Oriënteringsfase buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Zweitse schreef:
Wederom een vraag, is deze UGT te gebruiken met een EL84?
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... 0-ohm.html
De impedanties van een UGT kan je zien als verhoudingsgetallen. De uitgangsimpedantie staat aangegeven als 5 Ohm.
Als je luidspreker ca. 7 Ohm is, wordt de primaire impedantie (7/5) maal 6 = ruim 8 KOhm, in dit geval dus prima bruikbaar.
Vind alleen de prijs erg hoog. Zelfs als je een mooie C-kern UGT met een frequentie bereik tot ruim over de 100 kHz. laat wikkelen in Schagen, ben je een stuk goedkoper uit.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Ik heb besloten ringkernen te gebruiken. Ik heb genoeg EL84's om er 4 per kanaal te gebruiken, en dan is de amplimo 3A524 ringkern wel geschikt.
Die heb ik ook gezien, maar vraag mij af of deze met een Raa van 4K wel geschikt is voor de versterker die ik wil bouwen?
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... -taps.html
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door nl3prc »

Als je een speaker van 8 ohm aansluit op deze trafo dan moet je dat op de 4 ohms wikkel doen dan wordt de R.A.A ( weerstand van Anode tot Anode ) weer 8Kohm

Of je zet twee EL84 buizen parallel aan elkaar dus twee per kant van de trafo
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Zweitse schreef:
pappaleo schreef:
Ik heb besloten ringkernen te gebruiken. Ik heb genoeg EL84's om er 4 per kanaal te gebruiken, en dan is de amplimo 3A524 ringkern wel geschikt.
Die heb ik ook gezien, maar vraag mij af of deze met een Raa van 4K wel geschikt is voor de versterker die ik wil bouwen?
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... -taps.html
Nee, die is niet geschikt. Ik heb ze thuis liggen in een paar afgekeurde vdv40 eindbakken. Ze zijn wel geschikt voor 4*EL84 (per kanaal).

De trafo's die sander1328 te koop heeft zijn van dit type en voor jouw doel wel geschikt. Dus als je wilt kan je ze nog steeds van Sander overnemen.
Neem jij ze niet (waarom niet?) dan neem ik ze van Sander over en gaan ze op de plank voor een toekomstproject.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
De trafo's die sander1328 te koop heeft zijn van dit type en voor jouw doel wel geschikt. Dus als je wilt kan je ze nog steeds van Sander overnemen.
Neem jij ze niet (waarom niet?) dan neem ik ze van Sander over en gaan ze op de plank voor een toekomstproject.
Ik weet dat ze nog te koop zijn, maar wil geen overhaaste beslissingen nemen. Ik wil mij gewoon nog even oriënteren. De UGT kost in Polen €28, dus zo groot is het prijsverschil nu ook weer niet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Die Poolse trafo's zien er heel behoorlijk uit,hoogstens wat te hoge impedantie geeft beetje minder vermogen.
Meer in de buurt van de aanbevolen waarde voor een schappelijke prijs hier gevonden.Hoe betrouwbaar en wat de meerkost gaat zijn weet ik niet.
http://store.triodestore.com/40-18045.html
http://www.transcendar.com/3.html
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Die Poolse trafo's zien er heel behoorlijk uit,hoogstens wat te hoge impedantie geeft beetje minder vermogen.
Meer in de buurt van de aanbevolen waarde voor een schappelijke prijs hier gevonden.Hoe betrouwbaar en wat de meerkost gaat zijn weet ik niet.
http://store.triodestore.com/40-18045.html
http://www.transcendar.com/3.html
Anne
Daar zit geen UL Tap op.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Daar zit geen UL Tap op.
Heeft de HF-10 toch ook niet :? .
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Daar zit geen UL Tap op.
Heeft de HF-10 toch ook niet :? .
Anne
Maar ik wil deze bouwen :mrgreen:
Bijlagen
EL84 PP-UL AMP.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Oh ja,dan gaan die zonder tap niet. UL geeft wel nog een stapje vermogen achteruit met 10k trafo. Raa zou dan tussen de 6k en de 8k moeten zitten.
Anne
Bijlagen
PPinstl.JPG
PPztp.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 05 feb 2014, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
UL geeft wel nog een stapje vermogen achteruit met 10k trafo. Raa zou dan tussen de 6k en de 8k moeten zitten.
Anne
Hoeveel watt zou dat dan ongeveer zijn?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Ah!buis schreef:
UL geeft wel nog een stapje vermogen achteruit met 10k trafo. Raa zou dan tussen de 6k en de 8k moeten zitten.
Anne
Hoeveel watt zou dat dan ongeveer zijn?
Heb er nog een overzichtje bijgezet,nu heb je 8k bij 250V 300V zonder tap en 6K of 8k met tap op 300V voeding.
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Ah!buis schreef:
UL geeft wel nog een stapje vermogen achteruit met 10k trafo. Raa zou dan tussen de 6k en de 8k moeten zitten.
Anne
Hoeveel watt zou dat dan ongeveer zijn?
Heb er nog een overzichtje bijgezet,nu heb je 8k bij 250V 300V zonder tap en 6K of 8k met tap op 300V voeding.
Anne
Ik ben niet zo thuis in de bouw van buizenversterkers, maar als ik het goed begrijp kom ik met twee buizen en een UGT van 8K Ohm uit op 17 Watt. Met een UGT van 10K Ohm zou ik toch zeker 10 Watt moeten overhouden?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Die 17W is zonder UL.Met en 8k is dat 11W .Als je dan zakt naar 6k hou je 10W over.
Vermoed dat je met 10k en UL onder de 9W komt.Vanuit de eerste 17W lijkt dat heel watt :lol: :lol: .Scheelt toch maar 3dB :o .
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

En wat hou je over als je het verhaal in triode zet?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Die 17W is zonder UL.Met en 8k is dat 11W .Als je dan zakt naar 6k hou je 10W over.
Vermoed dat je met 10k en UL onder de 9W komt.Vanuit de eerste 17W lijkt dat heel watt :lol: :lol: .Scheelt toch maar 3dB :o .
Anne
Daar kun je een huiskamer toch goed mee vullen :wink:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Kappa7 schreef:
En wat hou je over als je het verhaal in triode zet?
Buizenversterkers bouwen is nieuw voor mij, ik wil dan ook niet teveel van het schema afwijken.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

Hoi zweitse ik heb een versterker gemaakt van dat schema van dhtrob.
Ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit, maar heb nog wel een 50hz brommetje erin.
Dus besteed wat aandacht aan de voeding. Met deze versterker werd ik derde :rock: bij een geluidstest van de tubesociety.
image.jpg
Trafos besteld bij klare in hoorn geen aanrader erg lange wachttijd wel tevreden erover.
Buizen en condensatoren van jj , koppelcondensatoren die groene grote russische.
El84 in triode gezet. Maar je houdt genoeg vermogen over.
Leuk en goed schema.

Dennis
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door ray5150 »

Is dat koperplaat ?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

Dat hoeft ook niet naar het is dan ook puur om te laten zien wat er mogelijk is met verschillende instellingen van een versterker.
Daarnaast is het leuk om uit te proberen wat de verschillende instellingen doen met de klank van de versterker. Dat is dus eigenlijk meer iets voor als de versterker klaar is.
Wel is het dan handig om er van tevoren rekening mee te houden dat het kan.
Als je geen UL tap heb is er alleen nog de keuze uit triode en pentode instelling, beide klinken anders.
In het algemeen wordt de voorkeur gegeven aan triode.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

Ja 2mm netjes gebogen hieronder zit een aluminium plaat waar alles op gemonteerd zit.
En bij de volumeknop een stukje koper wat ingefreest zit.
Dennis
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

Hoi george jij weet nog hoe die klinkt he :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

metabaron schreef:
Hoi george jij weet nog hoe die klinkt he :D
Klopt prima versterker niets mis mee,
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

metabaron schreef:
Hoi zweitse ik heb een versterker gemaakt van dat schema van dhtrob.
Ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit, maar heb nog wel een 50hz brommetje erin.
Dus besteed wat aandacht aan de voeding. Met deze versterker werd ik derde :rock: bij een geluidstest van de tubesociety.
image.jpg
Trafos besteld bij klare in hoorn geen aanrader erg lange wachttijd wel tevreden erover.
Buizen en condensatoren van jj , koppelcondensatoren die groene grote russische.
El84 in triode gezet. Maar je houdt genoeg vermogen over.
Leuk en goed schema.

Dennis
Mooi hoor, welke buis heb je gebruikt in de voeding?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

Gelijkrichter ez81 van phillips of jj en de smoorspoel van hammond.
Ik zit niet thuis anders had ik ff gekeken.

Dennis
Plaats reactie