En nu moet ik echt weg...(sorry dat ik zo kortaf ben nu)
Groet,
Jacco
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb onlangs een fase-constant systeem proberen te maken (m.u.v. het laag, daar krijg je je systeem niet fase constant). De impulse response en blokgolf zagen er nagenoeg perfect uit.dekkersj schreef:Constant genoeg bedoel ik natuurlijk. Zo constant opdat een 100 % transparant systeem ontstaat. Binnen welke grens hanteer jij eigenlijk? Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat al die optimalisaties geen zin hebben omdat ze reeds onhoorbaar blijken te zijn.
Uit het hart gegrepenmarc.heijligers schreef:Ik heb onlangs een fase-constant systeem proberen te maken (m.u.v. het laag, daar krijg je je systeem niet fase constant). De impulse response en blokgolf zagen er nagenoeg perfect uit.dekkersj schreef:Constant genoeg bedoel ik natuurlijk. Zo constant opdat een 100 % transparant systeem ontstaat. Binnen welke grens hanteer jij eigenlijk? Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat al die optimalisaties geen zin hebben omdat ze reeds onhoorbaar blijken te zijn.
Het klonk voor geen meter...
In de literatuur is men er nog niet over uit. Probleem is dat je niet alleen de impulse response van je meerweg systeem aanpast, maar ook het afstraalgedrag. Waar luister je dan nog naar? Je zou in een dode kamer moeten testen om het afstraalgedrag van je speakers uit te sluiten.
Volgens mij is dat inhet verleden gebeurd met de Philips digitale speakers. Ik weet dat ze uiteindelijk ook daar de speakers "getuned" hebben, omdat de perfecte response geen bevredigend resultaat had.
Ik denk niet dat je een bepaalde parameter tot heilig moet verklaren. Je moet een speaker bouwen met wat technscihe ingredienten als achtergrond (pieken en dippen van tientallen dB lijken me niet verstandig), er naar luisteren, bij voorkeur met een goede hoofdtelefoon referentie vergelijken (je weet wel, zo'n ding waarop de meeste muziek goed klink, waarbij je heel weinig zegt "ligt aan de opname"), en dan stap voor stap beginnen met problemen oplossen die je hoort, en tweaken naar de zaken die je belangrijk vindt. Speaker design is een iteratief proces, niet het optimaliseren van een enkele grootheid.
Marc
Vlak on-axis vind ik niet zo belangrijk (meer). Ik concentreer me meer op het gedrag op luisterhoogte (stel 105 cm hoog) en probeer een inschatting te maken van de lobben die naar het plafond, vloer en op die luisterhoogte gebeurt. Vwb de lobben anders dan right-in-my-face moet ik rekening houden want ik heb geen dode ruimte (hetgeen ik betreur). Je zou het kunnen oplossen door heel veel drivers boven elkaar te plaatsen en zodoende een sterke bundeling naar voren te maken. Maar goed, het moet financieel nog wel aantrekkelijk blijven. Momenteel heb ik een bestaand zelfbouwpakket aangepast (3 drivers: 1 tweeter en 2 bas/mid) om het geheel in mijn luistersituatie in te passen. Ik ben heel benieuwd of het wat is. (of er te genieten is)jeroen_d schreef:[...]
Je zou verbaasd staan over het klankverschil tussen twee identieke 2-weg luidsprekers, beide vlak on-axis, maar de ene gewisseld op 2,5kHz en de andere op 4kHz. Geen enkel probleem om dat verschil gehoormatig in een ABX-test vast te stellen.
Dat FFT window heb ik zo scherp mogelijk gezet, zoals ik ook beschreven had in mijn post van 13 november. Ik kan niets bedenken hoe ik dat kan verbeteren.marc.heijligers schreef:De meetfiguur van Bas CL en Bas RF zijn wel vreemd, niet vanwege de fase sprong, maar omdat ze vanaf de 200Hz oplopen in fase. Ikzelf heb dat in mijn eigen meet verleden terug gezien als het FFT window niet goed ligt, i.c.m. met (een beetje) smoothing.
dus zeg jij Jeroen, dat de unit hier eigenlijk oorzaak van is alsook de afmeting van de frontplaat.jeroen_d schreef:Ik denk twee oorzaken: de fase loopt sowieso op in het gebied tot 3kHz omdat de amplitude daar ook oploopt. Dit geeft een tijdelijke toename in fase. Je ziet zoiets ook terug in de fase als gevolg van de bafflestep. Dan krijg je een tijdelijke toename van de fase met een maximum in het midden van de bafflestep. Werkt als een 'phase lead network'.
ook hier kan ik slechts herhalen wat ik op 13 november heb opgegeven. Ik vergroot de respons curve en stel ze dan zeer scherp in. Dat zou ik nogmaals kunnen herhalen, maar het is toch steeds veel werk om die Clio meting vanuit dat oude DOS systeem als een representatieve curve te posten. Maar goed, als jullie niet tevreden zijn met het huidige resultaat, dan doen we het gewoon nog eens opnieuw. Het belangrijkste is dat ik en andere lezers hiervan leren.jeroen_d schreef:Het einde van de grafiek is inderdaad vreemd, net alsof de microfoon dichterbij staat als dat qua meetafstand in het meetprogramma is ingesteld. Moet Ed nog maar eens uitzoeken denk ik in hoe hij Clio precies heeft ingesteld.
Dat is nog veelasterduc schreef:ik snap niet de helft van wat jullie besproken hebben!
Jazeker, maar ook felle windsurf en snorkel in de nog lekker warme rode zee.audiomanics schreef:lekker gedoken in Hurg??
Dag Jeroen,jeroen_d schreef:Het maakt op zich niet zoveel uit of die fase absoluut goed gemeten is, als het relatief maar klopt.
CarloPJB schreef:Als ik me het wel herinner zei hij juist dat het te weinig was om `n fase fout te kunnen zijn
hmm, wat Rob hier bedoeld is het volgende (tenzij ik het fout heb begrepen).Rob Dingen schreef:Ik heb even gekeken naar de grafiek waar de drivers omgepoold zijn.
Daar kan ik uit opmaken dat de filters verre van goed zijn.
Als het phase gedrag goed zou zijn dan dippen ze veel dieper als nu het geval is. Dus daar zit nog wel een uitdaging.