41Hz AMP6

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Soundexcel schreef:
Ik zet in 2 uur een AMP10 basic voor je in elkaar.
Mocht je een Tripath amp willen :D
Ik wil 'm zelf in elkaar steken. Die AMP6 was al super leuk om te solderen. :D
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Pas maar op! voor je het weet heb je een grote order portefeulle
Ik zal afvast ontslag nemen :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaa!

Het kastje heb ik gehaald bij EPH in hamont, kostte 14 euro, maar komt geloof ik van Conrad af. de inbussen aan de voorzijde heb ik er zelf ingezet, vond ik mooier dan de kruiskopschroeven. Helaas heeft het tappen me 2 M4 tappen gekost omdat de gaten waarin moest worden getapt an een zijde onderbroken waren en de tap er teveel in beet en `knap!' zei. Morgen ff nieuwe halen :?

Zal nog wel meer foto´s posten als hij af is. Momenteel is mijn vader een fraaie aluminium knop aan het draaien die lijkt op degene die ook zaten op mijn UcD versterker. een full/zize rechttoerechtaan knop zoals ik ze graag zie 8)

Als het goed ik krijg ik morgen, had ze eigenlijk al vandaag verwacht, een ALPS Bleu potmeter en wat andere potmeters thuis, die ik ga gebruiken als volumeregelaar.

Ben er nog niet helmaal uit hoe ik het beste de voltage regulator definitief ga bevestigen. Maar daarvoor had ik al een ander draadje gemaakt :D

Jan

EDIT± komen idd van conrad af, zie hier
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wowly schreef:
Ahaaaa Goede opmerking! Echter, de plannen waren al veranderd.

Deze amp is niet geschikt voor metingen te maken omdat er blijkbaar veel HF-rommel met het signaal meegaat. Dit is dan te zien in de meting. Jeroen_D heeft op Breda III gemeten met de Tripath van Indoubt, en kreeg allemaal vreemde resultaten. Bleek van de Tripath af te komen.

Jan
Nee hoor ik had met mijn eigen T-amp gemeten, niet met de Tripath van indoubt. Later kwam ik er thuis achter dat de T-amp in samenwerking met DLSA Pro onbetrouwbare meetresultaten in het hoog geeft en snapte ik pas wat er in Breda verkeerd ging. Om dit soort zaken uit te sluiten heb ik je geadviseerd om een standaard klasse B-versterker als meetversterker te gebruiken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
mijn klompen zeggen me dat als iets een gewone accoustische meting in de soep laat lopen, dat het dan toch in het hoorbare gebied zit....
daniel schreef:
Natuurlijk niet als je het elektrische signaal als referentie gebruikt.
Check. De hele keten wordt voor de meting gecalibreerd op het elektrische signaal. Daarin neem je dan het hoogfrequent deel mee en dat vindt de digitale elektronica van DLSA niet leuk. Op die manier komt het helaas terug in de akoestische meting, omdat je een verkeerde referentie hebt. In de akoestische meting ontbreekt dan plotseling het hoogfrequent signaal wat er in de elektrische referentiemeting wel was.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

op die manier... dat is dus specifiek voor de meet soft- en hardware? want ik kan me niet herrinneren dat ik met het kalibreren van m'n CAMS32 setje wat heb moeten doen met de uitgang van de versterker (hooguit een spanning meten dacht ik)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, de ALPS bleu zit erin, de weerstanden die nodig zijn om een potmeter te gebruiken zijn omgesoldeerd, de draden zijn helemaal op lengte gemaakt en afgewerkt met krimpkous waar nodig, de aan uit knop (sleep) in werkend gemaakt en ik heb natuurlijk wat foto´s gemaakt om het resultaat te showen. Dit is after all een showcase niet :P

Ik ga hem nu laten inspelen en dan nog eens vergelijken.

Ik heb de kunstof plug bij de voltageregulator gehouden zoals ik hem heb aangebracht. Zo komt ook het schroefje niet in spanning te staan. Deze is namelijk aan de onderzijde aan te raken....

Enfin, fotoo´s!
Bijlagen
IMG_3655.JPG
IMG_3657.JPG
IMG_3658.JPG
IMG_3660.JPG
IMG_3663.JPG
IMG_3664.JPG
IMG_3665.JPG
IMG_3666.JPG
IMG_3667.JPG
IMG_3668.JPG
Laatst gewijzigd door Wowly op wo 21 nov 2007, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

=D>
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

typisch een voorbeeld van, hoe krijg ik zoveel mogelijk in een zo'n klein mogelijk kastje. :lol: :lol: 8) 8)

Top man, zit er goed uit ! :)
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Best kastje Jan.

Wat is je volgende project? 8)
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Bericht door v-bro »

b_force schreef:
typisch een voorbeeld van, hoe krijg ik zoveel mogelijk in een zo'n klein mogelijk kastje. :lol: :lol: 8) 8)

Top man, zit er goed uit ! :)

Als het echt klein moet kun je nog een stapje verder gaan:




Afbeelding
(41hz AMP32)

Dan weliswaar nog zonder voeding....
Laatst gewijzigd door v-bro op vr 23 nov 2007, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zozo Jan,
D'as toch wel een heel lief klein versterkertje geworden zo.

=D>
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Bericht door v-bro »

Vanbinnen:

Afbeelding

Is hetzelfde vermogen als AMP6, maar dan voornamelijk SMD. Is na wat ervaring veel sneller en makkelijker te bouwen dan AMP6...

Goed gereedschap is dan wel.......
Laatst gewijzigd door v-bro op vr 23 nov 2007, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ja, idd een mooi versterkertje. Moest wel ff goed nadenken bij de potmeter.

Er zitten wel wat nadeeltjes aan.

1 Bij het uit de slaap halen geeft ie toch wel een forse Thump. Je ziet de woofer van de refmon dan flink uitslaan. Dat moet toch niet hoeven wel? Wat zou de oplossing kunnen zijn?

2 Bij hogere geluidsnivo's klikt ie ineens uit. Zal wel een soort van beveiliging zijn?

3 Ik gebruik mijn xbox1 als dvd-speler. als ik deze op de versterker aansluit hoor ik niets, nouja niets, allemaal tikjes....wat kan dat zijn?

Wowly
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

Ik ben bezig een Amp 6 basic in elkaar te zetten. Is een beetje aan het proefdraaien nu.

1 - boem bij mute/unmute heeft die van mij ook. Ik vroeg me al af of ik iets verkeerd gedaan had.

2 - lijkt mij een of andere ingebouwde beveiliging, welke weet ik niet. Heb je de chip gekoeld? Aan een alu behuizing van voldoende dikte, een koelblokje van een oude Pentium processor of zo?

3 - geen idee

Bij mij zit er een 50hz brom in, kijken of ik wat kan verbeteren aan afscherming, of de voeding niet helemaal lekker gaat of zo.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Antonz,

Tja, die thumb hoor ik van meer mensen. Is op het forum van 41Hz een oplossing voor naar het schijnt, maar had gehoopt van een van de electroncaexperts hier een oplossing oid te horen.

Die brom kun je bijna altijd weghalen door een goede steraarde te maken. Ik heb geen enkele brom op mijn systeem.

De module is zoals je msschien op de foto's kunt zien aan het alu kastje vastgemaakt. Maar het word nog niet eens lauw als ik volle bak aan het draaien ben.

Wowly
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb 'm nooit aan hoge volumes laten spelen omdat ie ongekoeld was. Dat leek me niet veilig.
Kijk nog eens na welke beveiligingen er allemaal op zitten. (staat wel ergens in de handleiding) Dan kunnen we misschien al een beter beeld vormen van wat er mis kan gaan als je ingangssignaal (te) groot wordt.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik we niet of het ingangssignaal te groot wordt, of dat nu juist de luidsprekers een te grote belasting gaan vormen. Ik zal het nog eens gaan nakijken.

Jan
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Welke impedantie hebben de speakers?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

laagste impedantie ligt ronde 6 Ohm

In de handleidig staat het volgende

The chip mute input is hard wired to the chip error/overtemperature sensing output on the PCB. In case a too high temperature is reached this mutes the amp. It automatically unmutes when the chip has coolde down a bit. In case of overcurrent the amp is muted in a latched way and must be toggled oof/on to be restarted.

Zou overcurrent overvoltage betekenen. Hier hebben ze het namelijk over op de 41 HZ site: overvoltage protection?

Ik heb een picje bijgevoegd mbt de impedantie van de refmon

jan
Bijlagen
scanspeakrefmonimp.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

current is stroom hè, te veel stroom krijg je bv door te lage impedantie. overspanning lijkt me alleen kunnen als je er te veel voedingsspanning op zet (ik zal wel gecorrigeerd worden door mensen met echt verstand van die dingen als het niet mocht kloppen)
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Deze ampjes moeten toch niet zo snel in de stress gaan hoor. Voor de afmetingen kunnen ze behoorlijk wat "abuse" hebben. Misschien herrinner je de luistersessie nog op Breda I. Daar heb ik die amp3 behoorlijk van jetje gegeven zowel op 4 ohm als op 8 ohm luidsprekers. Lang voordat de de amp het opgeeft begin je al te horen fat de THD toeneemt
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, bij mij niet. Op een gegeven moment begint ie af te klikken en je hoort dan wel een soort van tiktiktik geluidje. Dat hoor ik ook als de xbox is aangesloten. Misschien dat deze typisch is geaard?

jan
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Wowly schreef:
Tja, bij mij niet. Op een gegeven moment begint ie af te klikken en je hoort dan wel een soort van tiktiktik geluidje. Dat hoor ik ook als de xbox is aangesloten. Misschien dat deze typisch is geaard?

jan
Is dit niet een voedings probleem?????

Dit euvel heb ik eens gehad als de spanning te laag werd, ging de amp in protect
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik krijg ook de indruk dat er iets mis kan zijn aan de voeding. Zou ook een kortsluiting kunnen zijn die optreedt als ergens iets een beetje opwarmt. (uitzet)
Plaats reactie