Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Ik heb morgen wel tijd, mijn printje voor de DAC is niet gekomen, zodat ik dit weekeinde niet kan solderen.
Ik weet niet of Dre tijd heeft?
Ik hoor het wel van jou.
Hans
Ik weet niet of Dre tijd heeft?
Ik hoor het wel van jou.
Hans
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
pb gestuurdhannesie schreef:Ik heb morgen wel tijd, mijn printje voor de DAC is niet gekomen, zodat ik dit weekeinde niet kan solderen.
Ik weet niet of Dre tijd heeft?
Ik hoor het wel van jou.
Hans
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Nog een aanvulling op het meet en filter werk,
met het plaatsen van de nieuwe tweeter heb ik in de woonkamer links en rechts ook nog even onafhankelijk van elkaar op 1m gemeten en de verschillen onderling weggefilterd, wat zeker vwb de Neo3 geen overbodige luxe is!! die twee wijken behoorlijk af onderling.
En juist hier laat dus de AS2 zich van zijn sterke kant zien, een paar muisklikken en we hebben dit als resultaat
Rood is het linker en wit het rechter kanaal, de shelf op het laag heb ik later nog 3db verminderd.
met het plaatsen van de nieuwe tweeter heb ik in de woonkamer links en rechts ook nog even onafhankelijk van elkaar op 1m gemeten en de verschillen onderling weggefilterd, wat zeker vwb de Neo3 geen overbodige luxe is!! die twee wijken behoorlijk af onderling.
En juist hier laat dus de AS2 zich van zijn sterke kant zien, een paar muisklikken en we hebben dit als resultaat
Rood is het linker en wit het rechter kanaal, de shelf op het laag heb ik later nog 3db verminderd.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Na heel wat gelezen te hebben over actief filteren ( valt niet mee voor een houtworm en blijft ook moeilijk hangen
) hier op het forum, wil ik weer een nieuw filter gaan maken maar dan met een andere benadering.
De bedoeling is om van het laag en het hoog eerst een 0-15-30-60-90 graden MLS meting te maken op 1m, en los daar van nog een nearfield meting op één woofer en reflex poort.
Deze wil ik dan hier gaan plaatsen zodat jullie mij hopelijk van input kunnen voorzien vwb het wel of niet corrigeren met DSP.
Ik kan met Clio ook waterfall / FFT-RTA en Sinusoidal metingen doen, maar vraag me af of dit nodig is? en het hoe en wat en het interpreteren er van is nu nog een groot vraagteken voor mij.
Het is dus de bedoeling dat van A tot Z alle afbeeldingen hier geplaatst gaan worden, van zowel de metingen als ook de correcties met de Hypex software en de uitkomst daar van, zodat niet ik er alleen wat aan heb
maar een ieder die ook aan de slag wil met de AS2.100 er zijn voordeel mee kan doen
Misschien een nieuw topic?
Mario
De bedoeling is om van het laag en het hoog eerst een 0-15-30-60-90 graden MLS meting te maken op 1m, en los daar van nog een nearfield meting op één woofer en reflex poort.
Deze wil ik dan hier gaan plaatsen zodat jullie mij hopelijk van input kunnen voorzien vwb het wel of niet corrigeren met DSP.
Ik kan met Clio ook waterfall / FFT-RTA en Sinusoidal metingen doen, maar vraag me af of dit nodig is? en het hoe en wat en het interpreteren er van is nu nog een groot vraagteken voor mij.
Het is dus de bedoeling dat van A tot Z alle afbeeldingen hier geplaatst gaan worden, van zowel de metingen als ook de correcties met de Hypex software en de uitkomst daar van, zodat niet ik er alleen wat aan heb
Misschien een nieuw topic?
Mario
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Metingen van de Neo3 PDR tweeter met diy adapter.
Enkel een HPF1 op 691.8 Hz
1 meter hart tweeter
Tijd meting op 0 graden,
0-15-30-60-90 graden rechtsom, Zelfde verhaal maar dan linksom, Metingen van de 2 PHL 1230 woofers.
Geen filters
1 meter hart tweeter
Tijd venster 12.3 ms
Tijd meting op 0 graden, 0-15-30-60-90 graden rechtsom, Zelfde verhaal maar dan linksom, Nearfield metingen 1 PHL 1230 woofer + reflex poort, tweede woofer losgesoldeerd.
Open tijdvenster
Geen filters
Rode lijn is beide woofers 0 graden 1 meter. Omdat we nog op nearfield ingesteld staan als eerste filter een Low Shelf vanaf 500 Hz +4db gain.
Rode lijn is nog steeds 0 graden 1 meter, Microfoon weer exact op de oude positie en nu met resultaat van de Low Shelf op 1 meter, De filters op het laag.
LPF2 op 2238.7 Hz / Q Factor 0.70
Cut op 1819.7 Hz / Q Factor 10.00 / Gain - 7.0
Cut op 4677.4 Hz / Q Factor 4.00 / Gain - 4.0
Cut op 1071.5 Hz / Q Factor 5.00 / Gain - 3.0
Boost op 631 Hz / Q Factor 5.00 / Gain + 2.5
Later nog een Boost op 1174.9 Hz / Q Factor 3.00 / Gain + 1.0 toegevoegd, in deze foto dus niet aanwezig.
Rode lijn is zonder filters, geel is fase De filters op het hoog.
HPF2 op 2691.5 Hz / Q Factor 0.70
High Shelf 6309.6 Hz / Gain 5.2
Boost op 7079.5 Hz / Q Factor 3.50 / Gain + 1.3
Rode lijn is enkel met een HPF1 op 691.8 Hz, Het totale resultaat op 1 meter 0 graden.
Groene lijn is de fase,
Het totale resultaat op 1 meter 0-15-30-60-90 graden.
Ook maar meteen de nieuwe Neo3 PDR geplaatst om de verschillen weg te filteren.
Groene lijn is de nieuwe, Hier het resultaat nadat ik de totale Gain van het hoog met 3.5 dB verhoogt heb en tevens een Cut op 16218.1 Hz / Q Factor 4.20 / Gain - 3.3
Al met al een flinke afwijking onderling
Maar met de AS2.100 zo opgelost
Hier nog de DSP data van de filters mocht je het willen bekijken in het Hypex programma ( http://www.hypex.nl/docs/AS2.100/HypexF ... erv1.3.zip )
Download Linker kanaal 9-02-2010.dsp from FileFactory.com
Download Rechter kanaal 9-02-2010.dsp from FileFactory.com
Twee metingen met de filters van zowel de tweeter en de woofers apart op 0-15-30-60-90 graden.
Zo te zien lijkt het er op dat de woofers de schuldige zijn van de bult op 2100Hz, tweeter doet daar ook nog een klein schepje op, Na wat meten en proberen bleek de het timing verschil tussen de tweeter en woofers de grootste oorzaak van de bult op 2100Hz te zijn, ik was van plan om de timing op de luisterplek in te stellen maar dat blijkt dus niet te werken
Hier 2 nieuwe filters met een delay van 146 us op de tweeter.
2e order met inverted tweeter, 4e order met de tweeter niet inverted
Foto van de meet opstelling (let niet op de rommel van deze multi functionele ruimte
)
Foto aan de andere kant van de opstelling,
Enkel een HPF1 op 691.8 Hz
1 meter hart tweeter
Tijd meting op 0 graden,
0-15-30-60-90 graden rechtsom, Zelfde verhaal maar dan linksom, Metingen van de 2 PHL 1230 woofers.
Geen filters
1 meter hart tweeter
Tijd venster 12.3 ms
Tijd meting op 0 graden, 0-15-30-60-90 graden rechtsom, Zelfde verhaal maar dan linksom, Nearfield metingen 1 PHL 1230 woofer + reflex poort, tweede woofer losgesoldeerd.
Open tijdvenster
Geen filters
Rode lijn is beide woofers 0 graden 1 meter. Omdat we nog op nearfield ingesteld staan als eerste filter een Low Shelf vanaf 500 Hz +4db gain.
Rode lijn is nog steeds 0 graden 1 meter, Microfoon weer exact op de oude positie en nu met resultaat van de Low Shelf op 1 meter, De filters op het laag.
LPF2 op 2238.7 Hz / Q Factor 0.70
Cut op 1819.7 Hz / Q Factor 10.00 / Gain - 7.0
Cut op 4677.4 Hz / Q Factor 4.00 / Gain - 4.0
Cut op 1071.5 Hz / Q Factor 5.00 / Gain - 3.0
Boost op 631 Hz / Q Factor 5.00 / Gain + 2.5
Later nog een Boost op 1174.9 Hz / Q Factor 3.00 / Gain + 1.0 toegevoegd, in deze foto dus niet aanwezig.
Rode lijn is zonder filters, geel is fase De filters op het hoog.
HPF2 op 2691.5 Hz / Q Factor 0.70
High Shelf 6309.6 Hz / Gain 5.2
Boost op 7079.5 Hz / Q Factor 3.50 / Gain + 1.3
Rode lijn is enkel met een HPF1 op 691.8 Hz, Het totale resultaat op 1 meter 0 graden.
Groene lijn is de fase,
Het totale resultaat op 1 meter 0-15-30-60-90 graden.
Ook maar meteen de nieuwe Neo3 PDR geplaatst om de verschillen weg te filteren.
Groene lijn is de nieuwe, Hier het resultaat nadat ik de totale Gain van het hoog met 3.5 dB verhoogt heb en tevens een Cut op 16218.1 Hz / Q Factor 4.20 / Gain - 3.3
Al met al een flinke afwijking onderling
Download Linker kanaal 9-02-2010.dsp from FileFactory.com
Download Rechter kanaal 9-02-2010.dsp from FileFactory.com
Twee metingen met de filters van zowel de tweeter en de woofers apart op 0-15-30-60-90 graden.
Zo te zien lijkt het er op dat de woofers de schuldige zijn van de bult op 2100Hz, tweeter doet daar ook nog een klein schepje op, Na wat meten en proberen bleek de het timing verschil tussen de tweeter en woofers de grootste oorzaak van de bult op 2100Hz te zijn, ik was van plan om de timing op de luisterplek in te stellen maar dat blijkt dus niet te werken
Hier 2 nieuwe filters met een delay van 146 us op de tweeter.
2e order met inverted tweeter, 4e order met de tweeter niet inverted
Foto van de meet opstelling (let niet op de rommel van deze multi functionele ruimte
Laatst gewijzigd door holco op wo 10 feb 2010, 12:51, 22 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Na afgelopen zondag, (wat een bijzonder duidelijke verbetering was t.o.v. je oude tweeters, wat een verschil is dat!!!!) ben je nu je helemaal aan het extreme hobbyen toe?
Als je hier nog meer uit kan halen zullen dat waarschijnlijk niet meer zulke grote stappen zijn.
Succes, ik ga het proberen te interpreteren voor mijn komende setjes, die trouwens blijkt nu, na zoeken, ook al door Seas als Idunn te kijk zijn als DIY set, met de Hypex files erbij.
Toch wel een gek gevoel dat een fabrikant dezelfde units uitkiest als wat ik had bedacht, alleen de kast verhoudingen wil ik anders.
Hans
Als je hier nog meer uit kan halen zullen dat waarschijnlijk niet meer zulke grote stappen zijn.
Succes, ik ga het proberen te interpreteren voor mijn komende setjes, die trouwens blijkt nu, na zoeken, ook al door Seas als Idunn te kijk zijn als DIY set, met de Hypex files erbij.
Toch wel een gek gevoel dat een fabrikant dezelfde units uitkiest als wat ik had bedacht, alleen de kast verhoudingen wil ik anders.
Hans
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Momenteel even geen werk dus kan ik mooi mijn vrije tijd op deze manier nuttig en leuk invullen, met de hoop en wat hulp/tips van het forum (waar zijn jullie!!) dat het nog beter wordt als dat het al was cq is.hannesie schreef:Na afgelopen zondag, (wat een bijzonder duidelijke verbetering was t.o.v. je oude tweeters, wat een verschil is dat!!!!) ben je nu je helemaal aan het extreme hobbyen toe?
Ik ga natuurlijk uit van grote stappen vooruithannesie schreef:Als je hier nog meer uit kan halen zullen dat waarschijnlijk niet meer zulke grote stappen zijn.
Je weet het he, als het zover is hoor ik het wel.hannesie schreef:Succes, ik ga het proberen te interpreteren voor mijn komende setjes, die trouwens blijkt nu, na zoeken, ook al door Seas als Idunn te kijk zijn als DIY set, met de Hypex files erbij.
Toch wel een gek gevoel dat een fabrikant dezelfde units uitkiest als wat ik had bedacht, alleen de kast verhoudingen wil ik anders.
Hans
Mario
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
ff over je screnshots: als je op PrintScrn drukt, vervolgens naar Paint gaat, en dan crtl-V (plakken dus) dan heb je een schermafdruk te pakken, hoef je dus niet met een foto te doen... wel aan denken dat je vanuit paint opslaat als jpg en niet als bmp
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Helaas zit de Clio (Isa kaart) in een oude PC met helemaal geen copy / print / netwerk / internet of wat dan ook voor mogelijkheden, weet dat het beter kan maar mijn inziens is dit duidelijk genoeg, toch?Henkjan schreef:ff over je screnshots: als je op PrintScrn drukt, vervolgens naar Paint gaat, en dan crtl-V (plakken dus) dan heb je een schermafdruk te pakken, hoef je dus niet met een foto te doen... wel aan denken dat je vanuit paint opslaat als jpg en niet als bmp
Mario
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Alle metingen staan er op, en er komt steeds wat bij.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Alle metingen en filteringen zijn gedaan en het eind resultaat staat er ook op, vraag me wel af of ik me bij de laatste meting zorgen moet maken vwb de bult die ontstaat op 2100 Hz vanaf de 15 graden meting, dus HELP!!!!
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Metingen toegevoegd van de GROTEverschillen tussen de beide Neo3 PDR tweeters.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
die bult onder een hoek komt waarschijnlijk voort uit 2 zaken:
1: een opgevulde diffractie dip, op 0 graden hoort soms een klein dalletje te ontstaan als gevolg van de kastbreedte diffractie. Je moet daarom optimaliseren onder een hoek van bijv. 15 graden...
2: de woofers bundelen, en vervolgens komt de rondstralende tweeter er bij => stijging van de SPL onder een grote(re) hoek, is opzich vrij logisch. Een goede powerrespons is lastig met een 2-weg...
1: een opgevulde diffractie dip, op 0 graden hoort soms een klein dalletje te ontstaan als gevolg van de kastbreedte diffractie. Je moet daarom optimaliseren onder een hoek van bijv. 15 graden...
2: de woofers bundelen, en vervolgens komt de rondstralende tweeter er bij => stijging van de SPL onder een grote(re) hoek, is opzich vrij logisch. Een goede powerrespons is lastig met een 2-weg...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
waar staan die op?holco schreef:Alle metingen staan er op, en er komt steeds wat bij.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Als je 8 vensters omhoog gaat nu dus 9Henkjan schreef:waar staan die op?holco schreef:Alle metingen staan er op, en er komt steeds wat bij.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
De enigste boost(en) die ik gemaakt heb zitten op 631 Hz / Q Factor 5.00 / Gain + 2.5 enwouter schreef:die bult onder een hoek komt waarschijnlijk voort uit 2 zaken:
1: een opgevulde diffractie dip, op 0 graden hoort soms een klein dalletje te ontstaan als gevolg van de kastbreedte diffractie. Je moet daarom optimaliseren onder een hoek van bijv. 15 graden...
1174.9 Hz / Q Factor 3.00 / Gain + 1.0 , dus een opgevulde diffractie dip lijkt mij hier niet het probleem.
Misschien dat hier het probleem zit ( download/file.php?id=24512&mode=view ) meting laat zien dat rond 1800Hz de bult steeds prominenter aanwezig is naarmate de meethoek groter wordt, er zit hier wel al een Cut op 1819.7 Hz / Q Factor 10.00 / Gain - 7.0
optimaliseren onder een hoek van 15 graden kan ik morgen wel eens proberen.
Ook helemaal duidelijk.wouter schreef:2: de woofers bundelen, en vervolgens komt de rondstralende tweeter er bij => stijging van de SPL onder een grote(re) hoek, is opzich vrij logisch. Een goede powerrespons is lastig met een 2-weg...
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Het laatste 4e order filter klinkt echt waanzinnig goed!! 
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Mooi project!
Als je de off-axis response beter wilt krijgen, kun je ook lager crossen. Ik heb 'm hier al op 1.4 khz gecrosst en dat ging zonder problemen. Lager crossen zal trouwens ook de verticale lobing een stuk beperken.
Als je de off-axis response beter wilt krijgen, kun je ook lager crossen. Ik heb 'm hier al op 1.4 khz gecrosst en dat ging zonder problemen. Lager crossen zal trouwens ook de verticale lobing een stuk beperken.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
De Neo's zitten nog dicht en lager als 2000Hz wil dan echt niet lukken en omdat op de grens zitten mij niet echt een goed idee leek zit ik nu rond de 2700Hz.Martijn M schreef:Mooi project!
Als je de off-axis response beter wilt krijgen, kun je ook lager crossen. Ik heb 'm hier al op 1.4 khz gecrosst en dat ging zonder problemen. Lager crossen zal trouwens ook de verticale lobing een stuk beperken.
Ik heb nog wel even met het idee gespeeld om ze open te maken maar omdat ik soms wel eens echt flink gas wil geven ben ik daar toch maar vanaf gestapt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
klinkt slim, niet helemaal op het randje gaan zitten.
opgevulde diffractiedip kan ook per ongeluk zijn. Je units laten wellicht niet zien dat er een dip ontstaat rond de 2kHz, maar dat kan ik me gezien de kastbreedte goed voorstellen. Je tweeter loopt daar ongefilterd al weg, je woofers zitten daar ook in (de nasleep van) de bafflestep. Indien je de filtering frontaal hebt gedaan heb je wellicht de boel daar gewoon laten doorlopen, terwijl ze juist een dip hadden moeten krijgen - is dit duidelijk uitgelegd?!
Onder 15 graden kun je in iedergeval de x-over beter instellen, misschien zelfs rond 30 graden...
Succes
opgevulde diffractiedip kan ook per ongeluk zijn. Je units laten wellicht niet zien dat er een dip ontstaat rond de 2kHz, maar dat kan ik me gezien de kastbreedte goed voorstellen. Je tweeter loopt daar ongefilterd al weg, je woofers zitten daar ook in (de nasleep van) de bafflestep. Indien je de filtering frontaal hebt gedaan heb je wellicht de boel daar gewoon laten doorlopen, terwijl ze juist een dip hadden moeten krijgen - is dit duidelijk uitgelegd?!
Onder 15 graden kun je in iedergeval de x-over beter instellen, misschien zelfs rond 30 graden...
Succes
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Kan het redelijk volgen Wouter
Maar het laatste 4e order filter heb ik juist (door jouw tip) geoptimaliseerd op 15 graden.
En ik vindt het best (erg) goed klinken en meet technisch ziet het dacht ik ook niet slecht uit, maar misschien zie ik het verkeerd
Hier de meting van het laatste filter,
Maar het laatste 4e order filter heb ik juist (door jouw tip) geoptimaliseerd op 15 graden.
En ik vindt het best (erg) goed klinken en meet technisch ziet het dacht ik ook niet slecht uit, maar misschien zie ik het verkeerd
Hier de meting van het laatste filter,
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
ehhhh wow! dat ziet er goed uit ja

kan nog wel wat aan klankbalans veranderen, 2dB meer/minder over 1 of 2 oktaven is goed hoorbaar. Maar vanaf hier kan ik niet beoordelen hoe je dat het beste aan kunt pakken. De responses zien er zeer mooi uit
kan nog wel wat aan klankbalans veranderen, 2dB meer/minder over 1 of 2 oktaven is goed hoorbaar. Maar vanaf hier kan ik niet beoordelen hoe je dat het beste aan kunt pakken. De responses zien er zeer mooi uit
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
voorlopig maar even afblijven 
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Naar aanleiding van Martijn M toch even de kapotte Neo3 (dat dacht ik toch echt!! doet ie het gewoon weer
) van zijn kapje ontdaan en een meting gedaan, tja dat gaat toch wel een stuk lager!! maar wat is nou wijsheid als je ook wel eens erg hart wil draaien
Foto van de meting, dit is enkel de Neo3 oftewel dipool, en zonder filtering,
Foto van de meting, dit is enkel de Neo3 oftewel dipool, en zonder filtering,
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Wordt er bijna verlegen vanwouter schreef:ehhhh wow! dat ziet er goed uit ja![]()
kan nog wel wat aan klankbalans veranderen, 2dB meer/minder over 1 of 2 oktaven is goed hoorbaar. Maar vanaf hier kan ik niet beoordelen hoe je dat het beste aan kunt pakken. De responses zien er zeer mooi uit
Ik heb wel met het luisteren het hoog 1,5dB verlaagd omdat ik het net wat te helder vond klinken.
