gitaarversterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

er zijn nog wel wat quirks,

Zo is die fluittoon af en toe nog wel aanwezig en functioneren de pots niet helemaal zoals ze horen.
Volume doet bijvoorbeeld vrij weinig maar dat komt denk ik doordat ik die verkeerd heb aangesloten.

Ben er eigenlijk blind vanuit gegaan dat de pinout van beide pots op een dubbele potmeter hetzelfde is en heb hem dus gekruisd aangesloten.
Maar zal nog eens checken of ie niet inwendig al is gekruisd waardoor het niet werkt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd, het versterkt :D Het gepiep dat je hoort kan goed oscillatie zijn, is wel een beetje een ding met buizenversterkers. Wat in elk geval hier tegen helpt is de grid weerstanden zo dicht mogelijk op de voet solderen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Het is niet alleen gefluit.

Grid weerstanden zitten volgens mij al direct op de voet.....

Het lijkt alleen wel of ie ook vroegtijdig al volledig over zijn nek gaat. Het signaal verdwijnt dan in een soort gehoest. Je kunt dit creeeren door bijvoorbeeld met de gain en volume te rommelen. In bepaalde standen van de fasedraaier is ie er gevoeliger voor dan in anderen.

Kan dit komen doordat de voedingsspanning tog gemiddeld ongeveer 20V hoger ligt als waarvoor de schakeling ontworpen is? En zo ja welke waarden zou ik bijvoorbeeld kunnen of moeten wijzigen om dit effect wat te verminderen. Het is natuurlijk een gitaar versterker en een gitaar versterker die je niet vol open kunt gooien heb je niets aan ;) Hahaha.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: gitaarversterker

Bericht door John P »

Ik denk dat je nieuwe pots moet halen die tot 11 gaan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Kan me niet voorstellen dat het door die 20V extra komt, kijkt niet zo nauw. Je moet hier gaan meten zodat je ziet wat er gebeurd en waar het fout gaat.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Ik zou alleen niet weten hoe en waar te beginnen.....
Hij bromt overigens ook nog wat misschien dat dat er ook mee te maken heeft. Kan dat komen door de AC gloei?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Is denk ik van latere zorg, kan ook komen door aarding die je zou kunnen verbeteren. Je moet eerst zien een stabiele situatie te krijgen. Oscillatie (als dat het gefluit is) duidt op een onstabiele situatie. Buizen zijn vaak veel breedbandiger dan transistoren en zijn er vatbaar voor.

Stel dat je op een scoop zou kunnen kijken kun je de voeding bekijken. Voeding is het belangrijkste, dit is in feite je versterker. Als die mooi schoon en stabiel is, wat 'ie denk ik hier wel is met de basis voeding zoals je 'm gebruikt, kun je het signaal bekijken. Bv eerst niets op de ingang en dan de uitgang bekijken. Als dit goed is een gedefinieerd signaal aanbieden zoals een sinus van 1 kHz, wordt dat netjes versterkt.
Is er iemand in je kennissenkring die je zou kunnen helpen met een scoop?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Ik zal vanavond of morgen eens proberen om een beetje een redelijk geluidsclipje op te nemen van de bijgeluiden die geproduceerd worden.
Ik zou zo A niet weten waar ik een scoop vandaan moet halen en B is het 20 jaar geleden dat ik zo'n ding voor het laast gebruikt heb, en dat was dan ook nog eens in een gecontroleerde omgeving.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

Als je de spanningen bij de X-en 's invult kunnen we zien of de instellingen kloppen.
Wel tov de massa, 8 stuks :-s .
De A,B,C en D die je opgaf staan er al in.
Hopelijk het goeie schema :?
Anne
Bijlagen
ttt-extra.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Ga ik Morgen even voor zitten.

Heb voor vandaag even genoeg versterker van de binnenkant gezien ;)

Hij klinkt overigens ondanks dat ie wat bromt en je nog flink aan de knoppen moet draaien om er wat acceptabels uit te krijgen op het moment wel erg lekker :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: gitaarversterker

Bericht door democles »

Even aan de kant leggen Harm,en overmorgen weer naar kijken........... :wink: (en ondertussen wat beluchtingsgaatjes frezen voor een dac projectje van een forumlid,geeft wat afleiding en een frisse kijk op wat komen gaat............. :mrgreen: }

En dan de bedrading wat strakker er in zetten. (en met strakker,bedoel ik niet de tyrapjes die je er om hebt gezet,vaak is losser beter.)

De gloei bedrading lijkt wel goed,misschien wat doen met de HV draden die er overeen lopen.

Dat hoesten van de versterker klinkt als,, clippen,,te veel sap uit de voorversterking de eindtrap in.

Meet eerst de spanningen ,zoals Anne zegt.

Verder mooi werk :goedzo: en er komt geluid uit,ook wel mooi op dit punt.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: gitaarversterker

Bericht door democles »

Leuk filmpje.

Als dit zonder pedaaltjes is,krijgt de eindversterking te veel sap.

Elke vervorming voelt als iets nieuws,maar geeft niet aan of de versterker zich uitleeft .

Nog even wat werk dus.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

is zonder pedalen en zelfs nog aan de Clean kant van het spectrum. Het kan allemaal nog veer smeriger enz maar dan is het tegelijkertijd ook zo luid dat de mic van mijn telefoon het niet meer aan kan.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Nou de spanningen ingevuld op de X-en:

V1a:
p1-165V
p3-2v

v1b:
p6-162v
p8-2v

v2:
p1-221v
p6-222v
p8-59v

v3/4:
p3-12v
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: gitaarversterker

Bericht door democles »

Even het schema er bij............. :mrgreen:
Bijlagen
ttt-extra.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Lijkt mij wel in orde, de instellingen. Het versterkt ook wel zeg je.. Alle verbindingen goed nagelopen, nergens iets vergeten of per ongeluk kortgesloten?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Democles was vanavond even hier en de meeste nare bijgeluiden zijn er uit.

Nadat ie naar huis is gegaan nog een potmeter vervangen en daar is het ook nogmaals een heel stuk door verbeterd.

Het enige dat er nu nog in zit is een vervelend brommetje.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Hmmm lol

waarschijnlijk was de oorzaak van de brom iets op mijn bureau ofzo...... Hij staat nu een meter verder op en is practisch stil, totdat je alle knoppen echt maximaal open draait maar goed dan komt er ook een bak herrie uit die voor thuisgebruik niet echt geschikt meer is :P

Iedereen iig heel erb bedankt voor alle hulo HULP (einde edit).

Plaatjes volgen.
Laatst gewijzigd door hrscharft op vr 27 nov 2015, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: gitaarversterker

Bericht door ds23man »

De Hudo ken ik wel, maar een Hulo? :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Bij deze dan een paar plaatjes.

Wat je met een CNC-masjien en een paar stukjes populier al niet kan bereiken in een middag :P
Bijlagen
DSC_0137.JPG
DSC_0138.JPG
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

en natuurlijk nogmaals dank aan Sander die het apparaat heeft af willen staan waar het allemaal mee begonnen is :)
Bijlagen
DSCF5769.JPG
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: gitaarversterker

Bericht door sander1238 »

Heel mooi geworden hoor
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

wat vinden jullie? Zal ik er voor die paar euro nog een stel wieltjes onder zetten van de AC tion?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: gitaarversterker

Bericht door ds23man »

Eerder een paar spuitbussen in de kleur oranje!

https://www.google.nl/search?q=orange+g ... AQ_AUIBygC
Plaats reactie