Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Van de ventilatoren? Link? Kan op ebay nog niets vinden zo.

En anders deze maar:
http://nl.farnell.com/maxon-motor/11012 ... dp/1761278
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Dit zou ook eens een idee kunnen zijn: een capstan moter van revox studer. AC en servodrive met opnemer. Werden in het begin door Pabst gemaakt ( A77)
img9.gif
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival

Bericht door ray5150 »

En als je nou eens op zoek gaat naar een motor van/voor/uit een Linn LP12 ?
Ik heb hier alvast een schema voor een (Linn Valhalla) motorsturing...
Met een crystal sturing, zoals Gehard al suggereerde.
ve_linn_valhalla_schematic.pdf
(393.92 KiB) 100 keer gedownload
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Heb ik gedaan Ray. Degene die ik gevonden heb zijn 180 pond!
Ik krijg niet echt geschikte ac motoren gevonden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Die Revox motoren zijn de meest rustig draaiende motoren die ik heb gezien. Ze zijn wel lekker lomp ( 10 cm doorsnede), maar daar ligt ook hun kracht. Die dingen zijn voor een een habbekrats op ebay.de te krijgen.

http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-C ... 519b395167
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Eindelijk! Daar heb ik tenminste wat aan.
Ik zie ook deze:
http://www.ebay.de/itm/REVOX-B77-MKII-W ... 526wt_1059
En
http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-W ... 1504wt_689

Die zien er wat beter uit en kleiner. Zijn die ook geschikt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Vinculum schreef:
Eindelijk! Daar heb ik tenminste wat aan.
Ik zie ook deze:
http://www.ebay.de/itm/REVOX-B77-MKII-W ... 526wt_1059
En
http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-W ... 1504wt_689

Die zien er wat beter uit en kleiner. Zijn die ook geschikt?
Dat zijn de wikkelmotoren, daar heb je niks aan en net zo groot. Die zijn niet geschikt voor servo regeling!

Waar ik even mee zit is het toerental, moeten we toch even zien te berekenen.......
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Of gewoon deze

http://www.ebay.com/itm/Philips-AC-Sync ... 4ac04092a1

En met deze stuur je het aan
http://www.ebay.com/itm/Power-board-LIN ... 4ab1a78d6a
Moet je mogelijk wel aanpassen aangezien de aanbieder niet echt tevreden is.

Maar je kan ook het schema van Ray nemen.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op ma 21 jan 2013, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Kappa7
Die motor heeft een mooi prijsje! Is alleen wel 110v, is dat een probleem? Alleen de aansturing heeft verzendkosten van 600 dollar!
Maar daar is vast wel een andere aansturing voor te maken, of niet Ray? ;)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Die motor drijft wel een andere plateau diameter aan maar daarmee kan mogelijk de motor onder het plateau weg gewerkt worden.

Ik zal eens kijken of dat gaat met de gewichtjes aan de onderzijde.
Andere optie is om de poelie op de motor groter te maken dan kan het wel.
Aangezien je de poelie nog moet maken zal dat wel lukken.
Nu nog uitzoeken hoe groot deze dan moet worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival

Bericht door ray5150 »

Nou, ik heb net iets heeel intressants gevonden.
Een (AC) motorsturing op basis van een PIC, met een uitgebreide beschrijving, met .HEX files erbij, en jawel... een set eagle files... :D :D
Het enigste probleem zou kunnen zijn de verkrijgbaarheid van die PIC, want die zijn nogal beperkt houdbaar. :mrgreen:
Maar, daar is vast ook wel weer een mouw aan te passen.

http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html
TTPSU.pdf
(1.14 MiB) 165 keer gedownload

Die eagle layout ziet er niet uit, maar daar ga ik mij wel eventjes op kwaad maken...

(en de prijs valt ook mee, ik denk dat je dat voor een euro of 50 draaiend kan hebben.)
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 21 jan 2013, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Vinculum schreef:
Kappa7
Die motor heeft een mooi prijsje! Is alleen wel 110v, is dat een probleem? Alleen de aansturing heeft verzendkosten van 600 dollar!
Maar daar is vast wel een andere aansturing voor te maken, of niet Ray? ;)
Nee die 110V is een normale waarde die in elke Thorens en Linn wordt gebruikt.
Je kunt hem zelfs aan het lichtnet hangen zonder sturing maar dan heb je alleen een condensator nodig.
Kijk maar eens bij een Thorens 160 daar zit het zo, Zelfde motor.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:
Of gewoon deze

http://www.ebay.com/itm/Philips-AC-Sync ... 4ac04092a1

En met deze stuur je het aan
http://www.ebay.com/itm/Power-board-LIN ... 4ab1a78d6a
Moet je mogelijk wel aanpassen aangezien de aanbieder niet echt tevreden is.

Maar je kan ook het schema van Ray nemen.
Dat is niet te vergelijken met een Revox motor ( alleen al qua gewicht niet, denk dat de Revox een Kg weegt). Denk dat je dit moet vergelijken tussen een motor van een Trabant en een Rolls Roys V12.......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Nou, ik heb net iets heeel intressants gevonden.
Een (AC) motorsturing op basis van een PIC, met een uitgebreide beschrijving, met .HEX files erbij, en jawel... een set eagle files... :D :D
Het enigste probleem zou kunnen zijn de verkrijgbaarheid van die PIC, want die zijn nogal beperkt houdbaar. :mrgreen:
Maar, daar is vast ook wel weer een mouw aan te passen.

http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html

Die eagle layout ziet er niet uit, maar daar ga ik mij wel eventjes op kwaad maken...

(en de prijs valt ook mee, ik denk dat je dat voor een euro of 50 draaiend kan hebben.)
Mooi ding als dat wat gaat worden wil ik daar ook wel in mee doen voor mijn Thorens
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Nou, ik heb net iets heeel intressants gevonden.
Een (AC) motorsturing op basis van een PIC, met een uitgebreide beschrijving, met .HEX files erbij, en jawel... een set eagle files... :D :D
Het enigste probleem zou kunnen zijn de verkrijgbaarheid van die PIC, want die zijn nogal beperkt houdbaar. :mrgreen:
Maar, daar is vast ook wel weer een mouw aan te passen.

http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html
TTPSU.pdf

Die eagle layout ziet er niet uit, maar daar ga ik mij wel eventjes op kwaad maken...

(en de prijs valt ook mee, ik denk dat je dat voor een euro of 50 draaiend kan hebben.)
Dan heb je dus een AC motor met sturing zonder servo terugkoppeling.................... En gegarandeerde Philips kwaliteit! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival

Bericht door ray5150 »

(niet zo negatief...Gerhard.... =; )

Ik heb wel het bijpassende IC gevonden :
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?PIC-16F870-DIP
Volgens mij heeft hij ook een programmeer-service... O:)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Barry2001 »

Kappa7 schreef:
Die motor drijft wel een andere plateau diameter aan maar daarmee kan mogelijk de motor onder het plateau weg gewerkt worden.

Ik zal eens kijken of dat gaat met de gewichtjes aan de onderzijde.
Andere optie is om de poelie op de motor groter te maken dan kan het wel.
Aangezien je de poelie nog moet maken zal dat wel lukken.
Nu nog uitzoeken hoe groot deze dan moet worden.
Met de poelie op de motor kun je de juiste maat bepalen, dan moet het gaan. Samen met de motorsturing heb je toch een heel beste aandrijving.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Ok dus die Revox is de crème de la crème? Dan zal ik mijn ontwerp gaan aanpassen daarop.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

ff snel berekend

De motor doet 250 omw/min en we hebben 33.3 nodig.
Dat is een verhouding van 7,507507508
Is het plateau 30cm van moet de poelie 3,996cm worden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Kappa7 schreef:
Of gewoon deze

http://www.ebay.com/itm/Philips-AC-Sync ... 4ac04092a1

En met deze stuur je het aan
http://www.ebay.com/itm/Power-board-LIN ... 4ab1a78d6a
Moet je mogelijk wel aanpassen aangezien de aanbieder niet echt tevreden is.

Maar je kan ook het schema van Ray nemen.
Dat is niet te vergelijken met een Revox motor ( alleen al qua gewicht niet, denk dat de Revox een Kg weegt). Denk dat je dit moet vergelijken tussen een motor van een Trabant en een Rolls Roys V12.......... :mrgreen:
Waar om heb je zo een zware motor nodig?
Je maakt een tafel met een massa loopwerk dan heb je niet veel nodig om het lopend te houden.
Of wil je er een snel starter van maken?
Dan zou ik de gewichtjes weg laten en de motor de stabiliteit laten regelen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Gewichten blijven. Punt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Die Revox motoren zijn de meest rustig draaiende motoren die ik heb gezien. Ze zijn wel lekker lomp ( 10 cm doorsnede), maar daar ligt ook hun kracht. Die dingen zijn voor een een habbekrats op ebay.de te krijgen.

http://www.ebay.de/itm/REVOX-A77-MKIV-C ... 519b395167
Ik had deze gemist zou prima kunnen maar weet je ook wat het rpm is?
Dat is wel handig als je uit gaat van een 33.3rpm bij 50Hz daar gaan de meeste motorstuursystemen van uit.
voor 45rpm is het dan alleen nodig de frequentie te verhogen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Is het niet makkelijker om bijv een Arduino een signaal te laten genereren, die versterken en voeden aan de motor? Daar hoeft anno 2013 toch niet een hele print voor gemaakt te worden met oude pica's?
Bijv: http://www.shaduzlabs.com/article-8.html

Ik zie dat die Revox uit een bandrecorder komt. Ik heb op zolder nog een mooie Philips staan. Ik zal eens kijken wat daar voor motoren inzitten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival

Bericht door ray5150 »

Van Philips natuurlijk.... :mrgreen: was een nogal incestueus clubje, grote kans dat hetzelfde motortje in je scheermaschine zit.
Als ze ergens niet goed in waren was het wel bandrecorders bouwen. plastic puinzooi...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Ik heb me vanavond weer even lekker zoet gehouden met het lager.

Ik heb het lager omgedraaid waardoor de bal nu aan de bovenzijde zit.
bij dit ontwerp kan je kiezen of je voor de POM lagering gaat of toch voor de industrie bussen.
Door de bal aan de boven zijde te zetten kan je het verhaal in het plateau laten zakken waar door het steun-draai-punt bijna op het plaat oppervlakte komt.
Hier mee behoud je meer as lengte en maak je het geheel compacter.
De bussen aan de onderzijde zijn nu 50 lang en het plateau hangt 55 boven de voet.
Als ik naar het filmpje kijk dat op pag 2 staat dan is dit ook ongeveer zo als deze tafel is gebouwd.
Het aantal gewichten zijn er nu 6 geworden gelijk aan het voorbeeld.
DT ZBA project POM lager.png
Dan verder het lager dit is gewoon een messing bus rond 38mm van het zelfde materiaal als de gewichten.
hierin is een gat gemaakt van 14H7 helemaal door.
Daarin kunnen dus naar keuze de pom bussen of de zelfsmerende glijlagers.
Dan komt aan de boven zijde een deksel (RVS of Messing) waar een kleine verhoging zit van 2mm om de dop te centreren.
Deze dop zit vast met de verzonken M4 boutjes en houd het lager bij elkaar.
In de buiten rand zitten M4 gaatjes waar het plateau weer aan vast gezet kan worden.
Zo krijg je een sterke basis dat niet al te moeilijk is te maken uitgaande van veel standaard verkrijgbare materialen.
DT ZBA project POM lager-2.png
Ik verwacht dat met dit lager de productie kosten laag gehouden kunnen worden.
Aan materiaal zal er niet meer dan een paar tientjes in zitten.
Zelf zou ik een voorkeur hebben voor de POM bussen dan komen er nog wel stel boutjes bij.
Plaats reactie