Idee voor een SE GU50
Moderator: Beheerdersteam
Re: Idee voor een SE GU50
Dankje Ray. We kunnen naar de laatste 5% van dit project, het solderen. 
Re: Idee voor een SE GU50
U vraagt, wij draaien.
Ik heb de voeding opgebouwd en de gloeibedrading aangelegd. De trafo's monteer ik pas als alle componenten op z'n plek zitten zodat de kast makkelijker hanteerbaar is.
Ik heb de voeding opgebouwd en de gloeibedrading aangelegd. De trafo's monteer ik pas als alle componenten op z'n plek zitten zodat de kast makkelijker hanteerbaar is.
Re: Idee voor een SE GU50
Waarom Demo ?democles schreef:Netjes![]()
En dan de gloei weer via een feriet kern.
Re: Idee voor een SE GU50
Ziet er idd goed uit
Kost wel een hoop moeite zo te zien
, je loopt er rood door aan ( ͝° ͜ʖ͡°)
Anne
Kost wel een hoop moeite zo te zien
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Staat hier wel ergens.Bert61 schreef:Waarom Demo ?democles schreef:Netjes![]()
En dan de gloei weer via een feriet kern.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4&start=25
Re: Idee voor een SE GU50
cool,
mooie gelijkrichter.
Ziet er al mooi uit, lekker ruim opgezet.
mooie gelijkrichter.
Ziet er al mooi uit, lekker ruim opgezet.
Re: Idee voor een SE GU50
Ik heb de versterker af gemaakt. In eerste instantie op 1 kanaal muziek maar het ander kanaal alleen een dikke brom. Dit bleek te liggen aan een defect EF184 buisje. Een ander buisje er in en het kanaal speelt.
Wel aan beide zijden een redelijke brom en de voltages blijken flink te hoog.
Wel aan beide zijden een redelijke brom en de voltages blijken flink te hoog.
Re: Idee voor een SE GU50
GU50, G2 340V
max is 250V 
EF184 op DC gloeien wil wel eens helpen bij SE.
EF184 op DC gloeien wil wel eens helpen bij SE.
Re: Idee voor een SE GU50
Ja, Vg2 is veel te hoog door de hoge voedingspanning. Vg1 is ook te hoog. Moet ongeveer 28V zijn.
Re: Idee voor een SE GU50
Vg2 is zo'n 50V teveel, normaal, de voeding is ook zoveel hoger.Zou rond 400V moeten zitten.Is de trafospanning wel 400V~? Die serieweerstanden naar de gelijkrichterbuis hadden beter aan de trafowikkeling gezeten, geeft wat meer spanningsval.Is ook nog mogelijk om een van de 70V wikkelingen omgekeerd in serie met de 400V te zetten.knuisje schreef:Ja, Vg2 is veel te hoog door de hoge voedingspanning. Vg1 is ook te hoog. Moet ongeveer 28V zijn.
Vg1 is zo hoog omdat dat, met meer Vg2, nodig is om de stroom op 100mA te houden.
Met de bedrading ben ik niet echt blij.De ingangsonderdelen aan de draadsteun naast die van g2 eindbuis.De verschillende massa-verbindingen zitten niet met de stroomverdeling in 't achterhoofd aangebracht.Hoewel, met zo'n dikke draad zal dat niet zo erg zijn.
Je had ook nog een extra R-C overwogen voor de voeding van de EF184.Helpt misschien.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Meerdere problemen dus. Eerst maar de te hoge spanning aanpakken, de brom komt daarna wel.
De trafospanning is onder belasting 409Vac. Na de serieweerstanden naar de gelijkrichter staat er 400Vac. Apart dat je met een buisgelijkrichter dan op 464Vdc uitkomt. Duitse efficiency
Die 464V moet in ieder geval naar 450V of minder vanwege de bufferelco van 220uF/450V. Verder is de hele schakeling berekend op 80V minder.
Wat is wijsheid, de trafospanning verlagen met 70V door een wikkeling in tegenfase te zetten? Of de spanning na de gelijkrichter omlaag brengen naar 450V door de serieweerstanden te vergroten, en de rest van de schakeling op de hogere voedingspanning te bereken. Ik heb begrepen dat de GU50 wel van een hoge spanning houdt.
De trafospanning is onder belasting 409Vac. Na de serieweerstanden naar de gelijkrichter staat er 400Vac. Apart dat je met een buisgelijkrichter dan op 464Vdc uitkomt. Duitse efficiency
Die 464V moet in ieder geval naar 450V of minder vanwege de bufferelco van 220uF/450V. Verder is de hele schakeling berekend op 80V minder.
Wat is wijsheid, de trafospanning verlagen met 70V door een wikkeling in tegenfase te zetten? Of de spanning na de gelijkrichter omlaag brengen naar 450V door de serieweerstanden te vergroten, en de rest van de schakeling op de hogere voedingspanning te bereken. Ik heb begrepen dat de GU50 wel van een hoge spanning houdt.
Re: Idee voor een SE GU50
Wel eigenaardig dat de spanning zo hoog is.Dit wordt van een GZ34 opgegeven, een van de betere gelijkrichters, (voor de EYY niet gevonden) Is met een dikkere begin-C, met 32µF zakt het nog iets.
Voor de eindbuis is het niet erg (behalve de te hoge Vg2) maar de EF184 krijgt ruim 3W te verstoken, is teveel.
Met de weerstanden tussen buis en trafo te vergroten zakt de spanning ook wel,wordt wel steeds meer afhankelijk van het verbruik.
Toch eerst maar de 70V ertussen ?
Anne
Voor de eindbuis is het niet erg (behalve de te hoge Vg2) maar de EF184 krijgt ruim 3W te verstoken, is teveel.
Met de weerstanden tussen buis en trafo te vergroten zakt de spanning ook wel,wordt wel steeds meer afhankelijk van het verbruik.
Toch eerst maar de 70V ertussen ?
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Heb het draadje verder niet intensief gevolgd.
Maar naar aanleiding van de gemeten spanningen e.e.a. in PSU designer gesimuleerd. Het toeval wil dat ik ooit (en ik weet niet meer hoe
) de gegevens van de EYY113 erin had gezet.
Als ik uitga van een trafospanning van 400 Volt, een stroom van ca. 110 mA en een pi filter met 32 uF, de gelijkstroomweerstand van een spoel van 50 Ohm en vervolgens 220 uF, geeft de simulatie een spanning van 486 Volt, wel wat hoog maar de gemeten spanning verbaast me eigenlijk niet...
groet,
Aat
Maar naar aanleiding van de gemeten spanningen e.e.a. in PSU designer gesimuleerd. Het toeval wil dat ik ooit (en ik weet niet meer hoe
Als ik uitga van een trafospanning van 400 Volt, een stroom van ca. 110 mA en een pi filter met 32 uF, de gelijkstroomweerstand van een spoel van 50 Ohm en vervolgens 220 uF, geeft de simulatie een spanning van 486 Volt, wel wat hoog maar de gemeten spanning verbaast me eigenlijk niet...
groet,
Aat
Re: Idee voor een SE GU50
Ok, dus die te hoge spanning is goed verklaarbaar. Dan ga ik eerst maar een 70V wikkeling in tegenfase op de 400V wikkeling zetten.
Re: Idee voor een SE GU50
Dat Aat zo hoog uitkomt is met 110mA, verbruik is eerder 220mA (twee versterkers).
Heb 't gedaan met de GZ34, geeft ongeveer hetzelfde als een EYY.
De gemiddelde waarde over C1 is ook wat er uitkomt na L-C filter (op de =weerstand na).
Als het klopt heeft Knuis gemeten met maar één eindbuis erin, krijg je de hoge spanning die Aat vertoont.
Ter vergelijking ook nog de 5U4, doet 't duidelijk minder.
Anne
Heb 't gedaan met de GZ34, geeft ongeveer hetzelfde als een EYY.
De gemiddelde waarde over C1 is ook wat er uitkomt na L-C filter (op de =weerstand na).
Als het klopt heeft Knuis gemeten met maar één eindbuis erin, krijg je de hoge spanning die Aat vertoont.
Ter vergelijking ook nog de 5U4, doet 't duidelijk minder.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Ik heb er twee eindbuizen in zitten.
De 70V wikkeling bijgezet en dan krijg ik de voltages in blauw. Nu weer te laag.
De 70V wikkeling bijgezet en dan krijg ik de voltages in blauw. Nu weer te laag.
