Visie van Linkwitz op optimale stereoweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Visie van Linkwitz op optimale stereoweergave

Bericht door jeroen_d »

Hierbij de audiolink naar zijn presentatie: http://www.aes.org/sections/uk/meetings ... e_0711.mp3
Lekker lang verhaal van een uur en een kwartier 8)

Hier vind je de slides van de presentatie: http://www.linkwitzlab.com/AES-London'0 ... room-1.ppt
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 24 nov 2007, 13:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik lees nauwelijks iets op z'n site, juist omdat het altijd van die ellenlange uiteenzettingen zijn. Daar heb ik 1 de tijd niet voor en 2 is tegen dat ik halverwege ben m'n interesse al ver zoek. (vandaar dat studeren niets voor mij is ... ben zowat zonder blokken door m'n studies gesparteld. :) )

Edit: Aha, 't Is audio!!!! Luisteren kan ik wel. Heel goed zelfs! :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb hem bijna helemaal (3/4) geluisterd. paar dingen de me opvielen:


- Monopole of dipole maakte niet erg veel uit, maar hij claimde wel meer diepte te horen bij dipole
- Hersenen/functie's zijn ontzettend belangrijk om het geluid goed te interpreteren
- Bepaalde speakers zijn goed genoeg, veel meer investering maakt niet meer uit.
- Kameromstandigheden zijn van buitengewoon groot belang

In mijn opinie zijn punt een en twee onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Wel erg leuk om zo te horen.....

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, met even als aanvulling bij je eerste punt: die monopool moet dan niet alleen in het laag rondstralen maar dit volhouden tot minimaal 3-4kHz.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik vind het een buitengewoon interessante lezing, maar niet vernieuwend. Hetgeen de beste man verteld, heeft hij al eens eerder gezegd of geschreven.

Als we steeds beter willen gaan reproduceren, dan moeten we misschien wat vaker naar de omgeving van de luidspreker kijken, in plaats van naar de luidspreker zelf. We steken hier veel tijd en moeite in de luidsprekers, maar ik denk dat we moeten toegeven dat de ruimte(s) waarin we deze gebruiken, stukken minder aandacht krijgen, terwijl juist daar de meeste winst te boeken valt.

Kortom, wil je een veel beter geluid, dan moeten we de vrouw of vriendin de deur uitschoppen en een kamer gaan inrichten speciaal voor muziek of film. Maar ja, da's ook meteen weer zo drastisch. Misschien moeten we dan toch maar weer naar de luidsprekers zelf gaan kijken. :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik denk dat goed akoesiek niet perse een lage WAF hoeven hebben. Het is maar dat je er rekening mee houd dat bepaalde maten en bepaalde materialen heel erg goed kunnen zijn voor een ruimte.

Zo is mijn huiskamer-leefkamer een erg harde ruimte. Hierin merk ik ook altijd dat in mijn stereo/opstelling het beeld naar links trekt vanwege flinke reflectie´s van het raampartij aan de rechterzijde. Ik kan investeren wat ik wil in een goede cd/speler, er valt véél meer te winnen met een goede opstelling en de juiste akoestiek.

Maar ja, akoestiek hoor je hier doorgaans niet veel van. Da´s best jammer. Het zou gaaf zijn als er ook een acoustiekexpert hier op het forum zou zitten.

Jan
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

gcn
Laatst gewijzigd door dove op za 22 dec 2007, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef:
Ik denk dat goed akoesiek niet perse een lage WAF hoeven hebben.
check. bij een zeer audiofiele vriend van me heeft-ie z'n kamer wel laten aanpassen voor een fatsoenlijke accoustiek (en dat met veel, erg veel, harde materialen) zonder dat daar mega basstraps, lelijke reflexipanelen etc voor nodig waren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dove schreef:
Mr. Linkwitz verteld niets nieuws, echter wel consequent hetzelfde (en terecht IMO, gezien het feit dat er zo weinig 'audiophiles' acht slaan op acoustic ...)
Klopt, hij kreeg daar ook een paar prikkelende vragen over. Hij was het daarmee eens, maar merkte wel op dat deze kennis telkens maar weer genegeerd wordt ook al bestaat deze kennis al decennia lang. Wat hij eraan toevoegt is dat in veel onderzoek noodzakelijkerwijs de zaak sterk vereenvoudigd wordt om effecten vast te stellen. Hij mist een consequente aanpak die de kennis over optimale stereoweergave ook echt in praktijk brengt. Aan het begin van zijn lezing heeft hij vertelt dat zijn uitgangspunt altijd is geweest een zo goed mogelijk geluid te bereiken in een normaal gemeubileerde luisterruimte, zonder allerlei extra absorbers, diffusors en reflectors.

Wat ook erg interessant was, was dat hij zei dat zijn Pluto zo is gebouwd dat hij niet alleen rondstraalt maar ook geen box geluid geeft. Dit vanwege de zeer stijve, ronde en relatief hoge behuizing. Hij heeft dus de midwoofer overdempt en trekt hem met het filter weer vlak. Ook dit is niet nieuw, maar het geeft weer aan hoe consequent Linkwitz is in het in praktijk brengen van kennis over hoe het wel en niet moet. Dat die Pluto er vervolgens niet uitziet en op de lachspieren werkt, daar lacht hij zelf hartelijk met de mensen mee. In een rechtstreeks vergelijk met de nieuwe Quad elektrostaten, in een audiozaak bij hem in de buurt, deed de Pluto het tot afgrijzen van de verkoper zeker niet minder!

In een kleine akoestische ruimte is een systeem als Pluto meer vergevingsgezind voor de vroege reflecties die dan ontstaan. Ook hier herhaalde hij consequent dat akoestische behandeling van de ruimte minder belangrijk is dan symmetrie. Een hard oppervlak is niet zo erg, als je het dan maar aan beide zijden hebt. En dan niet de ene wand recht en de andere scheef. Een geluid dat scheefgetrokken wordt als gevolg van asymmetrie in de luisterruimte is vrijwel niet meer goed te krijgen, wat voor DSP je er ook tegenaan gooit.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Agree, symmetrie is van zeer groot belang. Het oor haalt er de meeste artfacten wel uit. Desalniettemin hoeven de oren minder te compenseren bij weinig storing van het signaal agv reflectie´s interferentie en modulatie´s. Denk aan luistermoeheid.

wat mij betreft; symmetrie is numero uno, maar verminderen van stoorsignalen numero duo.

jan
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Zijn er hier mensen die een kamer hebben aangepast? Dus niet wat schuiven en symmetrie realiseren, maar de kamer echt totaal hebben verbouwd?

Enneh...de Pluto lelijk?

Afbeelding
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

he .. dat lijkt mijn koffiezet apparaat wel ? :D
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Zo das echt strak, daar hebben wel wat uurtjes in gezeten. Wel erg mooi alleen denk niet dat het zo geschikt is voor een huiskamer met kinderhandjes :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik wil hem niet lelijk noemen, maar blijf het toch een beetje een rioolbuis vinden hoor.....

Wowly
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

thefinlux schreef:
Zijn er hier mensen die een kamer hebben aangepast? Dus niet wat schuiven en symmetrie realiseren, maar de kamer echt totaal hebben verbouwd?
Niet verbouwd, maar ik heb wel dempingsmateriaal tegen het plafond geplakt in m'n luisterkamertje.

Technocell 38mm
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

[quote="
Laatst gewijzigd door dove op za 22 dec 2007, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Petter, dat behandelen, heb je dat zelf gedaan. en zo ja, hoe heb je dat gedaan. Er is hier nog weinig bekend over akoestiek....

Jan
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Jan

de
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”