Geisoleerde voltageregulator.. hoe monteren?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Geisoleerde voltageregulator.. hoe monteren?

Bericht door Wowly »

Tsja, de tripath amp6 van 41Hz heeft een voltage regulator welke 20 watt kan verstoken op hoge belasting De griound plane is op werkspanning, en moet derhalve geisoleerd worden gemonteerd. Hiervoor is een kunstof busje en een rubberachtig velletje geleverd.

Nu snap ik wel hoe je dit moet monteren, maar als die regulator 20W gaat verstoken, gaat dan dat rubber-achtig matje niet smelten en alsnog de voltage regulator tegen de kast (ground) laten aankomen?

Heeft iemand hier ervaring mee. Moet je nog heat conducting compound toepassen?

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oja, ik het het montagegaatje in de voltageregulator wat op moeten ruimen/groter gemaakt door er met een boortje even doorheen te gaan (gaatje was 3,9 mm moest 4,1 zijn om de isolerende bus te laten passen).

Kan dit kwaad?

Wowly
daniel

Bericht door daniel »

dat rubberachtig matje is een zogenaamde silpad. Die zijn elektrisch isolerend en thermisch geleidend. Is dus gemaakt van siliconen, en smelt dus niet.
Heat sink compound hoeft dus niet.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
Oja, ik het het montagegaatje in de voltageregulator wat op moeten ruimen/groter gemaakt door er met een boortje even doorheen te gaan (gaatje was 3,9 mm moest 4,1 zijn om de isolerende bus te laten passen).

Kan dit kwaad?

Wowly
Dat doe je verkeerd!!

Dat busje moet aan de andere kant zitten...
dus in de volgorde:
schroefje of moertje - regulaor - isolatieplaatje - koellichaam - busje - moertje of schroefje..

eventueel en bij voorkeur nog een ringetje tussen het busje en moertje of schroefje..

Ik snap alleen niet hoe een voltage regulator 20 watt kan versterken....(misschien jij ook niet :D )

Heeft dat ding ook een typenummer... dan weet ik waar je het over hebt..

Kees
daniel

Bericht door daniel »

nou ja, een LM338 met 5A en een spanningsval van 4V, is niet zo heel lastig hoor.

12VAC naad 12VDC bijvoorbeeld.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb hem nu zo gemaakt±

Het rode is de bout en moer
het bruine de isolerende bus
het donkerblauwe de isolerende en geleidende mat
het grijze de LM1084 Voltage regulator, 5A adjustable regulator

Op deze manier is de regulator volledig gescheiden van de behuizing
Bijlagen
isolatie.jpg
isolatie.jpg (11.54 KiB) 842 keer bekeken
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De manier van kees is denk ik zo

Het nadeel van deze manier is dat het kunstof busje te lang is en daarom het kraagje van het busje niet aansluit op de kast omdat het busjezelf tegen de regulator aankomt. Op mijn manier steek het busje door de kastwand heen voor een deel en id de bout-moer volledig geisoleerd. Plus an de buitenzijde van de kast word de kraag van het busje opgeteld bij de bouthoogte en steek het geheel verder de behuizing uit.

Nadeel van mijn methode kan zijn dat mijn (kunstof?) busje kan smelten van de temperatuur van de regulator? (weet niet of het busje kan smelten?)

wat is het beste?

In de gebruiksaanwijzing van de amp6 staat: "With a 15 VAC transformer, the voltage regulator works well, but will rum quite hot at high power......."

Oja, nog wat anders, ik het de zekering gemaakt na de netentree op een van de actieve pinnen (niet de aarde). Is dit de juiste methode?

Jan
Bijlagen
isolatiekees.jpg
isolatiekees.jpg (11.7 KiB) 835 keer bekeken
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oja, de bout die de regulator op kees zijn manier vasthoud zou, als de regulator verschuift, de regulator kunnen raken en daarmee een kortsluitng veroorzaken.

Wowly
ome subtilieco

Bericht door ome subtilieco »

maar de bout is geisoleerd van de heatsinkdus dat is geen probleem.
het voordeel is zelfs dat je een draadje met een oogje makkelijk er aan kan monteren
Plaats reactie