Idee voor een SE GU50

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Heb ik gedaan demo. Spreek je uit ervaring. :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door democles »

Spreek je uit ervaring. :lol:
Nee :-"

Gelukkig niet :sure:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ondertussen in huize knuisje... 8-[
Bijlagen
DSC00144.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door ray5150 »

Netjes ! :D
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Dankje Ray. We kunnen naar de laatste 5% van dit project, het solderen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door RobertD »

Nog 32 dagen tot "Breda", beetje door bakken !!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

U vraagt, wij draaien. O:)

Ik heb de voeding opgebouwd en de gloeibedrading aangelegd. De trafo's monteer ik pas als alle componenten op z'n plek zitten zodat de kast makkelijker hanteerbaar is.
Bijlagen
DSC00146.jpg
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door gervenja »

Ziet er mooi uit.
Lekker ruim opgezet.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door democles »

Netjes :goedzo:

En dan de gloei weer via een feriet kern.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Bedankt mannen. :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Netjes :goedzo:

En dan de gloei weer via een feriet kern.
Waarom Demo ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Ziet er idd goed uit :D
Kost wel een hoop moeite zo te zien :? , je loopt er rood door aan ( ͝° ͜ʖ͡°) :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door democles »

Bert61 schreef:
democles schreef:
Netjes :goedzo:

En dan de gloei weer via een feriet kern.
Waarom Demo ?
Staat hier wel ergens.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4&start=25
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

We hebben gloei. :rock:
Bijlagen
Gloei.jpg
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door gervenja »

cool,
mooie gelijkrichter.
Ziet er al mooi uit, lekker ruim opgezet.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ik heb de versterker af gemaakt. In eerste instantie op 1 kanaal muziek maar het ander kanaal alleen een dikke brom. Dit bleek te liggen aan een defect EF184 buisje. Een ander buisje er in en het kanaal speelt. :D

Wel aan beide zijden een redelijke brom en de voltages blijken flink te hoog. :think:
Bijlagen
DSC00150.jpg
GU-50-se voltages.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door democles »

GU50, G2 340V :shock: max is 250V :?

EF184 op DC gloeien wil wel eens helpen bij SE.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ja, Vg2 is veel te hoog door de hoge voedingspanning. Vg1 is ook te hoog. Moet ongeveer 28V zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Ja, Vg2 is veel te hoog door de hoge voedingspanning. Vg1 is ook te hoog. Moet ongeveer 28V zijn.
Vg2 is zo'n 50V teveel, normaal, de voeding is ook zoveel hoger.Zou rond 400V moeten zitten.Is de trafospanning wel 400V~? Die serieweerstanden naar de gelijkrichterbuis hadden beter aan de trafowikkeling gezeten, geeft wat meer spanningsval.Is ook nog mogelijk om een van de 70V wikkelingen omgekeerd in serie met de 400V te zetten.
Vg1 is zo hoog omdat dat, met meer Vg2, nodig is om de stroom op 100mA te houden.
Met de bedrading ben ik niet echt blij.De ingangsonderdelen aan de draadsteun naast die van g2 eindbuis.De verschillende massa-verbindingen zitten niet met de stroomverdeling in 't achterhoofd aangebracht.Hoewel, met zo'n dikke draad zal dat niet zo erg zijn.
Je had ook nog een extra R-C overwogen voor de voeding van de EF184.Helpt misschien.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Meerdere problemen dus. Eerst maar de te hoge spanning aanpakken, de brom komt daarna wel.

De trafospanning is onder belasting 409Vac. Na de serieweerstanden naar de gelijkrichter staat er 400Vac. Apart dat je met een buisgelijkrichter dan op 464Vdc uitkomt. Duitse efficiency :?

Die 464V moet in ieder geval naar 450V of minder vanwege de bufferelco van 220uF/450V. Verder is de hele schakeling berekend op 80V minder.

Wat is wijsheid, de trafospanning verlagen met 70V door een wikkeling in tegenfase te zetten? Of de spanning na de gelijkrichter omlaag brengen naar 450V door de serieweerstanden te vergroten, en de rest van de schakeling op de hogere voedingspanning te bereken. Ik heb begrepen dat de GU50 wel van een hoge spanning houdt. :idea:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Wel eigenaardig dat de spanning zo hoog is.Dit wordt van een GZ34 opgegeven, een van de betere gelijkrichters, (voor de EYY niet gevonden)
GZ34op400V.jpg
Is met een dikkere begin-C, met 32µF zakt het nog iets.
Voor de eindbuis is het niet erg (behalve de te hoge Vg2) maar de EF184 krijgt ruim 3W te verstoken, is teveel.
Met de weerstanden tussen buis en trafo te vergroten zakt de spanning ook wel,wordt wel steeds meer afhankelijk van het verbruik.
Toch eerst maar de 70V ertussen ?
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door AatV »

Heb het draadje verder niet intensief gevolgd.
Maar naar aanleiding van de gemeten spanningen e.e.a. in PSU designer gesimuleerd. Het toeval wil dat ik ooit (en ik weet niet meer hoe :mrgreen: ) de gegevens van de EYY113 erin had gezet.
Als ik uitga van een trafospanning van 400 Volt, een stroom van ca. 110 mA en een pi filter met 32 uF, de gelijkstroomweerstand van een spoel van 50 Ohm en vervolgens 220 uF, geeft de simulatie een spanning van 486 Volt, wel wat hoog maar de gemeten spanning verbaast me eigenlijk niet...

groet,
Aat
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ok, dus die te hoge spanning is goed verklaarbaar. Dan ga ik eerst maar een 70V wikkeling in tegenfase op de 400V wikkeling zetten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Dat Aat zo hoog uitkomt is met 110mA, verbruik is eerder 220mA (twee versterkers).
Heb 't gedaan met de GZ34, geeft ongeveer hetzelfde als een EYY.
De gemiddelde waarde over C1 is ook wat er uitkomt na L-C filter (op de =weerstand na).
Als het klopt heeft Knuis gemeten met maar één eindbuis erin, krijg je de hoge spanning die Aat vertoont.
Ter vergelijking ook nog de 5U4, doet 't duidelijk minder.
Anne
Bijlagen
GlkRs.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ik heb er twee eindbuizen in zitten.

De 70V wikkeling bijgezet en dan krijg ik de voltages in blauw. Nu weer te laag. #-o
Bijlagen
GU-50-se voltages.jpg
Plaats reactie