Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Wie zegt dat ik een actief crossover wil!. Je kan toch ook passief het hoog en laag appart aansturen. gewoon het hoog en laag een eigen versterker zeg maar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=minidsp

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=minidsp

Zomaar even wat gezocht naast het echte deel van Minidsp.
http://www.minidsp.com/products/minidsp ... inidsp-2x4

En als je het in Nederland wilt kopen is er nog een forumsponsor. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Jerommel »

@Zweitse:
Ik bedoelde een cross over op lijnniveau, dat bedoelde jij toch ook?
Ik ben geen electronicus ik denk zodoende in modules, misschien is dat het.

Tja, dit forum gaat mij vaak veel te diep... :oops:
...of mijn kennis gaat niet diep genoeg (dus).

@hannesie:
Thanks.

(edit) best een grote print, voor 'mini'... (wa'k tot nu toe zie)
(edit 2) verder kijken dus... thanks.
Laatst gewijzigd door Jerommel op zo 02 okt 2011, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Jerommel schreef:
@Zweitse:
Ik bedoelde een cross over op lijnniveau, dat bedoelde jij toch ook?
Ik ben geen electronicus ik denk zodoende in modules, misschien is dat het.

Tja, dit forum gaat mij vaak veel te diep... :oops:
...of mijn kennis gaat niet diep genoeg (dus).

@hannesie:
Thanks.
Dit gaat mij ook te diep. De LM4780 is een twee kanaals versterker. Dus 1 print heeft een linker en een rechter kanaal.
Ik wil de links uit van mijn voorversterker koppelen aan de twee kanalen van 1 print, en dit dus ook doen met de andere print voor het rechter kanaal. Zo wil ik voor zowel links als rechts een bi-amp versterker bouwen. Ik hoop dat het geen ik wil dus gaat met deze printjes.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Jerommel »

O, maar bij bi (of meer) ampen wil je toch niet de versterkers nutteloos werk laten doen en zo je headroom verspillen?
Je moet eerst het signaal scheiden in een hoog en laag lijnsignaal, dan de versterkers in.
Anders moet je ook nog op uitgangsniveau gaan filteren, en dan kan je net zo goed 1 eindtrap per kanaal gebruiken.

Ik snap ook niet dat sommige mensen 2 dikke eindbakken hebben staan, en die krijgen het volledige signaal binnen, sturen het volledige signaal uit, om vervolgens de helft niet te benutten...
(off topic, sorry...)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Maar dit is juist wel mijn opzet. Gewoon eens kijken wat het doet, maar ik begrijp dat dit niet de geëigende weg is om het zo te doen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Jerommel schreef:
O, maar bij bi (of meer) ampen wil je toch niet de versterkers nutteloos werk laten doen en zo je headroom verspillen?
Je moet eerst het signaal scheiden in een hoog en laag lijnsignaal, dan de versterkers in.
Anders moet je ook nog op uitgangsniveau gaan filteren, en dan kan je net zo goed 1 eindtrap per kanaal gebruiken.
't ligt iets genuanceerder. Met biampen zien de twee versterkers aan hun uitgangen hele andere (en vaak minder probleemloze) impedanties. Ze hoeven als gevolg daarvan ook minder vermogen te dissiperen. Daarom kan het zijn dat biampen met passief filteren ook beter klinkt.

Overigens is actief filteren in beginsel eenvoudiger dan passief filteren. Zelfs met analoge filters gebaseerd op hele simpele audio-opamps als de NE5532 (en die is al minstens 30 jaar oud) kun je welhaast perfecte resultaten bereiken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

knuisje schreef:
De print kan standaard 2 afzonderlijke kanalen versterken. Het maakt niet uit of dit links/rechts of sub/center is.
Verder terug in dit topic heb ik beschreven hoe je de 2 kanalen parallel kan schakelen om laag impedante speakers makkelijker te kunnen aansturen. In dat geval kun je met een print nog maar 1 kanaal versterken.
Dus als ik de + van het linker kanaal van de voorversterker op de + van ingang 1 en 2 zet, en doe dit ook met de - dan zou ik het hoog en laag van 1 speaker apart kunnen aansturen met 1 print.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ik zou het dan doen als in dit plaatje. Dus R7 weglaten, R7 en R8 verbinden als in de afbeelding (het blauwe lijntje) en IN1 weglaten. De voorversterker sluit je dan op IN2 aan. Eventueel kun je er nog een buffertje tussen zetten.
En nogmaals, per print een trafo gebruiken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Maar heb ik op deze manier dan wel twee maal een speaker uitgang!.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ja, je hebt dan 1 ingang en 2 luidsprekeruitgangen. :)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Geweldig, gaan we dat eens proberen voor elkaar te krijgen. Is de componentenlijst in de handleiding nog steeds valide!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Zweitse schreef:
Geweldig, gaan we dat eens proberen voor elkaar te krijgen. Is de componentenlijst in de handleiding nog steeds valide!
Bij mij wel !! :rock:

Maar als je hem anders gaat opbouwen moet je de wijzigingen wel gelijk meenemen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

@ Hannesie.
Komt de LM4780 versterker van jou ook mee naar Beetsterzwaag!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Zweitse schreef:
@ Hannesie.
Komt de LM4780 versterker van jou ook mee naar Beetsterzwaag!
Hij heeft nog geen kleren :D , is dan wel bloot zo. :sure:
DSC_0328[1].jpg
Ik zal eens zien of er er al vast iets tijdelijks voor kan maken.

De definitieve moet wel een beetje anders en ik ben op zoek naar een beetje leuk, zeg maar ander en/of bijzonder koelprofiel wat dan ook een beetje decoratief moet zijn.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

De dac van vorig jaar was ook nogal naakt, dus we zijn wel wat gewent. :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
Hij heeft nog geen kleren :D , is dan wel bloot zo. :sure:
Sexy van den Hul vetertjes! :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Sexy van den Hul vetertjes! :shock: :mrgreen:
Jij let ook meteen op de jarretelletjes.
BAH, vieze man. :lol: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

Wel sexy, z'on naakt versterkertje ja. Maar snel kleertjes aan doen. :lol:
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door pietje »

Ik heb een vraag over de ringkerntrafo's die nodig zijn voor de print:

Zijn deze geschikt? Ze zijn 18 euro goedkoper dan de andere ringkerntrafo's op de website met dezelfde specs, maar
er staat toch echt 2*22 Volt 160VA.

http://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=458

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Misschien een aanbieding of zo? Is zeker geschikt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

cobaltjeh schreef:
Wel sexy, z'on naakt versterkertje ja. Maar snel kleertjes aan doen. :lol:
Gedaan :lol:
Toplesss
Bijlagen
DSC_0339a.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Gewoon zo laten Hannes. Dit is het echte zelfbouw werk zoals ooit zelfbouwelektronicaguru Dr. Blan (R.I.P) het bedoeld heeft :mrgreen:

Was er geen voorziening om een paar ouderwets donkerrood gloeiende fietslampjes op de print te monteren? Dat maakt hem echt af.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Gewoon zo laten Hannes. Dit is het echte zelfbouw werk zoals ooit zelfbouwelektronicaguru Dr. Blan (R.I.P) het bedoeld heeft :mrgreen:

Was er geen voorziening om een paar ouderwets donkerrood gloeiende fietslampjes op de print te monteren? Dat maakt hem echt af.
Vanavond spreek ik mijn broer die er ook zoiets van gaat maken en wat meer mogelijkheden heeft met metaalbewerking, broers genoeg, nu nog het samenwerkingsovereenkomst pact tekenen. :lol: :mrgreen:

Hij heeft misschien nog wel oude fietslampjes :oops:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Istie voor je broer dan? Zonde... :lol:
Plaats reactie