dus geen enkel probleem in.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Denk dat George via’s bedoelt. Silk op sporen is idd geen probleem.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Zou kunnen, tis al weer even geleden.
Al vind ik het voor de leesbaarheid eigenlijk vaker wel netjes staan als de tekst naast de baan staat.
Al vind ik het voor de leesbaarheid eigenlijk vaker wel netjes staan als de tekst naast de baan staat.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Vaak heb je daar de ruimte niet voor. Silk doe je eigenlijk ook alleen bij componenten die handmatig bestukt worden, reference designator en indien van toepassing pin 1 indicatie, anode/kathode etc. Bij automatisch plaatsen kan het in de weg zitten en wil je er eigenlijk zo min mogelijk silk op hebben, componenten die scheef op de print komen, smd bedoel ik dan.
In onze hobby plaatsen we over het algemeen handmatig en zetten we overal silk bij, refdes is gebruikelijk, waarde niet. Maar als je zelf je printen tekent bepaal je dat helemaal zelf natuurlijk. Wat nog wel eens misgaat is dat men silk te klein neemt; beste is niet kleiner dan 1mm hoogte, 0.8mm als het niet anders kan, anders wordt het onleesbaar.
In onze hobby plaatsen we over het algemeen handmatig en zetten we overal silk bij, refdes is gebruikelijk, waarde niet. Maar als je zelf je printen tekent bepaal je dat helemaal zelf natuurlijk. Wat nog wel eens misgaat is dat men silk te klein neemt; beste is niet kleiner dan 1mm hoogte, 0.8mm als het niet anders kan, anders wordt het onleesbaar.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Met via's kan i.d.d. kleine tekst onleesbaar worden. Dat is even een kwestie van zorgvuldig plaatsen. Voor lijnen en vlakken is dat doorgaans geen probleem. Dan heb je hooguit "printworm" 
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Teksten plaatsen op via's is inderdaad niet zo verstandig, en op soldeerpads al helemaal niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Door de designrules zal de tekst uiteindlijk nooit op een pad of via terecht komen.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Hangt af van hoe je dat instelt (of ingesteld is). Ik heb er geen moeite mee met via's:
En JLPCB checkt dat ook niet af, die print het silk gewoon over via's heen.
En JLPCB checkt dat ook niet af, die print het silk gewoon over via's heen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Inderdaad. In Kicad staat dat gewoon aan. Op pads lukt je zo wie zo niet door de keep out van de componenten.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
En een uurtje sleutelen verder om het geheel netjes af te werken.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
R3 misschien nog een beetje naar rechts. Daar iets meer ruimte maken .
