Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Build topic LM4780 versterker
Wie zegt dat ik een actief crossover wil!. Je kan toch ook passief het hoog en laag appart aansturen. gewoon het hoog en laag een eigen versterker zeg maar.
Re: Build topic LM4780 versterker
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=minidsp
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=minidsp
Zomaar even wat gezocht naast het echte deel van Minidsp.
http://www.minidsp.com/products/minidsp ... inidsp-2x4
En als je het in Nederland wilt kopen is er nog een forumsponsor.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=minidsp
Zomaar even wat gezocht naast het echte deel van Minidsp.
http://www.minidsp.com/products/minidsp ... inidsp-2x4
En als je het in Nederland wilt kopen is er nog een forumsponsor.
Re: Build topic LM4780 versterker
@Zweitse:
Ik bedoelde een cross over op lijnniveau, dat bedoelde jij toch ook?
Ik ben geen electronicus ik denk zodoende in modules, misschien is dat het.
Tja, dit forum gaat mij vaak veel te diep...
...of mijn kennis gaat niet diep genoeg (dus).
@hannesie:
Thanks.
(edit) best een grote print, voor 'mini'... (wa'k tot nu toe zie)
(edit 2) verder kijken dus... thanks.
Ik bedoelde een cross over op lijnniveau, dat bedoelde jij toch ook?
Ik ben geen electronicus ik denk zodoende in modules, misschien is dat het.
Tja, dit forum gaat mij vaak veel te diep...
...of mijn kennis gaat niet diep genoeg (dus).
@hannesie:
Thanks.
(edit) best een grote print, voor 'mini'... (wa'k tot nu toe zie)
(edit 2) verder kijken dus... thanks.
Laatst gewijzigd door Jerommel op zo 02 okt 2011, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dit gaat mij ook te diep. De LM4780 is een twee kanaals versterker. Dus 1 print heeft een linker en een rechter kanaal.Jerommel schreef:@Zweitse:
Ik bedoelde een cross over op lijnniveau, dat bedoelde jij toch ook?
Ik ben geen electronicus ik denk zodoende in modules, misschien is dat het.
Tja, dit forum gaat mij vaak veel te diep...![]()
...of mijn kennis gaat niet diep genoeg (dus).
@hannesie:
Thanks.
Ik wil de links uit van mijn voorversterker koppelen aan de twee kanalen van 1 print, en dit dus ook doen met de andere print voor het rechter kanaal. Zo wil ik voor zowel links als rechts een bi-amp versterker bouwen. Ik hoop dat het geen ik wil dus gaat met deze printjes.
Re: Build topic LM4780 versterker
O, maar bij bi (of meer) ampen wil je toch niet de versterkers nutteloos werk laten doen en zo je headroom verspillen?
Je moet eerst het signaal scheiden in een hoog en laag lijnsignaal, dan de versterkers in.
Anders moet je ook nog op uitgangsniveau gaan filteren, en dan kan je net zo goed 1 eindtrap per kanaal gebruiken.
Ik snap ook niet dat sommige mensen 2 dikke eindbakken hebben staan, en die krijgen het volledige signaal binnen, sturen het volledige signaal uit, om vervolgens de helft niet te benutten...
(off topic, sorry...)
Je moet eerst het signaal scheiden in een hoog en laag lijnsignaal, dan de versterkers in.
Anders moet je ook nog op uitgangsniveau gaan filteren, en dan kan je net zo goed 1 eindtrap per kanaal gebruiken.
Ik snap ook niet dat sommige mensen 2 dikke eindbakken hebben staan, en die krijgen het volledige signaal binnen, sturen het volledige signaal uit, om vervolgens de helft niet te benutten...
(off topic, sorry...)
Re: Build topic LM4780 versterker
Maar dit is juist wel mijn opzet. Gewoon eens kijken wat het doet, maar ik begrijp dat dit niet de geëigende weg is om het zo te doen.
Re: Build topic LM4780 versterker
't ligt iets genuanceerder. Met biampen zien de twee versterkers aan hun uitgangen hele andere (en vaak minder probleemloze) impedanties. Ze hoeven als gevolg daarvan ook minder vermogen te dissiperen. Daarom kan het zijn dat biampen met passief filteren ook beter klinkt.Jerommel schreef:O, maar bij bi (of meer) ampen wil je toch niet de versterkers nutteloos werk laten doen en zo je headroom verspillen?
Je moet eerst het signaal scheiden in een hoog en laag lijnsignaal, dan de versterkers in.
Anders moet je ook nog op uitgangsniveau gaan filteren, en dan kan je net zo goed 1 eindtrap per kanaal gebruiken.
Overigens is actief filteren in beginsel eenvoudiger dan passief filteren. Zelfs met analoge filters gebaseerd op hele simpele audio-opamps als de NE5532 (en die is al minstens 30 jaar oud) kun je welhaast perfecte resultaten bereiken.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dus als ik de + van het linker kanaal van de voorversterker op de + van ingang 1 en 2 zet, en doe dit ook met de - dan zou ik het hoog en laag van 1 speaker apart kunnen aansturen met 1 print.knuisje schreef:De print kan standaard 2 afzonderlijke kanalen versterken. Het maakt niet uit of dit links/rechts of sub/center is.
Verder terug in dit topic heb ik beschreven hoe je de 2 kanalen parallel kan schakelen om laag impedante speakers makkelijker te kunnen aansturen. In dat geval kun je met een print nog maar 1 kanaal versterken.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik zou het dan doen als in dit plaatje. Dus R7 weglaten, R7 en R8 verbinden als in de afbeelding (het blauwe lijntje) en IN1 weglaten. De voorversterker sluit je dan op IN2 aan. Eventueel kun je er nog een buffertje tussen zetten.
En nogmaals, per print een trafo gebruiken.
En nogmaals, per print een trafo gebruiken.
Re: Build topic LM4780 versterker
Maar heb ik op deze manier dan wel twee maal een speaker uitgang!.
Re: Build topic LM4780 versterker
Geweldig, gaan we dat eens proberen voor elkaar te krijgen. Is de componentenlijst in de handleiding nog steeds valide!
Re: Build topic LM4780 versterker
Bij mij wel !!Zweitse schreef:Geweldig, gaan we dat eens proberen voor elkaar te krijgen. Is de componentenlijst in de handleiding nog steeds valide!
Maar als je hem anders gaat opbouwen moet je de wijzigingen wel gelijk meenemen natuurlijk.
Re: Build topic LM4780 versterker
@ Hannesie.
Komt de LM4780 versterker van jou ook mee naar Beetsterzwaag!
Komt de LM4780 versterker van jou ook mee naar Beetsterzwaag!
Re: Build topic LM4780 versterker
Hij heeft nog geen klerenZweitse schreef:@ Hannesie.
Komt de LM4780 versterker van jou ook mee naar Beetsterzwaag!
Ik zal eens zien of er er al vast iets tijdelijks voor kan maken.
De definitieve moet wel een beetje anders en ik ben op zoek naar een beetje leuk, zeg maar ander en/of bijzonder koelprofiel wat dan ook een beetje decoratief moet zijn.
Re: Build topic LM4780 versterker
De dac van vorig jaar was ook nogal naakt, dus we zijn wel wat gewent. 
Re: Build topic LM4780 versterker
Sexy van den Hul vetertjes!hannesie schreef:Hij heeft nog geen kleren, is dan wel bloot zo.
![]()
Re: Build topic LM4780 versterker
Jij let ook meteen op de jarretelletjes.knuisje schreef:Sexy van den Hul vetertjes!![]()
BAH, vieze man.
Re: Build topic LM4780 versterker
Wel sexy, z'on naakt versterkertje ja. Maar snel kleertjes aan doen. 
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik heb een vraag over de ringkerntrafo's die nodig zijn voor de print:
Zijn deze geschikt? Ze zijn 18 euro goedkoper dan de andere ringkerntrafo's op de website met dezelfde specs, maar
er staat toch echt 2*22 Volt 160VA.
http://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=458
Alvast bedankt!
Zijn deze geschikt? Ze zijn 18 euro goedkoper dan de andere ringkerntrafo's op de website met dezelfde specs, maar
er staat toch echt 2*22 Volt 160VA.
http://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=458
Alvast bedankt!
Re: Build topic LM4780 versterker
Gedaancobaltjeh schreef:Wel sexy, z'on naakt versterkertje ja. Maar snel kleertjes aan doen.
Toplesss
Re: Build topic LM4780 versterker
Gewoon zo laten Hannes. Dit is het echte zelfbouw werk zoals ooit zelfbouwelektronicaguru Dr. Blan (R.I.P) het bedoeld heeft
Was er geen voorziening om een paar ouderwets donkerrood gloeiende fietslampjes op de print te monteren? Dat maakt hem echt af.
Was er geen voorziening om een paar ouderwets donkerrood gloeiende fietslampjes op de print te monteren? Dat maakt hem echt af.
Re: Build topic LM4780 versterker
Vanavond spreek ik mijn broer die er ook zoiets van gaat maken en wat meer mogelijkheden heeft met metaalbewerking, broers genoeg, nu nog het samenwerkingsovereenkomst pact tekenen.Pjotr schreef:Gewoon zo laten Hannes. Dit is het echte zelfbouw werk zoals ooit zelfbouwelektronicaguru Dr. Blan (R.I.P) het bedoeld heeft![]()
Was er geen voorziening om een paar ouderwets donkerrood gloeiende fietslampjes op de print te monteren? Dat maakt hem echt af.
Hij heeft misschien nog wel oude fietslampjes
