We kunnen natuurlijk eindeloos doorgaan, maar we weten helemaal niet wat Jan er mee van plan is
Bovenfrees
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bovenfrees
Mwah reken maar uit: Een beetje bovenfrees is toch al gauw 1200 - 1400 watt. een 24V 4AH accu is 96 watt-uur. Gaat dus 5 minuten mee. Een zaagmachine of boormachine wordt intermitterend gebruikt, een freesmachine veel meer continue. Dat maakt nogal een verschil.
We kunnen natuurlijk eindeloos doorgaan, maar we weten helemaal niet wat Jan er mee van plan is
We kunnen natuurlijk eindeloos doorgaan, maar we weten helemaal niet wat Jan er mee van plan is
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bovenfrees
Nou, 5 minuten frezen zit je zo op. En een bovenfrees die halverwege z’n kracht en toeren verliest is ook niet wat je wil…
Re: Bovenfrees
https://www.toolmax.nl/stihl-accupack-a ... gLoNvD_BwEKappa7 schreef: ↑zo 30 jan 2022, 0:04We hebben een tijdje geleden van Stihl wat zagen, een bosmaaier en een bladblazer gekocht, allemaal op accu en werkt op zich prima.
Alleen al de rust die deze bosmaaier heeft in vergelijk met de motor maaiers die we hiervoor hadden.
De bladblazer is wel een ander verhaal die gaat redelijk snel leeg op volvermogen. dat blijft wel een dingetje.
maar voor het zagen en maaien gaat het verrassent lang mee die accu.
Ik verwacht dat dit in een boven frees niet anders is.
Opgelost!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bovenfrees
Ja die hebben we erbij.dre schreef: ↑zo 30 jan 2022, 9:22https://www.toolmax.nl/stihl-accupack-a ... gLoNvD_BwEKappa7 schreef: ↑zo 30 jan 2022, 0:04We hebben een tijdje geleden van Stihl wat zagen, een bosmaaier en een bladblazer gekocht, allemaal op accu en werkt op zich prima.
Alleen al de rust die deze bosmaaier heeft in vergelijk met de motor maaiers die we hiervoor hadden.
De bladblazer is wel een ander verhaal die gaat redelijk snel leeg op volvermogen. dat blijft wel een dingetje.
maar voor het zagen en maaien gaat het verrassent lang mee die accu.
Ik verwacht dat dit in een boven frees niet anders is.
Opgelost!![]()
Re: Bovenfrees
Accu is wellicht prima voor een kantenfrees maar voor het vervangen van een reguliere lijkt mij dat niet zo fijn.
De enige ervaring die ik met een stroomverbruiker heb is een accu flex. Die trekt een 18v 5ah sneller leeg dan voor een bovenfrees wenselijk zou zijn.
De enige ervaring die ik met een stroomverbruiker heb is een accu flex. Die trekt een 18v 5ah sneller leeg dan voor een bovenfrees wenselijk zou zijn.
Re: Bovenfrees
Mmmmmmmmmmmjjjaaaaaaaaaaa ik ben bang dat ik moet toegeven dat jullie gelijk hebben, een accu bij een bovengrens is niet echt handig idd. Ik ga eens kijken of ik die Triton weer kan aanslingeren
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bovenfrees
voor t financiele perspectief:
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... 229-signal
(maar uit principe is repareren beter natuurlijk)
Re: Bovenfrees
Kijk even of het anker niet vonkt met een flinke blauw-groene sterrenregen. In dat geval is het anker doorgebrand en moet daar sowieso een nieuw in. Jan, een compleet nieuwe MOF001 kost 250 bij Toolstation. Daar zijn de kinderziektes van het begin nu wel uit en heeft nu ook een softstart. Persoonlijk zou ik dan eerder daarvoor gaan. Ook omdat je al extra accessoires er voor hebt (waarschijnlijk meerdere maten spantangen). En gebruik je hem eigenlijk toch te weinig, lekker zo'n ding van de Lidl met krulstaart doen
Re: Bovenfrees
Totdat er een ander type cellen in omloop komt. Ik heb twee heel fijne accu boormachines liggen, beiden met NiCd cellen. De machines zijn nog top want goed spul en hobby gebruik. De accu's zijn rot. Als ik er al NiMh in gefrot krijg, dan is dat bij mijn weten voor zwaar gebruik eigenlijk minder geschikt dan NiCd of Li-ion. Voor de laatste zou ook nog een volledig ander type lader nodig zijn.
Re: Bovenfrees
Niet doen dat NiMH. Haalt het niet bij NiCad voor een accuboor. Als je nog Sanyo NiCads (modelbouw? ) kunt vinden is cellen vervangen nog te overwegen. Li-ion zou ik zelf niet mee gaan experimenteren. Is nogal specialistisch qua veiligheid.
Re: Bovenfrees
Ik heb nog een Festo OF900. Die kreeg ik, nieuw, van m'n eerste stagebaas omdat ie zo blij met me was. Dat ding heeft al meerdere marathons gefreesd waarschijnlijk. Maar nu is toch echt de toerenregelaar stuk. En die verkopen ze dus niet meer.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bovenfrees
Het anker was idd compleet kapot.Pjotr schreef: ↑zo 30 jan 2022, 14:05Kijk even of het anker niet vonkt met een flinke blauw-groene sterrenregen. In dat geval is het anker doorgebrand en moet daar sowieso een nieuw in. Jan, een compleet nieuwe MOF001 kost 250 bij Toolstation. Daar zijn de kinderziektes van het begin nu wel uit en heeft nu ook een softstart. Persoonlijk zou ik dan eerder daarvoor gaan. Ook omdat je al extra accessoires er voor hebt (waarschijnlijk meerdere maten spantangen). En gebruik je hem eigenlijk toch te weinig, lekker zo'n ding van de Lidl met krulstaart doen![]()
heb nog geen bericht uit de UK wat de verzendkosten gaan worden.
Re: Bovenfrees
Hoi Jan,
Als je toch overweegt het anker te vervangen, vervang dan ook gelijk de nylon wormschroef voor de fijnafstelling voor de nieuwere metalen. En vergeet ook niet een nieuwe o-ring voor de afdichting van de behuizing. Al met al ben ik bang dat je dan aardig richting de kosten van een een nieuwe gaat komen. Maar het is een uitdaging...
Als je toch overweegt het anker te vervangen, vervang dan ook gelijk de nylon wormschroef voor de fijnafstelling voor de nieuwere metalen. En vergeet ook niet een nieuwe o-ring voor de afdichting van de behuizing. Al met al ben ik bang dat je dan aardig richting de kosten van een een nieuwe gaat komen. Maar het is een uitdaging...
Re: Bovenfrees
Hm te laat ik heb het anker al in de UK besteld. (55 plus 15 pound verzendkosten, zo'n 85 euro)
Ik moet nog wel even kijken hoe ik het oude anker uit de behuizing krijg. Zit zo'n plastic huls aan de binnenzijde die vreselijk vast zit. hoe heb jij die eruit weten te halen?
Ik moet nog wel even kijken hoe ik het oude anker uit de behuizing krijg. Zit zo'n plastic huls aan de binnenzijde die vreselijk vast zit. hoe heb jij die eruit weten te halen?
Re: Bovenfrees
Sorry Jan zo'n fotografisch geheugen heb ik nou ook weer niet. Gewoon uit elkaar gehaald denk ik. Kan mij niet herinneren dat het moeilijk ging. Anders helpt een nylon hamertje ook wel eens
Hier nog wat instructies: Gaat wel over de TRA maar gaat evengoed op voor de MOF: http://www.raygirling.com/dismtra1.htm Staat goed beschreven hoe je de chuck los krijgt. En zie ook mijn reparatie van destijds: viewtopic.php?p=1741114#p1741114
Re: Bovenfrees
Nou, 85 euro (69 + 16 invoer) en een dikke maand later heb ik eindelijk de frees gefixt.....
Het anker was duidelijk anders maar hij loopt nu super soepeltjes.... Fijn, kan ik mij led-lamp gaan afmaken
Het anker was duidelijk anders maar hij loopt nu super soepeltjes.... Fijn, kan ik mij led-lamp gaan afmaken
