Concaeve SATelite

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi ed
ik bedoelde de binnenkant natuurlijk
audioot
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

asterduc schreef:
audioot schreef:
spijtig dat dit later niet meer te zien is hé
wie zegt dat? :-k
idd. de binnenkant mag best blijvend gezien worden.
Suggestie : Acrylaat (plexiglas)! verkrijgbaar tot 10mm dik, in de rubriek "restjes" voor slechts € 8,33 per kg.
In de rubriek plaatmateriaal zelfs tot 25 mm dik, dan we;l veel duurder, maar dan heb ke ook wat !

off-topic: mijn UCD400's zitten in een plexiglazen bak van 10 mm dik. zie Aviatar.

http://www.bouwplastics.nl/
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Ik zie op de foto's toch al duidelijk een doorzichtige bovenkant...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Walt schreef:
Ik zie op de foto's toch al duidelijk een doorzichtige bovenkant...
klopt, vandaar mijn eerdere opmerking naar audioot :lol:

Op bijgaande foto zie je het deksel op de rechter kast liggen.
Bijlagen
009 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het montageplaatje voor de driver viel met 6mm nogal krap uit.
Daarom heb ik het vandaag vervangen door een 10mm exemplaar.

Voor het plexi deksel had ik oorspronkelijk ook 6mm genomen met de bedoeling 2 deksels op elkaar te leggen. Daar ben ik vanaf gestapt en heb er gelijk ook een 10mm voor gefreesd.

De nipte ruimte voor de driver gaf problemen met de getapte gaten voor de montage van het chassis. Een extra 6mm stuk MDF lost dit probleem op. Er blijft nu ruimschoots plaats over voor de montagegaten.

Op de foto de vorige en de huidige toestand.
Bijlagen
018 [800x600].JPG
011 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Apparition schreef:
1 woord: WOW!!!
Sorry, ik doe er een 2de bij: WOW!
En ik een 3de WOW bij =D>
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

sorry, had dit deksel niet opgemerkt(tja de ouderdom zeker?haha)
mvg
audioot :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Diffractie speelt natuurlijk ook onder en boven een rol en niet alleen aan de zijkant van de kast. Hoe ga je dat straks oplossen?
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Zou helemaal gaaf zijn als deze vorm ook in een cirkel toegepast zou kunnen worden. Lastig uit te leggen, maar ik denk dat iedereen het wel snapt! ;)..
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Ziet er mooi uit Ed!
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ziet er strak uit!

Misschien een domme vraag maar het plexiglas zijn de zijkanten? met de tweeter in de kromming?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Diffractie speelt natuurlijk ook onder en boven een rol en niet alleen aan de zijkant van de kast. Hoe ga je dat straks oplossen?
klopt. Maar eerst wil ik het horizontaal uitgewerkt hebben, dat is de basis. Voor de bovenkant zijn mogelijkheden genoeg. Dat is er maar op te leggen! Naar de onderkant toe weet ik niet of dat veel gaat uitmaken. Ook daar kan nog eenvoudig op ingespeeld worden.
Yannick schreef:
Zou helemaal gaaf zijn als deze vorm ook in een cirkel toegepast zou kunnen worden
Ik weet ondertussen waar mijn grenzen liggen! Een ronde 3D uitvoering is niet aan mij besteed.
amanda schreef:
... het plexiglas zijn de zijkanten?
nee hoor. even wachten, dan gaat het vanzelf duidelijk worden.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

tweeterkastje is ondertussen gefreesd en de plexi montageplaten zijn gelijmd en liggen te drogen.
Bijlagen
Push pull systeem
Push pull systeem
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ben benieuwd :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Midunit compartiment met daarbovenop het tweeter compartiment.
Ertussen zit een 10mm plexiplaat.
Achter de tweeter komt het filter te liggen.
Bijlagen
035 [800x600].JPG
034 [800x600].JPG
030 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Wauw, erg mooi :!:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de afstand tussen beide drivers, hart-op-hart, is 108 mm.
Indien de plexi schijf ertussenuit gaatl, komt de afstand HOH naar 98 mm.

Dit heeft in princiepe voordelen op vlak van fasegedrag.
In welke orde van grootte dit kleine verschil hoorbaar belangrijk is weet ik.

Stel dat de cross op 3400 hz gaat plaatsvinden.
Dan is de golflengte op dat punt 100mm, dus identiek aan de afstand tussen beide drivers.
Bij een afval van 6db/octaaf zal er nog een heel deel boven het overnamepunt door beide units worden weergegeven. Dat is dan een heel ander verhaal.

Hoe zou je dit afstandsverschil kunnen interpreteren? relevant of niet!

Wat die hart-op-hart afstand betreft. Is dit wel het juiste uitgangspunt? Tenslotte worden de tonen boven het crosspunt ook door de buitenzijde van het membraan weergegeven en dan is de afstand tussen beide drivers nog slechts 50mm.
Bijlagen
002 [800x600].JPG
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Mijn eerste ingave is dat je de hart-hart afstand aan moet nemen als je zelf luistert (op een afstand dus). De aanname van een puntbron is dan een aardige.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

is het dan alleen dit verhaal dat hier speelt?

(d'appolito systeem buiten beschouwing gelaten)
Bijlagen
SATelite driver distance 01.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

10mm verschil.. is 1/10 van de gloflengte dus.. simuleer t eens zou ik zeggen. gewoon met ideale drivers, dus zonder metingen.

persoonlijk zou ik eerder moeite stoppen om de tweet en mid time alligned te krijgen... en of dat gevoel van me ook echt verschil uit maakt valt ook (voor een belangrijk deel) wel te beoordelen met een simulatie (doet Vance D ook in z'n boek om het effect daarvan te laten zien)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Eens met Henkjan.

Ik weet niet of je mijn laatste filterprojecten hebt gevolgd, maar daar heb ik gewerkt met 2de orde akoestische hellingen en een passief delay netwerk om de tweeter met de woofer uit te lijnen. Dit klinkt echt heel goed!
Als je woofer en tweeter van te voren al akoestisch uitlijnt heb je het delay netwerk niet nodig. Dan wordt het filter veel eenvoudiger.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
10mm verschil.. is 1/10 van de gloflengte dus..
Henkjan, als je dat in die driehoek ziet, dan maakt zo'n 10mm hoogteverschil op oorafstand slechts een verschil van een fraktie golflengte, zelfs op hogere frekwenties.
Dus dat gaat de zaak niet maken.

Ik vroeg mezelf af of er nog iets anders speelde bij een eenvoudige M-T combinatie. Bij een d'appolito is dat een ander verhaal.
jeroen_d schreef:
Als je midunit en tweeter van te voren al akoestisch uitlijnt heb je het delay netwerk niet nodig. Dan wordt het filter veel eenvoudiger.
dat is zo Jeroen, en ik heb gezocht naar een oplossing, maar nog niet echt gevonden.
De tweeter naar achteren plaatsen bij zo een dichte driversafstand zou onoverkomelijk akoestische randen genereren die een negatieve invloed op het geluid zouden uitoefenen. Dat zie ik dan als een verlegging van het probleem ipv het op te lossen.
Een mogelijkheid is om alles in een mooi relief te frezen, maar ook dan verwacht ik een minder homogene afstraling (en het is moeilijk freeswerk).
Om die reden dacht ik de gehele kast naar achter te kantelen. Maar door de kleine driverafstand moet het kastje nogal een forse hoek maken om daar al iets alignment in te krijgen.

Opmerkelijk is hoe ondiep de Scan Speak 12MU is uitgevoerd.
Van de dustcap tot voorkant frontplaat meet ik <10mm.
Bij de tweeter is dat 3mm.
Een verschil van 7mm.
Ik ben benieuwd hoe de akoestische fases van beide units ten opzichte van elkaar gaan lopen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
De tweeter naar achteren plaatsen bij zo een dichte driversafstand zou onoverkomelijk akoestische randen genereren die een negatieve invloed op het geluid zouden uitoefenen. Dat zie ik dan als een verlegging van het probleem ipv het op te lossen.
Misschien is dat zo, maar vlak de rolrand van de woofer niet uit die op zich ook een verstoring is. Ik denk dat het de moeite waard is om het eens te proberen en via meting te achterhalen of er een groot diffractie probleem ontstaat.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ik denk dat het de moeite waard is om het eens te proberen en via meting te achterhalen of er een groot diffractie probleem ontstaat.
ik zou de tweeter behuizing en de midunit behuizing los op elkaar kunnen laten staan, dan kan de tweeterkast eenvoudig naar achter worden verschoven.
Is alvast een motivatie om beide niet onmiddelijk met elkaar te verbinden!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Probeer op de rand dan wel een driehoekig latje met hoeken van 90, 45, 45 graden te leggen, zodat de reflectie tegen de rand sterk verminderd wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”