Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

Peter, nog een vraagje.
Je schrijft in het stukje over de parallel schakeling "voor IN2 een MKP >1uF in de signaallijn opnemen". Nu heb ik nog twee Clarity Cap SA van 6,8uF liggen. Zijn deze geschikt hiervoor, of juist weer veel te groot (vwb de waarde). Of bedoel je een heel ander type MKP.

Chris
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Chris, die kun je ook gebruiken. Het kantelpunt van het highpass filter dat wordt gevormd door de condensator en de ingangsimpedantie van 47K komt dan nog lager te liggen. Lage tonen worden dan zeker doorgelaten. :)
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

Ok, dan neem ik die. Worden ze weer goed toegepast.
Bedankt wederom voor de support.

Als ik alles binnen heb en begonnen ben met de bouw zal ik wel foto's plaatsen, maar de afgelopen maanden heb ik echt nauwelijks tijd voor mij zelf (laat staan hobby's) kunnen vinden.

@ Hans: Die chips krijgen staks een waardig plekje hoor. 't duurt alleen een beetje lang. 8-[
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

@ Chris, ik verwacht gewoon niets anders. :D :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

:?: :?: :?: :?: :?:
even wat vragen aangezien ik niet zo heel veel verstand van zaken heb,voor ik het verkeerde bestel


Conrad heeft voor condensator CM wel 10 uf?63 volt en geen 50 volt, probleem of niet?

heb de heatsink pad bij conrad besteld maar moet ik er dan ook nog van die koelingspasta achter smeren?

een potmeter 10k log, maar wat is nu kwalitatief een goede (hoeft niet perse bij conrad)?

ben op zoek naar een draaiknop ongeveer 5a6 cm in doorsnede van aluminium, waar zou ik die kunnen bestellen, conrad heeft alleen kleiner

alvast bedankt.
sander
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

sander1238 schreef:
:?: :?: :?: :?: :?:
even wat vragen aangezien ik niet zo heel veel verstand van zaken heb,voor ik het verkeerde bestel


Conrad heeft voor condensator CM wel 10 uf?63 volt en geen 50 volt, probleem of niet?

50V of 63V is geen enkel probleem, ik weet zo 123 of verschil in waarde uitmaakt.

heb de heatsink pad bij conrad besteld maar moet ik er dan ook nog van die koelingspasta achter smeren?

Geen koelpasta meer nodig

een potmeter 10k log, maar wat is nu kwalitatief een goede (hoeft niet perse bij conrad)?

Alps potmeters zijn goed, veelvuldig verkrijgbaar op ebay. Naar mijn weten mag het ook wel een 50K log pot zijn, al weet ik dat niet zeker..

ben op zoek naar een draaiknop ongeveer 5a6 cm in doorsnede van aluminium, waar zou ik die kunnen bestellen, conrad heeft alleen kleiner

Deze vraag wacht ik ook nog even af, kan ook niet echt goede volumeknoppen vinden.

alvast bedankt.
Graag Gedaan ;)
sander
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

bedankt, dan rest alleen de volume knop nog
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

neus eens rond op ebay, daar vindje hele mooie alu knppon voor weinig.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

zojuist op ebay een mooi knoppie gekocht, wel iets kleiner dan ik eigenlijk had gewild maar denk dat het wel mooi gaat kijken straks.

http://www.ebay.com/itm/1pc-40x33-solid ... 3f0c5131ca
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

ik heb een trafo gekregen en wilde weten of deze geschikt is.
het betreft een federal ttk2300-00 en is afkomstig uit een jbl sub300 systeem

hij geeft 2* 27,2 volt / 2* 17,9 volt en 2* 22,8 volt.
het aantal watt's weet ik niet (of ik weet niet hoe je dit kunt meten)

groetjes sander
Bijlagen
DSC00161.JPG
DSC00160.JPG
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

Hoi sander, ik zou voor het LM4780 bordje gewoon een nette en nieuwe transformator kopen.
Dan ben je gewoon zeker van een steengoede versterker.

Als je het aantal va's niet weet kan ik niet zeggen of dat deze geschikt is.
Aan de voltages te zien zou ik zeggen dat hij niet geschikt is.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

cobaltjeh schreef:
Hoi sander, ik zou voor het LM4780 bordje gewoon een nette en nieuwe transformator kopen.
Dan ben je gewoon zeker van een steengoede versterker.

Als je het aantal va's niet weet kan ik niet zeggen of dat deze geschikt is.
Aan de voltages te zien zou ik zeggen dat hij niet geschikt is.
nee het aantal va's weet ik niet, maar is het verschil tussen 18 volt en 17,9 volt dan zo groot??
ik heb deze trafo gekregen dus niet gevraagd is altijd mis :?: :?:
anders word het gewoon een nieuwe.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door vinnie411 »

Ik houd vaak van mijn werk gebruikte trafo's over, deze zijn pri 0-230-400 en sec 24 100va als hier intresse in is kan ik ze wel gaan sparen voor jullie. 5euro per stuk excl. verzendkosten. Kom ze soms ook ingegoten tegen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

sander1238 schreef:
ik heb een trafo gekregen en wilde weten of deze geschikt is.
het betreft een federal ttk2300-00 en is afkomstig uit een jbl sub300 systeem

hij geeft 2* 27,2 volt / 2* 17,9 volt en 2* 22,8 volt.
het aantal watt's weet ik niet (of ik weet niet hoe je dit kunt meten)
Ik zou het gewoon proberen, een nieuwe trafo kopen kan altijd nog. :rock:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Volgens mij moet je wel enig idee hebben van het 'vermogen' dat de trafo kan hebben (VA). Als je kunt herleiden waarvoor de verschillende secundaire wikkelingen van die trafo gebruikt zijn, weet je vaak al veel meer. Een tweede indicatie is de draaddikte van de secundaire wikkelingen of de gelijkstroomweerstand ervan. Dunne draad betekent uiteraard weinig afgegeven vermogen vóór doorbranden.

Na even Googlen: de SUB300 heeft een kanaal met 65W, drie met 35 en twee met 15W. De 2x27,2V is bedoeld voor de ene 65-wattversterker, de 2x22,8 voor de 3 x 35W en de 2x17,9 voor de 2 x 15W.
Ik vermoed dat je de 2x22,8-wikkelingen dus wel kunt gebruiken, maar met enige reserve.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

markbakk schreef:

Na even Googlen: de SUB300 heeft een kanaal met 65W, drie met 35 en twee met 15W. De 2x27,2V is bedoeld voor de ene 65-wattversterker, de 2x22,8 voor de 3 x 35W en de 2x17,9 voor de 2 x 15W.
Ik vermoed dat je de 2x22,8-wikkelingen dus wel kunt gebruiken, maar met enige reserve.
hoe bedoel je met enig reserve?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

heb de trafo aangesloten en meet op de pads een spanning van 31.8 volt.
ga er van uit dat dit niet extreem veel te hoog is. aangezien in de handleiding staat +- 31v.
wacht wel even met insolderen van de lm4780 op antwoord

sander
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Het voltage is prima.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Voor mij zijn er twee printjes onderweg die ik wil gebuiken voor twee mono bi-amp versterkers. Kan ik zonder problemen de + van het ingangssignaal op de + van ingang 1 en 2 zetten, en dit ook doen voor de -. Dus de + van ingang 1 en 2 bruggen, en ook de - van ingang 1 en 2 bruggen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

knuisje schreef:
Het voltage is prima.
mooi dan ga ik hem erop "branden", zal een dezer dagen ook eens wat foto's plaatsen
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Zweitse schreef:
Voor mij zijn er twee printjes onderweg die ik wil gebuiken voor twee mono bi-amp versterkers. Kan ik zonder problemen de + van het ingangssignaal op de + van ingang 1 en 2 zetten, en dit ook doen voor de -. Dus de + van ingang 1 en 2 bruggen, en ook de - van ingang 1 en 2 bruggen.
Zie eerder in dit topic hoe je 2 kanalen parallel kunt schakelen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1524326
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Ja, maar dat is niet het zelfde als wat ik wil. Ik wil met 1 print het hoog en laag gescheiden aansturen, dus niet het dubbele vermogen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Jerommel »

Leuk topic.
Ik zou bijna ook... misschien komt dat nog.

Heel gaaf idee Zweitse, maar waar haal je dan je actieve cross overs vandaan?
Kan jij dat zelf bouwen?
Zijn er kitjes ofzo? (Is er anders een topic over te vinden?)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Jerommel schreef:
Leuk topic.
Ik zou bijna ook... misschien komt dat nog.

Heel gaaf idee Zweitse, maar waar haal je dan je actieve cross overs vandaan?
Kan jij dat zelf bouwen?
Zijn er kitjes ofzo? (Is er anders een topic over te vinden?)
Zoek eens op MiniDsp :)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Jerommel »

Dat levert binnen dit forum niets van nut op, helaas.
Ik maak wel ff een nieuw topicje aan.
Plaats reactie