Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

Ik heb morgen wel tijd, mijn printje voor de DAC is niet gekomen, zodat ik dit weekeinde niet kan solderen.
Ik weet niet of Dre tijd heeft?
Ik hoor het wel van jou.
Hans
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

hannesie schreef:
Ik heb morgen wel tijd, mijn printje voor de DAC is niet gekomen, zodat ik dit weekeinde niet kan solderen.
Ik weet niet of Dre tijd heeft?
Ik hoor het wel van jou.
Hans
pb gestuurd
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Nog een aanvulling op het meet en filter werk,

met het plaatsen van de nieuwe tweeter heb ik in de woonkamer links en rechts ook nog even onafhankelijk van elkaar op 1m gemeten en de verschillen onderling weggefilterd, wat zeker vwb de Neo3 geen overbodige luxe is!! die twee wijken behoorlijk af onderling.

En juist hier laat dus de AS2 zich van zijn sterke kant zien, een paar muisklikken en we hebben dit als resultaat :)

Rood is het linker en wit het rechter kanaal, de shelf op het laag heb ik later nog 3db verminderd.
P2072759.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Na heel wat gelezen te hebben over actief filteren ( valt niet mee voor een houtworm en blijft ook moeilijk hangen :? ) hier op het forum, wil ik weer een nieuw filter gaan maken maar dan met een andere benadering.

De bedoeling is om van het laag en het hoog eerst een 0-15-30-60-90 graden MLS meting te maken op 1m, en los daar van nog een nearfield meting op één woofer en reflex poort.

Deze wil ik dan hier gaan plaatsen zodat jullie mij hopelijk van input kunnen voorzien vwb het wel of niet corrigeren met DSP.

Ik kan met Clio ook waterfall / FFT-RTA en Sinusoidal metingen doen, maar vraag me af of dit nodig is? en het hoe en wat en het interpreteren er van is nu nog een groot vraagteken voor mij.

Het is dus de bedoeling dat van A tot Z alle afbeeldingen hier geplaatst gaan worden, van zowel de metingen als ook de correcties met de Hypex software en de uitkomst daar van, zodat niet ik er alleen wat aan heb :mrgreen: maar een ieder die ook aan de slag wil met de AS2.100 er zijn voordeel mee kan doen :wink:

Misschien een nieuw topic?

Mario
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Metingen van de Neo3 PDR tweeter met diy adapter.

Enkel een HPF1 op 691.8 Hz
1 meter hart tweeter


Tijd meting op 0 graden,
P2092766.JPG

0-15-30-60-90 graden rechtsom,
P2092763.JPG
Zelfde verhaal maar dan linksom,
P2092768.JPG
Metingen van de 2 PHL 1230 woofers.

Geen filters
1 meter hart tweeter
Tijd venster 12.3 ms

Tijd meting op 0 graden,
P2092774.JPG
0-15-30-60-90 graden rechtsom,
P2092775.JPG
Zelfde verhaal maar dan linksom,
P2092773.JPG
Nearfield metingen 1 PHL 1230 woofer + reflex poort, tweede woofer losgesoldeerd.

Open tijdvenster
Geen filters
Rode lijn is beide woofers 0 graden 1 meter.
P2092776.JPG
Omdat we nog op nearfield ingesteld staan als eerste filter een Low Shelf vanaf 500 Hz +4db gain.

Rode lijn is nog steeds 0 graden 1 meter,
P2092777.JPG
Microfoon weer exact op de oude positie en nu met resultaat van de Low Shelf op 1 meter,
P2092780.JPG
De filters op het laag.

LPF2 op 2238.7 Hz / Q Factor 0.70
Cut op 1819.7 Hz / Q Factor 10.00 / Gain - 7.0
Cut op 4677.4 Hz / Q Factor 4.00 / Gain - 4.0
Cut op 1071.5 Hz / Q Factor 5.00 / Gain - 3.0
Boost op 631 Hz / Q Factor 5.00 / Gain + 2.5
Later nog een Boost op 1174.9 Hz / Q Factor 3.00 / Gain + 1.0 toegevoegd, in deze foto dus niet aanwezig.

Rode lijn is zonder filters, geel is fase
P2092781.JPG
De filters op het hoog.
HPF2 op 2691.5 Hz / Q Factor 0.70
High Shelf 6309.6 Hz / Gain 5.2
Boost op 7079.5 Hz / Q Factor 3.50 / Gain + 1.3

Rode lijn is enkel met een HPF1 op 691.8 Hz,
P2092787.JPG
Het totale resultaat op 1 meter 0 graden.
Groene lijn is de fase,
P2092784.JPG

Het totale resultaat op 1 meter 0-15-30-60-90 graden.
P2092789.JPG

Ook maar meteen de nieuwe Neo3 PDR geplaatst om de verschillen weg te filteren.
Groene lijn is de nieuwe,
P2092790.JPG
Hier het resultaat nadat ik de totale Gain van het hoog met 3.5 dB verhoogt heb en tevens een Cut op 16218.1 Hz / Q Factor 4.20 / Gain - 3.3
Al met al een flinke afwijking onderling :? Maar met de AS2.100 zo opgelost :wink:
P2092791.JPG
Hier nog de DSP data van de filters mocht je het willen bekijken in het Hypex programma ( http://www.hypex.nl/docs/AS2.100/HypexF ... erv1.3.zip )

Download Linker kanaal 9-02-2010.dsp from FileFactory.com
Download Rechter kanaal 9-02-2010.dsp from FileFactory.com

Twee metingen met de filters van zowel de tweeter en de woofers apart op 0-15-30-60-90 graden.
Zo te zien lijkt het er op dat de woofers de schuldige zijn van de bult op 2100Hz, tweeter doet daar ook nog een klein schepje op,
P2102793.JPG
P2102794.JPG
Na wat meten en proberen bleek de het timing verschil tussen de tweeter en woofers de grootste oorzaak van de bult op 2100Hz te zijn, ik was van plan om de timing op de luisterplek in te stellen maar dat blijkt dus niet te werken :idea:

Hier 2 nieuwe filters met een delay van 146 us op de tweeter.

2e order met inverted tweeter,
Filter 10-02-2010-1 (2e order)
Filter 10-02-2010-1 (2e order)
4e order met de tweeter niet inverted
Filter 10-02-2010-2 (4e order)
Filter 10-02-2010-2 (4e order)

Foto van de meet opstelling (let niet op de rommel van deze multi functionele ruimte :wink: )
P2092767.JPG
Foto aan de andere kant van de opstelling,
P2092771.JPG
Laatst gewijzigd door holco op wo 10 feb 2010, 12:51, 22 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

Na afgelopen zondag, (wat een bijzonder duidelijke verbetering was t.o.v. je oude tweeters, wat een verschil is dat!!!!) ben je nu je helemaal aan het extreme hobbyen toe?

Als je hier nog meer uit kan halen zullen dat waarschijnlijk niet meer zulke grote stappen zijn.

Succes, ik ga het proberen te interpreteren voor mijn komende setjes, die trouwens blijkt nu, na zoeken, ook al door Seas als Idunn te kijk zijn als DIY set, met de Hypex files erbij.
Toch wel een gek gevoel dat een fabrikant dezelfde units uitkiest als wat ik had bedacht, alleen de kast verhoudingen wil ik anders.
Hans
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

hannesie schreef:
Na afgelopen zondag, (wat een bijzonder duidelijke verbetering was t.o.v. je oude tweeters, wat een verschil is dat!!!!) ben je nu je helemaal aan het extreme hobbyen toe?
Momenteel even geen werk dus kan ik mooi mijn vrije tijd op deze manier nuttig en leuk invullen, met de hoop en wat hulp/tips van het forum (waar zijn jullie!!) dat het nog beter wordt als dat het al was cq is.
hannesie schreef:
Als je hier nog meer uit kan halen zullen dat waarschijnlijk niet meer zulke grote stappen zijn.
Ik ga natuurlijk uit van grote stappen vooruit :mrgreen:
hannesie schreef:
Succes, ik ga het proberen te interpreteren voor mijn komende setjes, die trouwens blijkt nu, na zoeken, ook al door Seas als Idunn te kijk zijn als DIY set, met de Hypex files erbij.
Toch wel een gek gevoel dat een fabrikant dezelfde units uitkiest als wat ik had bedacht, alleen de kast verhoudingen wil ik anders.
Hans
Je weet het he, als het zover is hoor ik het wel.

Mario
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

ff over je screnshots: als je op PrintScrn drukt, vervolgens naar Paint gaat, en dan crtl-V (plakken dus) dan heb je een schermafdruk te pakken, hoef je dus niet met een foto te doen... wel aan denken dat je vanuit paint opslaat als jpg en niet als bmp
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Henkjan schreef:
ff over je screnshots: als je op PrintScrn drukt, vervolgens naar Paint gaat, en dan crtl-V (plakken dus) dan heb je een schermafdruk te pakken, hoef je dus niet met een foto te doen... wel aan denken dat je vanuit paint opslaat als jpg en niet als bmp
Helaas zit de Clio (Isa kaart) in een oude PC met helemaal geen copy / print / netwerk / internet of wat dan ook voor mogelijkheden, weet dat het beter kan maar mijn inziens is dit duidelijk genoeg, toch?

Mario
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Alle metingen staan er op, en er komt steeds wat bij.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Alle metingen en filteringen zijn gedaan en het eind resultaat staat er ook op, vraag me wel af of ik me bij de laatste meting zorgen moet maken vwb de bult die ontstaat op 2100 Hz vanaf de 15 graden meting, dus HELP!!!!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Metingen toegevoegd van de GROTEverschillen tussen de beide Neo3 PDR tweeters.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

die bult onder een hoek komt waarschijnlijk voort uit 2 zaken:

1: een opgevulde diffractie dip, op 0 graden hoort soms een klein dalletje te ontstaan als gevolg van de kastbreedte diffractie. Je moet daarom optimaliseren onder een hoek van bijv. 15 graden...

2: de woofers bundelen, en vervolgens komt de rondstralende tweeter er bij => stijging van de SPL onder een grote(re) hoek, is opzich vrij logisch. Een goede powerrespons is lastig met een 2-weg...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

holco schreef:
Alle metingen staan er op, en er komt steeds wat bij.
waar staan die op?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Henkjan schreef:
holco schreef:
Alle metingen staan er op, en er komt steeds wat bij.
waar staan die op?
Als je 8 vensters omhoog gaat nu dus 9 :wink: staat alles bij elkaar, ik heb dus telkens toegevoegd in het zelfde venster om het overzicht te bewaren.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

wouter schreef:
die bult onder een hoek komt waarschijnlijk voort uit 2 zaken:

1: een opgevulde diffractie dip, op 0 graden hoort soms een klein dalletje te ontstaan als gevolg van de kastbreedte diffractie. Je moet daarom optimaliseren onder een hoek van bijv. 15 graden...
De enigste boost(en) die ik gemaakt heb zitten op 631 Hz / Q Factor 5.00 / Gain + 2.5 en
1174.9 Hz / Q Factor 3.00 / Gain + 1.0 , dus een opgevulde diffractie dip lijkt mij hier niet het probleem.
Misschien dat hier het probleem zit ( download/file.php?id=24512&mode=view ) meting laat zien dat rond 1800Hz de bult steeds prominenter aanwezig is naarmate de meethoek groter wordt, er zit hier wel al een Cut op 1819.7 Hz / Q Factor 10.00 / Gain - 7.0
optimaliseren onder een hoek van 15 graden kan ik morgen wel eens proberen.
wouter schreef:
2: de woofers bundelen, en vervolgens komt de rondstralende tweeter er bij => stijging van de SPL onder een grote(re) hoek, is opzich vrij logisch. Een goede powerrespons is lastig met een 2-weg...
Ook helemaal duidelijk.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Het laatste 4e order filter klinkt echt waanzinnig goed!! :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn M »

Mooi project!
Als je de off-axis response beter wilt krijgen, kun je ook lager crossen. Ik heb 'm hier al op 1.4 khz gecrosst en dat ging zonder problemen. Lager crossen zal trouwens ook de verticale lobing een stuk beperken.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Martijn M schreef:
Mooi project!
Als je de off-axis response beter wilt krijgen, kun je ook lager crossen. Ik heb 'm hier al op 1.4 khz gecrosst en dat ging zonder problemen. Lager crossen zal trouwens ook de verticale lobing een stuk beperken.
De Neo's zitten nog dicht en lager als 2000Hz wil dan echt niet lukken en omdat op de grens zitten mij niet echt een goed idee leek zit ik nu rond de 2700Hz.
Ik heb nog wel even met het idee gespeeld om ze open te maken maar omdat ik soms wel eens echt flink gas wil geven ben ik daar toch maar vanaf gestapt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

klinkt slim, niet helemaal op het randje gaan zitten.


opgevulde diffractiedip kan ook per ongeluk zijn. Je units laten wellicht niet zien dat er een dip ontstaat rond de 2kHz, maar dat kan ik me gezien de kastbreedte goed voorstellen. Je tweeter loopt daar ongefilterd al weg, je woofers zitten daar ook in (de nasleep van) de bafflestep. Indien je de filtering frontaal hebt gedaan heb je wellicht de boel daar gewoon laten doorlopen, terwijl ze juist een dip hadden moeten krijgen - is dit duidelijk uitgelegd?! :roll:
Onder 15 graden kun je in iedergeval de x-over beter instellen, misschien zelfs rond 30 graden...

Succes
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Kan het redelijk volgen Wouter :wink:

Maar het laatste 4e order filter heb ik juist (door jouw tip) geoptimaliseerd op 15 graden.

En ik vindt het best (erg) goed klinken en meet technisch ziet het dacht ik ook niet slecht uit, maar misschien zie ik het verkeerd :roll:

Hier de meting van het laatste filter,
P2102798.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

ehhhh wow! dat ziet er goed uit ja :D :D

kan nog wel wat aan klankbalans veranderen, 2dB meer/minder over 1 of 2 oktaven is goed hoorbaar. Maar vanaf hier kan ik niet beoordelen hoe je dat het beste aan kunt pakken. De responses zien er zeer mooi uit
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

voorlopig maar even afblijven :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Naar aanleiding van Martijn M toch even de kapotte Neo3 (dat dacht ik toch echt!! doet ie het gewoon weer :? ) van zijn kapje ontdaan en een meting gedaan, tja dat gaat toch wel een stuk lager!! maar wat is nou wijsheid als je ook wel eens erg hart wil draaien :?:

Foto van de meting, dit is enkel de Neo3 oftewel dipool, en zonder filtering,
P2102799.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

wouter schreef:
ehhhh wow! dat ziet er goed uit ja :D :D

kan nog wel wat aan klankbalans veranderen, 2dB meer/minder over 1 of 2 oktaven is goed hoorbaar. Maar vanaf hier kan ik niet beoordelen hoe je dat het beste aan kunt pakken. De responses zien er zeer mooi uit
Wordt er bijna verlegen van :oops: Maarrr leuk om te horen dat ik schijnbaar op de goede weg zit :)

Ik heb wel met het luisteren het hoog 1,5dB verlaagd omdat ik het net wat te helder vond klinken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”