Re: Kent iemand Turbax?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

Het is toch opmerkelijk dat iedereen die Turbax kent zo onder de indruk is van de klank. Ik vind het dan ook oprecht doodzonde dat ze niet meer gebouwd worden. Kan het niet opnieuw opgepakt worden, want ik kan me niet voorstellen dat hier geen (internationale) markt voor is.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

Kijk, heerlijk om is te lezen. \:D/

Kun/wil je ook wat meer (globaal) vertellen over het gebruikte materiaal van de;
- buis/tube (hoe bevestigt, demping)
- kast v/d satellieten
- types speakers e.d.

:dank:
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

Impulse schreef:
ik kan me niet voorstellen dat hier geen (internationale) markt voor is.
Psies, dat !
power
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 aug 2015, 11:47

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door power »

als er onderaan 3 openingen waren is dat geen turbax of niet orgineel, die wij maakten had maar een opening
dat was ook de hele truck om het zo fijn te laten klinken ik heb maar een luidspreker gekend die dit ook had een hele diepe bas
dat was de Bombardon van Philips mits goed ingebouwd het nadeel was hij kon maar 25 watt aan de Turbax was geweldig
ik heb hem mede ontwikkeld bij Discomat wat er van geworden is weet ik niet gr Peter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door pappaleo »

power schreef:
...en ook een geluid wat je meteen bemerkt ik kon met de ogen dicht bepalen of het turbax was gr Peter
Dat is in ieder geval niet best :hide: :hide:
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

Zegt de eigenaar van een 'Dinges'... :proost:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door pappaleo »

Martin66 schreef:
Zegt de eigenaar van een 'Dinges'... in aanbouw :proost:
:mrgreen: :mrgreen:
ictopus
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 sep 2016, 14:07

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door ictopus »

Heb net deze threat gelezen op het forum en ik weet het volgende over Turbax...

Twee jongens uit Helmond hebben dit volgens mij opgezet tweede helft jaren 80, ene JP.S. en P.v.L. Zij begonnen in een laag gebouwtje achter Hotel West End in Helmond. JP.S de technische man en P.v.L de commerciele man.
Eerst verkoop in de naaste omgeving, voornamelijk horeca en particulier, later verder weg regio Brabant. Buizen werden "dood" gemaakt qua resonantie door lood en ondervloerbedekking te plaatsen aan de binnenkant. Achterop zit een soort van filter. Heb zelf een set gehad met een grote baspijp, twee satellieten (20cm)(midden en hoog) en twee satellieten alleen midden (ook 20 cm)(zoals de set op de foto van http://www.turbax.nl/ ). In eerste instantie baspijp achter het gordijn geplaatst, echter met verhuizen deze helaas van de hand gedaan. De 4 satellieten heb ik nog voor feesten en partijen :-)
Bedrijf is nooit echt goed van de grond gekomen financieel en helaas door geldgebrek vroegtijdig aan een einde gekomen en zoals ik hier lees een doorstart gemaakt in Nuenen. Volgens mij destijds een heel goed product, helaas zonder een grotere partij om hen te ondersteunen, en hun tijd vooruit qua vormgeving.
Als je meer info wilt, de website http://www.turbax.nl/ is nog in de lucht, misschien dat de eigenaar nog reageert ;-)
power
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 aug 2015, 11:47

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door power »

Impulse schreef:
Het is toch opmerkelijk dat iedereen die Turbax kent zo onder de indruk is van de klank. Ik vind het dan ook oprecht doodzonde dat ze niet meer gebouwd worden. Kan het niet opnieuw opgepakt worden, want ik kan me niet voorstellen dat hier geen (internationale) markt voor is.
het totaal project is destijds overgenomen door Discomat in nuenen ik heb er nog verschillende mee gebouwd, de baspijp was belangrijk de schuine kant was onder andere ook om de ruimte die nodig was voor de lucht verplaatsing tussen plafond en pijp te waarborgen ik was verantwoordelijk voor de equalizer die de betreffende frequenties naar de luidsprekers stuurde
we hadden ook sets voor in de huiskamer die dan kleiner waren niet met een pijp maar met een ton dus als je dit zoekt zoek dan naar Discomat nuenen
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door pappaleo »

Turbax.jpg
janh1968
Berichten: 1
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 18:44

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door janh1968 »

Hallo, ik ben nieuw hier echter ook enorme fan van Turbax.
Ik heb dan ook een baspijp voor thuis in combinatie met 2 satellieten die voorheen bij de bas ton behoorde.
De eerste set heb ik nieuw gekocht in een winkeltje op de hoogstraat in 1994 waarna ik de bas ton in 1996 inruilde voor een bas pijp.

De hele geschiedenis van Turbax ken ik nog van het moment dat zij eind jaren tachtig het systeem demonstreerden op een beurs in Eindhoven met muziek van de Dire Straights.
Later kwam kwam het in handen van Discomat Nuenen (naast de friettent) waarvan ik de eigenaar zeer goed kende.
Jammer dat zij destijds niet het vermogen hebben gehad om hier een wereldproduct van te maken.

Op dit moment heb ik geen ruimte meer voor deze set (heb nu Heco "the statement icm Rell Studio) en wil onderzoeken of er nog liefhebbers voor Turbax zijn.
Mocht je geïnteresseerd zijn, laat even een PM achter.

Thanks
vm audio
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 21:11

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door vm audio »

aller eerst wil ik bart segers bedanken voor de link naar marktplaats, ik bouw inderdaad al zo'n 20 jaar de turbax systemen. ben rond 1984 in gesprek gekomen met de oprichter van turbax ;jean paul schlosser. een echte liefhebber en kenner van muziek, mijn naam heb ik al meerdere malen afgelopen jaren, voorbij zien komen, hiervoor dank, dat ik niet bij het rijtje hoor van de imitatie turbax knutselaars, maar bij de kleine selectie kenners behoor, op dit forum zijn al enkele bekenden afgelopen jaren voorbij gekomen, waarom ik niet eerder gereageerd heb ????? weinig tijd en animo, nu ik de leeftijd van 55 jaar heb bereikt, en nog maar enkele uurtjes per week werk, pak ik mijn hobby weer op, het bouwen van de meesterlijke turbax systemen. ben de zolder op geklommen en ben weer zo'n 10 tal satelieten tegen gekomen. en weer opgepoetst. voorzien van nieuwe bipolairs de mkp's. en ze klinken beter dan voorheen, omdat deze componenten vroeger niet te verkrijgen waren. ik hoop op vele positieve reacties, en nodig alle turbax freaken uit om een keertje te komen luisteren. groetjes van vm audio uit helmond. geen handelaar maar een liefdevol speaker bouwer. voor vragen hier mijn telnr; 0610310561. :lol: :lol:
armstrong1954
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 30 aug 2017, 9:32

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door armstrong1954 »

Vorige week een set gekocht bij VM in Helmond.Het geluid is fantastisch gelukkig heb ik geen buren want daar moet je wel rekening mee houden als je de 15 inch baspijp een beetje laat gaan.How low can you go
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Barry2001 »

Al die nieuwe leden, en dat door slechts 1 systeem, daar zijn we als Forum natuurlijk erg blij mee, welkom allemaal!

Ik zou zeggen post eens wat foto's mensen :goedzo:
p_vervoort
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 13:39

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door p_vervoort »

VM Helmond , is dit een winkel ?
Kan niks vinden als ik VM Helmond google .... :think:
Verkopen ze daar nieuw gebouwde TURBAX >> :think:
Wat voor prijskaartje hangt er ongeveer aan ??
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door John P »

vm audio schreef:
...groetjes van vm audio uit helmond. geen handelaar maar een liefdevol speaker bouwer. voor vragen hier mijn telnr; 0610310561. :lol: :lol:
Een paar berichtjes eerder.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Henkjan »

het zo mooi zijn als iemand eens zo'n systeem kan meenemen naar een luisterdag
vm audio
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 21:11

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door vm audio »

. . . . ., vm-audio is een liefhebber, en GEEN handelaar !!!
Laatst gewijzigd door Marp op di 25 dec 2018, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Promotie voor diensten en producten verwijderd.
vm audio
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 21:11

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door vm audio »

FOL.jpg
ps, nog over het laatste bericht, het zou leuk zijn als iemand op een luisterdag een set TURBAX mee zou nemen, nou bij deze, regel maar iets, ik stel een aantal sets beschikbaar , maken we er een gezellig, feestje van, een beller is sneller, ; 0610310561, ps, hoe zet ik op deze forum eigenlijk foto's ?????
Bijlagen
S4030830.JPG
S4030078.JPG
vm audio
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 21:11

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door vm audio »

SDC10359.JPG
SDC10359.JPG (17.59 KiB) 733 keer bekeken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door pappaleo »

Regel maar iets?

Je kan toch gewoon naar een luisterdag komen?
2 februari is er een in Hengelo
vm audio
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 21:11

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door vm audio »

. . . . .
Laatst gewijzigd door Marp op di 25 dec 2018, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangeboden product verwijderd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door pappaleo »

vm audio schreef:
...liefhebber, en GEEN handelaar !!!
Nee, GEEN handelaar ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Marp »

Gelieve het forum reclame-/advertentievrij te houden.

Het individueel aanbieden van iets wat men zelf niet meer gebruikt, kan in het marktplaatsgedeelte. Reclame maken voor producten en diensten, of het aanbieden van producten die voor verkoop bestemd zijn, is toegestaan in het sponsorgedeelte. Dat gedeelte is vrij toegankelijk voor elke sponsor, dus ook hobbymatige handel is er mogelijk.
power
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 aug 2015, 11:47

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door power »

ja ik ken turbax kwam inderdaad uit Helmond, is verkocht aan firma Discomat in nuenen waar ik werkte
ik heb de pijpen en de sattelieten aansturing gebouwd de blackbox dus werd aangestuurd door 3 versterkers
een lem voor de mid speaker 100 watt een basversterken mono 150 watt eigen merk en een voor de hoge 80 watt
de pijp en de gaten zijn ook berekend op het karlson principe, de kantel frequenties in de blackbox zijn berekend.
ze zijn ook verschillende keren veranderd dit door toepassing andere luidsprekers, het klonk fantastisch.
op de beurs in het MEC gebouw in Maastricht deden wij BOSE de broek aan hun grote bass pijpen klonken voor geen meter
ik ben nu 83 jaar en doe hier niets meer aan heb nog wel ergens een kratje met printen van de blackbox staan gratis op te halen.
groeten Peter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”