UcD180AD dubbel mono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

- overall: we moeten ons idd. niet gek gaan maken over kleine verschillen: vaak lijkt door de wijze van onder woorden brengen de magnitude van verschil groter dan het in werkelijk is
uiteindelijk is voornamelijk het waardeoordeel over een verschil/verandering belangrijk, en dat is moeilijk (is het beter/slechter, of alleen maar anders) en subjectief

- verder is dit subjectieve ook gerelateerd aan ervaring en verwachtingspatroon
wie bepaald wat groot en kein is in: is een verschil tussen onderdelen van een versterker groot, dan is er idd. reden de vraagtekens te plaatsen zoals jij dat doet, echter verschillen bij kleine acoustische maatregelen kunnen weer best erg groot zijn, en blijkt een verschil hier klein kan dat toch reden zijn dezelfde vraagtekens te plaatsen

- 'anders' voor een enkel apparaat is op zich wellicht nog niet beter of slechter, maar zijn vele verschillen in een hele set op dezelfde manier 'anders' (bv. consequent alles op Sorbothane voeten, of overal dezelfde kabel, of overall balanced, of overal mini-melf weerstanden/externe voedingen voor de opamps /SlitFoil's/condensatoren van BHC, ...), kan het cummulatief voor een duidelijk betere of slechtere reproductie zorgen


Petter
Laatst gewijzigd door dove op zo 18 nov 2007, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Versterkers en CD-spelers die door modificatie duidelijk anders zijn gaan klinken (zo anders dat het in een blinde test te onderscheiden is), daar mag je ernstige vraagtekens bij zetten voor wat betreft de werkelijkheidsweergave en neutraliteit.
Volledig mee eens, een apparaat dat 'anders' klinkt zorgt er altijd voor dat er bij mij allerlei alarmbellen afgaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

he sander,zijn bij mij(jouw ouwe :wink: ) deze veranderingen ook allemaal doorgevoerd?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dre,

Ja, jij bent helemaal 'up-to-date' :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

daar heb ik weinig op terug te zeggen 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ff voor de duidelijkheid, om op de UcD180AD de opamp (de AD 8620) te vervangen door de prettiger klinkende LM4562 moeten de CRD´s worden verwijderd zoals deze zijn aangegeven in dit plaatje:

Afbeelding

Word zoals het plaatje in het attachment

Moet ik nog op speciale zaken letten bij het solderen van deze chips? Ik was van plan al het soldeer weg te zuigen met van dat kopermesh (of hoe heet dat spul) om daarna de chip weg te nemen. Bepaalde temperatuur? Ik heb zo'n 50 Watt soldeerbout van velleman die ik kan instellen op temperatuur. Helaas heb ik geen exacte temperatuuraflezing maar een draaiknop met een bereik van koud tot heet..... het solderen is op zich geen probleem, mijn hand is vast en er zit een fijne tip in de bout waarmee al aardig wat x-boxen zijn omgebouwd 8)

Jan
Bijlagen
ucdcrd.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En om gelijk maar deze topic volledig up-to-date te maken hieronder de UcD400, duidelijk zichtbaar zijn de 0.1% mini-melf weerstanden, de LM4562 opamp en de beide CRD's (T26 en T29) die dus komen te vervallen.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Sander, als echte soldeerexpert, heb je nog tips vor een NooB met solderen van deze chips?

Jan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jan,

Verwijderen is simpel, dikke klont soldeer aan de bout en smeren maar over die CRD's, dan plakken ze vanzelf aan de klont en dus aan de bout en komen ze los van de print, nu kan je ze netjes op een soldeerspons afsmeren (vochtige tissue gaat ook prima).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha, heerlijk. Da's pas een ervaring waar ik zelf niet achter was gekomen :D Dank je wel, ik vanmiddag maar eens aan het solderen :D

Oja, hoe zie ik of ik de LM zélf goed monteer. is het dan voldoende om de text hetzelfde te houden? Kan me voorstellen dat dit niet altijd hoeft overeen te komen....?

Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Even ter verduidelijking:

LM en de AD (wat betekent soic eigenlijk?)
Bijlagen
lm.jpg
ad.jpg
ad1.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SOIC is de versie die je moet hebben, de LM4562MA.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

SOIC is de smd versie (of beter gezegd een bepaalde smd versie, of te wel, klein ! :P )
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Bericht door tbusquet »

b_force schreef:
SOIC is de smd versie (of beter gezegd een bepaalde smd versie, of te wel, klein ! :P )

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6599

Die dus niet geschikt ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
wat betekent soic eigenlijk?
http://en.wikipedia.org/wiki/Small-Outl ... ed_Circuit
Afbeelding

:wink:

Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Wowly schreef:
Oja, hoe zie ik of ik de LM zélf goed monteer. is het dan voldoende om de text hetzelfde te houden? Kan me voorstellen dat dit niet altijd hoeft overeen te komen....?

Jan
Ik zou inderdaad niet van de tekst richting uitgaan. Zoals bij de door jou geplaatste plaatjes is er een stip/uitholling in het IC aanwezig, die moet je als richtlijn gebruiken.

SOIC = Small-Outline Integrated Circuit
MSOP = Mini Small Outline Plastic Packages
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Bericht door tbusquet »

tbusquet schreef:
b_force schreef:
SOIC is de smd versie (of beter gezegd een bepaalde smd versie, of te wel, klein ! :P )

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6599

Die dus niet geschikt ?
Neem aan dat ik die DIP niet makkelijk op de UcD krijg ?

Is er nog een ander adres in NL waar ik de SOIC uitvoering kan bestellen ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
Hahaha, heerlijk. Da's pas een ervaring waar ik zelf niet achter was gekomen :D Dank je wel, ik vanmiddag maar eens aan het solderen :D
Jan
Pas dan wel op dat die klodder niet per ongeluk van de boutpunt af valt midden op de print :D
SARK schreef:
Ik zou inderdaad niet van de tekst richting uitgaan. Zoals bij de door jou geplaatste plaatjes is er een stip/uitholling in het IC aanwezig, die moet je als richtlijn gebruiken.
En bij sommige zit er ipv een stip een schuine kant aan. Als je er van boven op kijkt en je houdt de schuine kant links dan zit pin 1 linksboven.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, net de boel gedesoldeerd en daarna weer gesoldeerd. dat desolderen was geen probleem. Ik heb gewoon gedaan wat jullie zeidenbij de Ad's, en bij de crd's heb ik gewoon om en om d punten verwarmd tot ze er vanaf vielen. Het netjes (!) terugsolderen is wat lastiger. Maar ook hier heb ik d klonttechniek gebruikt. Gewoon alles volsmeren aan een zijde to de opamp netjes zit en aan een zijd dus gesoldeerd. daarna aan de andere zijde idem. Daarna dan weer de overtollige soldeer met strijkbeweging van de pootjes af eraf slepen. Voila....hopelijk heb ik het goed gedaan.

Nou de boel terug zetten en kijken of ik verschil hoor :D

jan
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Vergeet niet de koppel elco's ook even te overbruggen, door de lage offset van de LM is dat toegestaan.

Welke dat bij de 180 zijn weet ik niet precies.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Weet je dat zeker? Want ik zit nu te luisteren, maar het verschil lijkt evident!!! (understatement). Niet dat de AD zo slecht is, nee. maar gewoon veel anders. De AD klinkt erg strak. Erg strak. Met name in het hoog is dit prima te merken. Daar waar de 9900 tweet van ss normalitier wat dufjes kan klinken, klinkt de LM erg open. Dermate open dat je even jezelf opnieuw moet instellen op ander nivo van openheid (kan het geen ander woord geven). Daar waar je bij de AD het gevoel hebt dat je "in control" bent heb je dat met de LM helemaal niet. Nog sterker, in het begin en nu nog een beetje mis ik dat "in control" een beetje, zo los klinkt de LM.

Het lijkt nu of ik de LM niks vind, maar hij geeft extreem veel resolutie extra. Zit nu ff naar "Jazz at the Panwshop" te luisteren, maar zo heb ik de xylofoon/vibrafoon nog niet eerder gehoord. Het lijkt wel alsof er meer variatie's in tonen zijn bij gekomen. Een groter spectrum. Ik ben er wel blij mee, al moet ik ff wennen aan die wat vrijere hoge tonen. haha, net alsof de tweeter is veranderd.

Laat ik het zo zeggen: de AD klinkt analytisch en strak, de LM klinkt vrij, breed spectrum maar met een wat losse hoge sectie, niet zo strak.

Jeetje, het verschil lijkt behoorlijk!! Ik zou dit met een ABX er denk ik wel uithalen misschien.

Leuk, zo solderen, je krijgt een compleet andere set met die opampjes.. :lol:

jan
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Doe het nu maar. ;)
En vervang de 22 uF ontkoppelaars bij de opamps ook maar even door iets mooiers, ik gebruik daar zelf Panasonic FC en geen ECA.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ah, ik ga nu slapen. Maar kan me niet losmaken van de set =P~

ik zal die fc's een ergens gaan regelen en tzt die lecos overbruggen.

jan
Plaats reactie