de zoveelste Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door FR_Aad »

Ik heb een opstelling met een breedbander tussen twee 15" woofers geprobeerd. Ik vond het niets. De breedbander zat (voor mij) inderdaad te laag.
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door albertk »

Even een wit sausje over die absorbers aan de achterwand en hij heeft er ook gelijk een paar Schoonhovens er bij!
MP105764- RFF1.jpg
:)
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

@ Richard :

Heb dit zelf uitgetest ; in het midden en boven. Ik prefereer MIDDEN ; zeker met mijn XO.
Ook even nagevraagd: Ja er word vaker over getwijfeld. 30 tot 40 % van alle klanten van PAP probeert een keertje boven.
90% gaat weer terug naar midden.
Ik merk zelf helemaal niets van een "balkon-effect" maar er zijn meer forumleden die bij mij hebben geluisterd.
Misschien dat deze ook iets kunnen zeggen.

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door floeper »

Ik heb de trio15 van leon in meerdere opstellingen gehoord (helaas niet met de FR unit bovenin). Maar ik moet zeggen dat ik echt niks mis in deze opstelling!
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door floeper »

Ik heb de trio15 van leon in meerdere opstellingen gehoord (helaas niet met de FR unit bovenin). Maar ik moet zeggen dat ik echt niks mis in deze opstelling!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door richard »

floeper schreef:
Ik heb de trio15 van leon in meerdere opstellingen gehoord (helaas niet met de FR unit bovenin). Maar ik moet zeggen dat ik echt niks mis in deze opstelling!
floeper schreef:
Ik heb de trio15 van leon in meerdere opstellingen gehoord (helaas niet met de FR unit bovenin). Maar ik moet zeggen dat ik echt niks mis in deze opstelling!
Blijkbaar ook in stereo.

Ik denk dat de luisterafstand ook een rol kan spelen. Het lijkt me ook geen deal breaker, bij de meeste luidsprekers zit het akoestisch centrum lager dan de oorhoogte.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door MickRS »

FR_Aad schreef:
albertk schreef:
NOOIT alpha's !!
Overtuigend.
Vaak genoeg heb ik gehoord over de wolligheid van de Alpha's.
albert
Dat ligt er ook aan hoe hoog je ze crossed.
Dat is nu exact het probleem bij de passieve PAP's. De NEO's worden nu als de oplossing gebracht, terwijl het veel simpeler kan: niet hoger dan 200 crossen... :idea:
FR_Aad schreef:
hannesie schreef:
DSP'en kan toch ook ?. :mrgreen:
Is zelfs een prima oplossing bij een open baffle.
Toen ik voor het eerst met Ze'ev in contact kwam gaf hij zelf aan dat actief veel beter klinkt en dat hij zelf ook met dsp draait/draaide. Ook zo ongeveer bij 200hz gecrossed. Een mooi actief analoog filter zoals Daudio gebruikt combineert best of both worlds. Alleen is het marketingtechnisch gezien makkelijker om passieve luidsprekers aan de man te brengen. :idea:

Het is niet voor niets dat Daudio ook met een passieve versie komt...
Laatst gewijzigd door MickRS op vr 15 apr 2016, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door FR_Aad »

Dat komt bekend voor.
Ik kwam ook steeds weer op 200hz uit.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door MickRS »

Ik heb natuurlijk dat ASP vande MOB3W draaien. Dat crossed op 150. Wil nog altijd een keer naar 200, want ik denk dat ik nog steeds iets in het midlaag mis. Heb van Jeroen te horen gekregen wat ik dan moet veranderen. Is echt een kwestie van wat weerstanden veranderen...
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Alleen draait Ze'ev niet meer aktief ; niet meer sinds hij mijn XO gebruikt.
Je zou een Voxativ echt wel om zeep helpen dus...

Volgens Darrel Hawthorne zit er erg veel energie in het gebied 120-250 Hz.
Ook hij crosst daar , bij voorkeur , niet.


mvgr. Leon
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door albertk »

leonidas schreef:
er is erg veel energie in het gebied 120-250 Hz.
Leon
In eerste instantie probeerde ikzelf 75 Hz op de full range (18 mH) , en 225 op de woofer (60 uF en even geprobeerd met 90 uF). Miste de fundamentele basis van veel stemmen (voorbeeld: zelfs een countertenor werd te mager), maar het was allemaal wel erg impulsief.

Ik ben nu verder aan het experimenteren, en het is f a n t a s t i s c h aan het worden. Wat een verschrikkelijke dynamiek geeft het filter :goeie: . En inderdaad, elke vorm van accentuering in het gebied rond de 4 kHz is weg bij de Lowther.
Ik gebruik nu een 18 mH (trafo) spoel (0,2 ohm) parallel aan een 5,5 mH lucht spoel (2 ohm, gebakken lucht :? ), want ik heb nog niet anders; en 31 uF over mijn 99 dB woofer. De 98 dB Lowther heb ik ongeveer 5-6 dB verzwakt.
Dus nu heb ik de wisselfrequentie vrij hoog. Veel beter.

albert
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi Albert ,

Fijn dat je plezier hebt.
Mijn Leonidas XO is inderdaad erg dynamisch en open.

Zelf gebruik ik op dit moment:
2x Neo , Lowther DX3 en
6,2 mH
33 uf
Lowther -8dB
en in de plus v.d. Lowther ; 0,27 mH met 10ohm parallel.

Mischien heb je hier iets aan.
Ik vind , door de grotere waarde van de coil, de "chest thump" wel erg lekker bij sommige soorten muziek!!

Het is de bedoeling dat je setup je "de muziek intrekt" met de meeste nadruk op resolutie van het midden.

Veel plezier (want dat is de bedoeling) en we horen wel wat je uiteindelijke setting wordt ?

Ben ook benieuwd naar je "tapped"-coil. Zal je voicing een stuk vergemakkelijken !!

mvgr. Leon.
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door albertk »

Ik heb de I-coil bij Eltim besteld. Duurt een tijdje voordat ze die hebben ben ik bang.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Walt »

Ik vrees het ook, Eltim is traaaaaaaaaaaaag!
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Paar dagen geleden bij Ruud (Speakerland) op bezoek geweest om een Planar om te ruilen
Nou had Ruud een heel mooie pre amp (ingeruild) staan en deed me een aanbod waar ik wel voor moest bezwijken.

Na een dagje of wat toch maar even uittesten en .....dit was verbazend !!
Werkte echt heel fijn en gaf me weer een impuls in mijn motivatie om door te gaan met de PAP1075 setup.

Ben alweer twee dagen aan het spelen.

Wat ik graag wil is dat de Trio10 + FR op hetzelfde bord draait als de Trio15 +FR.

Op dit moment begint dit verbazingwekkend goed te lukken !!
Dat zou wel heel fijn zijn als ze bij PAP het bord voor twee verschillende variaties kunnen gebruiken.

Wat me laats bezig begon te houden is ook het grote verschil tussen een Lowther en een Fostex.
Dus maar wat (lees) onderzoek gedaan en.......
vervolgens de knoop doorgehakt : dustcap removal + inserting phase plugs.

En ja hoor , je maakt van een Fostex geen Lowther maar de 3D projectie in de ruimte is nu een stuk beter.

Weer wat fotootjes erbij gezet.

Eigenlijk wil ik met de Trio10 een systeem bouwen zodat het voor mij HEEL moeilijk kiezen wordt tussen beide !!

maar , mezelf kennende , gaat dat nog wel even duren.

mvgr. Leon.
Bijlagen
DSC_0504.JPG
DSC_0505.JPG
DSC_0506.JPG
DSC_0508.JPG
DSC_0502.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door richard »

Leuke experimenten. Die plug lijkt nu een stuk bezemsteel die eigenlijk vrij ruim in de spreekspoel past. Zou het nog een verbetering geven als deze wat gestroomlijnder en strakker in het gat past? Het lijkt me dat de spleet door reflecties nu allerlei onregelmatigheden kan genereren.

Overigens veel plezier met de voorversterker. Bij mij gaf de voorversterker ook een behoorlijke verbetering ten opzichte van een passief potmeter schakeldingetje.

Ik kwam op het net ook wat inspiratie tegen voor open baffles:
http://oswaldsmillaudio.com/ironic

Ook veel ander op zijn minst opmerkelijk vormgegeven luidsprekers en apparatuur op die website.
Laatst gewijzigd door richard op zo 17 apr 2016, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Walt »

Haha, ik zie het al voor me, vrouw rent de kamer in: Leon! We hebben een probleem! Dikke ratten hebben onze bezem aangevreten, er zijn hele stukken vanaf!

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door AatV »

Dat een "phase plug"? Dit is pas een fasestopper! :mrgreen:
Phase_Plug.jpg
groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door ds23man »

De pinokkio speaker!
1pin.~png.jpg
1pin.~png.jpg (8.65 KiB) 529 keer bekeken
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

@ Aat : hou het tijdens experimenten (doe er nogal veel) even lekker goedkoop.
(maar mocht je nog zo'n mooi setje in de kast hebben liggen dan hou ik me aanbevolen !!)

@ Richard : Lekker futuristisch speaker !! Ik mag dat wel

@ Walt : mijn vrouw klaagt niet ; heb deze bezemstelen echt apart hiervoor gekocht.

Verder heb ik dit al eerder gedaan.
De spleet naast de plug is 3 mm , valt wel mee met stooreffecten.

Verder heb ik vier setjes gezaagd ; verschillende lengtes en "top" vormen.
Eerst maar eens kijken / luisteren wat er het lekkerste is.
Perfectioneren kan altijd nog.

De resonanties achter en door de stofkap zijn vaak een crime.
Zie foto van een soort Fostex 3 inch ; dingetje speelt 3 klassen beter !!

mvgr. Leon.
Bijlagen
P1010789.JPG
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door peterhenk »

Kijk dat ga ik ook met mijn Fostex FE167E doen die ik van forumlid Mischa overgenomen heb, die krijgen ook nog een likje puzzelverf op de conussen (ala Planet 10)

Voor het laag geen Eminence maar A-D R1220A die heb ik al geruime tijd heb liggen.

R (DC) : 7.2 Ohm *2
L (20kHz) : 402 uH *2
L-Modell : L_hi + (L_lo | R_lo) 362 uH + (949 uH | 15.0 Ohm) *2
fs : 55.2 Hz *2
Qm : 3.31 *2
Qts : 0.69 *2
Vas : 58.4 Liter *2
SPL (1W/1m) : 95 dB *1
d : 26.3cm *2

Leonidas dank voor de inspiratie!!
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Net vandaag gehoord :
Binnenkort in Munchen de presentatie van de Trio15 Wolf von Langa field coil en Leonidas XO.
WOW !!

Wolf von Langa heeft een fieldcoil driver ontwikkeld gebaseerd op een Lowther, de A5000.
Mijn XO is specifiek voor de A15neo's plus Lowther DX3 gevoiced.

Ik wist dat Ze'ev & Wolfgang hiermee al bezig waren geweest.
Ik had ook wel verwacht dat e.e.a. goed af te stemmen zou zijn.
Mede door de positieve reacties die ik toen al binnen kreeg!

De resultaten waren echter beter dan gedacht !!
Soms sta ik zelf nog steeds verbaasd als ik weer de reacties hoor.

ben weer helemaal happy.

Dit betekent dat zo rond de 11000 een set OB met fieldcoil kan worden aangeschaft.
In "high end" kringen is dit blijkbaar goedkoop.
Voor mij is dit echt te hoog gegrepen maar wel leuk om te horen.

Ben dan ook benieuwd naar de reacties straks.

Ik zal proberen om morgen wat foto's te posten.
(voor diegenen die geen Facebook hebben)

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door richard »

Gefeliciteerd met deze ontwikkeling. Leuk voor je dat het de 'hobbyfase' gaat ontstijgen.

Ik weet niet of een dergelijke investering haalbaar is voor de gemiddelde zelfbouwer, maar de gefortuneerde mede hobbyist kan er misschien zijn voordeel mee doen en houd jij er ook wat aan over om je liefhebberij mede te financieren.
leonidas schreef:
(voor diegenen die geen Facebook hebben)
Bij mij (gelukkig!?) nog geen essentiële levensbehoefte.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi Richard ,

Ik hou hier niets aan over.
Word betaald in natura zogezegd.
Maar een hoop experimenten moet ik toch zelf bekostigen en dat begint toch wel op te lopen.

Maar ik vind het leuk om erbij betrokken te zijn.
Echt leuk om eens achter de schermen te kijken.

De grap van PAP is eigenlijk dat je kunt upgraden.
Je begint met 2x Leonidas XO en 4 A15neo woofers.

Je kunt dan budget starten met bijv. een Fostex.
Beetje sparen en een Lowther kopen.

het enige wat je nu moet doen is je XO opnieuw voicen en....
soms een nieuw mid board kopen.

of je spaart door voor een HW kit (frame)
gewoon waar je prioriteit ligt.

Mijn bijdrage voor de community bestaat eruit dat ik Ze'ev overtuigd heb om het concept helemaal open te gooien.

Het was ook mogelijk geweest om het XO geheim te houden.

mvgr. Leon.
Bijlagen
fieldcoil lowther a5000 side.jpg
trio15 a5000 leonidas.jpg
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door MickRS »

Heel mooi hoor, maar 11 ruggen is wel een 'far cry' van de €3500 speakers waar Ze'ev zijn 'best value' prijzen mee binnen haalde. En langzamerhand bekruipt mij in dit draadje een beetje het gevoel dat de drivers waar het allemaal mee begon nu afgedaan worden als "speelgoed voor 15/16 jarigen..."

Natuurlijk, alle waar naar zijn geld en ik vind het echt mooi waar jij mee bezig bent, maar hier krijg ik toch datzelfde gevoel dat ik ook bij het hi-end forum krijg: het moet veel geld kosten om het goed te laten klinken... En volgens mij vinden we hier 'hi end on a shoestring' juist leuk.

Maar goed, wie betaalt, bepaalt. Dus enjoy!
Laatst gewijzigd door MickRS op vr 22 apr 2016, 8:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”