tweeters inzetbaar vanaf 1Khz

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

tweeters inzetbaar vanaf 1Khz

Bericht door Nils_vn »

Ik ben opzoek naar een stel tweeters die inzetbaar zijn vanaf 1Khz, als ze 17-18Khz halen is dat voldoende.

Liefst dan ook nog budget vriendelijke oplossingen.

Dus iedereen die ergens een modelletje kent, laat maar horen :P
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik zou kijken naar 2" breedbandertjes. Echte tweeters die vanaf 1 khz inzetbaar zijn ken ik niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

idd, wel ff zoeken, maar mogelijkheden zat in de mini breedbanders. in metaal halen ze de 20kHz met gemak, maar kan wat kil klinken (zie mijn FaB4 monitor). Maar ook bij Visaton vindt je nog wel een paar interesante en niet dure 5cm units denk ik
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

PA tweeters kunnen dit wel hebben. Alleen of het echt budgetvriendelijk is...

http://www.bmspro.info/index.php?show=i ... 6&id=54401

Dat lijkt me werkelijk waar echt een prachtige tweeter: vanwege de enorme power die hij heeft, lijkt het me dat hij op normale volumes heel rustig speelt als een planar. Maar ook kan uithalen als een dome.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

kleine breedbandertjes zijn een optie, maar het rendement zou rond de 95db moeten liggen :?
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... hen_en.htm

en ach, jullie kennen m'n liefde al: een vintage ESS ribbon tweeter, 500hz-50khz en 96 db/w/m ...

budget vriendelijk ... :?

alles heeft z'n prijs, maar wellicht is dit een mis-match ?! wat ben je aan het bouwen, Nils?


Petter
Bijlagen
ESS ribbon tweeters- 500hz-50khz at 96 db-w-m.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

die zou ik ook heel graag eens proberen 8)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Voorlopig is het enkel nog berekenen en bruikbare configuraties uitzoeken, maar ik plan een heuse La Scala cloon.
Waarbij ik met een hele andere inslag aan begin, dan bij de Carnyx trouwens.

De bedoeling is om het originele ontwerp (de La Scala 1, waar de bas en hoog uit 1 geheel opgebouwd is) optisch zo getrouw mogenlijk na te bouwen. Dit omdat ik ze altijd erg mooie, statige luidsprekers heb gevonden, en nog wel een surround paartje kan gebruiken.

Deze moeten vooral budget vriendelijk blijven, omdat de surround beleving niet onmiddelijk van levens belang is voor me. Het moet vooral leuk klinken, en audio technisch wat kloppen ook. Filter zo eenvoudig mogenlijk 6db/oct.

De bas en mid ontwerpen zitten qua overname en rendement op 1 lijn. Maar zonder gekke dingen te doen, kom ik niet hoger dan 1Khz met de mid hoorn.

Dus, of ik zoek een mid hoorn die hoger raakt dan 1Khz, maar dan moet de bashoorn mee omhoog richting 400-500Hz, dan pas zijn er écht opties.
Of ik zoek een tweeter die laag genoeg raakt.
Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: tweeters inzetbaar vanaf 1Khz

Bericht door Peet »

Nils_vn schreef:
Ik ben opzoek naar een stel tweeters die inzetbaar zijn vanaf 1Khz, als ze 17-18Khz halen is dat voldoende.

Liefst dan ook nog budget vriendelijke oplossingen.

Dus iedereen die ergens een modelletje kent, laat maar horen :P
heb setjes NeoPro5i ribbon in de handel.... 400,-- / twee

greetings,
Peter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik weet het ook niet, maar als je een 1 khz signaal met een kleine tweetertje wil laten doen, heb je dan wel genoeg energie in zo'n acoustisch signaal? Zou je dat niet liever door een 5 cm midje laten doen?

Wowly
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Wowly schreef:
Ik weet het ook niet, maar als je een 1 khz signaal met een kleine tweetertje wil laten doen, heb je dan wel genoeg energie in zo'n acoustisch signaal? Zou je dat niet liever door een 5 cm midje laten doen?
Wowly
Graag zelfs, Wowly. Maar een breedbandertje met zulk rendement vinden is nog niet zo eenvoudig :?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Moet het echt klein zijn? Zoniet, dan zou je kunnen kijken voor een normale goede tweeter met een hoorn voorzet. Met de Vifa XT is dat al vaker gedaan. Je kunt dan op zo'n 800 Hz crossen.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

voodooless schreef:
Moet het echt klein zijn? Zoniet, dan zou je kunnen kijken voor een normale goede tweeter met een hoorn voorzet. Met de Vifa XT is dat al vaker gedaan. Je kunt dan op zo'n 800 Hz crossen.
Bedoel je dat, als ik een gewone tweeter ga hornloaden, de regel xo = 2.fs niet meer opgaat ??
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nils_vn schreef:
Bedoel je dat, als ik een gewone tweeter ga hornloaden, de regel xo = 2.fs niet meer opgaat ??
Nee, niet helemaal. Sowieso geldt die regel eigenlijk vooral voor tweeters met ferofluid (zie recente HH). Bij tweeters zonder kun je vaak nog wel lager crossen. Je kunt je beter laten leiden door THD plots wat dat betreft. Anyway, de XT25 heeft een fs van 530 Hz. Basically blijf je dus grofweg binnen de 2*fs "regel" ;)
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Ik heb nog 2 tangband 28-847S op de plank. FS van 600. Is dat wat voor je?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Al eens naar deze gekeken:

http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Klinkt erg goed. Begint laag. Zeer goede constructie.
En gaat heel ver door in het hoog.

Zeker een aanrader.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

voodooless schreef:
Nils_vn schreef:
Bedoel je dat, als ik een gewone tweeter ga hornloaden, de regel xo = 2.fs niet meer opgaat ??
Nee, niet helemaal. Sowieso geldt die regel eigenlijk vooral voor tweeters met ferofluid (zie recente HH). Bij tweeters zonder kun je vaak nog wel lager crossen. Je kunt je beter laten leiden door THD plots wat dat betreft. Anyway, de XT25 heeft een fs van 530 Hz. Basically blijf je dus grofweg binnen de 2*fs "regel" ;)
Dat verduidelijkt wat :)

De XT25 vind ik zo direct niet terug, wel de XT300. Versie "K" aan €66/stuk? Terwijl V meer dan het dubbel kost, en ik kan zo direct de verschillen niet ontdekken.

Teacher: Die tangband komen ook in de buurt, maar hebben dus de ferofluid. Eventjes niet dus.

Soundexcel: Mooi speakertje die monacor, maar ik denk dat ik er zo onmiddelijk niet echt verder mee kan.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

zoals het er nu uitziet word het dit:

Laag = eminence Delta 15
Mid = fostex FF85K
hoog = Vifa XT300 K/4

Enkel hinkt de tweet zo'n 6db achterop. Laag en mid zitten mooi op 1 lijn.

Daar denk ik evt een mouw aan te passen, door de mid zonder low-pass filter te laten spelen, dus gewoon samen met de tweet laten door lopen, hopende dat daar extra 'punch' en rendement uit gaat voortvloeien.

Dat hoorntje voor de tweet zoek ik in de loop van de week(en) nog op.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Een 6 dB achterlopende tweet wordt erg lastig. Mid wat zachter laten spelen kan nog wel, maar bass... Dat is tricky, ook al laat je de mid doorlopen. Ik denk niet dat dat lekker gaat klinken. Hoorntje voor de tweet zal echter het rendement wel opkrikken, maar of je er 6 dB mee gaat winnen... Wordt lastig.

Waarom niet gewoon een mooie PA compressie tweeter met passende hoornvoorzet?

Bijvoorbeeld deze: http://www.lautsprechershop.de/pdf/18s/ ... hd1040.pdf met XT120 hoorn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

al in de car-hifi hoek gekeken? bv Ciare heeft wel e.e.a. met hoog rendement. bv een midhoog hoorn met 102dB rendement :twisted:
Afbeelding
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Voodooless; compressie drivers voor mid en hoog zou ideaal zijn, maar wat prijzig.

Henkjan, leuke hoorn, maar aan €450 per stuk, ook veel te duur :oops:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is prijs per paar hoor 8)

maaruh, met zo'n 3weg hoeft de tweet toch niet zo laag door te lopen?
Laatst gewijzigd door Henkjan op do 29 nov 2007, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Er zijn ook wel goedkopere drivers te vinden hoor, maar met je eis om vanaf 1 Khz inzetbaar te zijn maak je het wel een flink stuk lastiger voor jezelf. Hier zijn wel wat goedkopere: http://www.lautsprechershop.de/pa/eminence.htm#oben
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Het probleem is dus dat de laag hoorn, niet hoog genoeg komt, 'slechts' een 300hz, waardoor die niet aansluit bij doorsnee compressie drivers (laagste zit rond de 500hz) daaruit heb ik dus zelf een midhoorn berekend, die tot 300hz loopt, maar niet hoger dan 1Khz, vandaar het 'hoog' probleem :?

Door het full-hornloaded ontwerp maak ik het mezelf gewoon moeilijk hé :oops:. Het zou makkelijker zijn, voor de mid een PA midrange zonder hoorn te gebruiken, die zitten qua rendement wel ok, maar dan gaat het 'ontwerp' de mist in...

Gatver ik ben moeilijk :shock:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

en de midsectie opnieuw berekenen dan ?
Waarom stopt je mid hoorn bij 1khz?
Plaats reactie