Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Het is me niet goed duidelijk wat je precies aan het doen bent zodat ik beter kan meedenken. Misschien is dat ook niet je bedoeling en rapporteer je slechts waar je staat.

Ik kan geen chocola maken van de verbinding richting de DSD DAC. Ik zie connectie naar punten 2-6 van de 20-polige connector. Terwijl verbinding nodig is naar 3,4,5 en 7. Daarnaast ook een GND verbinding voor de DSD signalen.
7 is de DSD on, zodra die niet hoog is zal de mute switch gesloten blijven (NC, normally closed zonder bekrachtiging) en de DAC helemaal stil zijn. Als je geen mute signaal gebruikt (pin 11), check dan dat dit signaal laag blijft. Zo niet, dan wordt alsnog de mute switch niet open gezet.

Nog een punt: de logica van de DSD DAC heeft 3.3V nodig, die je normaal uit pin 9 betrekt van de Amanero of gelijkwaardig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef: di 06 jun 2023, 20:55
Misschien is dat ook niet je bedoeling en rapporteer je slechts waar je staat.
Inderdaad, dat is een beetje waar ik mee bezig ben, en jouw vragen over chocolade zorgen dat ik weer wat verder kom. :lol:
Had dit als 1e opzet even gelijk aan de Xmos en de 9018 gedaan nog niet verder gekeken.

Bedankt in ieder geval, ik ga eens kijken hoe ik het kan laten communiceren. O:) :o
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

dsd  on.jpg
Het lijkt er op dat de signalen op de B37 er nu goed uitkomen, maar goed aankomen met alle verbindingen die er toe doen, op de DSD DAC dat dan nog net niet.

Van het display
F4 = Short delay Slow Roll-off Filter
DN = Dither ON
DSD = output format
11.2 = DSD output frequentie MHz

Ik heb wel een vermoeden, dat ik iets niet goed heb staan bij de dac.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 07 jun 2023, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Ik de mute pin hoog?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik meet nu op de uitgang van de voeding van de DAC geen spanning, is dan mogelijk te zwakke/niet juiste trafo, moet feitelijk een 8V zijn.
Die van de B37 is dan 7.5 V, en gaat wel goed.

Nu dus op zoek naar een andere zwaardere trafo 8V.
Gaat een R-CORE worden 2 x 9 V.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Zijn ldo regelaars dat lijkt me erg vreemd dat je geen spanning meet. Met een 6 v trafo moet het met gemak kunnen. Anders zijn de ldo regelaars stuk. Tenzij dat voedingsbordje teveel spanningsverlies geeft. Aanbevolen is dat er minimaal 7Vdc vanaf komt. Maar met 6V moet er al 5V van de ldo’s afkomen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Op de print staat dan 8V , en we hebben het ook gemeten, er kwam ook strak 5V uit, maar nu meet ik niets meer met dan de DAC gekoppeld.

Ik krijg nu de indruk dat dir het niet trekt , zal dadelijk boven de boel los kop[pelen en weer meten.
Er zit nu een 2 x 6 V trafo tje. aan.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door MarcelvdG »

Mocht het na het oplossen van de voedingsproblemen nog niet werken, dan is het misschien handig om te weten dat je DSD-signalen functioneel kunt testen met een geimproviseerd laagdoorlaatfilter, koppelcondensator en geluidsinstallatie. Filter de DSD-data met een filter bestaande uit een weerstand van 1 kohm en een condensator van 10 nF (of iets dat in de buurt komt, 2,2 kohm en 4,7 nF is ook goed) en koppel het resultaat met een condensator (bijvoorbeeld een elco) van 1 uF...10 uF de lijningang van een geluidsinstallatie in. Als je iets afspeelt, moet je dat dan kunnen horen door de installatie. Zet de installatie niet kneiterhard om te voorkomen dat de ultrasone ruis je tweeters opblaast.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dat zijn nog mooie Visaton RHT12S van zo een ruim 30 jaar oud, zou zonde zijn van die mooie magnetostaatjes.

Ze staan er voor tot 30.000Hz. :hide: .......... , maar na zoveel tijd.?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Iets ging er niet goed, en dus maar wat uit India, i.p.v. China.
Via Reichelt ook erg vlot geregeld en betaalbaar.
talema.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ondertussen is dan ROON gekomen met een andere manier/methode voor het DSP deel, en het optimaliseren van het geluid.
muse.jpg
Nu dan eens zoeken en luisteren met de Soekris, die dan 24/384 aan kan, het maximale signaal aanbieden en wat het mogelijk scheelt.
samplefreq.jpg
En dan het resultaat voor de Amanero.
anouk.jpg
Als we dan gaan vergelijken is dit mogelijk een concurrent.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

dsd.jpg
Het speelt....!!!

Nu dan met RCA uit, en dan met een lintkabel en verder nog wat kleine dingetjes

Vergelijken met de Soekris dan wel duidelijk dat het net wat zachter karakter en dieper in beeld.
Dat bordje met de AK4137 pakt alles, van MP3 tot DSD64 gaat naar DSD256 naar de Topping A90 discrete, en dan komt er een mooi verfijnt geluidsbeeld.

Ook nu dan vergeleken met de Soekris die dan de opzet heeft naar DXD, dus 16/44.1 naar DXD 352.8 kHz, en dat vergelijken met de PURE DSD die dan het 16/44.1 naar DSD256 brengt, maar ook DSD64 naar DSD256, (zoals op de bijgevoegde foto) werkt allemaal mooi en goed.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Mercy .jpg
En dus een dikke MERCY voor mijn hulp in dit soort problemen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Leuk dat B37 bordje, en mooi dat het allemaal werkt!

Ik kijk naar de pure interface variant B18 om later eens uit te proberen. Ik ga namelijk eerst voor de DSD’it van Pavel omdat die de conversie in twee stappen doet, het schijnt dat de AK4137 niet optimaal direct de conversie van 44,1kHz naar DSD256 doet en dat het beter gaat met een tussenstap van 44,1 of 48 naar 176,4 of 192kHz en dan pas naar DSD256.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Inderdaad een leuk/prettig resultaat, en het werd ook duidelijk dat er 2 van de 4 filterinstellingen niet goed werkten.

Dat dan ook de gevoeligheid en precisie van de weerstanden een rol speelden op het resultaat was niet verwacht.

Heb nog een bordje met dezelfde chip als een SRC voor op de RPI B+, ga dat meer eens uitwerken, ook leuk misschien.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Goed bezig Hans, Mooi dat het gelukt is :goedzo: :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Het is niet zo zeer mijn verdienste dat het nu echt aangenaam klinkt.
Ben hem er ook dankbaar voor.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Hem moeten we altijd prijzen natuurlijk. :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Daar hebben ze orgels voor bedacht, gaat ook erg goed. :kwijl:
Organ.jpg
Dit loopt nu via de opgeknapte Mac mini, en daar komt het op het pad naar de Pure DSD, en hup DSD256 er van gemaakt. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Leuk is dat he.
Heb je al wat kunnen vergelijken tussen de verschillende omzet methodes?
Zelf ben ik nog een het schakelen tussen de HQP en Daphile.
Moet nog wel wat meer rekenkracht hebben om HQP goed te kunnen gebruiken.
De i5 7e generatie trekt maar net 128 met een EC filter.
Zonder EC kan ik rustig tot 512 gaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik heb ook wel geprobeerd de boel goed te krijgen maar HQ gaat nog niet lekker, krijg het niet in "beeld".
En als het later word gebruik ik de koptelefoon.
avond.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

verzameling.jpg
Vanavond dan behoorlijk wat verschillende soorten muziek en stemmen beluisterd, geeft behoorlijk goed weer waar we zitten.

Een mooi beeld waar ik af en toe dan wat verder van af ga zitten, een breed beeld en heel realistisch.
Veel detail en een vollere klank in het laag, dat is dan wel duidelijk, bij een opname van Eric Clapton dan wel een idee dat de gitaar wel erg veel "hout" heeft, zit nog even te zoeken.



Die snaren zijn erg erg resonerend, heel bijzonder, nu ook met de koptelefoon beluisterd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Walt »

Mooi is dat inderdaad, meest frappante vind ik, dat je denkt dat je al zeer goed geluid hebt, tot je met dat naar DSD omzetten aan de gang gaat, dan is het ineens toch flink beter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: za 29 jul 2023, 0:45
Veel detail en een vollere klank in het laag, dat is dan wel duidelijk, bij een opname van Eric Clapton dan wel een idee dat de gitaar wel erg veel "hout" heeft, zit nog even te zoeken.
Ja, dat is ook de manier van spelen. Dat laat mijn Topping DAC met PCM ook prima horen! Prachtig nummer, al hoeft ie er voor mij niet meer bij te zingen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik heb zelf dan het idee dat het een beetje aan de combi microfoon en het effect van ruimte, de opname techniek wordt dan wel heel goed hoorbaar is mijn idee.
Ooit meegekregen van een avond met Theo Wubbolts die dan een drietal opname s liet horen van een zelfde concert, via de officiële microfoons van het Concertgebouw en een zelfde van de NOS, en hij had zelf ook nog een set staan.

De resultaten waren echt behoorlijk verschillend en goed hoorbaar.
Op dat niveau zit je dan.
Plaats reactie