Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

In afwachting van Sanders Sokken tot de conclusie gekomen dat de rupsjes siliconenenkit droog genoeg waren om de topkastjes op te laten rusten. Het resultaat is wat meer rust in het geluidsbeeld. En ik maar denken dat je daarvoor spikes moet gebruiken 8)

We kunnen hier een belangrijke les leren trouwens... Siliconen zijn een eerste levensbehoefte :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Ik ga vanavond de Nescio's van Henkjan demonstreren bij de AVMN. :mrgreen:
Ik ben benieuwd wat zij er van vinden.

Hans
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Hebben die Nescio's van Henkjan eigenlijk ook voetjes?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Nee dus, ik ga ze op een kleine verhoging zetten.

Ik ga eten koken, ik moet zo weg naar Amersfoort vanuit Dordt.
Heb ik even tijd voor nodig.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Eet smakelijk, goeie reis en ik ben benieuwd wat ze er van vinden!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door sietse »

Probeer voor de lol ook es van die zelfklevende vilt rondjes onder die kastjes i.p.v. siliconenkit.
Ik denk dat dat ook werkt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Op mijn vraag hier in huis of we zoiets in ons bezit hadden kwam mijn dochter keurig met een velletje van die dingen aanzetten. Gaan we dus proberen Sietse!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door wouter »

hannesie schreef:
Ik ga vanavond de Nescio's van Henkjan demonstreren bij de AVMN. :mrgreen:
Ik ben benieuwd wat zij er van vinden.

Hans

En waarom zit je nu niet vanaf je mobiel het forum op de hoogte te houden? Gaat toch wel goed daar? hahaha
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Ben nu net weer terug.

Ze waren er stil van, ik ben inmiddels wel wat gewend met de mede liefhebbers van audio, maar het grootste deel zat met de ogen dicht geconsenteerd te luisteren, en dat bijna de hele avond, en dat komt niet zo vaak voor, vaak word er nog wel even geouwehoerd en zo, maar nu niet.

Ik moest de complimenten aan Henkjan doen voor zo een mooi resultaat, en ik kreeg de complimenten voor de muziekkeuze.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
We kunnen hier een belangrijke les leren trouwens... Siliconen zijn een eerste levensbehoefte :lol:
Nou als die topkasten daarvan net zo tekeer gaan als in je avatar...... :shock: :lol:

B.t.w. Hans \:D/ Had je ook de HK-Dac mee?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door SSassen »

hannesie schreef:
Ik moest de complimenten aan Henkjan doen voor zo een mooi resultaat, en ik kreeg de complimenten voor de muziekkeuze.
Muziekkeuze? Laat me raden, weer de hele avond André Hazes gedraaid? :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Ik moest de complimenten aan Henkjan doen voor zo een mooi resultaat...
mijn hartelijke dank voor de complimenten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Het was een leuke avond, @ Pjotr, zonder HK DAC, tenslotte de Nescio's hebben in dit geval een digitale ingang.

Voor wat betreft de muziek keuze, ik heb voor een lid een overzicht gemaakt van de gespeelde nummers.
@Sander, zoek maar eens of je een favoriet kunt vinden, de Gnomus opname was een orgelbewerking van Jean Gilliou zodat de Nescio's daar zijn sterke kanten kon laten zien, pardon horen.
Als Andre de blues zong was dat ook zeker niet verkeerd, maar daar verdiende hij alleen droog brood mee.
Bijlagen
maart2010 008.jpg
Playlist.pdf
(153.24 KiB) 154 keer gedownload
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Hadden ze er ook nog wat over te zeggen of dropen ze allemaal gelijk af terug naar hun setjes die nu allemaal in de tweedehandsrubriek komen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Hadden ze er ook nog wat over te zeggen
Een"berucht"lid :| m.b.t. zijn commentaar, gaf tijdens het corrigeren van het volume aan dat ik dus iets niet goed deed, waarbij ik mij verdedigde met de onbekendheid van het totale muziekstuk, de Mars van de dwergen, Grieg. Maar toen het aankwam op de beoordeling, was hij het die zei, nee niet de prijs/kwaliteitsverhouding, dat is niet belangrijk, maar deze muziek staat als een huis. Dit wilde hij horen, muziek ongecompliceerd en een live beeld.

Daar was ik bij hem niet aan gewend, een positieve houding :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Voorversterker verwijderd. Scheelt toch wel...
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door ]eep »

Leeuwarden schreef:
...
We kunnen hier een belangrijke les leren trouwens...Afbeelding Siliconen zijn een eerste levensbehoefte

:shock:

Ik moet nu even niet aan spikes denken i.c.m. je avatar...

Even to the point... ik vind ze zo naturel en zonder de dwarsplankjes een stuk rustiger aan de ogen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Ja, dat vind ik ook. Maar ik geloof dat jet wel raadzaam is om dan een nette oplossing voor het plaatsen van de topkast moet worden gevonden...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Ik moet de Nescio's dinsdag weer teug brengen, en heb dus het weekeinde om het een en ander uit te proberen.
Ga er de tuner (ik heb een DAB tuner,digitaal uit, maar geen DAB signaal)even op zetten, c.q. aanhangen, radio luisteren via de boxen was ook een vraag bij de audioclub, en hoe regel je dat dan.

Kan je er 2 bronnen aan hangen ? digitaal en analoog?

Hoe kan ik een verbinding maken via USB, tenslotte zijn beide poorten van het zelfde type, zit er dan een speciale kabel bij? je moet toch ook de software over kunnen fluiten?

Henkjan, hoe doe je dat?

Ik wil wel direct van de pc (linux ziet bijna alles) naar de Nescio, hoe ziet de pc dat, een digitaal versterkertje?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Henkjan »

de USB kabel is idd. een speciaaltje, met aan beide kanten zo'n plat ding. als je m aan een windhoos PC hangt (de master) dan wordt de AS2.100 als een geluidskaart herkend, geen drivers ofzo nodig.

auto omschakelen tussen analoog en digitaal heb ik niet getest
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Hier was zo een kabeltje te koop, wel bijzonder dat hij hem had, vertelde hij, het koste ook € 9.95 net een beetje te mats voor een geintje.
Als de radio er op zet moet je dus de afstandsbediening gebruiken voor het volume te regelen.

met de voorversterker heb ik net geen kabel met voldoende lengte.

Ik ga nog even kijken hoe ik kan variëren in aansluitingen.
het blijft een grandioos geluid via de squeezebox.
Hans
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb inmiddels mijn iMac/Airport Extreme stream aan de praat en ook dat klinkt erg goed op de Nescio.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Ik heb vandaag toch maar eens geprobeerd er op een andere manier dan met de Squeezebox geluid uit de Nescio's te krijgen.
voor wat betreft de analoge ingang, ik kon er geen rechter speaker aan de praat krijgen.
Ruud Janssen gaf al aan dat die af en toe wat moeilijk deed, ook bij het opstarten, oftewel aanzetten, dan is het soms wat pielen.
Nu vanmiddag maar eens met het EEE netbookje en de USB/Spdif omzetter van de laatste groupbuy en dan met Ubuntu en Win XP de mediaspelers gebruikt.

Frappant is dan dat de volume bij het ene programma wel werkt en het andere programma dus niet.

XBMC Windows /portable geen volume regeling, je kunt het schuifje dus wel heen en weer halen maar bij het laagste geluidsnivo geeft hij geen signaal meer af.

Dat zelfde gebeurde ook bij XBMC onder Linux/Ubuntu en bij RhytmBox die ook via de Daap server(Itunes) geen volume aanpassing mogelijk maakte.

Bij Moovida onder Ubuntu/Linux was dat wel mogelijk, bijzonder :mrgreen:
Bijlagen
IMG_0806.JPG
IMG_0811.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Ik heb vanavond het opnieuw geprobeerd, morgen moeten ze weer naar Oss.

O,O, vroeger was ik blond van de zon, zee en surfen, nu was ik al grijzer geworden(Ervaring :mrgreen: dat zegt dus ook niet alles ).

Ik had dus de aansluiting niet goed gedaan, dacht dat de DSP het signaal zou scheiden in L/R en dan uit, niet dus. Je moet dan het audio uit gewoon gebruiken.

Wat wel erg duidelijk werd, digitaal in heeft de absolute voorkeur boven de analoge ingang, het mist veel meer de definitie en detail, ik had het van mijn Netbookje, best kans dat het via mijn RelaiXed beter had geklonken, heb het niet meer kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Mis je ze nu ook Hans?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”