Bovenfrees

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Mwah reken maar uit: Een beetje bovenfrees is toch al gauw 1200 - 1400 watt. een 24V 4AH accu is 96 watt-uur. Gaat dus 5 minuten mee. Een zaagmachine of boormachine wordt intermitterend gebruikt, een freesmachine veel meer continue. Dat maakt nogal een verschil.

We kunnen natuurlijk eindeloos doorgaan, maar we weten helemaal niet wat Jan er mee van plan is :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bovenfrees

Bericht door Leeuwarden »

Nou, 5 minuten frezen zit je zo op. En een bovenfrees die halverwege z’n kracht en toeren verliest is ook niet wat je wil…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Kappa7 schreef: zo 30 jan 2022, 0:04
We hebben een tijdje geleden van Stihl wat zagen, een bosmaaier en een bladblazer gekocht, allemaal op accu en werkt op zich prima.
Alleen al de rust die deze bosmaaier heeft in vergelijk met de motor maaiers die we hiervoor hadden.
De bladblazer is wel een ander verhaal die gaat redelijk snel leeg op volvermogen. dat blijft wel een dingetje.
maar voor het zagen en maaien gaat het verrassent lang mee die accu.
Ik verwacht dat dit in een boven frees niet anders is.
https://www.toolmax.nl/stihl-accupack-a ... gLoNvD_BwE

Opgelost! :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bovenfrees

Bericht door Leeuwarden »

Was Jan fysiotherapeut? Kan ie daarna gelijk zelfhulp toepassen :shock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Kappa7 »

dre schreef: zo 30 jan 2022, 9:22
Kappa7 schreef: zo 30 jan 2022, 0:04
We hebben een tijdje geleden van Stihl wat zagen, een bosmaaier en een bladblazer gekocht, allemaal op accu en werkt op zich prima.
Alleen al de rust die deze bosmaaier heeft in vergelijk met de motor maaiers die we hiervoor hadden.
De bladblazer is wel een ander verhaal die gaat redelijk snel leeg op volvermogen. dat blijft wel een dingetje.
maar voor het zagen en maaien gaat het verrassent lang mee die accu.
Ik verwacht dat dit in een boven frees niet anders is.
https://www.toolmax.nl/stihl-accupack-a ... gLoNvD_BwE

Opgelost! :lol:
Ja die hebben we erbij.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Bovenfrees

Bericht door beijert »

Accu is wellicht prima voor een kantenfrees maar voor het vervangen van een reguliere lijkt mij dat niet zo fijn.

De enige ervaring die ik met een stroomverbruiker heb is een accu flex. Die trekt een 18v 5ah sneller leeg dan voor een bovenfrees wenselijk zou zijn.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

Mmmmmmmmmmmjjjaaaaaaaaaaa ik ben bang dat ik moet toegeven dat jullie gelijk hebben, een accu bij een bovengrens is niet echt handig idd. Ik ga eens kijken of ik die Triton weer kan aanslingeren
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef: zo 30 jan 2022, 12:19
Mmmmmmmmmmmjjjaaaaaaaaaaa ik ben bang dat ik moet toegeven dat jullie gelijk hebben, een accu bij een bovengrens is niet echt handig idd. Ik ga eens kijken of ik die Triton weer kan aanslingeren
voor t financiele perspectief:
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... 229-signal

(maar uit principe is repareren beter natuurlijk)
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Mtraxx »

dre schreef: vr 28 jan 2022, 21:24
Frezen.jpg

Ik ben toch blij dat ik niet voor de OF-2200 ben gegaan. :mrgreen:
Ziet het verschil in formaat met de OF-1010......
Goede aankoop, Ik heb er ook al jaren plezier van hoewel met een CNC machine erbij wel minder intensief.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef: zo 30 jan 2022, 12:19
Mmmmmmmmmmmjjjaaaaaaaaaaa ik ben bang dat ik moet toegeven dat jullie gelijk hebben, een accu bij een bovengrens is niet echt handig idd. Ik ga eens kijken of ik die Triton weer kan aanslingeren
Kijk even of het anker niet vonkt met een flinke blauw-groene sterrenregen. In dat geval is het anker doorgebrand en moet daar sowieso een nieuw in. Jan, een compleet nieuwe MOF001 kost 250 bij Toolstation. Daar zijn de kinderziektes van het begin nu wel uit en heeft nu ook een softstart. Persoonlijk zou ik dan eerder daarvoor gaan. Ook omdat je al extra accessoires er voor hebt (waarschijnlijk meerdere maten spantangen). En gebruik je hem eigenlijk toch te weinig, lekker zo'n ding van de Lidl met krulstaart doen O:)
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Bovenfrees

Bericht door AntonZ »

beijert schreef: za 29 jan 2022, 23:30
Mocht het de moeite waard zijn is het wisselen van de cellen zelf ook nog mogelijk natuurlijk.
Totdat er een ander type cellen in omloop komt. Ik heb twee heel fijne accu boormachines liggen, beiden met NiCd cellen. De machines zijn nog top want goed spul en hobby gebruik. De accu's zijn rot. Als ik er al NiMh in gefrot krijg, dan is dat bij mijn weten voor zwaar gebruik eigenlijk minder geschikt dan NiCd of Li-ion. Voor de laatste zou ook nog een volledig ander type lader nodig zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Niet doen dat NiMH. Haalt het niet bij NiCad voor een accuboor. Als je nog Sanyo NiCads (modelbouw? ) kunt vinden is cellen vervangen nog te overwegen. Li-ion zou ik zelf niet mee gaan experimenteren. Is nogal specialistisch qua veiligheid.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Bovenfrees

Bericht door Arno »

dre schreef: za 29 jan 2022, 17:16
Zijn er nog kapotte Festools in de buurt? :lagge:
Ik heb nog een Festo OF900. Die kreeg ik, nieuw, van m'n eerste stagebaas omdat ie zo blij met me was. Dat ding heeft al meerdere marathons gefreesd waarschijnlijk. Maar nu is toch echt de toerenregelaar stuk. En die verkopen ze dus niet meer. :cry:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bovenfrees

Bericht door Leeuwarden »

Kut merk…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Eindelijk Jan!! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

Pjotr schreef: zo 30 jan 2022, 14:05
Wowly schreef: zo 30 jan 2022, 12:19
Mmmmmmmmmmmjjjaaaaaaaaaaa ik ben bang dat ik moet toegeven dat jullie gelijk hebben, een accu bij een bovengrens is niet echt handig idd. Ik ga eens kijken of ik die Triton weer kan aanslingeren
Kijk even of het anker niet vonkt met een flinke blauw-groene sterrenregen. In dat geval is het anker doorgebrand en moet daar sowieso een nieuw in. Jan, een compleet nieuwe MOF001 kost 250 bij Toolstation. Daar zijn de kinderziektes van het begin nu wel uit en heeft nu ook een softstart. Persoonlijk zou ik dan eerder daarvoor gaan. Ook omdat je al extra accessoires er voor hebt (waarschijnlijk meerdere maten spantangen). En gebruik je hem eigenlijk toch te weinig, lekker zo'n ding van de Lidl met krulstaart doen O:)
Het anker was idd compleet kapot.
heb nog geen bericht uit de UK wat de verzendkosten gaan worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Hoi Jan,

Als je toch overweegt het anker te vervangen, vervang dan ook gelijk de nylon wormschroef voor de fijnafstelling voor de nieuwere metalen. En vergeet ook niet een nieuwe o-ring voor de afdichting van de behuizing. Al met al ben ik bang dat je dan aardig richting de kosten van een een nieuwe gaat komen. Maar het is een uitdaging... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

Hm te laat ik heb het anker al in de UK besteld. (55 plus 15 pound verzendkosten, zo'n 85 euro)
Ik moet nog wel even kijken hoe ik het oude anker uit de behuizing krijg. Zit zo'n plastic huls aan de binnenzijde die vreselijk vast zit. hoe heb jij die eruit weten te halen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Sorry Jan zo'n fotografisch geheugen heb ik nou ook weer niet. Gewoon uit elkaar gehaald denk ik. Kan mij niet herinneren dat het moeilijk ging. Anders helpt een nylon hamertje ook wel eens :D Hier nog wat instructies: Gaat wel over de TRA maar gaat evengoed op voor de MOF: http://www.raygirling.com/dismtra1.htm Staat goed beschreven hoe je de chuck los krijgt. En zie ook mijn reparatie van destijds: viewtopic.php?p=1741114#p1741114
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

Nou, 85 euro (69 + 16 invoer) en een dikke maand later heb ik eindelijk de frees gefixt.....

Het anker was duidelijk anders
IMG_20220304_204926.jpg
IMG_20220304_204931.jpg
maar hij loopt nu super soepeltjes.... Fijn, kan ik mij led-lamp gaan afmaken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Mooi werk Jan! 8)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Barry2001 »

Voor dat geld heb je geen nieuwe frees, mooi opgelost zo.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bovenfrees

Bericht door Shadow »

Lekker hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Henkjan »

DIY :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

=D> :proost:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”