EL84 versterker printen met schema,s

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
Je hebt nu de schermroosters via 100R aan de anodes (RED en BLK) gekoppeld. De EL84's staan zo in triode zoals je voorbeeld van DHTRob. Helemaal prima, lekker zo laten en maak je geen zorgen over die ECF80.

Maar... als je toch je ultralineaire UGT's wilt gebruiken, dan kun je de rode draadjes loshalen van RED en BLK en die verbinden aan de UL taps van die UGT's.
Ja zo was mn gedachte ook Jeroen, en wil ik normaal Penthode bedrijf , dan aan de + op de centertap ugt
Overigens de weerstanden zijn 1K Die had Anne , althans dat heb ik zo begrepen, aanbevolen.
Uitgangs trafo,s er aan een paar Ctjes plaatsen en dan ga ik er een paar voedingen aan knopen en LS
En dan is het morgen , en ik moet om boodschappen, koelkast weer bijna leeg . elke week hetzelfde :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Overigens de weerstanden zijn 1K Die had Anne , althans dat heb ik zo begrepen, aanbevolen.
Niks aanbevolen hoor, is gewoon een mogelijkheid.
Twee weerstanden naar 't midden van de UGT of naar de UL-tappen geeft meer mogelijkheden.
En niet na die 3k3.Dan zouden de kathode weerstanden anders zijn petode / UL.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Overigens de weerstanden zijn 1K Die had Anne , althans dat heb ik zo begrepen, aanbevolen.
Niks aanbevolen hoor, is gewoon een mogelijkheid.
Twee weerstanden naar 't midden van de UGT of naar de UL-tappen geeft meer mogelijkheden.
En niet na die 3k3.Dan zouden de kathode weerstanden anders zijn petode / UL.
Anne
Begrepen Annie niet aanbevolen maar slechts geopperd :D
Nee niet erna Anne :think: het is lastig met een print die niet ( geheel ) overeen komt om er goed over te kunnen praten
Ik heb een stukje voeding getekend zoals het op de print zit
16332CD4-F7DE-447A-BF34-0227B9A3E0EC.jpeg
De smoorspoel 1.8H 300mA zit via printpalen aangesloten ( er staat een weerstand van 10R getekend op de print )
Dan na de smoorspoel staat op de print een weerstand van 220R / smoorspoel 10H 60 mA
9AB0CE81-A5AE-4C8E-A953-F9C9DA30CF88.jpeg
Op de foto,s van ANK staat maar 1 smoorspoel getekend in de stuklijst staat DynaChoke
Stom toeval is dat ik een 2H 500mA smoorspoel heb liggen :mrgreen:
Daarna komt een 3K3 ( links op de foto ) naar de spanning voor ECF80 is een 3 Watt weerstand op de print en de elco 100 uF ( rechts op de foto) met S erop
Bijlagen
A71B0AF3-5486-4119-82EE-75334E668E62.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Als je de g2 van de EL84 aansluit op B++ voor pentode en daarna overgaat naar UL dan zit g2 aan B+ (via de UGT).Verandert de spanning op g2, en de stroom door de buis.
Heb je niet met g2 aan B+ bij pentode.Maar met 220Ω maakt 't niet veel uit, wel met 3k3 als je g2 aan B+++ zou aansluiten.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Als je de g2 van de EL84 aansluit op B++ voor pentode en daarna overgaat naar UL dan zit g2 aan B+ (via de UGT).Verandert de spanning op g2, en de stroom door de buis.
Heb je niet met g2 aan B+ bij pentode.Maar met 220Ω maakt 't niet veel uit, wel met 3k3 als je g2 aan B+++ zou aansluiten.
Anne
Snap het Anne
Mag ook weer niet te ver boven 250 volt komen
Dat is het maximum voor de G2 spanning volgens datasheet is dat t.o.v. de kathode gemeten :?:
Die 220Ω laat iets van 4,8 volt maximum bij een Schermrooster stroom van 5.5 mA per EL84
Het zal toch wel minder zijn want er zit in elk Schermrooster ook nog de 1K stop weerstand Anne waar ook nog een 5.5 volt drop is
Dat is bij elkaar 10.3 Volt
Geen idee wat de Schermrooster stroom in deze schakeling zal zijn Het mag niet meer zijn i.i.g.
Dat valt me eigenlijk reuze mee :D Anne

Maar op de B+++ dus na die 3K3 was ik niet van plan hoor O:)
Dan zou inderdaad misschien een te onstabiele Schermrooster spanning creëren
Die gaat dan maximaal met 72 + 5.5 Volt naar omlaag Dat lijkt me weer erg veel :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Na de laatste onderdelen erop gezet te hebben een en ander op een plank geschroefd een paar uitgang trafo,s erop
Buizen erin met een Lab voeding gloeistroom 6,3 volt DC erop gezet Check alle buizen gloeien
De hoogspanning op mn universele buizen voeding Check 320 volt ingesteld en aangesloten
maar ik hoor al geluid uit de smoor spoel :think: niet goed :( tikketikketikketik )
afh van de stand volume regelaar hoor ik de frequentie toenemen tot wel 500-1000hz
Heb als belasting weerstanden van 4 ohm op de LS aansluitingen
Hevige vervorming rechter kanaal zichtbaar op de scope
Dat staat te genereren met een frequentie afhankelijk van de volume regelaar
Omdraaien aansluitingen op de UGT helpt niet
Op de testpunten 1 tot 4 moet 10-12 volt staan volgens manual ANK
Op het linker kanaal meet ik 16 volt op de Kathode is wel erg veel
Het zijn buizen uit oude radio,s . Maar deze trekken wel erg veel stroom samen :think:
1000hz sinus op de ingang er komt geen geluid uit ( moet dus storing zoeken daar )
Morgen is andere buizen proberen
Rechter kanaal
Meet op op de kathode maar 2-4 volt Nieuwe buizen erin Zelfde spanning 3-4 volt
Op de koppel condensatoren 0,22 uF staat een blokgolf
Dat komt op het rooster EL84
Morgen weer wat te doen i.i.g.
Bijlagen
ANK EL84 versterker op plank scoop op test punt
ANK EL84 versterker op plank scoop op test punt
Universele buizen vooeding
Universele buizen vooeding
Versterker op plank
Versterker op plank
Op koppel Condensator gemeten
Op koppel Condensator gemeten
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door democles »

Ziet er niet mooi uit Bert!!
Wat een zooi.
Fijne print :?
Als dat het is?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ziet er niet mooi uit Bert!!
Wat een zooi.
Fijne print :?
Als dat het is?
:lol: Nee he Hij staat te gillen als een keukenmeid met volume knop wat open
Dat kan ik je niet laten horen hoe dat klinkt Maar zo ziet het er uit
En het is bij bijna de helft van alle versterkers die je opstart dat er iets staat te gillen
Meestal over als je de ugt aansluitingen verwisseld bij deze ( nog niet ) Demo :D
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jeroen211 »

Je hebt neem ik aan ook al met tegenkoppeling los geprobeerd?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door ray5150 »

Het lijkt me dat opbouwen en aansluiten van een CA versterker toch een heel stuk probleemlozer is dan dit ? :hide: :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door pappaleo »

Ja, maar daar zitten halfgeleiders in, Ray, snap dat dan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
Je hebt neem ik aan ook al met tegenkoppeling los geprobeerd?
Ben net thuis van het Crematorium nog niets gedaan Jeroen


ray5150 schreef:
Het lijkt me dat opbouwen en aansluiten van een CA versterker toch een heel stuk probleemlozer is dan dit ? :hide: :hide:
Nee dat is het niet Ray
Die Dingen met Transistors maken me bang onzeker , en is daarom ook een drempel.
Helemaal met smd , Dat kan ik zelf niet vervangen ,
Zelfde met Computer dingen voel me er niet mee op mn gemak Ray
Veel meer dan een stekker in dat moderne spul steken doe ik niet graag ,
ik help het al snel naar de filestijnen, gewoon uit onzekerheid :(
Dus ben ik liever met buizen bezig , die kunnen wat meer stommiteit verdragen :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Pappa Leo snapt het :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Nu het was weer een dag om nooit te vergeten ,
maar vanmiddag toch wat moed verzameld om wat te doen.
De linker kant van de versterker deed bijna niets er liep maximaal 20 mA en geen of nauwelijks output
Wat ik raar vond Er stond op beide Stuurrooster tot wel 18 volt AC uit de signaal generator !
Uit op de UGT ook niks de moeite eerder prut dan signaal de spanning op centertap UGT 320 volt op G2 bijna het zelfde
Die 20 mA Anode en Schermrooster stroom incl stroom door de ECF80
De UGT omgewisseld zelfde andere buizen erin 20 mA maar wel een beetje vermogen 1,2 volt over 4 ohm
Over de kathode weerstand 270 ohm 14 of 15 volt = 50 mA ik doe daar iets fout
Kan in de kathode niet meer stroom hebben dan in de Anode
Ik heb 1 k over de 270 ohm gezet de vervangingswaarde is 200 ohm
Tegenkoppeling weer geactiveerd
Weer meten 13,2 Volt Maar ik heb in eens een oscillator !
Draden omgewisseld op de UGT en ja nu gebeurd er wat Anode ruststroom 43 mA is inclusief stroom door de ECF80 stuurbuis
Sturing opgedraaid gemeten over 4 ohm , Een stroom 51mA in de B+ hoogspanning en over 4 ohm een spanning van 5.7 volt O:) is 8 Watt Dat in triode op de scoop staat 5.4 Dat is nog mooi 7.2 Watt
De G2 stroom is over die 1 k weerstand gemeten 1.3 volt is 1.3 mA
Die G2 stroom stijgt als ik sturing geeft naar 1,7 volt of wel 1,7 mA x 318 is 0.55 Watt Dissipatie
Dat zit ruim onder de 2 Watt
Alleen ik overschrijd ik de Max waarde van de spanning
Wat moet ik nog meer weten van die helft :-s WA wat is dat 51 mA x320 volt= 16 Watt Dat is van 2 buizen dus 8 watt per buis
Denk dat dit wel goed is O:)
Bijlagen
95ED7C2E-7DBB-4FF9-92BB-2247E5FDE5C1.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

De oscillatie problemen zijn opgelost De stop weerstanden bij de Stuurrooster el84 was 2K2 en die naar 10K verhoogd
Was direct stabiel een watt :yeah: of 6 in Triode , was erg nieuwsgierig waarom die ene helft geen stroom wilde opnemen
Dat gevonden De kathode weerstanden 270 ohm waren 2,7K terwijl ik alleen maar 270 besteld had
Maar Rood op Donkerbruin of bruin dat is niet te te zien Althans ik niet
Nadat ik er 270 Ohm in gesoldeerd had was het meteen in orde :D
Ook beide kanalen om gebouwd naar Penthode en bijna 8 volt over 4 ohm Bij 1Khz Wat best veel is.
De stroom is dan iets van 190 mA beide kanalen Spanning 320 Volt Buizen 6P14P / EL84 Philips welke uit sloop radio,s komen
De GU8 UGT zijn bij lagere en hogere frequenties al snel overstuurd zal ongeveer de helft zijn bij 30 hz en ook bij 30 khz is het minder ook ongeveer de helft en dat is Terug koppeling zit ook aangesloten . En
Kan hem net zo goed in triode laten staan een Watt of 6 in Triode in Penthode gaat bij lagere frequenties de UGT moeilijk doen
Bij een Watt of 5 ,
Doordat de potmeter niet aan een metalen kast zit is het wel handgevoelig bij de 100K potmeter,
Morgen de Ringkernen van VDV is proberen
Bijlagen
8A070AFB-4438-4850-B3BB-C91CD9DF6049.jpeg
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jeroen211 »

Fijn dat het werkt. Een 10k stopweerstand voor een EL84 is wel veel. Dat kan wel wat lager als alles netjes ingebouwd is.

Wat een grap die 2k7 weerstanden. Voordat ik spanning op iets nieuws zet meet ik altijd de totaalweerstand tussen de buisaansluitingen t.o.v. de massa en de voeding. Dan komen dit soort foutjes aan het licht. En je weet ook zeker dat het rooster bv. wel geaard is en dat er geen kortsluiting is tussen voeding en massa etc. Heeft me wel behoed voor e.e.a. Tegenwoordig doe ik dat ook voor de gloeistroomaansluitingen. Had laatst dat 1 kanaal het niet deed. Ik snapte er niets van totdat ik merkte dat pin 4 of pin 5 niet goed was doorgesoldeerd. Deed gewoon 1 helft van de ECC83 het niet... Ach, houd ons van de straat... :wink:

Ben wel benieuwd naar die ringkernen.

Jeroen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
Fijn dat het werkt. Een 10k stopweerstand voor een EL84 is wel veel. Dat kan wel wat lager als alles netjes ingebouwd is.

Wat een grap die 2k7 weerstanden. Voordat ik spanning op iets nieuws zet meet ik altijd de totaalweerstand tussen de buisaansluitingen t.o.v. de massa en de voeding. Dan komen dit soort foutjes aan het licht. En je weet ook zeker dat het rooster bv. wel geaard is en dat er geen kortsluiting is tussen voeding en massa etc. Heeft me wel behoed voor e.e.a. Tegenwoordig doe ik dat ook voor de gloeistroomaansluitingen. Had laatst dat 1 kanaal het niet deed. Ik snapte er niets van totdat ik merkte dat pin 4 of pin 5 niet goed was doorgesoldeerd. Deed gewoon 1 helft van de ECC83 het niet... Ach, houd ons van de straat... :wink:

Ben wel benieuwd naar die ringkernen.

Jeroen
Ja dat van die 2K7 ipv 270 ohm is grappig Had er 1 K over gezet en meteen zat ik redelijk goed met de stroom
Daar had ik al wakker van moeten worden , maar nog niet .
Beter laat dan nooit :lol: meestal grijpt Anne in die heeft zo iets meteen door En Demo is ook altijd wakker
Die stop weerstand is op schema 2K2 en op een ouder schema 10K
En ook een andere weerstand aan het Rooster ECF80 is 68K op het een en 5K6 op de ander
Een tweetal weerstanden op de print RGG staat niet in het schema
Er is toch aardig wat fout in al die printen zit wel wat fout
Ook wat hier op de print is zijn alle gloeistroom dat loopt allemaal gewoon over de print niet getwist met draden
Als ik brom hoor voed ik het met DC een LT1084 regelaar en een 7 Volt ringkern trafo er voor
De frequentie output Ringkern VDV trafo,s Post ik hier wel een dezer dagen , Koelkast raakt weer leeg Dus boodschappen doen donderdag, blijft terug komen die lege koelkast Dat is 47 jaar voor me gedaan .
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Raar gisteren geen oscillatie en vanmiddag weer met aanzetten direct
Links beïnvloed rechts en ook andersom
R17 staat op de oudere schema,s 220K op de Print staat 100K gedrukt :think:
Nu aangezien alles meer dan gevoelig zat is 100K erin
Het doet wel iets maar niet direct alles opgelost

Dan staat op de schema,s bij R2 en R3 ook een raadselachtige uitleg
Bij R3 staat landing op 100R position
Landing is Landen dus R3 390R op 100R positie landen
:think:
Ik leg het uit als of ik de 390R op 100R positie moet laten landen :!:
Dat had ik gedaan zo
Nu heb ik die beide 390 ohm weerstanden vervangen voor 120 Ohm ( 100 ohm 0,5Watt zijn op )
Op de print staat bij R2A 100 Ohm ( links onder de buis)
Print hier op tafel
Print hier op tafel
Print met onderdeel nummers
Print met onderdeel nummers
En in de stuklijst R2 =390 ohm zie de stuklijst hier onder
Stuklijst
Stuklijst
Dus dit is voor mij acadabra ik raak er van in de war om eerlijk te zijn
Over die 2 weerstanden valt een spanning en in het midden van die 2 weerstanden ga ik via 12K naar de 8ohm (4 ohm bij mijn UGT ) aansluiting Is in tegenfase en remt de versterker
Nu zit er in de kathode 240 ohm totaal in plaats van 780 ohm , ik moet de stroom gaan meten . Anders weet ik niet of ik de ECF80 niet om zeep help
Maar het is nu een heel stuk beter, als ik de sturing bij vervormde sinus op de UGT blijf toenemen gaat het wel weer oscileren
De print ziet er nu even niet uit Maar dat maak ik in orde als het betrouwbaar werkt
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ik heb geen goed gevoel bij deze UGT en er een van Philips in gezet
Deze heb ik al Jaaaaaaren en uit een set hf10 gesloopt OT1801
OT1801 Philips HF10
OT1801 Philips HF10
Maar deze transformatoren presteren veel beter
Blok op 1 khz
Blok op 1 khz
Prachtige blok op 1 khz met wat rommelen aan de terugkoppeling krijg ik dat misschien nog beter , maar het ziet er heel goed uit :D
Signaal op de LS aansluiting met 4 ohm dummyload :shock: 30 khz 4.8 volt O:)
En ik heb niet een het maximum geprobeerd Dat is misschien wel nog wat meer
Vooralsnog is dit erg goed O:) O:)
Bijlagen
30 khz 4.8 volt
30 khz 4.8 volt
20 khz 5.4 volt
20 khz 5.4 volt
20 khz 5.8 volt
20 khz 5.8 volt
1 Khz 6.1 volt
1 Khz 6.1 volt
5.8 volt 20 hz
5.8 volt 20 hz
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Vandaag de VDV ringkern uitgangs trafo aan gesloten
En dat zijn toch wel goede ringkern trafo,s en de tegenkoppeling helpt natuurlijk ook mee
Moet ze nog in stand UL aansluiten Dan zal een en ander nog beter moeten worden :D
Versterker is prachtig recht tussen de 30 hz en 20khz
Zie de plaatjes niets aan de Output veranderd alleen de frequentie gewijzigd
Bijlagen
30 Hz 3,68 Volt
30 Hz 3,68 Volt
1Khz  3 ,68 Volt
1Khz 3 ,68 Volt
20Khz 3,58 Volt
20Khz 3,58 Volt
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Dat ziet er prima uit Bert. Zo te zien hebben ringkern trafo,s meer voor- dan nadelen. Ze stralen in elk geval minder.
Dus ook minder gauw oscillaties.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Dat ziet er prima uit Bert. Zo te zien hebben ringkern trafo,s meer voor- dan nadelen. Ze stralen in elk geval minder.
Dus ook minder gauw oscillaties.
Dankje Douwe , het mag ook wel Het was een duur setje op mp Vorig jaar gekocht
Maar ze nog niet eerder geprobeerd ook die Philips traafos OT 18-01 had ik nog niet geprobeerd
En die zijn ook echt goed Douwe en passen mooi in de kast Modu Galaxy met deze print
Miste je al Anne ook Demo idem maar het zijn geen spannende buizen ,iedereen heeft er wel iets mee gebouwd.
En het is steeds het zelfde verhaal natuurlijk Alleen ik plaats er scoop plaatjes bij

Kan wel een YouTube filmpje plaatsen , van hoe het klinkt Maar dat is ook zo betrekkelijk.
Maar het wordt tijd dat ik op beide kanalen dezelfde trafo,s plaats De print weer netjes maak
En er een voeding trafo voor uit kies ! Ik heb een luxe probleem :lol:
En veel te veel trafoos om uit te kiezen
Maar het gaat een leuke versterker worden van 2x12 Watt
Met lage vervorming en leuk frequentie bereik Die Philips trafoos gaan tot 20Hz bij een paar Watt
De print oscilleert niet meer , maar misschien weet jij dat
Die ECF80 heeft op de print 2 kathodes weerstanden 100 en 390 ohm
Onder die 390 ohm weerstand staat geschreven Landing on 100R position
Wat bedoelen ze daarmee Douwe :?: :?:
Met 2 x 390 ohm stond het te genereren met 2 x 120 ohm is hij stil
De stroom is iets van 2 mA met de 120 ohm weerstanden
Bijlagen
F5415B99-6EC8-41B6-B119-29F1A85078D5.gif
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Ja Bert, ik weet ook niet wat ze met “landing on” precies bedoelen. Landing on betekend in het Nederlands landen op. De 390 ohm weerstand vertrekt van aarde naar de weerstand van 100 ohm. Misschien dat ze dat zo bedoelen, maar dat kun je ook zo wel in het schema zien.
Ik ben trouwens de laatste tijd niet zo druk op het forum. De radio hobby schiet er een beetje bij in. De verwarming op mijn werkkamer laat het ook een beetje afweten. De temperatuur komt de laatste tijd niet boven de 18 graden. Bovendien moet ik er hoognodig weer eens op uit om materialen te kopen maar dan moeten de winkels weer normaal geopend zijn en niet op afspraak.
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jeroen211 »

Bert, ik snap die opmerking ook niet.

Had je de manual met foto's al gevonden? : https://www.dropbox.com/sh/kxxm1d9qso5n ... tracking=1

Misschien dat je daar nog iets kunt opmaken uit de tekst en foto's.

Jeroen
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jeroen211 »

Even het schema in de appendix bekeken van bovenstaande handleiding:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (18.25 KiB) 594 keer bekeken
R2 en R3 zijn hier verwisseld! Lijkt mij wel logischer zo.

Jeroen
Plaats reactie