Welke DAC nu weer + - + - + -
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Het is me niet goed duidelijk wat je precies aan het doen bent zodat ik beter kan meedenken. Misschien is dat ook niet je bedoeling en rapporteer je slechts waar je staat.
Ik kan geen chocola maken van de verbinding richting de DSD DAC. Ik zie connectie naar punten 2-6 van de 20-polige connector. Terwijl verbinding nodig is naar 3,4,5 en 7. Daarnaast ook een GND verbinding voor de DSD signalen.
7 is de DSD on, zodra die niet hoog is zal de mute switch gesloten blijven (NC, normally closed zonder bekrachtiging) en de DAC helemaal stil zijn. Als je geen mute signaal gebruikt (pin 11), check dan dat dit signaal laag blijft. Zo niet, dan wordt alsnog de mute switch niet open gezet.
Nog een punt: de logica van de DSD DAC heeft 3.3V nodig, die je normaal uit pin 9 betrekt van de Amanero of gelijkwaardig.
Ik kan geen chocola maken van de verbinding richting de DSD DAC. Ik zie connectie naar punten 2-6 van de 20-polige connector. Terwijl verbinding nodig is naar 3,4,5 en 7. Daarnaast ook een GND verbinding voor de DSD signalen.
7 is de DSD on, zodra die niet hoog is zal de mute switch gesloten blijven (NC, normally closed zonder bekrachtiging) en de DAC helemaal stil zijn. Als je geen mute signaal gebruikt (pin 11), check dan dat dit signaal laag blijft. Zo niet, dan wordt alsnog de mute switch niet open gezet.
Nog een punt: de logica van de DSD DAC heeft 3.3V nodig, die je normaal uit pin 9 betrekt van de Amanero of gelijkwaardig.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Inderdaad, dat is een beetje waar ik mee bezig ben, en jouw vragen over chocolade zorgen dat ik weer wat verder kom.
Had dit als 1e opzet even gelijk aan de Xmos en de 9018 gedaan nog niet verder gekeken.
Bedankt in ieder geval, ik ga eens kijken hoe ik het kan laten communiceren.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Het lijkt er op dat de signalen op de B37 er nu goed uitkomen, maar goed aankomen met alle verbindingen die er toe doen, op de DSD DAC dat dan nog net niet.
Van het display
F4 = Short delay Slow Roll-off Filter
DN = Dither ON
DSD = output format
11.2 = DSD output frequentie MHz
Ik heb wel een vermoeden, dat ik iets niet goed heb staan bij de dac.
Van het display
F4 = Short delay Slow Roll-off Filter
DN = Dither ON
DSD = output format
11.2 = DSD output frequentie MHz
Ik heb wel een vermoeden, dat ik iets niet goed heb staan bij de dac.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 07 jun 2023, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ik meet nu op de uitgang van de voeding van de DAC geen spanning, is dan mogelijk te zwakke/niet juiste trafo, moet feitelijk een 8V zijn.
Die van de B37 is dan 7.5 V, en gaat wel goed.
Nu dus op zoek naar een andere zwaardere trafo 8V.
Gaat een R-CORE worden 2 x 9 V.
Die van de B37 is dan 7.5 V, en gaat wel goed.
Nu dus op zoek naar een andere zwaardere trafo 8V.
Gaat een R-CORE worden 2 x 9 V.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Zijn ldo regelaars dat lijkt me erg vreemd dat je geen spanning meet. Met een 6 v trafo moet het met gemak kunnen. Anders zijn de ldo regelaars stuk. Tenzij dat voedingsbordje teveel spanningsverlies geeft. Aanbevolen is dat er minimaal 7Vdc vanaf komt. Maar met 6V moet er al 5V van de ldo’s afkomen.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Op de print staat dan 8V , en we hebben het ook gemeten, er kwam ook strak 5V uit, maar nu meet ik niets meer met dan de DAC gekoppeld.
Ik krijg nu de indruk dat dir het niet trekt , zal dadelijk boven de boel los kop[pelen en weer meten.
Er zit nu een 2 x 6 V trafo tje. aan.
Ik krijg nu de indruk dat dir het niet trekt , zal dadelijk boven de boel los kop[pelen en weer meten.
Er zit nu een 2 x 6 V trafo tje. aan.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Mocht het na het oplossen van de voedingsproblemen nog niet werken, dan is het misschien handig om te weten dat je DSD-signalen functioneel kunt testen met een geimproviseerd laagdoorlaatfilter, koppelcondensator en geluidsinstallatie. Filter de DSD-data met een filter bestaande uit een weerstand van 1 kohm en een condensator van 10 nF (of iets dat in de buurt komt, 2,2 kohm en 4,7 nF is ook goed) en koppel het resultaat met een condensator (bijvoorbeeld een elco) van 1 uF...10 uF de lijningang van een geluidsinstallatie in. Als je iets afspeelt, moet je dat dan kunnen horen door de installatie. Zet de installatie niet kneiterhard om te voorkomen dat de ultrasone ruis je tweeters opblaast.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Dat zijn nog mooie Visaton RHT12S van zo een ruim 30 jaar oud, zou zonde zijn van die mooie magnetostaatjes.
Ze staan er voor tot 30.000Hz.
.......... , maar na zoveel tijd.?
Ze staan er voor tot 30.000Hz.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Iets ging er niet goed, en dus maar wat uit India, i.p.v. China.
Via Reichelt ook erg vlot geregeld en betaalbaar.
Via Reichelt ook erg vlot geregeld en betaalbaar.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ondertussen is dan ROON gekomen met een andere manier/methode voor het DSP deel, en het optimaliseren van het geluid.
Nu dan eens zoeken en luisteren met de Soekris, die dan 24/384 aan kan, het maximale signaal aanbieden en wat het mogelijk scheelt.
En dan het resultaat voor de Amanero.
Als we dan gaan vergelijken is dit mogelijk een concurrent.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Het speelt....!!!
Nu dan met RCA uit, en dan met een lintkabel en verder nog wat kleine dingetjes
Vergelijken met de Soekris dan wel duidelijk dat het net wat zachter karakter en dieper in beeld.
Dat bordje met de AK4137 pakt alles, van MP3 tot DSD64 gaat naar DSD256 naar de Topping A90 discrete, en dan komt er een mooi verfijnt geluidsbeeld.
Ook nu dan vergeleken met de Soekris die dan de opzet heeft naar DXD, dus 16/44.1 naar DXD 352.8 kHz, en dat vergelijken met de PURE DSD die dan het 16/44.1 naar DSD256 brengt, maar ook DSD64 naar DSD256, (zoals op de bijgevoegde foto) werkt allemaal mooi en goed.
Nu dan met RCA uit, en dan met een lintkabel en verder nog wat kleine dingetjes
Vergelijken met de Soekris dan wel duidelijk dat het net wat zachter karakter en dieper in beeld.
Dat bordje met de AK4137 pakt alles, van MP3 tot DSD64 gaat naar DSD256 naar de Topping A90 discrete, en dan komt er een mooi verfijnt geluidsbeeld.
Ook nu dan vergeleken met de Soekris die dan de opzet heeft naar DXD, dus 16/44.1 naar DXD 352.8 kHz, en dat vergelijken met de PURE DSD die dan het 16/44.1 naar DSD256 brengt, maar ook DSD64 naar DSD256, (zoals op de bijgevoegde foto) werkt allemaal mooi en goed.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
En dus een dikke MERCY voor mijn hulp in dit soort problemen.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Leuk dat B37 bordje, en mooi dat het allemaal werkt!
Ik kijk naar de pure interface variant B18 om later eens uit te proberen. Ik ga namelijk eerst voor de DSD’it van Pavel omdat die de conversie in twee stappen doet, het schijnt dat de AK4137 niet optimaal direct de conversie van 44,1kHz naar DSD256 doet en dat het beter gaat met een tussenstap van 44,1 of 48 naar 176,4 of 192kHz en dan pas naar DSD256.
Ik kijk naar de pure interface variant B18 om later eens uit te proberen. Ik ga namelijk eerst voor de DSD’it van Pavel omdat die de conversie in twee stappen doet, het schijnt dat de AK4137 niet optimaal direct de conversie van 44,1kHz naar DSD256 doet en dat het beter gaat met een tussenstap van 44,1 of 48 naar 176,4 of 192kHz en dan pas naar DSD256.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Inderdaad een leuk/prettig resultaat, en het werd ook duidelijk dat er 2 van de 4 filterinstellingen niet goed werkten.
Dat dan ook de gevoeligheid en precisie van de weerstanden een rol speelden op het resultaat was niet verwacht.
Heb nog een bordje met dezelfde chip als een SRC voor op de RPI B+, ga dat meer eens uitwerken, ook leuk misschien.
Dat dan ook de gevoeligheid en precisie van de weerstanden een rol speelden op het resultaat was niet verwacht.
Heb nog een bordje met dezelfde chip als een SRC voor op de RPI B+, ga dat meer eens uitwerken, ook leuk misschien.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Het is niet zo zeer mijn verdienste dat het nu echt aangenaam klinkt.
Ben hem er ook dankbaar voor.
Ben hem er ook dankbaar voor.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Daar hebben ze orgels voor bedacht, gaat ook erg goed.
Dit loopt nu via de opgeknapte Mac mini, en daar komt het op het pad naar de Pure DSD, en hup DSD256 er van gemaakt. 
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Leuk is dat he.
Heb je al wat kunnen vergelijken tussen de verschillende omzet methodes?
Zelf ben ik nog een het schakelen tussen de HQP en Daphile.
Moet nog wel wat meer rekenkracht hebben om HQP goed te kunnen gebruiken.
De i5 7e generatie trekt maar net 128 met een EC filter.
Zonder EC kan ik rustig tot 512 gaan.
Heb je al wat kunnen vergelijken tussen de verschillende omzet methodes?
Zelf ben ik nog een het schakelen tussen de HQP en Daphile.
Moet nog wel wat meer rekenkracht hebben om HQP goed te kunnen gebruiken.
De i5 7e generatie trekt maar net 128 met een EC filter.
Zonder EC kan ik rustig tot 512 gaan.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ik heb ook wel geprobeerd de boel goed te krijgen maar HQ gaat nog niet lekker, krijg het niet in "beeld".
En als het later word gebruik ik de koptelefoon.
En als het later word gebruik ik de koptelefoon.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Vanavond dan behoorlijk wat verschillende soorten muziek en stemmen beluisterd, geeft behoorlijk goed weer waar we zitten.
Een mooi beeld waar ik af en toe dan wat verder van af ga zitten, een breed beeld en heel realistisch.
Veel detail en een vollere klank in het laag, dat is dan wel duidelijk, bij een opname van Eric Clapton dan wel een idee dat de gitaar wel erg veel "hout" heeft, zit nog even te zoeken.
Die snaren zijn erg erg resonerend, heel bijzonder, nu ook met de koptelefoon beluisterd.
Een mooi beeld waar ik af en toe dan wat verder van af ga zitten, een breed beeld en heel realistisch.
Veel detail en een vollere klank in het laag, dat is dan wel duidelijk, bij een opname van Eric Clapton dan wel een idee dat de gitaar wel erg veel "hout" heeft, zit nog even te zoeken.
Die snaren zijn erg erg resonerend, heel bijzonder, nu ook met de koptelefoon beluisterd.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Mooi is dat inderdaad, meest frappante vind ik, dat je denkt dat je al zeer goed geluid hebt, tot je met dat naar DSD omzetten aan de gang gaat, dan is het ineens toch flink beter.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ja, dat is ook de manier van spelen. Dat laat mijn Topping DAC met PCM ook prima horen! Prachtig nummer, al hoeft ie er voor mij niet meer bij te zingen.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ik heb zelf dan het idee dat het een beetje aan de combi microfoon en het effect van ruimte, de opname techniek wordt dan wel heel goed hoorbaar is mijn idee.
Ooit meegekregen van een avond met Theo Wubbolts die dan een drietal opname s liet horen van een zelfde concert, via de officiële microfoons van het Concertgebouw en een zelfde van de NOS, en hij had zelf ook nog een set staan.
De resultaten waren echt behoorlijk verschillend en goed hoorbaar.
Op dat niveau zit je dan.
Ooit meegekregen van een avond met Theo Wubbolts die dan een drietal opname s liet horen van een zelfde concert, via de officiële microfoons van het Concertgebouw en een zelfde van de NOS, en hij had zelf ook nog een set staan.
De resultaten waren echt behoorlijk verschillend en goed hoorbaar.
Op dat niveau zit je dan.
