de zoveelste Open Baffle
Moderator: Beheerdersteam
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik heb een opstelling met een breedbander tussen twee 15" woofers geprobeerd. Ik vond het niets. De breedbander zat (voor mij) inderdaad te laag.
Re: de zoveelste Open Baffle
Even een wit sausje over die absorbers aan de achterwand en hij heeft er ook gelijk een paar Schoonhovens er bij!

Re: de zoveelste Open Baffle
@ Richard :
Heb dit zelf uitgetest ; in het midden en boven. Ik prefereer MIDDEN ; zeker met mijn XO.
Ook even nagevraagd: Ja er word vaker over getwijfeld. 30 tot 40 % van alle klanten van PAP probeert een keertje boven.
90% gaat weer terug naar midden.
Ik merk zelf helemaal niets van een "balkon-effect" maar er zijn meer forumleden die bij mij hebben geluisterd.
Misschien dat deze ook iets kunnen zeggen.
mvgr. Leon.
Heb dit zelf uitgetest ; in het midden en boven. Ik prefereer MIDDEN ; zeker met mijn XO.
Ook even nagevraagd: Ja er word vaker over getwijfeld. 30 tot 40 % van alle klanten van PAP probeert een keertje boven.
90% gaat weer terug naar midden.
Ik merk zelf helemaal niets van een "balkon-effect" maar er zijn meer forumleden die bij mij hebben geluisterd.
Misschien dat deze ook iets kunnen zeggen.
mvgr. Leon.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik heb de trio15 van leon in meerdere opstellingen gehoord (helaas niet met de FR unit bovenin). Maar ik moet zeggen dat ik echt niks mis in deze opstelling!
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik heb de trio15 van leon in meerdere opstellingen gehoord (helaas niet met de FR unit bovenin). Maar ik moet zeggen dat ik echt niks mis in deze opstelling!
Re: de zoveelste Open Baffle
floeper schreef:Ik heb de trio15 van leon in meerdere opstellingen gehoord (helaas niet met de FR unit bovenin). Maar ik moet zeggen dat ik echt niks mis in deze opstelling!
Blijkbaar ook in stereo.floeper schreef:Ik heb de trio15 van leon in meerdere opstellingen gehoord (helaas niet met de FR unit bovenin). Maar ik moet zeggen dat ik echt niks mis in deze opstelling!
Ik denk dat de luisterafstand ook een rol kan spelen. Het lijkt me ook geen deal breaker, bij de meeste luidsprekers zit het akoestisch centrum lager dan de oorhoogte.
Re: de zoveelste Open Baffle
Dat is nu exact het probleem bij de passieve PAP's. De NEO's worden nu als de oplossing gebracht, terwijl het veel simpeler kan: niet hoger dan 200 crossen...FR_Aad schreef:Dat ligt er ook aan hoe hoog je ze crossed.albertk schreef:Overtuigend.NOOIT alpha's !!
Vaak genoeg heb ik gehoord over de wolligheid van de Alpha's.
albert
Toen ik voor het eerst met Ze'ev in contact kwam gaf hij zelf aan dat actief veel beter klinkt en dat hij zelf ook met dsp draait/draaide. Ook zo ongeveer bij 200hz gecrossed. Een mooi actief analoog filter zoals Daudio gebruikt combineert best of both worlds. Alleen is het marketingtechnisch gezien makkelijker om passieve luidsprekers aan de man te brengen.FR_Aad schreef:Is zelfs een prima oplossing bij een open baffle.hannesie schreef:DSP'en kan toch ook ?.
Het is niet voor niets dat Daudio ook met een passieve versie komt...
Laatst gewijzigd door MickRS op vr 15 apr 2016, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: de zoveelste Open Baffle
Dat komt bekend voor.
Ik kwam ook steeds weer op 200hz uit.
Ik kwam ook steeds weer op 200hz uit.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik heb natuurlijk dat ASP vande MOB3W draaien. Dat crossed op 150. Wil nog altijd een keer naar 200, want ik denk dat ik nog steeds iets in het midlaag mis. Heb van Jeroen te horen gekregen wat ik dan moet veranderen. Is echt een kwestie van wat weerstanden veranderen...
Re: de zoveelste Open Baffle
Alleen draait Ze'ev niet meer aktief ; niet meer sinds hij mijn XO gebruikt.
Je zou een Voxativ echt wel om zeep helpen dus...
Volgens Darrel Hawthorne zit er erg veel energie in het gebied 120-250 Hz.
Ook hij crosst daar , bij voorkeur , niet.
mvgr. Leon
Je zou een Voxativ echt wel om zeep helpen dus...
Volgens Darrel Hawthorne zit er erg veel energie in het gebied 120-250 Hz.
Ook hij crosst daar , bij voorkeur , niet.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
In eerste instantie probeerde ikzelf 75 Hz op de full range (18 mH) , en 225 op de woofer (60 uF en even geprobeerd met 90 uF). Miste de fundamentele basis van veel stemmen (voorbeeld: zelfs een countertenor werd te mager), maar het was allemaal wel erg impulsief.leonidas schreef:er is erg veel energie in het gebied 120-250 Hz.
Leon
Ik ben nu verder aan het experimenteren, en het is f a n t a s t i s c h aan het worden. Wat een verschrikkelijke dynamiek geeft het filter
Ik gebruik nu een 18 mH (trafo) spoel (0,2 ohm) parallel aan een 5,5 mH lucht spoel (2 ohm, gebakken lucht
Dus nu heb ik de wisselfrequentie vrij hoog. Veel beter.
albert
Re: de zoveelste Open Baffle
Hoi Albert ,
Fijn dat je plezier hebt.
Mijn Leonidas XO is inderdaad erg dynamisch en open.
Zelf gebruik ik op dit moment:
2x Neo , Lowther DX3 en
6,2 mH
33 uf
Lowther -8dB
en in de plus v.d. Lowther ; 0,27 mH met 10ohm parallel.
Mischien heb je hier iets aan.
Ik vind , door de grotere waarde van de coil, de "chest thump" wel erg lekker bij sommige soorten muziek!!
Het is de bedoeling dat je setup je "de muziek intrekt" met de meeste nadruk op resolutie van het midden.
Veel plezier (want dat is de bedoeling) en we horen wel wat je uiteindelijke setting wordt ?
Ben ook benieuwd naar je "tapped"-coil. Zal je voicing een stuk vergemakkelijken !!
mvgr. Leon.
Fijn dat je plezier hebt.
Mijn Leonidas XO is inderdaad erg dynamisch en open.
Zelf gebruik ik op dit moment:
2x Neo , Lowther DX3 en
6,2 mH
33 uf
Lowther -8dB
en in de plus v.d. Lowther ; 0,27 mH met 10ohm parallel.
Mischien heb je hier iets aan.
Ik vind , door de grotere waarde van de coil, de "chest thump" wel erg lekker bij sommige soorten muziek!!
Het is de bedoeling dat je setup je "de muziek intrekt" met de meeste nadruk op resolutie van het midden.
Veel plezier (want dat is de bedoeling) en we horen wel wat je uiteindelijke setting wordt ?
Ben ook benieuwd naar je "tapped"-coil. Zal je voicing een stuk vergemakkelijken !!
mvgr. Leon.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik heb de I-coil bij Eltim besteld. Duurt een tijdje voordat ze die hebben ben ik bang.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik vrees het ook, Eltim is traaaaaaaaaaaaag!
Re: de zoveelste Open Baffle
Paar dagen geleden bij Ruud (Speakerland) op bezoek geweest om een Planar om te ruilen
Nou had Ruud een heel mooie pre amp (ingeruild) staan en deed me een aanbod waar ik wel voor moest bezwijken.
Na een dagje of wat toch maar even uittesten en .....dit was verbazend !!
Werkte echt heel fijn en gaf me weer een impuls in mijn motivatie om door te gaan met de PAP1075 setup.
Ben alweer twee dagen aan het spelen.
Wat ik graag wil is dat de Trio10 + FR op hetzelfde bord draait als de Trio15 +FR.
Op dit moment begint dit verbazingwekkend goed te lukken !!
Dat zou wel heel fijn zijn als ze bij PAP het bord voor twee verschillende variaties kunnen gebruiken.
Wat me laats bezig begon te houden is ook het grote verschil tussen een Lowther en een Fostex.
Dus maar wat (lees) onderzoek gedaan en.......
vervolgens de knoop doorgehakt : dustcap removal + inserting phase plugs.
En ja hoor , je maakt van een Fostex geen Lowther maar de 3D projectie in de ruimte is nu een stuk beter.
Weer wat fotootjes erbij gezet.
Eigenlijk wil ik met de Trio10 een systeem bouwen zodat het voor mij HEEL moeilijk kiezen wordt tussen beide !!
maar , mezelf kennende , gaat dat nog wel even duren.
mvgr. Leon.
Nou had Ruud een heel mooie pre amp (ingeruild) staan en deed me een aanbod waar ik wel voor moest bezwijken.
Na een dagje of wat toch maar even uittesten en .....dit was verbazend !!
Werkte echt heel fijn en gaf me weer een impuls in mijn motivatie om door te gaan met de PAP1075 setup.
Ben alweer twee dagen aan het spelen.
Wat ik graag wil is dat de Trio10 + FR op hetzelfde bord draait als de Trio15 +FR.
Op dit moment begint dit verbazingwekkend goed te lukken !!
Dat zou wel heel fijn zijn als ze bij PAP het bord voor twee verschillende variaties kunnen gebruiken.
Wat me laats bezig begon te houden is ook het grote verschil tussen een Lowther en een Fostex.
Dus maar wat (lees) onderzoek gedaan en.......
vervolgens de knoop doorgehakt : dustcap removal + inserting phase plugs.
En ja hoor , je maakt van een Fostex geen Lowther maar de 3D projectie in de ruimte is nu een stuk beter.
Weer wat fotootjes erbij gezet.
Eigenlijk wil ik met de Trio10 een systeem bouwen zodat het voor mij HEEL moeilijk kiezen wordt tussen beide !!
maar , mezelf kennende , gaat dat nog wel even duren.
mvgr. Leon.
Re: de zoveelste Open Baffle
Leuke experimenten. Die plug lijkt nu een stuk bezemsteel die eigenlijk vrij ruim in de spreekspoel past. Zou het nog een verbetering geven als deze wat gestroomlijnder en strakker in het gat past? Het lijkt me dat de spleet door reflecties nu allerlei onregelmatigheden kan genereren.
Overigens veel plezier met de voorversterker. Bij mij gaf de voorversterker ook een behoorlijke verbetering ten opzichte van een passief potmeter schakeldingetje.
Ik kwam op het net ook wat inspiratie tegen voor open baffles:
http://oswaldsmillaudio.com/ironic
Ook veel ander op zijn minst opmerkelijk vormgegeven luidsprekers en apparatuur op die website.
Overigens veel plezier met de voorversterker. Bij mij gaf de voorversterker ook een behoorlijke verbetering ten opzichte van een passief potmeter schakeldingetje.
Ik kwam op het net ook wat inspiratie tegen voor open baffles:
http://oswaldsmillaudio.com/ironic
Ook veel ander op zijn minst opmerkelijk vormgegeven luidsprekers en apparatuur op die website.
Laatst gewijzigd door richard op zo 17 apr 2016, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: de zoveelste Open Baffle
Haha, ik zie het al voor me, vrouw rent de kamer in: Leon! We hebben een probleem! Dikke ratten hebben onze bezem aangevreten, er zijn hele stukken vanaf!

Re: de zoveelste Open Baffle
Dat een "phase plug"? Dit is pas een fasestopper!
groet,
Aat
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: de zoveelste Open Baffle
De pinokkio speaker!
Re: de zoveelste Open Baffle
@ Aat : hou het tijdens experimenten (doe er nogal veel) even lekker goedkoop.
(maar mocht je nog zo'n mooi setje in de kast hebben liggen dan hou ik me aanbevolen !!)
@ Richard : Lekker futuristisch speaker !! Ik mag dat wel
@ Walt : mijn vrouw klaagt niet ; heb deze bezemstelen echt apart hiervoor gekocht.
Verder heb ik dit al eerder gedaan.
De spleet naast de plug is 3 mm , valt wel mee met stooreffecten.
Verder heb ik vier setjes gezaagd ; verschillende lengtes en "top" vormen.
Eerst maar eens kijken / luisteren wat er het lekkerste is.
Perfectioneren kan altijd nog.
De resonanties achter en door de stofkap zijn vaak een crime.
Zie foto van een soort Fostex 3 inch ; dingetje speelt 3 klassen beter !!
mvgr. Leon.
(maar mocht je nog zo'n mooi setje in de kast hebben liggen dan hou ik me aanbevolen !!)
@ Richard : Lekker futuristisch speaker !! Ik mag dat wel
@ Walt : mijn vrouw klaagt niet ; heb deze bezemstelen echt apart hiervoor gekocht.
Verder heb ik dit al eerder gedaan.
De spleet naast de plug is 3 mm , valt wel mee met stooreffecten.
Verder heb ik vier setjes gezaagd ; verschillende lengtes en "top" vormen.
Eerst maar eens kijken / luisteren wat er het lekkerste is.
Perfectioneren kan altijd nog.
De resonanties achter en door de stofkap zijn vaak een crime.
Zie foto van een soort Fostex 3 inch ; dingetje speelt 3 klassen beter !!
mvgr. Leon.
Re: de zoveelste Open Baffle
Kijk dat ga ik ook met mijn Fostex FE167E doen die ik van forumlid Mischa overgenomen heb, die krijgen ook nog een likje puzzelverf op de conussen (ala Planet 10)
Voor het laag geen Eminence maar A-D R1220A die heb ik al geruime tijd heb liggen.
R (DC) : 7.2 Ohm *2
L (20kHz) : 402 uH *2
L-Modell : L_hi + (L_lo | R_lo) 362 uH + (949 uH | 15.0 Ohm) *2
fs : 55.2 Hz *2
Qm : 3.31 *2
Qts : 0.69 *2
Vas : 58.4 Liter *2
SPL (1W/1m) : 95 dB *1
d : 26.3cm *2
Leonidas dank voor de inspiratie!!
Voor het laag geen Eminence maar A-D R1220A die heb ik al geruime tijd heb liggen.
R (DC) : 7.2 Ohm *2
L (20kHz) : 402 uH *2
L-Modell : L_hi + (L_lo | R_lo) 362 uH + (949 uH | 15.0 Ohm) *2
fs : 55.2 Hz *2
Qm : 3.31 *2
Qts : 0.69 *2
Vas : 58.4 Liter *2
SPL (1W/1m) : 95 dB *1
d : 26.3cm *2
Leonidas dank voor de inspiratie!!
Re: de zoveelste Open Baffle
Net vandaag gehoord :
Binnenkort in Munchen de presentatie van de Trio15 Wolf von Langa field coil en Leonidas XO.
WOW !!
Wolf von Langa heeft een fieldcoil driver ontwikkeld gebaseerd op een Lowther, de A5000.
Mijn XO is specifiek voor de A15neo's plus Lowther DX3 gevoiced.
Ik wist dat Ze'ev & Wolfgang hiermee al bezig waren geweest.
Ik had ook wel verwacht dat e.e.a. goed af te stemmen zou zijn.
Mede door de positieve reacties die ik toen al binnen kreeg!
De resultaten waren echter beter dan gedacht !!
Soms sta ik zelf nog steeds verbaasd als ik weer de reacties hoor.
ben weer helemaal happy.
Dit betekent dat zo rond de 11000 een set OB met fieldcoil kan worden aangeschaft.
In "high end" kringen is dit blijkbaar goedkoop.
Voor mij is dit echt te hoog gegrepen maar wel leuk om te horen.
Ben dan ook benieuwd naar de reacties straks.
Ik zal proberen om morgen wat foto's te posten.
(voor diegenen die geen Facebook hebben)
mvgr. Leon.
Binnenkort in Munchen de presentatie van de Trio15 Wolf von Langa field coil en Leonidas XO.
WOW !!
Wolf von Langa heeft een fieldcoil driver ontwikkeld gebaseerd op een Lowther, de A5000.
Mijn XO is specifiek voor de A15neo's plus Lowther DX3 gevoiced.
Ik wist dat Ze'ev & Wolfgang hiermee al bezig waren geweest.
Ik had ook wel verwacht dat e.e.a. goed af te stemmen zou zijn.
Mede door de positieve reacties die ik toen al binnen kreeg!
De resultaten waren echter beter dan gedacht !!
Soms sta ik zelf nog steeds verbaasd als ik weer de reacties hoor.
ben weer helemaal happy.
Dit betekent dat zo rond de 11000 een set OB met fieldcoil kan worden aangeschaft.
In "high end" kringen is dit blijkbaar goedkoop.
Voor mij is dit echt te hoog gegrepen maar wel leuk om te horen.
Ben dan ook benieuwd naar de reacties straks.
Ik zal proberen om morgen wat foto's te posten.
(voor diegenen die geen Facebook hebben)
mvgr. Leon.
Re: de zoveelste Open Baffle
Gefeliciteerd met deze ontwikkeling. Leuk voor je dat het de 'hobbyfase' gaat ontstijgen.
Ik weet niet of een dergelijke investering haalbaar is voor de gemiddelde zelfbouwer, maar de gefortuneerde mede hobbyist kan er misschien zijn voordeel mee doen en houd jij er ook wat aan over om je liefhebberij mede te financieren.
Ik weet niet of een dergelijke investering haalbaar is voor de gemiddelde zelfbouwer, maar de gefortuneerde mede hobbyist kan er misschien zijn voordeel mee doen en houd jij er ook wat aan over om je liefhebberij mede te financieren.
Bij mij (gelukkig!?) nog geen essentiële levensbehoefte.leonidas schreef:(voor diegenen die geen Facebook hebben)
Re: de zoveelste Open Baffle
Hoi Richard ,
Ik hou hier niets aan over.
Word betaald in natura zogezegd.
Maar een hoop experimenten moet ik toch zelf bekostigen en dat begint toch wel op te lopen.
Maar ik vind het leuk om erbij betrokken te zijn.
Echt leuk om eens achter de schermen te kijken.
De grap van PAP is eigenlijk dat je kunt upgraden.
Je begint met 2x Leonidas XO en 4 A15neo woofers.
Je kunt dan budget starten met bijv. een Fostex.
Beetje sparen en een Lowther kopen.
het enige wat je nu moet doen is je XO opnieuw voicen en....
soms een nieuw mid board kopen.
of je spaart door voor een HW kit (frame)
gewoon waar je prioriteit ligt.
Mijn bijdrage voor de community bestaat eruit dat ik Ze'ev overtuigd heb om het concept helemaal open te gooien.
Het was ook mogelijk geweest om het XO geheim te houden.
mvgr. Leon.
Ik hou hier niets aan over.
Word betaald in natura zogezegd.
Maar een hoop experimenten moet ik toch zelf bekostigen en dat begint toch wel op te lopen.
Maar ik vind het leuk om erbij betrokken te zijn.
Echt leuk om eens achter de schermen te kijken.
De grap van PAP is eigenlijk dat je kunt upgraden.
Je begint met 2x Leonidas XO en 4 A15neo woofers.
Je kunt dan budget starten met bijv. een Fostex.
Beetje sparen en een Lowther kopen.
het enige wat je nu moet doen is je XO opnieuw voicen en....
soms een nieuw mid board kopen.
of je spaart door voor een HW kit (frame)
gewoon waar je prioriteit ligt.
Mijn bijdrage voor de community bestaat eruit dat ik Ze'ev overtuigd heb om het concept helemaal open te gooien.
Het was ook mogelijk geweest om het XO geheim te houden.
mvgr. Leon.
Re: de zoveelste Open Baffle
Heel mooi hoor, maar 11 ruggen is wel een 'far cry' van de €3500 speakers waar Ze'ev zijn 'best value' prijzen mee binnen haalde. En langzamerhand bekruipt mij in dit draadje een beetje het gevoel dat de drivers waar het allemaal mee begon nu afgedaan worden als "speelgoed voor 15/16 jarigen..."
Natuurlijk, alle waar naar zijn geld en ik vind het echt mooi waar jij mee bezig bent, maar hier krijg ik toch datzelfde gevoel dat ik ook bij het hi-end forum krijg: het moet veel geld kosten om het goed te laten klinken... En volgens mij vinden we hier 'hi end on a shoestring' juist leuk.
Maar goed, wie betaalt, bepaalt. Dus enjoy!
Natuurlijk, alle waar naar zijn geld en ik vind het echt mooi waar jij mee bezig bent, maar hier krijg ik toch datzelfde gevoel dat ik ook bij het hi-end forum krijg: het moet veel geld kosten om het goed te laten klinken... En volgens mij vinden we hier 'hi end on a shoestring' juist leuk.
Maar goed, wie betaalt, bepaalt. Dus enjoy!
Laatst gewijzigd door MickRS op vr 22 apr 2016, 8:06, 1 keer totaal gewijzigd.
