Re: Kent iemand Turbax?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Kent iemand Turbax?
Het is toch opmerkelijk dat iedereen die Turbax kent zo onder de indruk is van de klank. Ik vind het dan ook oprecht doodzonde dat ze niet meer gebouwd worden. Kan het niet opnieuw opgepakt worden, want ik kan me niet voorstellen dat hier geen (internationale) markt voor is.
Re: Kent iemand Turbax?
Kijk, heerlijk om is te lezen.
Kun/wil je ook wat meer (globaal) vertellen over het gebruikte materiaal van de;
- buis/tube (hoe bevestigt, demping)
- kast v/d satellieten
- types speakers e.d.

Kun/wil je ook wat meer (globaal) vertellen over het gebruikte materiaal van de;
- buis/tube (hoe bevestigt, demping)
- kast v/d satellieten
- types speakers e.d.
Re: Kent iemand Turbax?
Psies, dat !Impulse schreef:ik kan me niet voorstellen dat hier geen (internationale) markt voor is.
Re: Kent iemand Turbax?
als er onderaan 3 openingen waren is dat geen turbax of niet orgineel, die wij maakten had maar een opening
dat was ook de hele truck om het zo fijn te laten klinken ik heb maar een luidspreker gekend die dit ook had een hele diepe bas
dat was de Bombardon van Philips mits goed ingebouwd het nadeel was hij kon maar 25 watt aan de Turbax was geweldig
ik heb hem mede ontwikkeld bij Discomat wat er van geworden is weet ik niet gr Peter
dat was ook de hele truck om het zo fijn te laten klinken ik heb maar een luidspreker gekend die dit ook had een hele diepe bas
dat was de Bombardon van Philips mits goed ingebouwd het nadeel was hij kon maar 25 watt aan de Turbax was geweldig
ik heb hem mede ontwikkeld bij Discomat wat er van geworden is weet ik niet gr Peter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Kent iemand Turbax?
Dat is in ieder geval niet bestpower schreef:...en ook een geluid wat je meteen bemerkt ik kon met de ogen dicht bepalen of het turbax was gr Peter
Re: Kent iemand Turbax?
Heb net deze threat gelezen op het forum en ik weet het volgende over Turbax...
Twee jongens uit Helmond hebben dit volgens mij opgezet tweede helft jaren 80, ene JP.S. en P.v.L. Zij begonnen in een laag gebouwtje achter Hotel West End in Helmond. JP.S de technische man en P.v.L de commerciele man.
Eerst verkoop in de naaste omgeving, voornamelijk horeca en particulier, later verder weg regio Brabant. Buizen werden "dood" gemaakt qua resonantie door lood en ondervloerbedekking te plaatsen aan de binnenkant. Achterop zit een soort van filter. Heb zelf een set gehad met een grote baspijp, twee satellieten (20cm)(midden en hoog) en twee satellieten alleen midden (ook 20 cm)(zoals de set op de foto van http://www.turbax.nl/ ). In eerste instantie baspijp achter het gordijn geplaatst, echter met verhuizen deze helaas van de hand gedaan. De 4 satellieten heb ik nog voor feesten en partijen
Bedrijf is nooit echt goed van de grond gekomen financieel en helaas door geldgebrek vroegtijdig aan een einde gekomen en zoals ik hier lees een doorstart gemaakt in Nuenen. Volgens mij destijds een heel goed product, helaas zonder een grotere partij om hen te ondersteunen, en hun tijd vooruit qua vormgeving.
Als je meer info wilt, de website http://www.turbax.nl/ is nog in de lucht, misschien dat de eigenaar nog reageert
Twee jongens uit Helmond hebben dit volgens mij opgezet tweede helft jaren 80, ene JP.S. en P.v.L. Zij begonnen in een laag gebouwtje achter Hotel West End in Helmond. JP.S de technische man en P.v.L de commerciele man.
Eerst verkoop in de naaste omgeving, voornamelijk horeca en particulier, later verder weg regio Brabant. Buizen werden "dood" gemaakt qua resonantie door lood en ondervloerbedekking te plaatsen aan de binnenkant. Achterop zit een soort van filter. Heb zelf een set gehad met een grote baspijp, twee satellieten (20cm)(midden en hoog) en twee satellieten alleen midden (ook 20 cm)(zoals de set op de foto van http://www.turbax.nl/ ). In eerste instantie baspijp achter het gordijn geplaatst, echter met verhuizen deze helaas van de hand gedaan. De 4 satellieten heb ik nog voor feesten en partijen
Bedrijf is nooit echt goed van de grond gekomen financieel en helaas door geldgebrek vroegtijdig aan een einde gekomen en zoals ik hier lees een doorstart gemaakt in Nuenen. Volgens mij destijds een heel goed product, helaas zonder een grotere partij om hen te ondersteunen, en hun tijd vooruit qua vormgeving.
Als je meer info wilt, de website http://www.turbax.nl/ is nog in de lucht, misschien dat de eigenaar nog reageert
Re: Kent iemand Turbax?
het totaal project is destijds overgenomen door Discomat in nuenen ik heb er nog verschillende mee gebouwd, de baspijp was belangrijk de schuine kant was onder andere ook om de ruimte die nodig was voor de lucht verplaatsing tussen plafond en pijp te waarborgen ik was verantwoordelijk voor de equalizer die de betreffende frequenties naar de luidsprekers stuurdeImpulse schreef:Het is toch opmerkelijk dat iedereen die Turbax kent zo onder de indruk is van de klank. Ik vind het dan ook oprecht doodzonde dat ze niet meer gebouwd worden. Kan het niet opnieuw opgepakt worden, want ik kan me niet voorstellen dat hier geen (internationale) markt voor is.
we hadden ook sets voor in de huiskamer die dan kleiner waren niet met een pijp maar met een ton dus als je dit zoekt zoek dan naar Discomat nuenen
Re: Kent iemand Turbax?
Hallo, ik ben nieuw hier echter ook enorme fan van Turbax.
Ik heb dan ook een baspijp voor thuis in combinatie met 2 satellieten die voorheen bij de bas ton behoorde.
De eerste set heb ik nieuw gekocht in een winkeltje op de hoogstraat in 1994 waarna ik de bas ton in 1996 inruilde voor een bas pijp.
De hele geschiedenis van Turbax ken ik nog van het moment dat zij eind jaren tachtig het systeem demonstreerden op een beurs in Eindhoven met muziek van de Dire Straights.
Later kwam kwam het in handen van Discomat Nuenen (naast de friettent) waarvan ik de eigenaar zeer goed kende.
Jammer dat zij destijds niet het vermogen hebben gehad om hier een wereldproduct van te maken.
Op dit moment heb ik geen ruimte meer voor deze set (heb nu Heco "the statement icm Rell Studio) en wil onderzoeken of er nog liefhebbers voor Turbax zijn.
Mocht je geïnteresseerd zijn, laat even een PM achter.
Thanks
Ik heb dan ook een baspijp voor thuis in combinatie met 2 satellieten die voorheen bij de bas ton behoorde.
De eerste set heb ik nieuw gekocht in een winkeltje op de hoogstraat in 1994 waarna ik de bas ton in 1996 inruilde voor een bas pijp.
De hele geschiedenis van Turbax ken ik nog van het moment dat zij eind jaren tachtig het systeem demonstreerden op een beurs in Eindhoven met muziek van de Dire Straights.
Later kwam kwam het in handen van Discomat Nuenen (naast de friettent) waarvan ik de eigenaar zeer goed kende.
Jammer dat zij destijds niet het vermogen hebben gehad om hier een wereldproduct van te maken.
Op dit moment heb ik geen ruimte meer voor deze set (heb nu Heco "the statement icm Rell Studio) en wil onderzoeken of er nog liefhebbers voor Turbax zijn.
Mocht je geïnteresseerd zijn, laat even een PM achter.
Thanks
Re: Kent iemand Turbax?
aller eerst wil ik bart segers bedanken voor de link naar marktplaats, ik bouw inderdaad al zo'n 20 jaar de turbax systemen. ben rond 1984 in gesprek gekomen met de oprichter van turbax ;jean paul schlosser. een echte liefhebber en kenner van muziek, mijn naam heb ik al meerdere malen afgelopen jaren, voorbij zien komen, hiervoor dank, dat ik niet bij het rijtje hoor van de imitatie turbax knutselaars, maar bij de kleine selectie kenners behoor, op dit forum zijn al enkele bekenden afgelopen jaren voorbij gekomen, waarom ik niet eerder gereageerd heb ????? weinig tijd en animo, nu ik de leeftijd van 55 jaar heb bereikt, en nog maar enkele uurtjes per week werk, pak ik mijn hobby weer op, het bouwen van de meesterlijke turbax systemen. ben de zolder op geklommen en ben weer zo'n 10 tal satelieten tegen gekomen. en weer opgepoetst. voorzien van nieuwe bipolairs de mkp's. en ze klinken beter dan voorheen, omdat deze componenten vroeger niet te verkrijgen waren. ik hoop op vele positieve reacties, en nodig alle turbax freaken uit om een keertje te komen luisteren. groetjes van vm audio uit helmond. geen handelaar maar een liefdevol speaker bouwer. voor vragen hier mijn telnr; 0610310561.

-
armstrong1954
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 30 aug 2017, 9:32
Re: Kent iemand Turbax?
Vorige week een set gekocht bij VM in Helmond.Het geluid is fantastisch gelukkig heb ik geen buren want daar moet je wel rekening mee houden als je de 15 inch baspijp een beetje laat gaan.How low can you go
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Kent iemand Turbax?
Al die nieuwe leden, en dat door slechts 1 systeem, daar zijn we als Forum natuurlijk erg blij mee, welkom allemaal!
Ik zou zeggen post eens wat foto's mensen
Ik zou zeggen post eens wat foto's mensen
-
p_vervoort
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 13:39
Re: Kent iemand Turbax?
VM Helmond , is dit een winkel ?
Kan niks vinden als ik VM Helmond google ....
Verkopen ze daar nieuw gebouwde TURBAX >>
Wat voor prijskaartje hangt er ongeveer aan ??
Kan niks vinden als ik VM Helmond google ....
Verkopen ze daar nieuw gebouwde TURBAX >>
Wat voor prijskaartje hangt er ongeveer aan ??
Re: Kent iemand Turbax?
Een paar berichtjes eerder.vm audio schreef:...groetjes van vm audio uit helmond. geen handelaar maar een liefdevol speaker bouwer. voor vragen hier mijn telnr; 0610310561.![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kent iemand Turbax?
het zo mooi zijn als iemand eens zo'n systeem kan meenemen naar een luisterdag
Re: Kent iemand Turbax?
ps, nog over het laatste bericht, het zou leuk zijn als iemand op een luisterdag een set TURBAX mee zou nemen, nou bij deze, regel maar iets, ik stel een aantal sets beschikbaar , maken we er een gezellig, feestje van, een beller is sneller, ; 0610310561, ps, hoe zet ik op deze forum eigenlijk foto's ?????
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Kent iemand Turbax?
Nee, GEEN handelaarvm audio schreef:...liefhebber, en GEEN handelaar !!!
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Re: Kent iemand Turbax?
Gelieve het forum reclame-/advertentievrij te houden.
Het individueel aanbieden van iets wat men zelf niet meer gebruikt, kan in het marktplaatsgedeelte. Reclame maken voor producten en diensten, of het aanbieden van producten die voor verkoop bestemd zijn, is toegestaan in het sponsorgedeelte. Dat gedeelte is vrij toegankelijk voor elke sponsor, dus ook hobbymatige handel is er mogelijk.
Het individueel aanbieden van iets wat men zelf niet meer gebruikt, kan in het marktplaatsgedeelte. Reclame maken voor producten en diensten, of het aanbieden van producten die voor verkoop bestemd zijn, is toegestaan in het sponsorgedeelte. Dat gedeelte is vrij toegankelijk voor elke sponsor, dus ook hobbymatige handel is er mogelijk.
Re: Kent iemand Turbax?
ja ik ken turbax kwam inderdaad uit Helmond, is verkocht aan firma Discomat in nuenen waar ik werkte
ik heb de pijpen en de sattelieten aansturing gebouwd de blackbox dus werd aangestuurd door 3 versterkers
een lem voor de mid speaker 100 watt een basversterken mono 150 watt eigen merk en een voor de hoge 80 watt
de pijp en de gaten zijn ook berekend op het karlson principe, de kantel frequenties in de blackbox zijn berekend.
ze zijn ook verschillende keren veranderd dit door toepassing andere luidsprekers, het klonk fantastisch.
op de beurs in het MEC gebouw in Maastricht deden wij BOSE de broek aan hun grote bass pijpen klonken voor geen meter
ik ben nu 83 jaar en doe hier niets meer aan heb nog wel ergens een kratje met printen van de blackbox staan gratis op te halen.
groeten Peter
ik heb de pijpen en de sattelieten aansturing gebouwd de blackbox dus werd aangestuurd door 3 versterkers
een lem voor de mid speaker 100 watt een basversterken mono 150 watt eigen merk en een voor de hoge 80 watt
de pijp en de gaten zijn ook berekend op het karlson principe, de kantel frequenties in de blackbox zijn berekend.
ze zijn ook verschillende keren veranderd dit door toepassing andere luidsprekers, het klonk fantastisch.
op de beurs in het MEC gebouw in Maastricht deden wij BOSE de broek aan hun grote bass pijpen klonken voor geen meter
ik ben nu 83 jaar en doe hier niets meer aan heb nog wel ergens een kratje met printen van de blackbox staan gratis op te halen.
groeten Peter
