Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Project vertigo curved

Bericht door richard »

markbakk schreef:
Ga je de panelen stijver maken, dan doe je het effect van de loodbitumen deels teniet, want de resonanties zullen dan weer op hogere frequenties komen.
Misschien wel, maar door de toegevoegde massa is de frequentie omlaag gegaan en door de stijvere behuizing is de amplitude van de trilling ook minder geworden. Dus stijf en zwaar; een kast van beton bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project vertigo curved

Bericht door markbakk »

Of de amplitude minder wordt hangt ook af van de kracht waarmee de resonantie wordt gevoed. Bij luidsprekerbehuizingen zijn dat vaak de reactiekrachten in het chassis. Het is zonder analyse niet van tevoren te voorspellen of een amplitude echt proportioneel vermindert. En hoe hoger je de massa maakt en hoe stijver de veer, hoe minder effectief je demping wordt, wat weer gevolgen heeft voor de Q en daarmee voor de amplitude, de bandbreedte en de naklinktijd van de resonantie. Het is kortweg lastig te voorspellen.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Project vertigo curved

Bericht door Rody »

Zweitse schreef:
Dat ziet er al goed uit, o ja, leuke verzameling basjes :mrgreen:
Pas op hè, er is maar 1 basspelende Rody, en dat ben ik! ;-)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Bij mij is rodi de eerste 2 letters van mijn voor- en achternaam;)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Project vertigo curved

Bericht door JeroenGRT »

Mooi project! En leuk dat je voor een amt tweeter kiest, gaat wel goed komen als jeroen_d het filter regelt. Als je toch met de drivers aan het wisselen bent, waarom geen 12mu als mid en 18wu als midwoofer? Als ik nu iets nieuws zou moeten bouwen dan zou ik de illuminator serie pakken. edit je hebt er al goed over nagedacht zie ik

http://www.audiocomponents.nl/download/ ... 20B741.pdf
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Ik heb er inderdaad veel overwogen(alles binnen mijn beperkte kennis O:) ).

Ondertussen heb ik extra sterke houtlijm gekocht om de gebogen vlakken te gaan lijmen. Ik hoop dat ik met de spanbanden voldoende druk kan zetten, maar ik denk het wel. Tenslotte kan ik er vol aan hangen om ze op spanning te krijgen, je kan er gitaar op spelen.
Mijn handen jeuken om de spanbanden er vanaf te halen, want de lijm is als het goed is allang uitgehard, maar ik kan vanavond toch niet verder dus laat ze voor de zekerheid zitten.
Mijn handen jeuken om de spanbanden er vanaf te halen, want de lijm is als het goed is allang uitgehard, maar ik kan vanavond toch niet verder dus laat ze voor de zekerheid zitten.
Als uitprobeersel heb ik net de baffles gelijmd: het 18mm berkenmultiplex op een laag 4mm mdf om wat extra dikte en stevigheid te krijgen. Dit heb ik geklemd tussen een stel flinke balken en grote lijmklemmen, dus dat moet goed gaan.
IMG_0530.JPG
Wat me wel op viel bij het aanbrengen met de lijm met een kleine (10cm) vachtroller is dat de lijmlaag dunner was als ik vooraf verwachtte. Het is maar net een hele dunne film. Voor de gebogen platen zou ik dit een stuk dikker willen, zou een grotere roller hierbij helpen?

Het andere frame staat in een hoekje braaf te wachten tot daar de eerste laag omheen komt. Ik ga echter eerst de andere speaker afmaken.
IMG_0528.JPG
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Project vertigo curved

Bericht door CarloPJB »

Lekker bezig .

Balken een kwart slag draaien , zijn ze stijver :wink:


Wat voor roller heb je nu gebruikt ?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Ik geniet lekker van mijn vakantie en ik heb een 10cm vachtroller gebruikt.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project vertigo curved

Bericht door hrscharft »

Ipv een roller gewoon een fijne lijmkam gebruiken. Dop vant potje draaien uitgieten over de kastwand en dan met de kam uitspreiden. Dit werkt een stuk mooier als met een roller. Een ander voordeel wat je hier mee bereikt is dat je een lijmlaag van bergen en dalen krijgt en de lijm mooi kan uitspreiden als je de boel op elkaar perst.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Project vertigo curved

Bericht door richard »

Voor het verlijmen van grote vlakken met PVA verdunden we de lijm ook wel met wat water. Niet te sterk verdunnen, het mag beslist niet te waterig worden.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Project vertigo curved

Bericht door MechanicalAnimal »

CarloPJB schreef:
Lekker bezig .

Balken een kwart slag draaien , zijn ze stijver :wink:
:^
hrscharft schreef:
Ipv een roller gewoon een fijne lijmkam gebruiken. Dop vant potje draaien uitgieten over de kastwand en dan met de kam uitspreiden. Dit werkt een stuk mooier als met een roller. Een ander voordeel wat je hier mee bereikt is dat je een lijmlaag van bergen en dalen krijgt en de lijm mooi kan uitspreiden als je de boel op elkaar perst.
yup....lijmkam is hier the way to go.

lijm met een verfroller is meer iets voor dun fineer, zo heb ik mijn kuiperflex geplakt met de warmestrijkboutmethode.

Lijmkam #1 is wat jij moet hebben, #2 zou ik iets te grof vinden zelf denk ik.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project vertigo curved

Bericht door dre »

No.1 is grof zat voor die dunne lijm.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Ik heb deze liggen, is het groen omcirkelde gedeelte goed?
Bijlagen
lijmkamgroene cirkel.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Project vertigo curved

Bericht door MechanicalAnimal »

Ff meten.....maar lijkt mij prima......vergelijk maar ff:


Lijmkam no.1: lijmril 1 mm breed en 1 mm hoog
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project vertigo curved

Bericht door hrscharft »

Whehe das al heel wat beter dan dat ik heb (A) bij mij is het een action plamuurmes die ik een beetje heb bewerkt met een flex.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Van het weekend lekker door kunnen gaan:
- Vrijdagavond de tweede laag buigplex aangebracht.
- Zaterdagmiddag de baffles verder afgemaakt d.m.v. verlengstukjes. (mijn speaker was oorspronkelijk 102cm hoog, dit wordt nu ongeveer 109cm i.v.m. de filterruimte)
- Zojuist de derde laag en laatste laag om de eerste kast heen.
IMG_0611.JPG
Niet schrikken van de vele schroefjes, is gewoon voor de zekerheid dat de randen echt goed aangedrukt worden en de lijm goed hecht. De schroeven zitten in het gedeelte wat ik later eraf ga zagen/frezen. 8)

Hierna kan ik in de eerste kast al loodbitumen e.d. aan gaan brengen voordat ik de baffle erop ga plakken. Met de tweede kast kan ik nu gaan beginnen met buigen! :D

Schiet lekker op zo. :yeah:
Het wordt denk ik maar eens tijd dat ik wat elektronica ga bestellen en het dempingsmateriaal. De bekabeling zit er al in.
Het enige wat ik nu heb ik ruim voldoende loodbitumen.
En ik heb el cheapo spikes gekocht:
IMG_0617.JPG

Een dezer dagen wil ik deze bestelling bij Rumoh gaan doen:
http://www.rumoh.eu/nl/module/blockwish ... 454E3367A1

Filtercomponenten komen pas later. Heb ik zo alles behalve het filter?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project vertigo curved

Bericht door dre »

Mooie spulletjes! :yeah:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Project vertigo curved

Bericht door jeroen_d »

Ik zie alleen wat push on terminals, wat ga je daarmee doen? Waar is de terminal om de speaker kabel aan de buitenzijde te bevestigen?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

De push-on-terminals zijn om de kabels vanaf het filter op de speakon-aansluiting te monteren.
Onderin de speaker heb ik extra ruimte gemaakt voor het filter en een apart compartiment voor de speakon. Blijft naar mijn idee toch de meest solide aansluiting voor luidsprekerkabels.
Het kruis verdwijnt nog, dit was voor extra stevigheid tijdens het buigen van de wanden
Het kruis verdwijnt nog, dit was voor extra stevigheid tijdens het buigen van de wanden
Ik ben ook van plan om de bas, mid en tweeter met push-on-terminals aan te sluiten. Die moet ik er nog bij zetten.
Is dat speaker foam sealing tape goed genoeg om de middentoner en tweeter "verend" te monteren?
En is 50gram twaron Angel hair voldoende voor 2 midcompartimenten van 5liter elk? Of raden jullie ander filtermateriaal aan naast pritex voor de wanden?

Het bijgewerkte boodschappenlijstje.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Project vertigo curved

Bericht door jeroen_d »

100 punten voor de speakon, maar voor de rest zeg ik: solderen!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Het buigen van speaker 2 wordt overigens nog spannend want de nieuwe buigplaat was 6cm korter. Daar kwam ik achter nadat ik thuis de boel ging na meten omdat één plaat er toch wel verdacht kort uit zag. Het was een plaat van 250x122cm(volgens specificaties), waarvan ik een stuk van 82cm en een van 83cm af had laten zagen om dan 85cm over te houden. Echter heb ik nu maar 79cm over. Ze hebben dus een plaat van 244cm x 122cm geleverd. Ik ga desalniettemin toch proberen de boel eromheen te buigen, als het goed is gaat het nét lukken.
Bijlagen
IMG_0621.JPG
Laatst gewijzigd door rodi op ma 09 mar 2015, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Vandaag weer van het zonnetje kunnen genieten.

Van de eerste speaker de bovenkant en voorkant helemaal netjes op maat gezaagd. Gewoon rustig op het gemak met de ouderwetse handzaag.
IMG_0639.JPG
Daarna schuren met de schuurmachine en vooral de schuurplank.
(Een rechte plank met een stuk schuurpapier erop. Harm, nog bedankt voor de tip, het werkt echt super!)
IMG_0641.JPG
Vervolgens de stellage klaar gemaakt om het hout om speaker 2 te kunnen gaan buigen.
IMG_0642.JPG
Toen was de middag weer voorbij, weer lekker opgeschoten.
Speaker nummer 2 ligt nu klaar om een jas te krijgen(ligt nu wel boven i.p.v. op de bank :wink: )
IMG_0647.JPG
En zo moet één van de speakers uiteindelijk te komen staan.
IMG_0649.JPG
IMG_0648.JPG
En ook nog een foto van de achterkant, omdat ik het niet laten kan. O:)
IMG_0646.JPG
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door metabaron »

Mooie tekening in het hout :goedzo:
Lakken of was dat wordt mooi

Dennis
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door MechanicalAnimal »

Goed bezig!

mooi ontwerp met die gebogen achterkant, knap gedaan hoor! :goeie:
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door Hififiel »

MOOOI MAN :rock: :goeie: ik volg dit op de voet, erg mooi project.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”