Audio en Techniek A15-MKIII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Gaat al aardig de goede kant op! Je kunt ook onderdoor R15/R16 voor R9 als je daar het massavlak wat smaller maakt. Verder zou je R4 en R8 ook naast R1 kunnen plaatsen. R1 evt kwart slag draaien.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Een half uurtje schuiven en opnieuw spoortjes trekken leverde dit op.
Naamloos22.png
Een mooi compact geheel, lijkt me. ik kan het bord ook weer een paar mm inkorten. :D

Ondertussen 1 mono versterker geheel gedemonteerd.
En een begin gemaakt met een aantal aanpassingen.

Zo heb ik een aantal gaten erbij geboord in het hoekprofiel en het koelprofiel.
Dit zat oorspronkelijk met 4 x M4 aan elkaar, nu worden het 2 x M5 en 6 x M4.
09 - Gaten Souvrijnen.jpg
10 - Extra gaten boren.jpg
11 - Gaten tappen.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Functioneel is het nu wel in orde. Qua netheid misschien nog een beetje schuiven maar dat is nu verdere aan jezelf ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ah, dat zijn goede berichten. :yeah: :goedzo:
Inderdaad moeten er nog allemaal details wat netter gemaakt worden.
Dat is voor de komende avonden.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

Hoi Ray, ik volg het ook al een tijdje en wil ook nog wat opmerken. Dit betreft de collector aansluiting van de TIP47. Die kun je ook onder R11 door laten lopen dan kan die via vervallen. Misschien heb je dit al aangepast. In de laatste foto is dat stuk print net niet zichtbaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dank voor de tip, Douwe. ik zal er eens naar kijken of dit mogelijk is.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door AatV »

Ray, kom je met al die vrijetijdsbesteding nog wel aan je normale werkzaamheden toe? :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ja hoor, dat is best redelijk te doen. :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En met wat kunst en vliegwerk is het negatieve regelgedeelte ook klaar.
Naamloos24.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Kappa7 »

Lekker bezig Ray, zier er netjes uit.
Wat mij nog wel opvalt is dat je annotaties in je silk laag op sporen aan de bovenzijde hebt staan.
Dat schijnt ook iets te zijn wat niet handig zou zijn.
Verder nog even goed kijken of je spoorafstand goed is.
Dat stukje onder C8 ziet er raar uit bij het grondvlak.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: do 12 okt 2023, 18:27
Wat mij nog wel opvalt is dat je annotaties in je silk laag op sporen aan de bovenzijde hebt staan.
Dat schijnt ook iets te zijn wat niet handig zou zijn.
:think: Hoe dat zo? Misschien vind je het minder net maar functioneel maakt dat helemaal niets uit. Zou je ook geen fijne SMD kunnen ontwerpen. Daar staat toch ook de silk over de kopersporen heen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Kappa7 »

Tis een van de tips die ik in het verleden mee heb gekregen.
Ik zou weer even moeten zoeken in welk topic dat ook al weer was.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Shadow »

Pass Pearl topic van jou George
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef: do 12 okt 2023, 17:40
En met wat kunst en vliegwerk is het negatieve regelgedeelte ook klaar.

Naamloos24.png
Mooi gedaan Ray.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Mijn ervaring is dat het helemaal geen punt van discussie is.
Zie onderstaande foto van een door mij getekend en door JLCPCB gefabriceerd printje, een onderdeel van mijn modulaire synthesizer.
20231012_210306.jpg
Dubbelzijdig, met kopersporen op de toplayer.
De witte tekst en symbolen zijn uitstekend leesbaar.
(wel maak ik de teksten wat vetter dan de standaard instelling, heet "ratio" in Eagle.)
Ze wijken op geen enkele wijze af van hetgeen op het massavlak staat.
Ik zie er dus geen enkel probleem in.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Barry2001 »

Denk dat George via’s bedoelt. Silk op sporen is idd geen probleem.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Kappa7 »

Zou kunnen, tis al weer even geleden.
Al vind ik het voor de leesbaarheid eigenlijk vaker wel netjes staan als de tekst naast de baan staat.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Barry2001 »

Vaak heb je daar de ruimte niet voor. Silk doe je eigenlijk ook alleen bij componenten die handmatig bestukt worden, reference designator en indien van toepassing pin 1 indicatie, anode/kathode etc. Bij automatisch plaatsen kan het in de weg zitten en wil je er eigenlijk zo min mogelijk silk op hebben, componenten die scheef op de print komen, smd bedoel ik dan.
In onze hobby plaatsen we over het algemeen handmatig en zetten we overal silk bij, refdes is gebruikelijk, waarde niet. Maar als je zelf je printen tekent bepaal je dat helemaal zelf natuurlijk. Wat nog wel eens misgaat is dat men silk te klein neemt; beste is niet kleiner dan 1mm hoogte, 0.8mm als het niet anders kan, anders wordt het onleesbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Met via's kan i.d.d. kleine tekst onleesbaar worden. Dat is even een kwestie van zorgvuldig plaatsen. Voor lijnen en vlakken is dat doorgaans geen probleem. Dan heb je hooguit "printworm" :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Teksten plaatsen op via's is inderdaad niet zo verstandig, en op soldeerpads al helemaal niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ds23man »

Door de designrules zal de tekst uiteindlijk nooit op een pad of via terecht komen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Hangt af van hoe je dat instelt (of ingesteld is). Ik heb er geen moeite mee met via's:
IMG_3246_NCA.jpg
En JLPCB checkt dat ook niet af, die print het silk gewoon over via's heen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ds23man »

Inderdaad. In Kicad staat dat gewoon aan. Op pads lukt je zo wie zo niet door de keep out van de componenten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En een uurtje sleutelen verder om het geheel netjes af te werken.
Naamloos25.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

R3 misschien nog een beetje naar rechts. Daar iets meer ruimte maken .
Plaats reactie