Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

[youtube][/youtube]
Ah!buis schreef: ma 18 okt 2021, 19:24
Volgens schema zitten er geen stopweerstanden aan de stuurroosters EL84.
Misschien 1K...10k ertussen hangen ?
Wat ook wel wordt gedaan is tussen elke anode en de +B (midden UGT) een serieschaleling van bijv 1n+3k3 te zetten.De 1n moet wel minstens goed zijn voor minstens 1000 volt.
Anne
Anne deze tweak werkt prima 3K3 aan de UGT+ Anode,s EL84 andere kant 3K3 samen aan de 1NF en die weer aan middentap + hoogspanning
maar ik kom niet verder meer als 4,6 Volt rms over 8 ohm :-s
Dus kost meer dan helft van mijn power
Bijlagen
D019DF8F-9B4A-45F5-982E-E78DDB17DB43.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door douwebakker »

Dat klopt ook wel Bert. De helft van het vermogen wordt immers in de 3K3 weerstanden verstookt.
Douwe
Ik denk dat Anne het zo bedoelt.
bert.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

Anne schrijft toch duidelijk tussen elke anode en de B+ een serie schakeling van bv 1N + 3K3 te zetten :think:
Ik ga er eens aan rekenen dat er over die 3K3 de helft van het vermogen moet vallen is het kind met badwater weg gooien :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door douwebakker »

Misschien heeft Anne het een beetje onduidelijk geschreven of heb je het niet goed begrepen, maar over de Raa van van de trafo ongeveer 10K zet je een weerstand van 6,6K. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door PimDriessen »

Dit schema zag ik pas voorbij komen, door Anne geplaatst.

Groet,
Pim
ScreenShot448.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

Ja zo heb ik het gemaakt maar ik ben wat met de C,s en R zit nu met 330pf en 15K dat werkt goed op 1 kant de andere kant is het wat minder mooi misschien kan ik het bij de toonregeling wat corrigeren
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: ma 01 nov 2021, 17:28
Misschien heeft Anne het een beetje onduidelijk geschreven of heb je het niet goed begrepen, maar over de Raa van van de trafo ongeveer 10K zet je een weerstand van 6,6K. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Nee dat denk ik ook niet Ik denk dat Anne het meer als voorbeeld bedoeld heeft en dat ik zelf de waarden moest vinden
Ik heb een kant heel mooi en de andere kant last nog wat te wensen over
Nu geen puf meer Douwe, morgen komt mn zus op bezoek , moet eerst wat opruimen Anders gaat ze mopperen
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,
Hier heb ik bij mijn versterker goede resultaten mee behaald, 2X 10 Nano in serie 1000 volt, had ik nog liggen.
Groet,
Pim
ScreenShot449.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef: di 02 nov 2021, 13:03
Dag Bert,
Hier heb ik bij mijn versterker goede resultaten mee behaald, 2X 10 Nano in serie 1000 volt, had ik nog liggen.
Groet,
Pim

ScreenShot449.jpg
Bedankt Pim , ik zal het voor de aardigheid gewoon proberen
Heb je XC uitgerekend voor de 5000pF ?
Dat is 1591 ohm bij 20 khz dat is een grote belasting voor de trafo bij die frequentie Pim
Nu zijn er niet veel mensen in onze hobby die 20khz kunnen horen maar 10 khz is het 3K dat is net bijna zoveel als de trafo
Ofwel je bent de helft in warmte aan het opstoken in warmte in je buizen :think:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,

Nee heb niets uitgerekend, alleen naar de blokgolf gekeken, dat is dus niet zo slim om het zo te doen.
Bedankt voor de waarschuwing.
Wil het nu op onderstaande manier gaan uitproberen, dat geeft toch verkeerde belasting?.
Groet,
Pim
ScreenShot453.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

Dat is denk ik een beter begin Xc en R zijn gelijk bij 20 khz en de wisselstroom weerstand voor deze combinatie is 7k2
Ik doe dit uit rekenen op een app van het internet ElectronicTB pro ik heb er eenmalig een paar euro voor betaald Pim
Er is ook een kastje wat dit kan van Peak
Dan kun je het meten
Maar er zijn op dat plek ook nog andere dingen die de berekening doen afwijken zoals de spoelen van de trafo en capaciteiten
Dus eerst berekenen die waarden dan plaatsen en wat fijn tunen
Wat ook gaat is een varabele condensator met voldoende plaatafstand Niet doen gevaarlijk!
Ik heb mijn verhaal gewist daar ik niet wil dat je daar een 750 volt spanning op je handen krijgt en ik hier een overlijdings bericht voorbij zie komen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

Weer een nieuwe wending in de Canwell versterker
Ik heb al 2 x ECC83 vervangen omdat de JJ ECC83 welke er in zaten niet goed presteerde
Nu was ik voor de zoveelste keer bezig de compensatie voor beide kanalen gelijk te krijgen
Het was me al aardig gelukt , maar als ik de volume opdraaide veranderde blokgolf.
Dat wilde ik niet
Wat mij ook opviel dat een kanaal veel langer duurde om te gaan versterken
De gloeistroom op beide kanalen was gelijk terwijl een kant 15 seconden langer nodig had om iets te gaan versterken
Buizen gewisseld en het verschijnsel verhuisde mee
Daar nieuwe in gezet en beide kanalen beginnen tegelijkertijd te versterken
Dus alle 4 EL84 waren of kapot glaswerk of versleten idem de ECC83
Maar de compensatie die ik heb aan gebracht om beide kanalen aan elkaar gelijk te maken kunnen er weer uit
Maar weer eeen stap verder
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door VintageHarry »

Hierna toch maar eens verder met een buizentester, Bert? ;)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

VintageHarry schreef: vr 05 nov 2021, 22:11
Hierna toch maar eens verder met een buizentester, Bert? ;)
Nee geen tijd Ik heb beloofd een versterker te bouwen voor iemand
Dus die is eerst en in de tijd dat ik door wachtijd onderdelen ofzo maak ik de monobill 3 af
Dat is eigenlijk zo gebeurd , maar dat gekloot van die buurman bederft mn bouwplezier Harry
Het vreet aan me
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door VintageHarry »

Ja, dat laatste is zwaar kl*te, ik snap het helemaal :( Toch maar vol zien te houden, Bert, en de hobby geeft gelukkig wat afleiding.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

VintageHarry schreef: vr 05 nov 2021, 23:40
Ja, dat laatste is zwaar kl*te, ik snap het helemaal :( Toch maar vol zien te houden, Bert, en de hobby geeft gelukkig wat afleiding.
Dat wordt juist gepoogd onmogelijk te maken Harry
Als ik hobby wordt dat opgemerkt en beginnen de zgn strafmaatregelen
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door VintageHarry »

:( :( :(
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door Kappa7 »

Dat kan je natuurlijk ook weer terug afstraffen door een paar dagen weg te gaan en de muziek met zware bas net wat te hard aan te laten staan.
Sub goed tegen de muur en laat het maar een paar dagen door dreunen, en elke keer als hij daar weer wat op doet weer wat harder zetten.
Kortom gooit hij een asbak dan gooi jij een vuilnisbak terug.

Is natuurlijk wel verleidelijk maar of je het er ook mee oplost???
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

Ik heb 2 buren Als ik die een wil straffen door harde muziek af te spelen (geniet) de andere ook
Het spijt me George , ik ben geen geen persoon die dat kan , De grootste klootzak wint dat
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door Kappa7 »

Ik snap het Bert maar verleidelijk is het soms wel.
Het siert je dat je dat niet doet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

Kappa7 schreef: za 06 nov 2021, 10:54
Ik snap het Bert maar verleidelijk is het soms wel.
Het siert je dat je dat niet doet.
Het is gewoon machteloosheid
Niks aan hoor :-s
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

Even in de rest van mijn geluidsinstallatie opgenomen
En klinkt lekker
Geen oscillatie,s meer nagenoeg recht tussen 50 en 15 khz
30 hz gaat heel goed met 1 watt idem 20 khz komt vlot 10-12 Watt uit met nieuwe buizen 6P14P en ECC83
Nieuwe buizen hielpen meteen om wat vervorming weg te werken
Klinkt prima ook de koptelefoon aansluiting werkt zonder kraakjes wel met volume regelaar dicht wat brom maar met geringste verhoging volume is dat meteen weg
Project is klaar Kan overal staan zonder schaamte :D
Kan nu ook op 230 Volt spelen zonder dat de gloeispanning boven de 6,4 volt komt
Maar nog nooit eerder zo,n wrak opgeknapt met hulp van FreesKees :dank: :dank:
Zou het gekocht hebben met nieuwe buizen Echter er zat niet 1 buis in die nog 100% presteerde
Elke buis was wat mee
Bijlagen
506E7917-8D5F-4A03-97FE-7ABA32B156BE.jpeg
FA0FC173-7529-40FD-8984-B77D924C2128.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door douwebakker »

Mooi gedaan hoor Bert. Weer een project afgewerkt. Wat is het volgende?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door OpaBert »

Die versterker met de KT150 70-100 Watt als ik 70 haal is de taak volbracht
Begin met dezelfde stuur 6J5 en fase draaier 6N6P / ECC99 print als in de monobill 3
Maar moet eerst aluminium bewerken in de schuur
Weinig CNC de Trafo doos misschien wel , moet daar over nadenken
Misschien het midden wat koelsleuven frezen
Dan het Zetwerk daar kan een 0.5mm aan afwijking in zitten
Zijkanten daarna op pasmaat frezen deze zijn 10 mm aluminium wat ik wel in de midden wat dunner maak
Vastklemmen op elkaar boren tappen en vastschroeven volgende gaatje idem
Moet wel mn boortjes een kleurtje geven
Zodat ik steeds de goede pak en niet per ongeluk een 3 mm boor gebruik en daar nog schroefdraad in moet tappen
Daar begin ik maar mee Douwe :D
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Frontplaat Canwel sa124- of Wembley two twelve

Bericht door VintageHarry »

Dit ziet er erg netjes uit zo, Bert, respect hoor! :)
Plaats reactie