Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Build topic LM4780 versterker
Peter, nog een vraagje.
Je schrijft in het stukje over de parallel schakeling "voor IN2 een MKP >1uF in de signaallijn opnemen". Nu heb ik nog twee Clarity Cap SA van 6,8uF liggen. Zijn deze geschikt hiervoor, of juist weer veel te groot (vwb de waarde). Of bedoel je een heel ander type MKP.
Chris
Je schrijft in het stukje over de parallel schakeling "voor IN2 een MKP >1uF in de signaallijn opnemen". Nu heb ik nog twee Clarity Cap SA van 6,8uF liggen. Zijn deze geschikt hiervoor, of juist weer veel te groot (vwb de waarde). Of bedoel je een heel ander type MKP.
Chris
Re: Build topic LM4780 versterker
Chris, die kun je ook gebruiken. Het kantelpunt van het highpass filter dat wordt gevormd door de condensator en de ingangsimpedantie van 47K komt dan nog lager te liggen. Lage tonen worden dan zeker doorgelaten. 
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Build topic LM4780 versterker
Ok, dan neem ik die. Worden ze weer goed toegepast.
Bedankt wederom voor de support.
Als ik alles binnen heb en begonnen ben met de bouw zal ik wel foto's plaatsen, maar de afgelopen maanden heb ik echt nauwelijks tijd voor mij zelf (laat staan hobby's) kunnen vinden.
@ Hans: Die chips krijgen staks een waardig plekje hoor. 't duurt alleen een beetje lang.
Bedankt wederom voor de support.
Als ik alles binnen heb en begonnen ben met de bouw zal ik wel foto's plaatsen, maar de afgelopen maanden heb ik echt nauwelijks tijd voor mij zelf (laat staan hobby's) kunnen vinden.
@ Hans: Die chips krijgen staks een waardig plekje hoor. 't duurt alleen een beetje lang.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Build topic LM4780 versterker
even wat vragen aangezien ik niet zo heel veel verstand van zaken heb,voor ik het verkeerde bestel
Conrad heeft voor condensator CM wel 10 uf?63 volt en geen 50 volt, probleem of niet?
heb de heatsink pad bij conrad besteld maar moet ik er dan ook nog van die koelingspasta achter smeren?
een potmeter 10k log, maar wat is nu kwalitatief een goede (hoeft niet perse bij conrad)?
ben op zoek naar een draaiknop ongeveer 5a6 cm in doorsnede van aluminium, waar zou ik die kunnen bestellen, conrad heeft alleen kleiner
alvast bedankt.
sander
Re: Build topic LM4780 versterker
sander1238 schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
even wat vragen aangezien ik niet zo heel veel verstand van zaken heb,voor ik het verkeerde bestel
Conrad heeft voor condensator CM wel 10 uf?63 volt en geen 50 volt, probleem of niet?
50V of 63V is geen enkel probleem, ik weet zo 123 of verschil in waarde uitmaakt.
heb de heatsink pad bij conrad besteld maar moet ik er dan ook nog van die koelingspasta achter smeren?
Geen koelpasta meer nodig
een potmeter 10k log, maar wat is nu kwalitatief een goede (hoeft niet perse bij conrad)?
Alps potmeters zijn goed, veelvuldig verkrijgbaar op ebay. Naar mijn weten mag het ook wel een 50K log pot zijn, al weet ik dat niet zeker..
ben op zoek naar een draaiknop ongeveer 5a6 cm in doorsnede van aluminium, waar zou ik die kunnen bestellen, conrad heeft alleen kleiner
Deze vraag wacht ik ook nog even af, kan ook niet echt goede volumeknoppen vinden.
alvast bedankt.
Graag Gedaan
sander
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Build topic LM4780 versterker
neus eens rond op ebay, daar vindje hele mooie alu knppon voor weinig.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Build topic LM4780 versterker
zojuist op ebay een mooi knoppie gekocht, wel iets kleiner dan ik eigenlijk had gewild maar denk dat het wel mooi gaat kijken straks.
http://www.ebay.com/itm/1pc-40x33-solid ... 3f0c5131ca
http://www.ebay.com/itm/1pc-40x33-solid ... 3f0c5131ca
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Build topic LM4780 versterker
ik heb een trafo gekregen en wilde weten of deze geschikt is.
het betreft een federal ttk2300-00 en is afkomstig uit een jbl sub300 systeem
hij geeft 2* 27,2 volt / 2* 17,9 volt en 2* 22,8 volt.
het aantal watt's weet ik niet (of ik weet niet hoe je dit kunt meten)
groetjes sander
het betreft een federal ttk2300-00 en is afkomstig uit een jbl sub300 systeem
hij geeft 2* 27,2 volt / 2* 17,9 volt en 2* 22,8 volt.
het aantal watt's weet ik niet (of ik weet niet hoe je dit kunt meten)
groetjes sander
Re: Build topic LM4780 versterker
Hoi sander, ik zou voor het LM4780 bordje gewoon een nette en nieuwe transformator kopen.
Dan ben je gewoon zeker van een steengoede versterker.
Als je het aantal va's niet weet kan ik niet zeggen of dat deze geschikt is.
Aan de voltages te zien zou ik zeggen dat hij niet geschikt is.
Dan ben je gewoon zeker van een steengoede versterker.
Als je het aantal va's niet weet kan ik niet zeggen of dat deze geschikt is.
Aan de voltages te zien zou ik zeggen dat hij niet geschikt is.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Build topic LM4780 versterker
nee het aantal va's weet ik niet, maar is het verschil tussen 18 volt en 17,9 volt dan zo groot??cobaltjeh schreef:Hoi sander, ik zou voor het LM4780 bordje gewoon een nette en nieuwe transformator kopen.
Dan ben je gewoon zeker van een steengoede versterker.
Als je het aantal va's niet weet kan ik niet zeggen of dat deze geschikt is.
Aan de voltages te zien zou ik zeggen dat hij niet geschikt is.
ik heb deze trafo gekregen dus niet gevraagd is altijd mis
anders word het gewoon een nieuwe.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik houd vaak van mijn werk gebruikte trafo's over, deze zijn pri 0-230-400 en sec 24 100va als hier intresse in is kan ik ze wel gaan sparen voor jullie. 5euro per stuk excl. verzendkosten. Kom ze soms ook ingegoten tegen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik zou het gewoon proberen, een nieuwe trafo kopen kan altijd nog.sander1238 schreef:ik heb een trafo gekregen en wilde weten of deze geschikt is.
het betreft een federal ttk2300-00 en is afkomstig uit een jbl sub300 systeem
hij geeft 2* 27,2 volt / 2* 17,9 volt en 2* 22,8 volt.
het aantal watt's weet ik niet (of ik weet niet hoe je dit kunt meten)
Re: Build topic LM4780 versterker
Volgens mij moet je wel enig idee hebben van het 'vermogen' dat de trafo kan hebben (VA). Als je kunt herleiden waarvoor de verschillende secundaire wikkelingen van die trafo gebruikt zijn, weet je vaak al veel meer. Een tweede indicatie is de draaddikte van de secundaire wikkelingen of de gelijkstroomweerstand ervan. Dunne draad betekent uiteraard weinig afgegeven vermogen vóór doorbranden.
Na even Googlen: de SUB300 heeft een kanaal met 65W, drie met 35 en twee met 15W. De 2x27,2V is bedoeld voor de ene 65-wattversterker, de 2x22,8 voor de 3 x 35W en de 2x17,9 voor de 2 x 15W.
Ik vermoed dat je de 2x22,8-wikkelingen dus wel kunt gebruiken, maar met enige reserve.
Na even Googlen: de SUB300 heeft een kanaal met 65W, drie met 35 en twee met 15W. De 2x27,2V is bedoeld voor de ene 65-wattversterker, de 2x22,8 voor de 3 x 35W en de 2x17,9 voor de 2 x 15W.
Ik vermoed dat je de 2x22,8-wikkelingen dus wel kunt gebruiken, maar met enige reserve.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Build topic LM4780 versterker
hoe bedoel je met enig reserve?markbakk schreef:
Na even Googlen: de SUB300 heeft een kanaal met 65W, drie met 35 en twee met 15W. De 2x27,2V is bedoeld voor de ene 65-wattversterker, de 2x22,8 voor de 3 x 35W en de 2x17,9 voor de 2 x 15W.
Ik vermoed dat je de 2x22,8-wikkelingen dus wel kunt gebruiken, maar met enige reserve.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Build topic LM4780 versterker
heb de trafo aangesloten en meet op de pads een spanning van 31.8 volt.
ga er van uit dat dit niet extreem veel te hoog is. aangezien in de handleiding staat +- 31v.
wacht wel even met insolderen van de lm4780 op antwoord
sander
ga er van uit dat dit niet extreem veel te hoog is. aangezien in de handleiding staat +- 31v.
wacht wel even met insolderen van de lm4780 op antwoord
sander
Re: Build topic LM4780 versterker
Voor mij zijn er twee printjes onderweg die ik wil gebuiken voor twee mono bi-amp versterkers. Kan ik zonder problemen de + van het ingangssignaal op de + van ingang 1 en 2 zetten, en dit ook doen voor de -. Dus de + van ingang 1 en 2 bruggen, en ook de - van ingang 1 en 2 bruggen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Build topic LM4780 versterker
mooi dan ga ik hem erop "branden", zal een dezer dagen ook eens wat foto's plaatsenknuisje schreef:Het voltage is prima.
Re: Build topic LM4780 versterker
Zie eerder in dit topic hoe je 2 kanalen parallel kunt schakelen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1524326Zweitse schreef:Voor mij zijn er twee printjes onderweg die ik wil gebuiken voor twee mono bi-amp versterkers. Kan ik zonder problemen de + van het ingangssignaal op de + van ingang 1 en 2 zetten, en dit ook doen voor de -. Dus de + van ingang 1 en 2 bruggen, en ook de - van ingang 1 en 2 bruggen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ja, maar dat is niet het zelfde als wat ik wil. Ik wil met 1 print het hoog en laag gescheiden aansturen, dus niet het dubbele vermogen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Leuk topic.
Ik zou bijna ook... misschien komt dat nog.
Heel gaaf idee Zweitse, maar waar haal je dan je actieve cross overs vandaan?
Kan jij dat zelf bouwen?
Zijn er kitjes ofzo? (Is er anders een topic over te vinden?)
Ik zou bijna ook... misschien komt dat nog.
Heel gaaf idee Zweitse, maar waar haal je dan je actieve cross overs vandaan?
Kan jij dat zelf bouwen?
Zijn er kitjes ofzo? (Is er anders een topic over te vinden?)
Re: Build topic LM4780 versterker
Zoek eens op MiniDspJerommel schreef:Leuk topic.
Ik zou bijna ook... misschien komt dat nog.
Heel gaaf idee Zweitse, maar waar haal je dan je actieve cross overs vandaan?
Kan jij dat zelf bouwen?
Zijn er kitjes ofzo? (Is er anders een topic over te vinden?)
Re: Build topic LM4780 versterker
Dat levert binnen dit forum niets van nut op, helaas.
Ik maak wel ff een nieuw topicje aan.
Ik maak wel ff een nieuw topicje aan.
