Revox A700

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

guuz
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 03 sep 2014, 0:30

Re: Revox A700

Bericht door guuz »

ds23man schreef:
In de A700 zitten ze niet in de signaalweg.
Hi ds23man

Ik heb veel respect voor je thread (waarvan ik veel geleerd heb), maar deze bewering is NIET correct.
Er zitten hopen tantaaltjes in de signaalwegen van de REVOX A700 (Record amplifier, Reproduce amplifier, Input amplifier, Interconnection PC Board, Tone control, Headphone amplifier); Kijk maar in de Service Documentation: http://timelimited.magnetofon.de/docs/s ... 00--ok.zip

IK vermoed dat als je de koppel C's door MKS2 WIMA typen bv http://okaphone.com/artikel.asp?id=458150 vervangt, het geluid beter zal worden.
MKP zou nog beter zijn, maar die worden wel erg groot (en duur)!

Maar sommigen zeggen dat je het oorspronkelijke ontwerp moet laten, zoals het was (wat jij dus gedaan hebt).
https://www.gearslutz.com/board/geekslu ... stion.html


Greetz,


Mart
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Revox A700

Bericht door Pjotr »

Het oorspronkelijke concept zo laten komt meer van de freaks die alles zo origineel mogelijk willen houden, inclusief de klank. No matter what it is :D Maar die tantaaltjes vervangen door polypropyleen caps zal je nog zwaar tegen kunnen vallen van wat je er uiteindelijk mee op schiet. Elco's in de signaalweg wil helemaal nog niet zeggen dat dat slecht is. Hangt echt van veel factoren af. Maar over het algemeen kan het prima bij laag-signaal circuits zoals in die Revox, zonder dat het ook maar iets met de klank doet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Dank voor de complimenten, maar ik moet dat ding nog weer opbouwen. Zal wel een winterproject worden.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Revox A700

Bericht door Mr Tube »

De Tantaaltjes vervangen door goede Elco's zoals de Nichicon fine Gold lijkt me de beste oplossing, MKP's is leuk maar ze passen gewoon niet en dan krijg je allerlei nood grepen om ze er toch op te krijgen. Middel is dan erger dan de kwaal!
De Nichicon FG passen wel goed op de plek van de tantaaltjes en het zijn speciale audio condensatoren, kosten ook niet zo veel wat natuurlijk ook wel fijn is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revox A700

Bericht door ray5150 »

Mr Tube schreef:
De Nichicon FG passen wel goed op de plek van de tantaaltjes en het zijn speciale audio condensatoren, kosten ook niet zo veel wat natuurlijk ook wel fijn is.
Waar haal je die vandaan dan ? behalve Ebay zou ik niet zo snel een leverancier weten die dat in kleine aantallen verkoopt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revox A700

Bericht door ray5150 »

Mooie tip. die kende ik niet. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Revox A700

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Mr Tube schreef:
De Nichicon FG passen wel goed op de plek van de tantaaltjes en het zijn speciale audio condensatoren, kosten ook niet zo veel wat natuurlijk ook wel fijn is.
Waar haal je die vandaan dan ? behalve Ebay zou ik niet zo snel een leverancier weten die dat in kleine aantallen verkoopt.
Ga jij nou ook al mee met die cult van audio hipppies? Ze zien er i.i.g. schattig uit. Alleen zie je daar niks meer van met de deksel er op :relax:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revox A700

Bericht door ray5150 »

Nee, dat niet. maar als iets specifieks word aangestipt vind ik het wel prettig als men dan ook aangeeft waar men dat vandaan kan halen. :relax:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Revox A700

Bericht door democles »

Ja, kon deze dingen alleen ergens in Azië vinden,en als we het dan in de wandelgangen over de klank hebben,goede basweergave :hide:

Dan is die link zeer welkom :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Het was de vierde hit in Googel.... :lol:
guuz
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 03 sep 2014, 0:30

Re: Revox A700

Bericht door guuz »

Hi DS23 en anderen,

Even nog een terugkoppeling,wat betreft de conditie van tantaal elko's in een REVOX A700 (nu 40 jaar oud!).

Ik heb mijn REVOX A700 wat opgeknapt (Ontstoorcondensatoren RIFA Miniprint (10X) vervangen (2 kapot) en alle FRAKO Elko's (de meeste hadden gelekt en hadden sterk gereduceerde waarden).
Ook de tantaals van het Capstanboard, Power Supply, Tapecontrol en Relais board vervangen.
Bijna allen waren nog volledig in spec.
Capstanboard tantalen vervangen door film C's (WIMA MKS2), Tantalen op Tapecontrolboard vervangen door nieuwe tantalen (te weinig ruimte voor WIMA MKS2).


Het schijnt dat tantalen niet zo goed tegen afvlakken van voedingslijnen kunnen (slaan door: Kortsluiting) , maar dat ze als koppel C heel lang meegaan.
Dit wordt door mijn metingen bevestigd.
Ik heb de bovenstaande prints gereviseerd als voorzorgsmaatregel, omdat anders misschien een kapotte tantaal niet meer verkrijgbare IC's (TDA100, TCA561, SC10429) om zeep helpt. Dit wordt wel op Amerikaanse fora gemeld.
Bovendien de stuur torren van de TCA561's geupgraded (van BC108B naar BC141-16), zoals in de Studer B67 Mk1.
En de gelijkrichters van de Powersupply en motor control boards opgewaardeerd (Te weinig marge in spanning en stroom: designprobleem): is later door STUDER zelf veranderd in de B67Mk2 en de laatste B67Mk1). Er is ook een Servicebulletin over de gelijkrichters in de voeding.
Ik heb trouwens ook de werkspanning van de elko's verhoogd : 3-4X de actuele spanning (6V werkspanning in een 5V circuit is echt veel te weinig marge).

Ik heb ook in de Reproduce Amplifier en het Interconnection board de koppel tantalen (van de TBA931/3 IC's) met lage waarden (tot 10uF) vervangen door WIMA MKS2 film condensatoren (heb elders in de audio prints de tantalen laten zitten; gebruik het deck enkel voor Play Back).

Het lijkt of het geluid wat opener is , maar misschien is dat verbeelding (kan geen A/B testen doen).
Concluderend kan ik zeggen dat de tantalen op de meeste plaatsen nog erg goed zijn en dat vervangen waarschijnlijk niet nodig was.

groeten, Mart
Tapecontrolboard Voor.JPG
Tapecontrolboard Na.JPG
01  bad tantalum caps.JPG
02  Tantalums.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Volgens mij moet ik hier ook nog iets mee......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Revox A700

Bericht door Henkjan »

afstoffen in elk geval :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Hoezo?
_DSC3686[1].JPG
:hide: :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revox A700

Bericht door ray5150 »

Compressor met een luchtspuitje erover, en je ziet er niks meer van. :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Was even aan het reken, denk dat ik totaal 500 euro aan onderdelen kwijt ben voor een volledige revisie.

Als je als pro dan ook nog eens de uren gaat tellen is het niet raar dat je 3600 euro mag aftikken voor een volledig gereviseerd apparaat:

https://www.revox-online-shop.com/hifi- ... 1495?c=118
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Revox A700

Bericht door Pjotr »

Je kunt de elektronica wel oplappen maar hoe zit het dan met de staat van de koppen? Al zal dat voor een huiskamermachine wel mee kunnen vallen t.o.v. een pro gebruikte machine.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Koppen zijn in perfecte staat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Jaja, volledig gereviseerd met extra's van Revoxonline a 300 euro. Een aandrukrol kost al 40-50 euro.....

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... veel-extra

Maar even verder met mijn gebakje: de aanloopcondensatoren van de motoren.

De wikkelmotoren hebben C's met 2 capaciteiten waar je niet meer aankomt en denk dat ze ooit door Rifa speciaal voor Studer zijn gemaakt.

Jammer dan voor de originaliteit, ik prak er gewoon 8uF in voor 50 Hz:
Knipsel.PNG
Kost geen drol trouwens:

https://www.eoo-bv.nl/voor-motor/1150-cona-8uf.html
Plaats reactie