Project Lockup

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets

Re: Project Lockup

Bericht door hsmeets »

Leuke selfie :) en sterkte met je nose-job!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik zat ook al naar het strakke kapsel te kijken. Nasaal was grapje over klank, Stefan geeft een prachtig stemgeluid hoor :-)
satefan

Bericht door satefan »

De nose-job is done. T bleek nog een aardige klus, maar t herstellen is begonnen. T valt niet mee, maar gaat wel al wat beter.

Ik voel me niet slecht, maar wel moe. Dus af en toe een tukje, en af en toe een uurtje luisteren.

Klussen staat dus op een laag pitje. Een plaatje schieten lukt nog wel.
8133C5AD-2ED5-413D-9A52-DDED019E07AA.jpeg
Ik heb met de linkwitz-transform functie het -3dB punt op 55hz staan. Het is een gesloten systeem. Het valt me op dat het laag goed te pruimen is zo. Het geeft geen aardbevingen uiteraard, maar het is goed gedefineerd en strak. Ik merk steeds dat ik een glimlach op t gelaat heb als ik naar deze speakertjes luister.

Ik heb al een backlog met verbeterpunten voor de MkII versie gemaakt.

Groet,

Satefan
Shadow

Bericht door Shadow »

Echt mooi! =D>
satefan

Bericht door satefan »

Uit de metingen blijkt dat de uitstekende rolranden van de woofertjes voor behoorlijk wat reflecties zorgen. Ook bleek dat het akoestisch centrum van de woofertjes nog voor de tweeter ligt.
Screenshot 2022-01-12 at 16.56.20.png
Dat betekent dat ik de woofers dieper kan plaatsen zodat de rolranden 'flush' liggen met de baffle ipv 5mm uisteken. Over de woofer plaats ik dan een losse ring met afronding naar de wooferrand toe, die met magneetjes aan de montageboutjes blijft plakken (dat heb ik al eerder zo gedaan).

Eens kijken of de response wat gladder wordt dan. Dat maakt het corrigeren van de response in de DSP als het goed is weer iets eenvoudiger.

Groet,

Satefan
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Waarom zou je de offset mechanisch willen compenseren als je met een muisklik dit kan doen in je dsp? :think: :think:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Omdat het diffractiespook om de rolranden waart.
satefan

Bericht door satefan »

ds23man schreef: wo 12 jan 2022, 17:07
Waarom zou je de offset mechanisch willen compenseren als je met een muisklik dit kan doen in je dsp? :think: :think:
De rolranden zitten danig in de weg. Ik kan duidelijk zien dat hier de hobbels vandaan komen hogerop in de response. Juist omdat ik de offset in de DSP kan compenseren kan ik de tweeter zo vrij mogelijk laten afstralen. Daarvoor moeten de woofertjes echt naar achter.
satefan

Bericht door satefan »

pappaleo schreef: wo 12 jan 2022, 17:11
Omdat het diffractiespook om de rolranden waart.
Bingo!
satefan

Bericht door satefan »

Juist omdat de rolranden op gelijke afstand van de tweeter staan (en uitsteken), zie je daar direct de verstoring in de meting. Met een enkele woofer zul je effect zien, met twee overstaande randen wordt het effect versterkt. Ik heb hier behoorlijk wat experimenten mee gedaan. Het resultaat is altijd zeer voorspelbaar.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Maar hoor je het ook?
PA5cAL1
Contacteer:

Bericht door PA5cAL1 »

Juist omdat de rolranden op gelijke afstand van de tweeter staan (en uitsteken), zie je daar direct de verstoring in de meting.
Ik zag met mijn laatste project hetzelfde effect, ook een MTM. In mijn geval heeft de tweeter nog een waveguide waardoor het nog enigszins meevalt. Met een kale baffle (alleen tweeter) was het wel echt beter. Ik ben benieuwd hoeveel die aanpassing gaat schelen.
satefan

Bericht door satefan »

Hier de ongefilterde meting van de tweeter (in het rood) in de behuizing, met woofers gemonteerd natuurlijk.
Screenshot 2022-01-12 at 20.22.07.png
De blauwe lijn is een gesimuleerde 2e orde hoogdoorlaat, met als F de resonantie-frequentie van de tweeter (980hz), gemeten met DATS. De blauwe lijn illustreerd de natuurlijke 2e orde hoogdoorlaat van een ideale tweeter, zonder kastinvloeden etc.

De Qt van de tweeter is 0.95. Bij de akoestische response zie je duidelijk meer energie ronde de resonantie-frequentie. Daarna volgt een dip van 5dB tussen de 3 en 6 khz. Rond de 4000/4300 hz is deze het diepst. Dit komt overeen met een golflengte van 8 a 9 cm. Ook de afstand tussen de rolranden van de woofertjes in MTM opstelling. Volgens mij vind uitdoving plaats op een halve golflengte, dus theoretisch zou dat kunnen kloppen?

Ik zal de meting met de aangepaste kast natuurlijk ook maken en dan hier posten.

Groet,

Satefan
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Dan zou ik de woofers er even uit halen, de gaten afdekken zodat het weer een gladde voorkant is en dan nog eens meten. Dan weet je zeker of het wel of niet de rolrand (en wellicht ook de trechter van de conus) is deze dip veroorzaken.
satefan

Bericht door satefan »

Dat is zeker de moeite waard. Ik heb sinds gister koorts, dus houd me even kalm een paar dagen. Maar zodra t kan ga ik weer meten.

groet,

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

De koorts lijkt te zakken, dus weer ruimte voor wat lichte werkzaamheden. Ik heb het filter gesimuleerd voor een xover van 2500hz en de Hypexen geprogrammeerd.
Screenshot 2022-01-15 at 15.11.55.png
Zo eens even een uurtje luisteren.
satefan

Bericht door satefan »

Met de alignment tool in REW kun je de gesimuleerde resultaten ook laten optellen, vet handig!
Screenshot 2022-01-15 at 17.10.03.png
Je kunt ook de polariteit van een van de drivers omzetten en vervolgens bekijken hoeveel delay er moet zijn om tot een goede alignment te komen:
Screenshot 2022-01-15 at 17.11.46.png
Ik ga deze delay even in t filter invoeren.

Ik heb ook nog even zitten luisteren vandaag. Tot nu is de magie nog wat ver te zoeken. Het klopt allemaal wel, maar ik ben nog niet geboeid zeg maar. Ik ga uiteraard eea bekijken met echte akoestische metingen.

groet,

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

De aanpassingen in gain van de tweeter en de delay lijken hun vruchten af te werpen.

Vanmiddag klonk het allemaal wat gezapig en soft. Nu lijkt er meer definitie in te zitten. Precisie is mischien wel het goede woord.

Morgen verder luisteren.
satefan

Bericht door satefan »

Vanmorgen wat akoestische metingen gedaan. De x-over is (nog steeds) 2500hz.

On axis response:
Screenshot 2022-01-18 at 13.08.10.png
64 microseconde vertraging, tweeter omgepoold:
Screenshot 2022-01-18 at 13.08.28.png
En de meting onder hoeken (0, 30, 45 en 60 graden):
Screenshot 2022-01-18 at 13.07.44.png
Hier ga ik de komende dagen eens naar luisteren.

Groet,

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Nu de prototypes draaien en het filter er in zit ga ik me weer wat meer concentreren op het design en de MKII versie van de behuizing.

Ik wil eigenlijk toch de versterking direct in de speaker hebben. Mijn maat heeft beperkte ruimte, en het geeft een mooie, cleane look als er alleen een bron/DSP te zien is met de speakers. De ruimte is beperkt en ik wil de kastjes niet groter/lomper maken, of volume inleveren, want dan gaat de fres direct weer omhoog.

Om eea een beetje te beoordelen heb ik de STEP files van de Hypex module (NC122MP) en het Eval bordje wat daar bij hoort even gedownload en in de tekening gesmurft. De NC122MP is redelijk compact, is direct een voeding en heeft 2 kanalen aan boord. Het bied voldoende vermogen en de performance is gewoon prima.

Mischien is er wel iets van te maken, zonder dat er direct een dikke puist achterop t kastje komt. Door t idee met de ronde vormen wat door te trekken kan t mischien wat worden. T voetje zal wel anders moeten om voor meer stabiliteit te zorgen.

Hier de tekeningen met de Hypex componenten er in om een idee te geven.
Screenshot 2022-01-19 at 19.33.44.png
Screenshot 2022-01-19 at 19.34.08.png
Ik ga hier de komende dagen op broeden.

groet,

Satefan
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooi hoor! =D>
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Mooi compact en voldoende vermogen voor de meeste mensen.
satefan

Bericht door satefan »

Douwe84 schreef: wo 19 jan 2022, 20:35
Mooi compact en voldoende vermogen voor de meeste mensen.
Zeker. De speakertjes draaien daar nu ook op, maar ze zitten in een aparte behuizing. Werkt echt meer dan prima qua vermogen etc.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

De kromming van de kast wellicht ellips-achtig maken, dan een vlakke achterkant om de Hypex tegenaan te zetten en daar een kap over zodat de ellips vorm hersteld wordt?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Je wilt de voet toch groter maken, kan de NC122MP module daar niet in? Kun je daar ook IO achterop zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”