Concaeve SATelite
Moderator: Beheerdersteam
idd. de binnenkant mag best blijvend gezien worden.asterduc schreef:wie zegt dat?audioot schreef:spijtig dat dit later niet meer te zien is hé
Suggestie : Acrylaat (plexiglas)! verkrijgbaar tot 10mm dik, in de rubriek "restjes" voor slechts € 8,33 per kg.
In de rubriek plaatmateriaal zelfs tot 25 mm dik, dan we;l veel duurder, maar dan heb ke ook wat !
off-topic: mijn UCD400's zitten in een plexiglazen bak van 10 mm dik. zie Aviatar.
http://www.bouwplastics.nl/
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
het montageplaatje voor de driver viel met 6mm nogal krap uit.
Daarom heb ik het vandaag vervangen door een 10mm exemplaar.
Voor het plexi deksel had ik oorspronkelijk ook 6mm genomen met de bedoeling 2 deksels op elkaar te leggen. Daar ben ik vanaf gestapt en heb er gelijk ook een 10mm voor gefreesd.
De nipte ruimte voor de driver gaf problemen met de getapte gaten voor de montage van het chassis. Een extra 6mm stuk MDF lost dit probleem op. Er blijft nu ruimschoots plaats over voor de montagegaten.
Op de foto de vorige en de huidige toestand.
Daarom heb ik het vandaag vervangen door een 10mm exemplaar.
Voor het plexi deksel had ik oorspronkelijk ook 6mm genomen met de bedoeling 2 deksels op elkaar te leggen. Daar ben ik vanaf gestapt en heb er gelijk ook een 10mm voor gefreesd.
De nipte ruimte voor de driver gaf problemen met de getapte gaten voor de montage van het chassis. Een extra 6mm stuk MDF lost dit probleem op. Er blijft nu ruimschoots plaats over voor de montagegaten.
Op de foto de vorige en de huidige toestand.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
klopt. Maar eerst wil ik het horizontaal uitgewerkt hebben, dat is de basis. Voor de bovenkant zijn mogelijkheden genoeg. Dat is er maar op te leggen! Naar de onderkant toe weet ik niet of dat veel gaat uitmaken. Ook daar kan nog eenvoudig op ingespeeld worden.Montana schreef:Diffractie speelt natuurlijk ook onder en boven een rol en niet alleen aan de zijkant van de kast. Hoe ga je dat straks oplossen?
Ik weet ondertussen waar mijn grenzen liggen! Een ronde 3D uitvoering is niet aan mij besteed.Yannick schreef:Zou helemaal gaaf zijn als deze vorm ook in een cirkel toegepast zou kunnen worden
nee hoor. even wachten, dan gaat het vanzelf duidelijk worden.amanda schreef:... het plexiglas zijn de zijkanten?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
de afstand tussen beide drivers, hart-op-hart, is 108 mm.
Indien de plexi schijf ertussenuit gaatl, komt de afstand HOH naar 98 mm.
Dit heeft in princiepe voordelen op vlak van fasegedrag.
In welke orde van grootte dit kleine verschil hoorbaar belangrijk is weet ik.
Stel dat de cross op 3400 hz gaat plaatsvinden.
Dan is de golflengte op dat punt 100mm, dus identiek aan de afstand tussen beide drivers.
Bij een afval van 6db/octaaf zal er nog een heel deel boven het overnamepunt door beide units worden weergegeven. Dat is dan een heel ander verhaal.
Hoe zou je dit afstandsverschil kunnen interpreteren? relevant of niet!
Wat die hart-op-hart afstand betreft. Is dit wel het juiste uitgangspunt? Tenslotte worden de tonen boven het crosspunt ook door de buitenzijde van het membraan weergegeven en dan is de afstand tussen beide drivers nog slechts 50mm.
Indien de plexi schijf ertussenuit gaatl, komt de afstand HOH naar 98 mm.
Dit heeft in princiepe voordelen op vlak van fasegedrag.
In welke orde van grootte dit kleine verschil hoorbaar belangrijk is weet ik.
Stel dat de cross op 3400 hz gaat plaatsvinden.
Dan is de golflengte op dat punt 100mm, dus identiek aan de afstand tussen beide drivers.
Bij een afval van 6db/octaaf zal er nog een heel deel boven het overnamepunt door beide units worden weergegeven. Dat is dan een heel ander verhaal.
Hoe zou je dit afstandsverschil kunnen interpreteren? relevant of niet!
Wat die hart-op-hart afstand betreft. Is dit wel het juiste uitgangspunt? Tenslotte worden de tonen boven het crosspunt ook door de buitenzijde van het membraan weergegeven en dan is de afstand tussen beide drivers nog slechts 50mm.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
10mm verschil.. is 1/10 van de gloflengte dus.. simuleer t eens zou ik zeggen. gewoon met ideale drivers, dus zonder metingen.
persoonlijk zou ik eerder moeite stoppen om de tweet en mid time alligned te krijgen... en of dat gevoel van me ook echt verschil uit maakt valt ook (voor een belangrijk deel) wel te beoordelen met een simulatie (doet Vance D ook in z'n boek om het effect daarvan te laten zien)
persoonlijk zou ik eerder moeite stoppen om de tweet en mid time alligned te krijgen... en of dat gevoel van me ook echt verschil uit maakt valt ook (voor een belangrijk deel) wel te beoordelen met een simulatie (doet Vance D ook in z'n boek om het effect daarvan te laten zien)
Eens met Henkjan.
Ik weet niet of je mijn laatste filterprojecten hebt gevolgd, maar daar heb ik gewerkt met 2de orde akoestische hellingen en een passief delay netwerk om de tweeter met de woofer uit te lijnen. Dit klinkt echt heel goed!
Als je woofer en tweeter van te voren al akoestisch uitlijnt heb je het delay netwerk niet nodig. Dan wordt het filter veel eenvoudiger.
Ik weet niet of je mijn laatste filterprojecten hebt gevolgd, maar daar heb ik gewerkt met 2de orde akoestische hellingen en een passief delay netwerk om de tweeter met de woofer uit te lijnen. Dit klinkt echt heel goed!
Als je woofer en tweeter van te voren al akoestisch uitlijnt heb je het delay netwerk niet nodig. Dan wordt het filter veel eenvoudiger.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Henkjan, als je dat in die driehoek ziet, dan maakt zo'n 10mm hoogteverschil op oorafstand slechts een verschil van een fraktie golflengte, zelfs op hogere frekwenties.Henkjan schreef:10mm verschil.. is 1/10 van de gloflengte dus..
Dus dat gaat de zaak niet maken.
Ik vroeg mezelf af of er nog iets anders speelde bij een eenvoudige M-T combinatie. Bij een d'appolito is dat een ander verhaal.
dat is zo Jeroen, en ik heb gezocht naar een oplossing, maar nog niet echt gevonden.jeroen_d schreef:Als je midunit en tweeter van te voren al akoestisch uitlijnt heb je het delay netwerk niet nodig. Dan wordt het filter veel eenvoudiger.
De tweeter naar achteren plaatsen bij zo een dichte driversafstand zou onoverkomelijk akoestische randen genereren die een negatieve invloed op het geluid zouden uitoefenen. Dat zie ik dan als een verlegging van het probleem ipv het op te lossen.
Een mogelijkheid is om alles in een mooi relief te frezen, maar ook dan verwacht ik een minder homogene afstraling (en het is moeilijk freeswerk).
Om die reden dacht ik de gehele kast naar achter te kantelen. Maar door de kleine driverafstand moet het kastje nogal een forse hoek maken om daar al iets alignment in te krijgen.
Opmerkelijk is hoe ondiep de Scan Speak 12MU is uitgevoerd.
Van de dustcap tot voorkant frontplaat meet ik <10mm.
Bij de tweeter is dat 3mm.
Een verschil van 7mm.
Ik ben benieuwd hoe de akoestische fases van beide units ten opzichte van elkaar gaan lopen.
Misschien is dat zo, maar vlak de rolrand van de woofer niet uit die op zich ook een verstoring is. Ik denk dat het de moeite waard is om het eens te proberen en via meting te achterhalen of er een groot diffractie probleem ontstaat.asterduc schreef:De tweeter naar achteren plaatsen bij zo een dichte driversafstand zou onoverkomelijk akoestische randen genereren die een negatieve invloed op het geluid zouden uitoefenen. Dat zie ik dan als een verlegging van het probleem ipv het op te lossen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ik zou de tweeter behuizing en de midunit behuizing los op elkaar kunnen laten staan, dan kan de tweeterkast eenvoudig naar achter worden verschoven.jeroen_d schreef:Ik denk dat het de moeite waard is om het eens te proberen en via meting te achterhalen of er een groot diffractie probleem ontstaat.
Is alvast een motivatie om beide niet onmiddelijk met elkaar te verbinden!
