Buizenversterker klinkt schel

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Buizenversterker klinkt schel

Bericht door Ah!buis »

En anders probeer ik het morgen gewoon uit...
Dat is dus vadaag :shock:
Gelukkig zit het bijna zeker wel goed zo,rood aan zwart :)
Hoe laat gaat 't gebeuren :?: kan ik 's buiten kijken of ik vuurwerk zie :lol:
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Nee, dat was gisteren Anne! Geen vuurwerk gezien? Ik ook niet, gelukkig. Alle draden vanuit de trafo keurig één voor één aangesloten en weggewerkt. Er komt een keurige 6.5 Volt gloeispanning uit en 307 Volt hoogspanning. Trouwens, bij een eerdere meting mat (meette, meterde?) ik 315 volt. Maar nu komt het: ik heb de 307 Volt vastgesoldeerd aan de beide ~ ~ zoals het hoort, waarna er naar verwachting 307 x √2 = 430 Volt DC uit zou moeten komen. Zou, want het is maar 272 Volt in de DC stand van mijn Metex. Dus 307 in, 272 uit, dus 160 Volt te weinig. Raar. De gloednieuwe gelijkrichter (gekocht bij BACO) is van het type D3SB 60, die goed is voor maximaal 600 Volt bij 4 A. Omdat ik begon te twijfelen aan deze gelijkrichter heb ik een identiek exemplaar met het prijskaartje er nog aan doorgemeten met de componententester van de scoop, maar zie geen enkel verschil. ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

D'r zit zeker nog geen C na de gelijkrichter :o
Krijg je de gemiddelde en niet de top-waarde :?
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Nee Anne, ik meet op de kale brugcel.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

:oops:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Vandaar dus,zet 'r een condensator achter en meet nog 's
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Recht zo die gaat kapitein! Twee dikke elco's en een smoorspoel er tussen, spanning op de lijn en een mooie 427 onbelaste Volten schoon aan de haak. Dat gaat lekker zo :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met die spanning zou het wel 's hoger kunnen uitvallen dan de 320V waar ik eerst van uit ben gegaan,eerder iets tussen 350 en 400V :shock:
Veiligheidshalve misschien beter eerst de waardes van de weerstanden van TriodeDick aan te houden(zijn voor 450V) en later als de voeding beter bepaald is aanpassen :o .
Wat dit betreft,
Recht zo die gaat kapitein!

ik voel veel voor den deze :lol:
Anne

Bedacht nog,bij plaatje hoort bronvermelding :oops:
Dit is kapitein Tuizendfloot,uit de strip Nero van Marc Sleen (eigenlijk Neels) wereldberoemd in Vlaanderen :^o .
Bijlagen
Cap.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 07 dec 2011, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Aye aye captain, zal ik de voeding eens belasten met de twee gloeiendegloeilampen en kijken hoever ie inzakt?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik weet niks van buizen, maar dit leest als een detective. Eén van de leukste verhalen tot nu toe, met dank aan de auteurs. groeten, Tom
Zou Tom het nog steeds leuk vinden? :D

Zonet de voeding belast met de twee fameuze Philips test-Softtones en meet dan iets van rond de 390 volt. Onder belasting zakt de spanning dus ongeveer 40 volt in. Op de scoop zie ik dan bijna geen rimpel met wat hele kleine piekjes. Straks eerst de bedrading voor de gloeispanningen maar eens aan de voeten solderen. Oh ja, en de min van de brugcel aan massa wat ik nu nog even met een krokodilledraadje heb overbrugd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja da's flink wat meer,komt het vermogen wel ten goede 8) maar moet wel weer aan 't rekenen :evil:
Tja en dan
Zou Tom het nog steeds leuk vinden? :D
'k weet 't zo net niet,hij heeft al het vuurwerk moeten missen :( maar er is hoop :o
als je nou 's die onbelaste elkos vergeet te ontladen en je ervaringen wil delen (indien nog mogelijk)wanneer je de volgende dag onnadenkend die dingen vastpakt :roll:
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ja, dat ontladen gaat echt langzaam hè? Vanmorgen voordat ik naar m'n werk huppelde meette, mat, meterde, ik de spanning na een nachtje nog even, dik 220 volt. Met die lampen gaat het sneller. Hup hup Anne, doe waar je goed in bent en reken eens even snellijk uit wat de waarden nu moeten worden. Ga ik weer even met die gloeidraden verder worstelen :) .
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

:oops: Stomme vraag misschien: pootje 1 en 5 van de UX5-voet zijn voor de gloeispanning, maarre, welke pootjes zijn 1 en 5? :?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met wat bekijken van de data en rekenwerk (+ een natte vinger :wink: ) kom ik aan het volgende.
Kathodeweerstand 270ohm 5W met een elko van 220µF 35V erover.
Weerstand naar g2 en zener 15k 5W .
Gevolg,verstook ongeveer 25W in de buis,bij een anodestroom 60mA en -Vg1= 18V (staat over 270ohm)
Als je narekend :sure: zou je zeggen,60mA door 270ohm geeft geen 18V :x ,maarja d'r gaat ook nog de schermroosterstroom door :o .
Hoeveel er dan uiteindelijk uitkomt :?: ,wat waren de gegevens van de UGT eigenlijk :? .
Anne

Aha ten aanval,nog een vraagje op te lossen :lol:
Bijlagen
voet.JPG
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De UGT's hadden een primaire van om en nabij 3K25 hadden we uitgerekend Anne. Wat die UX5 betreft had ik ook al op internet zitten zoeken met dit soort plaatjes als resultaat :mrgreen: . Maar welke pootjes van die voet hebben nou nummer 1 en 5? :-s
Ik duik er in, bilavond, ten aanval :lol:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Waarschijnlijk zoek jij dit Rein:

Afbeelding

(Heb jij dat Muiderkring boekje niet???)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is'm Robert, ik kon de aansluitingen van de gloei ook niet meer op mijn foto's terug vinden. Ik heb trouwens nog niet eerder met een dergelijke buisvoet gewerkt, hij zit lekker ruim in z'n jasje zodat je er lekker bij kunt met de soldeerbout. Hij leeft op grote voet zeg maar 8) . Nee, dat boekje heb ik niet, maar ik moet ergens nog wel een paar buizenboekjes van Kent Electronics hebben liggen schiet me net te binnen :-s .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat Muiderkring-boekje van Robert heb ik ook,ergens :?: van het net gehaald.
Die tekening was toch duidelijk ,"BOTTOM VIEW" :? ,bij buizen is daar niks op tegen :D .
Dat van die UGT,wordt wat vergeetachtig op m'n ouwe dag :sure: .
Dus met 380V krijg je ongeveer 6W aan de uitgang.Kan meer maar niet met die trafoverhouding.
Met een Ra van 5,5k kom je haast aan 10W 8) .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is niet echt druk met die 6 Watt Anne, maar voor in de kamer ruimschoots genoeg. Ik denk dat er uit de twee ouwe, afgeragde TT22's ook niet veel méér komt.
Resumé: Vanavond de gloei er op gehad met alle buizen er in, de spanning blijft stabiel op zo'n 6.25 Volt terwijl de HS dan op rond de 391 Volt blijft steken. Ik heb verder geprobeerd de draden van de UGT's aan de LS aansluitingen te solderen, maar waarom moeten die ($^)_*^^%%^$#+?& Chinezen nu van die vergulde Hi-End-met-glazen-omhulseltjes-dingen gebruiken waar wel 100 Ampère door heen kan? Hoe solderen jullie die gevallen, want ik krijg zelfs met een 150 Watt revolver de tin niet vloeibaar.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

PA4URK schreef:
Dat is niet echt druk met die 6 Watt Anne, maar voor in de kamer ruimschoots genoeg. Ik denk dat er uit de twee ouwe, afgeragde TT22's ook niet veel méér komt.
Resumé: Vanavond de gloei er op gehad met alle buizen er in, de spanning blijft stabiel op zo'n 6.25 Volt terwijl de HS dan op rond de 391 Volt blijft steken. Ik heb verder geprobeerd de draden van de UGT's aan de LS aansluitingen te solderen, maar waarom moeten die ($^)_*^^%%^$#+?& Chinezen nu van die vergulde Hi-End-met-glazen-omhulseltjes-dingen gebruiken waar wel 100 Ampère door heen kan? Hoe solderen jullie die gevallen, want ik krijg zelfs met een 150 Watt revolver de tin niet vloeibaar.
Geen idee Rein. Heb ze hier zelf ook diverse versterkers zitten, gaat zonder problemen, met een 50W Weller. Heb altijd 2 bouten warm met het versterkerbakken, allebei een 50W station, 1 met een dikke en 1 met een dunne punt. De bout met dikke punt goed contact laten maken met het contact, en dan gaat het prima. Doe je dat wel, de punt goed een eindje in z'n lengte op het contact leggen zodat de warme goed wordt overgebracht? Zo'n revolver lijkt me in elk geval niet het juiste gereedschap.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eigenaardig,je heb dat ding toch eerst uit elkaar gehaald :o
Hoe zijn de draden er toen af gekomen :?
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Op m'n werk ligt nog een Weller met een dikke punt Barry, ik zal die morgen eens proberen, misschien dat dat beter gaat. Ik denk dat je wel gelijk hebt en dat het gewoon met warmte toevoer te maken heeft.
Eigenaardig,je heb dat ding toch eerst uit elkaar gehaald
Hoe zijn de draden er toen af gekomen
Anne
Knipknip :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Oh,je krijgt de rommel er niet uit :D
Wie weet wat voor een (zilver?)soldeer er gebruikt is :o
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Juist, dat heb je goed onder woorden gebracht Anne: ik krijg de rommel er niet uit :lol: Maar ik hoef alleen die soldeer vloeibaar te maken, het draadje er in te douwen en dan wachten tot het afgekoeld is. That's it.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Het zal wel niet helemaal zijn zo als het hoort maar voor dergelijke gevallen gebruik ik nog wel eens wat flux of soldeervet, dan de oude tin wegzuigen en goed schoonmaken natuurlijk.

Dat je de tin dan niet meer vloeibaar krijgt komt vaak door dat je dan te warm aan het stoken bent geweest en is de tin / lood / harskern? verhouding teveel verstoord.
Wat soms ook helpt is om een klein beetje nieuwe tin toe te voegen en dan krijg je hem ook wel vloeibaar mee.

Groetjes George
Plaats reactie