UcD180AD dubbel mono
Moderator: Beheerdersteam
- overall: we moeten ons idd. niet gek gaan maken over kleine verschillen: vaak lijkt door de wijze van onder woorden brengen de magnitude van verschil groter dan het in werkelijk is
uiteindelijk is voornamelijk het waardeoordeel over een verschil/verandering belangrijk, en dat is moeilijk (is het beter/slechter, of alleen maar anders) en subjectief
- verder is dit subjectieve ook gerelateerd aan ervaring en verwachtingspatroon
wie bepaald wat groot en kein is in: is een verschil tussen onderdelen van een versterker groot, dan is er idd. reden de vraagtekens te plaatsen zoals jij dat doet, echter verschillen bij kleine acoustische maatregelen kunnen weer best erg groot zijn, en blijkt een verschil hier klein kan dat toch reden zijn dezelfde vraagtekens te plaatsen
- 'anders' voor een enkel apparaat is op zich wellicht nog niet beter of slechter, maar zijn vele verschillen in een hele set op dezelfde manier 'anders' (bv. consequent alles op Sorbothane voeten, of overal dezelfde kabel, of overall balanced, of overal mini-melf weerstanden/externe voedingen voor de opamps /SlitFoil's/condensatoren van BHC, ...), kan het cummulatief voor een duidelijk betere of slechtere reproductie zorgen
Petter
uiteindelijk is voornamelijk het waardeoordeel over een verschil/verandering belangrijk, en dat is moeilijk (is het beter/slechter, of alleen maar anders) en subjectief
- verder is dit subjectieve ook gerelateerd aan ervaring en verwachtingspatroon
wie bepaald wat groot en kein is in: is een verschil tussen onderdelen van een versterker groot, dan is er idd. reden de vraagtekens te plaatsen zoals jij dat doet, echter verschillen bij kleine acoustische maatregelen kunnen weer best erg groot zijn, en blijkt een verschil hier klein kan dat toch reden zijn dezelfde vraagtekens te plaatsen
- 'anders' voor een enkel apparaat is op zich wellicht nog niet beter of slechter, maar zijn vele verschillen in een hele set op dezelfde manier 'anders' (bv. consequent alles op Sorbothane voeten, of overal dezelfde kabel, of overall balanced, of overal mini-melf weerstanden/externe voedingen voor de opamps /SlitFoil's/condensatoren van BHC, ...), kan het cummulatief voor een duidelijk betere of slechtere reproductie zorgen
Petter
Laatst gewijzigd door dove op zo 18 nov 2007, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Volledig mee eens, een apparaat dat 'anders' klinkt zorgt er altijd voor dat er bij mij allerlei alarmbellen afgaan.Versterkers en CD-spelers die door modificatie duidelijk anders zijn gaan klinken (zo anders dat het in een blinde test te onderscheiden is), daar mag je ernstige vraagtekens bij zetten voor wat betreft de werkelijkheidsweergave en neutraliteit.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Dre,
Ja, jij bent helemaal 'up-to-date'
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja, jij bent helemaal 'up-to-date'
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ff voor de duidelijkheid, om op de UcD180AD de opamp (de AD 8620) te vervangen door de prettiger klinkende LM4562 moeten de CRD´s worden verwijderd zoals deze zijn aangegeven in dit plaatje:

Word zoals het plaatje in het attachment
Moet ik nog op speciale zaken letten bij het solderen van deze chips? Ik was van plan al het soldeer weg te zuigen met van dat kopermesh (of hoe heet dat spul) om daarna de chip weg te nemen. Bepaalde temperatuur? Ik heb zo'n 50 Watt soldeerbout van velleman die ik kan instellen op temperatuur. Helaas heb ik geen exacte temperatuuraflezing maar een draaiknop met een bereik van koud tot heet..... het solderen is op zich geen probleem, mijn hand is vast en er zit een fijne tip in de bout waarmee al aardig wat x-boxen zijn omgebouwd
Jan

Word zoals het plaatje in het attachment
Moet ik nog op speciale zaken letten bij het solderen van deze chips? Ik was van plan al het soldeer weg te zuigen met van dat kopermesh (of hoe heet dat spul) om daarna de chip weg te nemen. Bepaalde temperatuur? Ik heb zo'n 50 Watt soldeerbout van velleman die ik kan instellen op temperatuur. Helaas heb ik geen exacte temperatuuraflezing maar een draaiknop met een bereik van koud tot heet..... het solderen is op zich geen probleem, mijn hand is vast en er zit een fijne tip in de bout waarmee al aardig wat x-boxen zijn omgebouwd
Jan
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
En om gelijk maar deze topic volledig up-to-date te maken hieronder de UcD400, duidelijk zichtbaar zijn de 0.1% mini-melf weerstanden, de LM4562 opamp en de beide CRD's (T26 en T29) die dus komen te vervallen.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jan,
Verwijderen is simpel, dikke klont soldeer aan de bout en smeren maar over die CRD's, dan plakken ze vanzelf aan de klont en dus aan de bout en komen ze los van de print, nu kan je ze netjes op een soldeerspons afsmeren (vochtige tissue gaat ook prima).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Verwijderen is simpel, dikke klont soldeer aan de bout en smeren maar over die CRD's, dan plakken ze vanzelf aan de klont en dus aan de bout en komen ze los van de print, nu kan je ze netjes op een soldeerspons afsmeren (vochtige tissue gaat ook prima).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hahaha, heerlijk. Da's pas een ervaring waar ik zelf niet achter was gekomen
Dank je wel, ik vanmiddag maar eens aan het solderen
Oja, hoe zie ik of ik de LM zélf goed monteer. is het dan voldoende om de text hetzelfde te houden? Kan me voorstellen dat dit niet altijd hoeft overeen te komen....?
Jan
Oja, hoe zie ik of ik de LM zélf goed monteer. is het dan voldoende om de text hetzelfde te houden? Kan me voorstellen dat dit niet altijd hoeft overeen te komen....?
Jan
b_force schreef:SOIC is de smd versie (of beter gezegd een bepaalde smd versie, of te wel, klein !)
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6599
Die dus niet geschikt ?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Small-Outl ... ed_CircuitWowly schreef:wat betekent soic eigenlijk?

Kees
Ik zou inderdaad niet van de tekst richting uitgaan. Zoals bij de door jou geplaatste plaatjes is er een stip/uitholling in het IC aanwezig, die moet je als richtlijn gebruiken.Wowly schreef:Oja, hoe zie ik of ik de LM zélf goed monteer. is het dan voldoende om de text hetzelfde te houden? Kan me voorstellen dat dit niet altijd hoeft overeen te komen....?
Jan
SOIC = Small-Outline Integrated Circuit
MSOP = Mini Small Outline Plastic Packages
Neem aan dat ik die DIP niet makkelijk op de UcD krijg ?tbusquet schreef:b_force schreef:SOIC is de smd versie (of beter gezegd een bepaalde smd versie, of te wel, klein !)
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6599
Die dus niet geschikt ?
Is er nog een ander adres in NL waar ik de SOIC uitvoering kan bestellen ?
Pas dan wel op dat die klodder niet per ongeluk van de boutpunt af valt midden op de printWowly schreef:Hahaha, heerlijk. Da's pas een ervaring waar ik zelf niet achter was gekomenDank je wel, ik vanmiddag maar eens aan het solderen
![]()
Jan
En bij sommige zit er ipv een stip een schuine kant aan. Als je er van boven op kijkt en je houdt de schuine kant links dan zit pin 1 linksboven.SARK schreef:Ik zou inderdaad niet van de tekst richting uitgaan. Zoals bij de door jou geplaatste plaatjes is er een stip/uitholling in het IC aanwezig, die moet je als richtlijn gebruiken.
Zo, net de boel gedesoldeerd en daarna weer gesoldeerd. dat desolderen was geen probleem. Ik heb gewoon gedaan wat jullie zeidenbij de Ad's, en bij de crd's heb ik gewoon om en om d punten verwarmd tot ze er vanaf vielen. Het netjes (!) terugsolderen is wat lastiger. Maar ook hier heb ik d klonttechniek gebruikt. Gewoon alles volsmeren aan een zijde to de opamp netjes zit en aan een zijd dus gesoldeerd. daarna aan de andere zijde idem. Daarna dan weer de overtollige soldeer met strijkbeweging van de pootjes af eraf slepen. Voila....hopelijk heb ik het goed gedaan.
Nou de boel terug zetten en kijken of ik verschil hoor
jan
Nou de boel terug zetten en kijken of ik verschil hoor
jan
Weet je dat zeker? Want ik zit nu te luisteren, maar het verschil lijkt evident!!! (understatement). Niet dat de AD zo slecht is, nee. maar gewoon veel anders. De AD klinkt erg strak. Erg strak. Met name in het hoog is dit prima te merken. Daar waar de 9900 tweet van ss normalitier wat dufjes kan klinken, klinkt de LM erg open. Dermate open dat je even jezelf opnieuw moet instellen op ander nivo van openheid (kan het geen ander woord geven). Daar waar je bij de AD het gevoel hebt dat je "in control" bent heb je dat met de LM helemaal niet. Nog sterker, in het begin en nu nog een beetje mis ik dat "in control" een beetje, zo los klinkt de LM.
Het lijkt nu of ik de LM niks vind, maar hij geeft extreem veel resolutie extra. Zit nu ff naar "Jazz at the Panwshop" te luisteren, maar zo heb ik de xylofoon/vibrafoon nog niet eerder gehoord. Het lijkt wel alsof er meer variatie's in tonen zijn bij gekomen. Een groter spectrum. Ik ben er wel blij mee, al moet ik ff wennen aan die wat vrijere hoge tonen. haha, net alsof de tweeter is veranderd.
Laat ik het zo zeggen: de AD klinkt analytisch en strak, de LM klinkt vrij, breed spectrum maar met een wat losse hoge sectie, niet zo strak.
Jeetje, het verschil lijkt behoorlijk!! Ik zou dit met een ABX er denk ik wel uithalen misschien.
Leuk, zo solderen, je krijgt een compleet andere set met die opampjes..
jan
Het lijkt nu of ik de LM niks vind, maar hij geeft extreem veel resolutie extra. Zit nu ff naar "Jazz at the Panwshop" te luisteren, maar zo heb ik de xylofoon/vibrafoon nog niet eerder gehoord. Het lijkt wel alsof er meer variatie's in tonen zijn bij gekomen. Een groter spectrum. Ik ben er wel blij mee, al moet ik ff wennen aan die wat vrijere hoge tonen. haha, net alsof de tweeter is veranderd.
Laat ik het zo zeggen: de AD klinkt analytisch en strak, de LM klinkt vrij, breed spectrum maar met een wat losse hoge sectie, niet zo strak.
Jeetje, het verschil lijkt behoorlijk!! Ik zou dit met een ABX er denk ik wel uithalen misschien.
Leuk, zo solderen, je krijgt een compleet andere set met die opampjes..
jan
