UcD180AD dubbel mono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Uiteraard, geen probleem, denk je dat ik die elco's er nog op heb zitten :wink: .
tuurlijk niet :P, maar ik heb ook geen idee welke versie jij ook alweer had, ik zie zoveel langs komen :P

(heh ik krijg nu ook zin om een ucdtje te bouwen/kopen, maarja, geen geld :( )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ahum, lees de titel van dit draadje nog eens?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ahum, lees de titel van dit draadje nog eens?
:oops: :roll: #-o ](*,) , zit fftjes flink te pitten :P

maargoed mijn vraag is beantwoord. Als ik het geld heb, ga ik voor de St versie en gaat er een betere op-amp in :), spaart me weer heel wat centjes :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Op onderstaande foto zie je de CRD's, met aangegeven welke pootjes aan de -12V zitten (pin 4 van de opamp). Deze moeten worden aangesloten op de uitgangen van de opamp, die vervangen wordt door de LM4562MA. Hiervoor kun je bv de draadbruggetjes over de 22uF elco's gebruiken, nadat je die hebt aangelegd. Het overblijvende pootje van de CRD's moet aan de +12V komen, pootje 8 van de opamp. Ik heb de CRD's losgekregen door een naaldpunt tegen het rechterpootje aan te drukken terwijl ik het tin verwarmde. Als dat een beetje loszit kun je de CRD opwippen, met een pincet vastpakken en voorzichtig de twee linkerpootjes los solderen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

de lm4562 heeft toch dezelfde pin-out als de ad8620 ?
Dus hij kan toch gewoon zo vervangen worden ?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

b_force schreef:
de lm4562 heeft toch dezelfde pin-out als de ad8620 ?
Dus hij kan toch gewoon zo vervangen worden ?
Ja, maar de CRD's die nu op de negatieve rail rusten moeten dus verplaatst naar de positieve rail.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
de lm4562 heeft toch dezelfde pin-out als de ad8620 ?
Dus hij kan toch gewoon zo vervangen worden ?
Wordt toch eens tijd om nu echt wakker te worden Bart! Lees de discussie tussen mij en Sander op pagina 14 van dit draadje nog eens.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jah sorry, het kwartje viel wat laat :P :oops:

begrijp het al :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ziet er bij een UCD400 trouwens heel anders uit...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de UcD400 laat ik graag de eer aan anderen :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Voor de UcD400 zie hieronder, dit is de soldeerzijde van de v6.1 module nadat de LM4562 opamp is geplaatst en de CRD's naar de negatieve voedingsrail gezet zijn. Ook goed zichtbaar zijn de 0.1% mini-melf weerstanden.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Waarom heb je die weerstanden veranderd Sander?
(Zit op mijn werk, kan even niet nakijken wat er oorspronkelijk zat...)

Jan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jan,
Waarom heb je die weerstanden veranderd Sander?
Oorspronkelijk zit er 1K/560-ohm rond de opamp, nu 1K8/3K3 waardoor de opamp iets minder belast wordt. Ook zijn dit 0.1% metaalfilm weerstanden ipv. de standaard 1% SMD weerstanden die er eerst zaten. Ik heb gelijk de weerstanden van 't ingangscircuit ook maar even vervangen. Al met al geeft dit weer een hoorbare verbetering.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ligt dat dan aan de belasting of aan de weerstand zelf (tollerantie/materiaal)?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Voor de UcD400 zie hieronder, dit is de soldeerzijde van de v6.1 module nadat de LM4562 opamp is geplaatst en de CRD's naar de negatieve voedingsrail gezet zijn.
correctie: positieve voedingsrail anders had je niets hoeven verplaatsen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
correctie: positieve voedingsrail anders had je niets hoeven verplaatsen.
Mja, ik blijf die twee omdraaien :roll:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, vanuit het HxR draadje het bericht gekregen van Sander dat die CRD's gewoon weg moeten. Bovenstaande discussie blijkt dus totaal irrelevant te zijn. Na een tijdje zonder de CRD's geluisterd te hebben, krijg ik toch sterk de indruk dat ik al die tijd mijn LM4562 geplaagd heb met de CRD's. Zonder klinkt het toch echt beter. Mooiere hoge tonen vooral.

Morgen A/B vergelijk, eens kijken of het met snel versterkertje wisselen ook hoorbaar is.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Okay dan....


... neemt zijn soldeerbout ook maar weer ter hand ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het verschil was niet hoorbaar met A/B wisselen vandaag. Maar goed, betekent dat je voor de UcD180 zoals ik hem nu heb gebouwd gewoon kunt uitgaan van de UcD180ST, sloop de CRD's eruit en vervang de AD8620 door LM4562. Koppelcondensators overbruggen en alle andere tweaks worden daarna dubieus wat nut betreft. Ik durf dit zelfs te beweren voor het gebruik van slitfoil elco's in de voeding en andere bufferelco's op de UcD modules. A/B vergelijken zet je met beide voeten weer op de grond.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

goed om te horen.

De ST versie heeft toch trouwens de opa2134 als opamp ?
(zijn er nog andere dingen anders aan de ST ? )
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

b_force schreef:
goed om te horen.

De ST versie heeft toch trouwens de opa2134 als opamp ?
(zijn er nog andere dingen anders aan de ST ? )
Neen.... de UcD180ST heeft de NE5532 als opamp...

Jan-Peter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, ik denk dat b_force in de war is met de UcD400ST.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

In mijn optiek klinkt de UcD400 net een stuk schoner als je de LM4562 plaatst, BC136 buffer elco's, mini-melf weerstanden in de LM4562 instrumentatieversterker en een externe voeding voor de opamps en de MOSFET driver. Het verschil is niet wereldschokkend tov. de standaard versie, maar het is toch een verbetering. Ook SlitFoil's of de T-network condensatoren van BHC dragen hieraan bij.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ja, ik denk dat b_force in de war is met de UcD400ST.
Ik dacht dat ze tegenwoordig bij elke ST de opa2134 hadden, maargoed :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Jeroen,

In mijn optiek klinkt de UcD400 net een stuk schoner als je de LM4562 plaatst, BC136 buffer elco's, mini-melf weerstanden in de LM4562 instrumentatieversterker en een externe voeding voor de opamps en de MOSFET driver. Het verschil is niet wereldschokkend tov. de standaard versie, maar het is toch een verbetering. Ook SlitFoil's of de T-network condensatoren van BHC dragen hieraan bij.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik geloof je onmiddelijk als je zegt dat je het zo ervaren hebt en ik heb ook wel die neiging, tegelijk weet ik voor mezelf dat ik in een blinde test volledig nat zou gaan.

Dit soort zaken ga ik dus steeds minder stellig beweren, dat de ene versterker beter klinkt dan de ander is nauwelijks hard te maken. Bijna elke moderne fabrieksversterker met behoorlijke voeding en nette opbouw klinkt gewoon goed.

Voor de UcD geloof ik zeker in de LM4562, ik geef de BC136 het voordeel van de twijfel, de mini-melf weerstanden en de externe opamp voeding daar heb ik nooit het effect duidelijk van kunnen horen.

Ik weet, ik heb alle mods aangebracht en vond het leuk om te doen, maar ik wil je herinneren aan het CD-vergelijk met volledig gemodificeerde exemplaren en exemplaren zo uit de fabriek met standaard onderdelen, die vrijwel identiek klonken. Als ze al anders klonken, nauwelijks vast te stellen wat nu beter of slechter was. De SACD klonk duidelijk anders en die beviel me niet eens.

Versterkers en CD-spelers die door modificatie duidelijk anders zijn gaan klinken (zo anders dat het in een blinde test te onderscheiden is), daar mag je ernstige vraagtekens bij zetten voor wat betreft de werkelijkheidsweergave en neutraliteit.
Plaats reactie