gitaarversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: gitaarversterker
er zijn nog wel wat quirks,
Zo is die fluittoon af en toe nog wel aanwezig en functioneren de pots niet helemaal zoals ze horen.
Volume doet bijvoorbeeld vrij weinig maar dat komt denk ik doordat ik die verkeerd heb aangesloten.
Ben er eigenlijk blind vanuit gegaan dat de pinout van beide pots op een dubbele potmeter hetzelfde is en heb hem dus gekruisd aangesloten.
Maar zal nog eens checken of ie niet inwendig al is gekruisd waardoor het niet werkt.
Zo is die fluittoon af en toe nog wel aanwezig en functioneren de pots niet helemaal zoals ze horen.
Volume doet bijvoorbeeld vrij weinig maar dat komt denk ik doordat ik die verkeerd heb aangesloten.
Ben er eigenlijk blind vanuit gegaan dat de pinout van beide pots op een dubbele potmeter hetzelfde is en heb hem dus gekruisd aangesloten.
Maar zal nog eens checken of ie niet inwendig al is gekruisd waardoor het niet werkt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: gitaarversterker
Gefeliciteerd, het versterkt
Het gepiep dat je hoort kan goed oscillatie zijn, is wel een beetje een ding met buizenversterkers. Wat in elk geval hier tegen helpt is de grid weerstanden zo dicht mogelijk op de voet solderen.
Re: gitaarversterker
Het is niet alleen gefluit.
Grid weerstanden zitten volgens mij al direct op de voet.....
Het lijkt alleen wel of ie ook vroegtijdig al volledig over zijn nek gaat. Het signaal verdwijnt dan in een soort gehoest. Je kunt dit creeeren door bijvoorbeeld met de gain en volume te rommelen. In bepaalde standen van de fasedraaier is ie er gevoeliger voor dan in anderen.
Kan dit komen doordat de voedingsspanning tog gemiddeld ongeveer 20V hoger ligt als waarvoor de schakeling ontworpen is? En zo ja welke waarden zou ik bijvoorbeeld kunnen of moeten wijzigen om dit effect wat te verminderen. Het is natuurlijk een gitaar versterker en een gitaar versterker die je niet vol open kunt gooien heb je niets aan
Hahaha.
Grid weerstanden zitten volgens mij al direct op de voet.....
Het lijkt alleen wel of ie ook vroegtijdig al volledig over zijn nek gaat. Het signaal verdwijnt dan in een soort gehoest. Je kunt dit creeeren door bijvoorbeeld met de gain en volume te rommelen. In bepaalde standen van de fasedraaier is ie er gevoeliger voor dan in anderen.
Kan dit komen doordat de voedingsspanning tog gemiddeld ongeveer 20V hoger ligt als waarvoor de schakeling ontworpen is? En zo ja welke waarden zou ik bijvoorbeeld kunnen of moeten wijzigen om dit effect wat te verminderen. Het is natuurlijk een gitaar versterker en een gitaar versterker die je niet vol open kunt gooien heb je niets aan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: gitaarversterker
Kan me niet voorstellen dat het door die 20V extra komt, kijkt niet zo nauw. Je moet hier gaan meten zodat je ziet wat er gebeurd en waar het fout gaat.
Re: gitaarversterker
Ik zou alleen niet weten hoe en waar te beginnen.....
Hij bromt overigens ook nog wat misschien dat dat er ook mee te maken heeft. Kan dat komen door de AC gloei?
Hij bromt overigens ook nog wat misschien dat dat er ook mee te maken heeft. Kan dat komen door de AC gloei?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: gitaarversterker
Is denk ik van latere zorg, kan ook komen door aarding die je zou kunnen verbeteren. Je moet eerst zien een stabiele situatie te krijgen. Oscillatie (als dat het gefluit is) duidt op een onstabiele situatie. Buizen zijn vaak veel breedbandiger dan transistoren en zijn er vatbaar voor.
Stel dat je op een scoop zou kunnen kijken kun je de voeding bekijken. Voeding is het belangrijkste, dit is in feite je versterker. Als die mooi schoon en stabiel is, wat 'ie denk ik hier wel is met de basis voeding zoals je 'm gebruikt, kun je het signaal bekijken. Bv eerst niets op de ingang en dan de uitgang bekijken. Als dit goed is een gedefinieerd signaal aanbieden zoals een sinus van 1 kHz, wordt dat netjes versterkt.
Is er iemand in je kennissenkring die je zou kunnen helpen met een scoop?
Stel dat je op een scoop zou kunnen kijken kun je de voeding bekijken. Voeding is het belangrijkste, dit is in feite je versterker. Als die mooi schoon en stabiel is, wat 'ie denk ik hier wel is met de basis voeding zoals je 'm gebruikt, kun je het signaal bekijken. Bv eerst niets op de ingang en dan de uitgang bekijken. Als dit goed is een gedefinieerd signaal aanbieden zoals een sinus van 1 kHz, wordt dat netjes versterkt.
Is er iemand in je kennissenkring die je zou kunnen helpen met een scoop?
Re: gitaarversterker
Ik zal vanavond of morgen eens proberen om een beetje een redelijk geluidsclipje op te nemen van de bijgeluiden die geproduceerd worden.
Ik zou zo A niet weten waar ik een scoop vandaan moet halen en B is het 20 jaar geleden dat ik zo'n ding voor het laast gebruikt heb, en dat was dan ook nog eens in een gecontroleerde omgeving.
Ik zou zo A niet weten waar ik een scoop vandaan moet halen en B is het 20 jaar geleden dat ik zo'n ding voor het laast gebruikt heb, en dat was dan ook nog eens in een gecontroleerde omgeving.
Re: gitaarversterker
Als je de spanningen bij de X-en 's invult kunnen we zien of de instellingen kloppen.
Wel tov de massa, 8 stuks
.
De A,B,C en D die je opgaf staan er al in.
Hopelijk het goeie schema
Anne
Wel tov de massa, 8 stuks
De A,B,C en D die je opgaf staan er al in.
Hopelijk het goeie schema
Anne
Re: gitaarversterker
Ga ik Morgen even voor zitten.
Heb voor vandaag even genoeg versterker van de binnenkant gezien
Hij klinkt overigens ondanks dat ie wat bromt en je nog flink aan de knoppen moet draaien om er wat acceptabels uit te krijgen op het moment wel erg lekker
Heb voor vandaag even genoeg versterker van de binnenkant gezien
Hij klinkt overigens ondanks dat ie wat bromt en je nog flink aan de knoppen moet draaien om er wat acceptabels uit te krijgen op het moment wel erg lekker
Re: gitaarversterker
Even aan de kant leggen Harm,en overmorgen weer naar kijken...........
(en ondertussen wat beluchtingsgaatjes frezen voor een dac projectje van een forumlid,geeft wat afleiding en een frisse kijk op wat komen gaat.............
}
En dan de bedrading wat strakker er in zetten. (en met strakker,bedoel ik niet de tyrapjes die je er om hebt gezet,vaak is losser beter.)
De gloei bedrading lijkt wel goed,misschien wat doen met de HV draden die er overeen lopen.
Dat hoesten van de versterker klinkt als,, clippen,,te veel sap uit de voorversterking de eindtrap in.
Meet eerst de spanningen ,zoals Anne zegt.
Verder mooi werk
en er komt geluid uit,ook wel mooi op dit punt.
En dan de bedrading wat strakker er in zetten. (en met strakker,bedoel ik niet de tyrapjes die je er om hebt gezet,vaak is losser beter.)
De gloei bedrading lijkt wel goed,misschien wat doen met de HV draden die er overeen lopen.
Dat hoesten van de versterker klinkt als,, clippen,,te veel sap uit de voorversterking de eindtrap in.
Meet eerst de spanningen ,zoals Anne zegt.
Verder mooi werk
Re: gitaarversterker
Leuk filmpje.
Als dit zonder pedaaltjes is,krijgt de eindversterking te veel sap.
Elke vervorming voelt als iets nieuws,maar geeft niet aan of de versterker zich uitleeft .
Nog even wat werk dus.
Als dit zonder pedaaltjes is,krijgt de eindversterking te veel sap.
Elke vervorming voelt als iets nieuws,maar geeft niet aan of de versterker zich uitleeft .
Nog even wat werk dus.
Re: gitaarversterker
is zonder pedalen en zelfs nog aan de Clean kant van het spectrum. Het kan allemaal nog veer smeriger enz maar dan is het tegelijkertijd ook zo luid dat de mic van mijn telefoon het niet meer aan kan.
Re: gitaarversterker
Nou de spanningen ingevuld op de X-en:
V1a:
p1-165V
p3-2v
v1b:
p6-162v
p8-2v
v2:
p1-221v
p6-222v
p8-59v
v3/4:
p3-12v
V1a:
p1-165V
p3-2v
v1b:
p6-162v
p8-2v
v2:
p1-221v
p6-222v
p8-59v
v3/4:
p3-12v
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: gitaarversterker
Lijkt mij wel in orde, de instellingen. Het versterkt ook wel zeg je.. Alle verbindingen goed nagelopen, nergens iets vergeten of per ongeluk kortgesloten?
Re: gitaarversterker
Democles was vanavond even hier en de meeste nare bijgeluiden zijn er uit.
Nadat ie naar huis is gegaan nog een potmeter vervangen en daar is het ook nogmaals een heel stuk door verbeterd.
Het enige dat er nu nog in zit is een vervelend brommetje.
Nadat ie naar huis is gegaan nog een potmeter vervangen en daar is het ook nogmaals een heel stuk door verbeterd.
Het enige dat er nu nog in zit is een vervelend brommetje.
Re: gitaarversterker
Hmmm lol
waarschijnlijk was de oorzaak van de brom iets op mijn bureau ofzo...... Hij staat nu een meter verder op en is practisch stil, totdat je alle knoppen echt maximaal open draait maar goed dan komt er ook een bak herrie uit die voor thuisgebruik niet echt geschikt meer is
Iedereen iig heel erb bedankt voor allehulo HULP (einde edit).
Plaatjes volgen.
waarschijnlijk was de oorzaak van de brom iets op mijn bureau ofzo...... Hij staat nu een meter verder op en is practisch stil, totdat je alle knoppen echt maximaal open draait maar goed dan komt er ook een bak herrie uit die voor thuisgebruik niet echt geschikt meer is
Iedereen iig heel erb bedankt voor alle
Plaatjes volgen.
Laatst gewijzigd door hrscharft op vr 27 nov 2015, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: gitaarversterker
Bij deze dan een paar plaatjes.
Wat je met een CNC-masjien en een paar stukjes populier al niet kan bereiken in een middag
Wat je met een CNC-masjien en een paar stukjes populier al niet kan bereiken in een middag
Re: gitaarversterker
en natuurlijk nogmaals dank aan Sander die het apparaat heeft af willen staan waar het allemaal mee begonnen is 
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: gitaarversterker
wat vinden jullie? Zal ik er voor die paar euro nog een stel wieltjes onder zetten van de AC tion?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: gitaarversterker
Eerder een paar spuitbussen in de kleur oranje!
https://www.google.nl/search?q=orange+g ... AQ_AUIBygC
https://www.google.nl/search?q=orange+g ... AQ_AUIBygC
