Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Van de ventilatoren? Link? Kan op ebay nog niets vinden zo.
En anders deze maar:
http://nl.farnell.com/maxon-motor/11012 ... dp/1761278
En anders deze maar:
http://nl.farnell.com/maxon-motor/11012 ... dp/1761278
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vinyl Revival
Dit zou ook eens een idee kunnen zijn: een capstan moter van revox studer. AC en servodrive met opnemer. Werden in het begin door Pabst gemaakt ( A77)
Re: Vinyl Revival
En als je nou eens op zoek gaat naar een motor van/voor/uit een Linn LP12 ?
Ik heb hier alvast een schema voor een (Linn Valhalla) motorsturing...
Met een crystal sturing, zoals Gehard al suggereerde.
Ik heb hier alvast een schema voor een (Linn Valhalla) motorsturing...
Met een crystal sturing, zoals Gehard al suggereerde.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Heb ik gedaan Ray. Degene die ik gevonden heb zijn 180 pond!
Ik krijg niet echt geschikte ac motoren gevonden.
Ik krijg niet echt geschikte ac motoren gevonden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vinyl Revival
Die Revox motoren zijn de meest rustig draaiende motoren die ik heb gezien. Ze zijn wel lekker lomp ( 10 cm doorsnede), maar daar ligt ook hun kracht. Die dingen zijn voor een een habbekrats op ebay.de te krijgen.
http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-C ... 519b395167
http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-C ... 519b395167
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Eindelijk! Daar heb ik tenminste wat aan.
Ik zie ook deze:
http://www.ebay.de/itm/REVOX-B77-MKII-W ... 526wt_1059
En
http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-W ... 1504wt_689
Die zien er wat beter uit en kleiner. Zijn die ook geschikt?
Ik zie ook deze:
http://www.ebay.de/itm/REVOX-B77-MKII-W ... 526wt_1059
En
http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-W ... 1504wt_689
Die zien er wat beter uit en kleiner. Zijn die ook geschikt?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vinyl Revival
Dat zijn de wikkelmotoren, daar heb je niks aan en net zo groot. Die zijn niet geschikt voor servo regeling!Vinculum schreef:Eindelijk! Daar heb ik tenminste wat aan.
Ik zie ook deze:
http://www.ebay.de/itm/REVOX-B77-MKII-W ... 526wt_1059
En
http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-W ... 1504wt_689
Die zien er wat beter uit en kleiner. Zijn die ook geschikt?
Waar ik even mee zit is het toerental, moeten we toch even zien te berekenen.......
Re: Vinyl Revival
Of gewoon deze
http://www.ebay.com/itm/Philips-AC-Sync ... 4ac04092a1
En met deze stuur je het aan
http://www.ebay.com/itm/Power-board-LIN ... 4ab1a78d6a
Moet je mogelijk wel aanpassen aangezien de aanbieder niet echt tevreden is.
Maar je kan ook het schema van Ray nemen.
http://www.ebay.com/itm/Philips-AC-Sync ... 4ac04092a1
En met deze stuur je het aan
http://www.ebay.com/itm/Power-board-LIN ... 4ab1a78d6a
Moet je mogelijk wel aanpassen aangezien de aanbieder niet echt tevreden is.
Maar je kan ook het schema van Ray nemen.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op ma 21 jan 2013, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Kappa7
Die motor heeft een mooi prijsje! Is alleen wel 110v, is dat een probleem? Alleen de aansturing heeft verzendkosten van 600 dollar!
Maar daar is vast wel een andere aansturing voor te maken, of niet Ray?
Die motor heeft een mooi prijsje! Is alleen wel 110v, is dat een probleem? Alleen de aansturing heeft verzendkosten van 600 dollar!
Maar daar is vast wel een andere aansturing voor te maken, of niet Ray?
Re: Vinyl Revival
Die motor drijft wel een andere plateau diameter aan maar daarmee kan mogelijk de motor onder het plateau weg gewerkt worden.
Ik zal eens kijken of dat gaat met de gewichtjes aan de onderzijde.
Andere optie is om de poelie op de motor groter te maken dan kan het wel.
Aangezien je de poelie nog moet maken zal dat wel lukken.
Nu nog uitzoeken hoe groot deze dan moet worden.
Ik zal eens kijken of dat gaat met de gewichtjes aan de onderzijde.
Andere optie is om de poelie op de motor groter te maken dan kan het wel.
Aangezien je de poelie nog moet maken zal dat wel lukken.
Nu nog uitzoeken hoe groot deze dan moet worden.
Re: Vinyl Revival
Nou, ik heb net iets heeel intressants gevonden.
Een (AC) motorsturing op basis van een PIC, met een uitgebreide beschrijving, met .HEX files erbij, en jawel... een set eagle files...
Het enigste probleem zou kunnen zijn de verkrijgbaarheid van die PIC, want die zijn nogal beperkt houdbaar.
Maar, daar is vast ook wel weer een mouw aan te passen.
http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html
Die eagle layout ziet er niet uit, maar daar ga ik mij wel eventjes op kwaad maken...
(en de prijs valt ook mee, ik denk dat je dat voor een euro of 50 draaiend kan hebben.)
Een (AC) motorsturing op basis van een PIC, met een uitgebreide beschrijving, met .HEX files erbij, en jawel... een set eagle files...
Het enigste probleem zou kunnen zijn de verkrijgbaarheid van die PIC, want die zijn nogal beperkt houdbaar.
Maar, daar is vast ook wel weer een mouw aan te passen.
http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html
Die eagle layout ziet er niet uit, maar daar ga ik mij wel eventjes op kwaad maken...
(en de prijs valt ook mee, ik denk dat je dat voor een euro of 50 draaiend kan hebben.)
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 21 jan 2013, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Vinyl Revival
Nee die 110V is een normale waarde die in elke Thorens en Linn wordt gebruikt.Vinculum schreef:Kappa7
Die motor heeft een mooi prijsje! Is alleen wel 110v, is dat een probleem? Alleen de aansturing heeft verzendkosten van 600 dollar!
Maar daar is vast wel een andere aansturing voor te maken, of niet Ray?
Je kunt hem zelfs aan het lichtnet hangen zonder sturing maar dan heb je alleen een condensator nodig.
Kijk maar eens bij een Thorens 160 daar zit het zo, Zelfde motor.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vinyl Revival
Dat is niet te vergelijken met een Revox motor ( alleen al qua gewicht niet, denk dat de Revox een Kg weegt). Denk dat je dit moet vergelijken tussen een motor van een Trabant en een Rolls Roys V12..........Kappa7 schreef:Of gewoon deze
http://www.ebay.com/itm/Philips-AC-Sync ... 4ac04092a1
En met deze stuur je het aan
http://www.ebay.com/itm/Power-board-LIN ... 4ab1a78d6a
Moet je mogelijk wel aanpassen aangezien de aanbieder niet echt tevreden is.
Maar je kan ook het schema van Ray nemen.
Re: Vinyl Revival
Mooi ding als dat wat gaat worden wil ik daar ook wel in mee doen voor mijn Thorensray5150 schreef:Nou, ik heb net iets heeel intressants gevonden.
Een (AC) motorsturing op basis van een PIC, met een uitgebreide beschrijving, met .HEX files erbij, en jawel... een set eagle files...![]()
![]()
Het enigste probleem zou kunnen zijn de verkrijgbaarheid van die PIC, want die zijn nogal beperkt houdbaar.![]()
Maar, daar is vast ook wel weer een mouw aan te passen.
http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html
Die eagle layout ziet er niet uit, maar daar ga ik mij wel eventjes op kwaad maken...
(en de prijs valt ook mee, ik denk dat je dat voor een euro of 50 draaiend kan hebben.)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vinyl Revival
Dan heb je dus een AC motor met sturing zonder servo terugkoppeling.................... En gegarandeerde Philips kwaliteit!ray5150 schreef:Nou, ik heb net iets heeel intressants gevonden.
Een (AC) motorsturing op basis van een PIC, met een uitgebreide beschrijving, met .HEX files erbij, en jawel... een set eagle files...![]()
![]()
Het enigste probleem zou kunnen zijn de verkrijgbaarheid van die PIC, want die zijn nogal beperkt houdbaar.![]()
Maar, daar is vast ook wel weer een mouw aan te passen.
http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html
Die eagle layout ziet er niet uit, maar daar ga ik mij wel eventjes op kwaad maken...
(en de prijs valt ook mee, ik denk dat je dat voor een euro of 50 draaiend kan hebben.)
Re: Vinyl Revival
(niet zo negatief...Gerhard....
)
Ik heb wel het bijpassende IC gevonden :
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?PIC-16F870-DIP
Volgens mij heeft hij ook een programmeer-service...
Ik heb wel het bijpassende IC gevonden :
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?PIC-16F870-DIP
Volgens mij heeft hij ook een programmeer-service...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Met de poelie op de motor kun je de juiste maat bepalen, dan moet het gaan. Samen met de motorsturing heb je toch een heel beste aandrijving.Kappa7 schreef:Die motor drijft wel een andere plateau diameter aan maar daarmee kan mogelijk de motor onder het plateau weg gewerkt worden.
Ik zal eens kijken of dat gaat met de gewichtjes aan de onderzijde.
Andere optie is om de poelie op de motor groter te maken dan kan het wel.
Aangezien je de poelie nog moet maken zal dat wel lukken.
Nu nog uitzoeken hoe groot deze dan moet worden.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Ok dus die Revox is de crème de la crème? Dan zal ik mijn ontwerp gaan aanpassen daarop.
Re: Vinyl Revival
ff snel berekend
De motor doet 250 omw/min en we hebben 33.3 nodig.
Dat is een verhouding van 7,507507508
Is het plateau 30cm van moet de poelie 3,996cm worden.
De motor doet 250 omw/min en we hebben 33.3 nodig.
Dat is een verhouding van 7,507507508
Is het plateau 30cm van moet de poelie 3,996cm worden.
Re: Vinyl Revival
Waar om heb je zo een zware motor nodig?ds23man schreef:Dat is niet te vergelijken met een Revox motor ( alleen al qua gewicht niet, denk dat de Revox een Kg weegt). Denk dat je dit moet vergelijken tussen een motor van een Trabant en een Rolls Roys V12..........Kappa7 schreef:Of gewoon deze
http://www.ebay.com/itm/Philips-AC-Sync ... 4ac04092a1
En met deze stuur je het aan
http://www.ebay.com/itm/Power-board-LIN ... 4ab1a78d6a
Moet je mogelijk wel aanpassen aangezien de aanbieder niet echt tevreden is.
Maar je kan ook het schema van Ray nemen.
Je maakt een tafel met een massa loopwerk dan heb je niet veel nodig om het lopend te houden.
Of wil je er een snel starter van maken?
Dan zou ik de gewichtjes weg laten en de motor de stabiliteit laten regelen.
Re: Vinyl Revival
Ik had deze gemist zou prima kunnen maar weet je ook wat het rpm is?ds23man schreef:Die Revox motoren zijn de meest rustig draaiende motoren die ik heb gezien. Ze zijn wel lekker lomp ( 10 cm doorsnede), maar daar ligt ook hun kracht. Die dingen zijn voor een een habbekrats op ebay.de te krijgen.
http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-C ... 519b395167
Dat is wel handig als je uit gaat van een 33.3rpm bij 50Hz daar gaan de meeste motorstuursystemen van uit.
voor 45rpm is het dan alleen nodig de frequentie te verhogen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Is het niet makkelijker om bijv een Arduino een signaal te laten genereren, die versterken en voeden aan de motor? Daar hoeft anno 2013 toch niet een hele print voor gemaakt te worden met oude pica's?
Bijv: http://www.shaduzlabs.com/article-8.html
Ik zie dat die Revox uit een bandrecorder komt. Ik heb op zolder nog een mooie Philips staan. Ik zal eens kijken wat daar voor motoren inzitten.
Bijv: http://www.shaduzlabs.com/article-8.html
Ik zie dat die Revox uit een bandrecorder komt. Ik heb op zolder nog een mooie Philips staan. Ik zal eens kijken wat daar voor motoren inzitten.
Re: Vinyl Revival
Van Philips natuurlijk....
was een nogal incestueus clubje, grote kans dat hetzelfde motortje in je scheermaschine zit.
Als ze ergens niet goed in waren was het wel bandrecorders bouwen. plastic puinzooi...
Als ze ergens niet goed in waren was het wel bandrecorders bouwen. plastic puinzooi...
Re: Vinyl Revival
Ik heb me vanavond weer even lekker zoet gehouden met het lager.
Ik heb het lager omgedraaid waardoor de bal nu aan de bovenzijde zit.
bij dit ontwerp kan je kiezen of je voor de POM lagering gaat of toch voor de industrie bussen.
Door de bal aan de boven zijde te zetten kan je het verhaal in het plateau laten zakken waar door het steun-draai-punt bijna op het plaat oppervlakte komt.
Hier mee behoud je meer as lengte en maak je het geheel compacter.
De bussen aan de onderzijde zijn nu 50 lang en het plateau hangt 55 boven de voet.
Als ik naar het filmpje kijk dat op pag 2 staat dan is dit ook ongeveer zo als deze tafel is gebouwd.
Het aantal gewichten zijn er nu 6 geworden gelijk aan het voorbeeld. Dan verder het lager dit is gewoon een messing bus rond 38mm van het zelfde materiaal als de gewichten.
hierin is een gat gemaakt van 14H7 helemaal door.
Daarin kunnen dus naar keuze de pom bussen of de zelfsmerende glijlagers.
Dan komt aan de boven zijde een deksel (RVS of Messing) waar een kleine verhoging zit van 2mm om de dop te centreren.
Deze dop zit vast met de verzonken M4 boutjes en houd het lager bij elkaar.
In de buiten rand zitten M4 gaatjes waar het plateau weer aan vast gezet kan worden.
Zo krijg je een sterke basis dat niet al te moeilijk is te maken uitgaande van veel standaard verkrijgbare materialen. Ik verwacht dat met dit lager de productie kosten laag gehouden kunnen worden.
Aan materiaal zal er niet meer dan een paar tientjes in zitten.
Zelf zou ik een voorkeur hebben voor de POM bussen dan komen er nog wel stel boutjes bij.
Ik heb het lager omgedraaid waardoor de bal nu aan de bovenzijde zit.
bij dit ontwerp kan je kiezen of je voor de POM lagering gaat of toch voor de industrie bussen.
Door de bal aan de boven zijde te zetten kan je het verhaal in het plateau laten zakken waar door het steun-draai-punt bijna op het plaat oppervlakte komt.
Hier mee behoud je meer as lengte en maak je het geheel compacter.
De bussen aan de onderzijde zijn nu 50 lang en het plateau hangt 55 boven de voet.
Als ik naar het filmpje kijk dat op pag 2 staat dan is dit ook ongeveer zo als deze tafel is gebouwd.
Het aantal gewichten zijn er nu 6 geworden gelijk aan het voorbeeld. Dan verder het lager dit is gewoon een messing bus rond 38mm van het zelfde materiaal als de gewichten.
hierin is een gat gemaakt van 14H7 helemaal door.
Daarin kunnen dus naar keuze de pom bussen of de zelfsmerende glijlagers.
Dan komt aan de boven zijde een deksel (RVS of Messing) waar een kleine verhoging zit van 2mm om de dop te centreren.
Deze dop zit vast met de verzonken M4 boutjes en houd het lager bij elkaar.
In de buiten rand zitten M4 gaatjes waar het plateau weer aan vast gezet kan worden.
Zo krijg je een sterke basis dat niet al te moeilijk is te maken uitgaande van veel standaard verkrijgbare materialen. Ik verwacht dat met dit lager de productie kosten laag gehouden kunnen worden.
Aan materiaal zal er niet meer dan een paar tientjes in zitten.
Zelf zou ik een voorkeur hebben voor de POM bussen dan komen er nog wel stel boutjes bij.
