Misschien wel, maar door de toegevoegde massa is de frequentie omlaag gegaan en door de stijvere behuizing is de amplitude van de trilling ook minder geworden. Dus stijf en zwaar; een kast van beton bijvoorbeeld.markbakk schreef:Ga je de panelen stijver maken, dan doe je het effect van de loodbitumen deels teniet, want de resonanties zullen dan weer op hogere frequenties komen.
Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project vertigo curved
Of de amplitude minder wordt hangt ook af van de kracht waarmee de resonantie wordt gevoed. Bij luidsprekerbehuizingen zijn dat vaak de reactiekrachten in het chassis. Het is zonder analyse niet van tevoren te voorspellen of een amplitude echt proportioneel vermindert. En hoe hoger je de massa maakt en hoe stijver de veer, hoe minder effectief je demping wordt, wat weer gevolgen heeft voor de Q en daarmee voor de amplitude, de bandbreedte en de naklinktijd van de resonantie. Het is kortweg lastig te voorspellen.
Pas op hè, er is maar 1 basspelende Rody, en dat ben ik!Zweitse schreef:Dat ziet er al goed uit, o ja, leuke verzameling basjes
Bij mij is rodi de eerste 2 letters van mijn voor- en achternaam;)
Mooi project! En leuk dat je voor een amt tweeter kiest, gaat wel goed komen als jeroen_d het filter regelt. Als je toch met de drivers aan het wisselen bent, waarom geen 12mu als mid en 18wu als midwoofer? Als ik nu iets nieuws zou moeten bouwen dan zou ik de illuminator serie pakken. edit je hebt er al goed over nagedacht zie ik
http://www.audiocomponents.nl/download/ ... 20B741.pdf
http://www.audiocomponents.nl/download/ ... 20B741.pdf
Ik heb er inderdaad veel overwogen(alles binnen mijn beperkte kennis
).
Ondertussen heb ik extra sterke houtlijm gekocht om de gebogen vlakken te gaan lijmen. Ik hoop dat ik met de spanbanden voldoende druk kan zetten, maar ik denk het wel. Tenslotte kan ik er vol aan hangen om ze op spanning te krijgen, je kan er gitaar op spelen. Als uitprobeersel heb ik net de baffles gelijmd: het 18mm berkenmultiplex op een laag 4mm mdf om wat extra dikte en stevigheid te krijgen. Dit heb ik geklemd tussen een stel flinke balken en grote lijmklemmen, dus dat moet goed gaan. Wat me wel op viel bij het aanbrengen met de lijm met een kleine (10cm) vachtroller is dat de lijmlaag dunner was als ik vooraf verwachtte. Het is maar net een hele dunne film. Voor de gebogen platen zou ik dit een stuk dikker willen, zou een grotere roller hierbij helpen?
Het andere frame staat in een hoekje braaf te wachten tot daar de eerste laag omheen komt. Ik ga echter eerst de andere speaker afmaken.
Ondertussen heb ik extra sterke houtlijm gekocht om de gebogen vlakken te gaan lijmen. Ik hoop dat ik met de spanbanden voldoende druk kan zetten, maar ik denk het wel. Tenslotte kan ik er vol aan hangen om ze op spanning te krijgen, je kan er gitaar op spelen. Als uitprobeersel heb ik net de baffles gelijmd: het 18mm berkenmultiplex op een laag 4mm mdf om wat extra dikte en stevigheid te krijgen. Dit heb ik geklemd tussen een stel flinke balken en grote lijmklemmen, dus dat moet goed gaan. Wat me wel op viel bij het aanbrengen met de lijm met een kleine (10cm) vachtroller is dat de lijmlaag dunner was als ik vooraf verwachtte. Het is maar net een hele dunne film. Voor de gebogen platen zou ik dit een stuk dikker willen, zou een grotere roller hierbij helpen?
Het andere frame staat in een hoekje braaf te wachten tot daar de eerste laag omheen komt. Ik ga echter eerst de andere speaker afmaken.
Lekker bezig .
Balken een kwart slag draaien , zijn ze stijver
Wat voor roller heb je nu gebruikt ?
Balken een kwart slag draaien , zijn ze stijver
Wat voor roller heb je nu gebruikt ?
Ik geniet lekker van mijn vakantie en ik heb een 10cm vachtroller gebruikt.
Ipv een roller gewoon een fijne lijmkam gebruiken. Dop vant potje draaien uitgieten over de kastwand en dan met de kam uitspreiden. Dit werkt een stuk mooier als met een roller. Een ander voordeel wat je hier mee bereikt is dat je een lijmlaag van bergen en dalen krijgt en de lijm mooi kan uitspreiden als je de boel op elkaar perst.
Voor het verlijmen van grote vlakken met PVA verdunden we de lijm ook wel met wat water. Niet te sterk verdunnen, het mag beslist niet te waterig worden.
- MechanicalAnimal
:^CarloPJB schreef:Lekker bezig .
Balken een kwart slag draaien , zijn ze stijver![]()
yup....lijmkam is hier the way to go.hrscharft schreef:Ipv een roller gewoon een fijne lijmkam gebruiken. Dop vant potje draaien uitgieten over de kastwand en dan met de kam uitspreiden. Dit werkt een stuk mooier als met een roller. Een ander voordeel wat je hier mee bereikt is dat je een lijmlaag van bergen en dalen krijgt en de lijm mooi kan uitspreiden als je de boel op elkaar perst.
lijm met een verfroller is meer iets voor dun fineer, zo heb ik mijn kuiperflex geplakt met de warmestrijkboutmethode.
Lijmkam #1 is wat jij moet hebben, #2 zou ik iets te grof vinden zelf denk ik.
Ik heb deze liggen, is het groen omcirkelde gedeelte goed?
- MechanicalAnimal
Ff meten.....maar lijkt mij prima......vergelijk maar ff:
Lijmkam no.1: lijmril 1 mm breed en 1 mm hoog
Lijmkam no.1: lijmril 1 mm breed en 1 mm hoog
Whehe das al heel wat beter dan dat ik heb (A) bij mij is het een action plamuurmes die ik een beetje heb bewerkt met een flex.
Van het weekend lekker door kunnen gaan:
- Vrijdagavond de tweede laag buigplex aangebracht.
- Zaterdagmiddag de baffles verder afgemaakt d.m.v. verlengstukjes. (mijn speaker was oorspronkelijk 102cm hoog, dit wordt nu ongeveer 109cm i.v.m. de filterruimte)
- Zojuist de derde laag en laatste laag om de eerste kast heen. Niet schrikken van de vele schroefjes, is gewoon voor de zekerheid dat de randen echt goed aangedrukt worden en de lijm goed hecht. De schroeven zitten in het gedeelte wat ik later eraf ga zagen/frezen.
Hierna kan ik in de eerste kast al loodbitumen e.d. aan gaan brengen voordat ik de baffle erop ga plakken. Met de tweede kast kan ik nu gaan beginnen met buigen!
Schiet lekker op zo.
Het wordt denk ik maar eens tijd dat ik wat elektronica ga bestellen en het dempingsmateriaal. De bekabeling zit er al in.
Het enige wat ik nu heb ik ruim voldoende loodbitumen.
En ik heb el cheapo spikes gekocht:
Een dezer dagen wil ik deze bestelling bij Rumoh gaan doen:
http://www.rumoh.eu/nl/module/blockwish ... 454E3367A1
Filtercomponenten komen pas later. Heb ik zo alles behalve het filter?
- Vrijdagavond de tweede laag buigplex aangebracht.
- Zaterdagmiddag de baffles verder afgemaakt d.m.v. verlengstukjes. (mijn speaker was oorspronkelijk 102cm hoog, dit wordt nu ongeveer 109cm i.v.m. de filterruimte)
- Zojuist de derde laag en laatste laag om de eerste kast heen. Niet schrikken van de vele schroefjes, is gewoon voor de zekerheid dat de randen echt goed aangedrukt worden en de lijm goed hecht. De schroeven zitten in het gedeelte wat ik later eraf ga zagen/frezen.
Hierna kan ik in de eerste kast al loodbitumen e.d. aan gaan brengen voordat ik de baffle erop ga plakken. Met de tweede kast kan ik nu gaan beginnen met buigen!
Schiet lekker op zo.
Het wordt denk ik maar eens tijd dat ik wat elektronica ga bestellen en het dempingsmateriaal. De bekabeling zit er al in.
Het enige wat ik nu heb ik ruim voldoende loodbitumen.
En ik heb el cheapo spikes gekocht:
Een dezer dagen wil ik deze bestelling bij Rumoh gaan doen:
http://www.rumoh.eu/nl/module/blockwish ... 454E3367A1
Filtercomponenten komen pas later. Heb ik zo alles behalve het filter?
Ik zie alleen wat push on terminals, wat ga je daarmee doen? Waar is de terminal om de speaker kabel aan de buitenzijde te bevestigen?
De push-on-terminals zijn om de kabels vanaf het filter op de speakon-aansluiting te monteren.
Onderin de speaker heb ik extra ruimte gemaakt voor het filter en een apart compartiment voor de speakon. Blijft naar mijn idee toch de meest solide aansluiting voor luidsprekerkabels. Ik ben ook van plan om de bas, mid en tweeter met push-on-terminals aan te sluiten. Die moet ik er nog bij zetten.
Is dat speaker foam sealing tape goed genoeg om de middentoner en tweeter "verend" te monteren?
En is 50gram twaron Angel hair voldoende voor 2 midcompartimenten van 5liter elk? Of raden jullie ander filtermateriaal aan naast pritex voor de wanden?
Het bijgewerkte boodschappenlijstje.
Onderin de speaker heb ik extra ruimte gemaakt voor het filter en een apart compartiment voor de speakon. Blijft naar mijn idee toch de meest solide aansluiting voor luidsprekerkabels. Ik ben ook van plan om de bas, mid en tweeter met push-on-terminals aan te sluiten. Die moet ik er nog bij zetten.
Is dat speaker foam sealing tape goed genoeg om de middentoner en tweeter "verend" te monteren?
En is 50gram twaron Angel hair voldoende voor 2 midcompartimenten van 5liter elk? Of raden jullie ander filtermateriaal aan naast pritex voor de wanden?
Het bijgewerkte boodschappenlijstje.
Het buigen van speaker 2 wordt overigens nog spannend want de nieuwe buigplaat was 6cm korter. Daar kwam ik achter nadat ik thuis de boel ging na meten omdat één plaat er toch wel verdacht kort uit zag. Het was een plaat van 250x122cm(volgens specificaties), waarvan ik een stuk van 82cm en een van 83cm af had laten zagen om dan 85cm over te houden. Echter heb ik nu maar 79cm over. Ze hebben dus een plaat van 244cm x 122cm geleverd. Ik ga desalniettemin toch proberen de boel eromheen te buigen, als het goed is gaat het nét lukken.
Laatst gewijzigd door rodi op ma 09 mar 2015, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm
Vandaag weer van het zonnetje kunnen genieten.
Van de eerste speaker de bovenkant en voorkant helemaal netjes op maat gezaagd. Gewoon rustig op het gemak met de ouderwetse handzaag. Daarna schuren met de schuurmachine en vooral de schuurplank.
(Een rechte plank met een stuk schuurpapier erop. Harm, nog bedankt voor de tip, het werkt echt super!) Vervolgens de stellage klaar gemaakt om het hout om speaker 2 te kunnen gaan buigen. Toen was de middag weer voorbij, weer lekker opgeschoten.
Speaker nummer 2 ligt nu klaar om een jas te krijgen(ligt nu wel boven i.p.v. op de bank
)
En zo moet één van de speakers uiteindelijk te komen staan.
En ook nog een foto van de achterkant, omdat ik het niet laten kan.
Van de eerste speaker de bovenkant en voorkant helemaal netjes op maat gezaagd. Gewoon rustig op het gemak met de ouderwetse handzaag. Daarna schuren met de schuurmachine en vooral de schuurplank.
(Een rechte plank met een stuk schuurpapier erop. Harm, nog bedankt voor de tip, het werkt echt super!) Vervolgens de stellage klaar gemaakt om het hout om speaker 2 te kunnen gaan buigen. Toen was de middag weer voorbij, weer lekker opgeschoten.
Speaker nummer 2 ligt nu klaar om een jas te krijgen(ligt nu wel boven i.p.v. op de bank
Mooie tekening in het hout
Lakken of was dat wordt mooi
Dennis
Lakken of was dat wordt mooi
Dennis
- MechanicalAnimal
Goed bezig!
mooi ontwerp met die gebogen achterkant, knap gedaan hoor!
mooi ontwerp met die gebogen achterkant, knap gedaan hoor!
MOOOI MAN
ik volg dit op de voet, erg mooi project.