Nieuw draaitafel project
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken. Het ligt helemaal aan de gebruikte legering of deze goed oxidebestendig is.. Aluminium oxideert binnen enkele tienden van seconden en aluminiumoxide is een hele harde toplaag, hoe dun ook.. Misschien is een optie om eens met een galvanisch bedrijf als Aldor Plating in contact te komen. Die kunnen er een heel dun laagje aluminiumoxide opzetten door blank-anodiseren. Dan is de oppervlakte meer bestendig tegen krassen en invloeden van buitenaf.
Maar als het goed gepolijst is kan het ook eenvoudig met een zacht wollen lapje of iets dergelijks schoon geveegd worden. Als je er niet te veel aan komt en hij staat keurig binnen zal het niet zo'n vaart lopen. (de gepoliste delen van mijn audion heb ik ook nog eigenlijk nooit hoeven te poetsen, alleen stof af te nemen en die glimmen ook nog als een.....)
Ik vermoed dat er een snaar omheen gaat lopen dus zou ik niet te veel met lak of andere vreemde middelen gaan werken.
Kees
Maar als het goed gepolijst is kan het ook eenvoudig met een zacht wollen lapje of iets dergelijks schoon geveegd worden. Als je er niet te veel aan komt en hij staat keurig binnen zal het niet zo'n vaart lopen. (de gepoliste delen van mijn audion heb ik ook nog eigenlijk nooit hoeven te poetsen, alleen stof af te nemen en die glimmen ook nog als een.....)
Ik vermoed dat er een snaar omheen gaat lopen dus zou ik niet te veel met lak of andere vreemde middelen gaan werken.
Kees
Ik heb wel ergens de beschrijving van de legering, maar zegt ook weinig... volgens de verkoper was het wel goed oxidatie bestendig......(jaja
)
Het is precies zoals kees zegt, er gaat nog een snaar omheen, dus ik ben ook wat terughoudend met lak etc.
Verchromen kan wel, er is hier in amsterdam een bedrijf wat het doet. Het is volgens mij een moeilijk procedé, wat op de randjes vaak niet mooi wordt. Ik heb er een tijdje geleden eens naar geïnformeerd bij dit bedrijf, weet nog wel dat het schrikbarend duur was
Maar mijn voorversterker (en vorige DD) is volgens hetzelfde principe gedaan en blijft ook mooi glimmen.
Het is precies zoals kees zegt, er gaat nog een snaar omheen, dus ik ben ook wat terughoudend met lak etc.
Verchromen kan wel, er is hier in amsterdam een bedrijf wat het doet. Het is volgens mij een moeilijk procedé, wat op de randjes vaak niet mooi wordt. Ik heb er een tijdje geleden eens naar geïnformeerd bij dit bedrijf, weet nog wel dat het schrikbarend duur was
Maar mijn voorversterker (en vorige DD) is volgens hetzelfde principe gedaan en blijft ook mooi glimmen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Het is bijzonder moeilijk om aluminium (ook legeringen) goed te verchromen, en dan nog blijft de hechting zeer matig. Nu maakt dat voor dit soort binnengebruik weinig uit, maar het verklaart wel de hoge prijs. Ik zou het dus ook gewoon zo laten.
Mocht je echter nog eens aan een beschermlaag denken, dan is de oplossing van Kees een van de betere. Ook krijg je een bijna even goed resultaat door de oppervlakte te chromiseren (conversie van de toplaag met alodine), waarbij een zeer dun laagje aluminium aan de oppervlakte verandert in een keiharde beschermlaag. De glans blijft nagenoeg optimaal, en dit schijn je dan ook nog met de kwast te kunnen doen (wordt bij schepen wel gedaan). Tenslotte is er nog blank poedercoaten, maar daarmee raakt de glans wel een beetje van zijn briljantie kwijt.
Mocht je echter nog eens aan een beschermlaag denken, dan is de oplossing van Kees een van de betere. Ook krijg je een bijna even goed resultaat door de oppervlakte te chromiseren (conversie van de toplaag met alodine), waarbij een zeer dun laagje aluminium aan de oppervlakte verandert in een keiharde beschermlaag. De glans blijft nagenoeg optimaal, en dit schijn je dan ook nog met de kwast te kunnen doen (wordt bij schepen wel gedaan). Tenslotte is er nog blank poedercoaten, maar daarmee raakt de glans wel een beetje van zijn briljantie kwijt.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Uh... wat is chromiseren? Volgens mij dacht ik even aan een combinatie van chromateren en anodiseren.
Ik vond die mogelijkheid destijds toen ik zocht naar bescherming van mijn motor, omdat ik 's winters nogal vaak door de pekel rij. Wat ik begreep is dat bij anodiseren voornamelijk de hechting van de toplaag sterker was, maar ik weet er het fijne niet van.
Ik vond die mogelijkheid destijds toen ik zocht naar bescherming van mijn motor, omdat ik 's winters nogal vaak door de pekel rij. Wat ik begreep is dat bij anodiseren voornamelijk de hechting van de toplaag sterker was, maar ik weet er het fijne niet van.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
ik ook niet maar dat is wat ik begreep van die man die me zo fijn geholpen had bij Aldor Plating in Weert..Marp schreef:maar ik weet er het fijne niet van.
Overigens hanteren deze mensen een minimum orderbdrag van 50 euro dacht ik... Daar kun je heeeeel wat voor laten anodiseren weet ik.. Dus mogelijk moet je nog wat onderdelen toevoegen om aan die 50 euro te komen..
Verchromen op aluminium gaat inderdaad moeilijk en meestal niet heel erg goed.
Als je de scheikundige formule van dat aluminium of de productgroep (bijv. 5700 of 6200 ) hebt kun je goed vinden waar dit aluminium goed in is...
Kees
Kan die f28 niet plaatsen .... is dat geen typo en moet dat niet Mn0.7 of Mn0.4 zijn?
Alle Al Mg 4.5 versies komen uit de 5 groep. Deze zijn zeer corrosie bestendig. Al staat voor Aluminium, Mn voor mangaan en Mg voor magnesium.
Ik verwacht dat het de 5083 is. (Mn 0.7) Deze wordt nl. zeer veel toegepast in buitenconstructies en jachtbouw. Krupp levert dan ook van die dikke palen in deze versie, waar je plateau uit komt. Mijn bootje is van dezelfde pruttel. Nu alweer 21 jaar oud en de glans is er ondertussen wel af. Is alleen geslepen, nooit gepolijst. Nieuwe blanke jachten blijven zelfs op zout water overigens zomaar 4 jaar glimmen.
De 5 groep laat zich iig niet (cq zeer slecht) anodiseren.
Stokker/Fokker past voor polijsten andere legeringen toe (ik meen 2 groep of 6 groep).
Alle Al Mg 4.5 versies komen uit de 5 groep. Deze zijn zeer corrosie bestendig. Al staat voor Aluminium, Mn voor mangaan en Mg voor magnesium.
Ik verwacht dat het de 5083 is. (Mn 0.7) Deze wordt nl. zeer veel toegepast in buitenconstructies en jachtbouw. Krupp levert dan ook van die dikke palen in deze versie, waar je plateau uit komt. Mijn bootje is van dezelfde pruttel. Nu alweer 21 jaar oud en de glans is er ondertussen wel af. Is alleen geslepen, nooit gepolijst. Nieuwe blanke jachten blijven zelfs op zout water overigens zomaar 4 jaar glimmen.
De 5 groep laat zich iig niet (cq zeer slecht) anodiseren.
Stokker/Fokker past voor polijsten andere legeringen toe (ik meen 2 groep of 6 groep).
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik vermoed ook dat het hier om de 5083 groep gaat: Eigenschappen: goed verspaanbaar, sterk, zeer goed te lassen, hoog corrosiebestendig en gunstig geprijsd.
Er staat geen explicite opmerking over de anodiseerbaarheid bij maar ik denk dat Ovni dat vast wel eens aan de lijve ondervonden heeft dus zou ik daar maar van uit gaan
Gezien de hoge corrosiebestendigheid vervalt ook de noodzaak om het te laten behandelen volgens mij.
Voor wat ik er van begrijp betekent de F28 dat deze serie nog niet getest is op sterkte. Als er een monster van deze serie getest zou worden kan de F28 zomaar vervangen worden door bijv H22...
Maar met die info gaat je draaitafel echt niet beter werken..
Kees
Er staat geen explicite opmerking over de anodiseerbaarheid bij maar ik denk dat Ovni dat vast wel eens aan de lijve ondervonden heeft dus zou ik daar maar van uit gaan
Gezien de hoge corrosiebestendigheid vervalt ook de noodzaak om het te laten behandelen volgens mij.
Voor wat ik er van begrijp betekent de F28 dat deze serie nog niet getest is op sterkte. Als er een monster van deze serie getest zou worden kan de F28 zomaar vervangen worden door bijv H22...
Maar met die info gaat je draaitafel echt niet beter werken..
Kees
-
bunky
-
bunky
http://www.horninghybrid.comJoost schreef:Ahah! dat is het geheim.....nou misschien na de kerstgratificatie...bunky schreef:Het was niet eerlijk van mij om te verzwijgen dat deze speler in een Platina badje heeft gelegen.![]()
Wat is het er trouwens voor één?
groet
Zelfbouwen is echt voordeliger.
Zucht......het project ligt even stil, omdat die k** m** uit duitsland het derde plaatje niet wil opsturen.Jammer alleen dat ze de kleine voor de motor zijn vergeten.
Hun E-bay account is afgesloten en ze zijn onder een andere naam verder gegaan. Ze hebben de zaak zo lang weten te rekken met steeds een nieuw excuus dat de periode om feedback te geven en een geschil te starten afgelopen is.
Ik heb al 100 mailtjes gestuurd maar daar wordt niet op gereageerd. Iemand een idee om wél hun aandacht te trekken?
Groet Joost
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
-
bunky
Heb je hierover al contact met Ebay Nederland gehad?Joost schreef:Zucht......het project ligt even stil, omdat die k** m** uit duitsland het derde plaatje niet wil opsturen.Jammer alleen dat ze de kleine voor de motor zijn vergeten.![]()
Hun E-bay account is afgesloten en ze zijn onder een andere naam verder gegaan. Ze hebben de zaak zo lang weten te rekken met steeds een nieuw excuus dat de periode om feedback te geven en een geschil te starten afgelopen is.![]()
Ik heb al 100 mailtjes gestuurd maar daar wordt niet op gereageerd. Iemand een idee om wél hun aandacht te trekken?
Groet Joost
Ai hier was ik al bang voor.....audiomanics schreef:Ja ... fluiten naar je centen en volgede keer een geschil beginnen binnen de gestelde tijd, onafhankelijk van wat er beloofd wordt.. en altijd met paypal betalen..
Nee nog niet, dat ga ik nog proberen thx.bunky schreef:Heb je hierover al contact met Ebay Nederland gehad?
En zo wordt men naarmate men ouder wordt steeds een stukje wijzer.....
Ja zo'n zelfde stukje maar dan voor het motorhuis.
Na een handmatige mailbomb van een stuk of 100 (heb er nog kramp van in mijn vingers) en een telefoontje, met evenveel excuses een track and tracenummer gekregen. Klopt het nummer niet aarrggghhhh
Hier is wat e-bay nl zegt erover (wel snel trouwens want ik heb vandaag contact opgenomen): "De account van de verkoper is inmiddels geschorst. Dat wil zeggen dat deverkoper uitgesloten is van het handelen op eBay. We kunnen geen verderegegevens verstrekken over deze schorsing, omdat dit in strijd zou zijn met ons privacybeleid, dat alle eBay-leden beschermt. "
Lekker dan.
Ja zo'n zelfde stukje maar dan voor het motorhuis.
Na een handmatige mailbomb van een stuk of 100 (heb er nog kramp van in mijn vingers) en een telefoontje, met evenveel excuses een track and tracenummer gekregen. Klopt het nummer niet aarrggghhhh
Hier is wat e-bay nl zegt erover (wel snel trouwens want ik heb vandaag contact opgenomen): "De account van de verkoper is inmiddels geschorst. Dat wil zeggen dat deverkoper uitgesloten is van het handelen op eBay. We kunnen geen verderegegevens verstrekken over deze schorsing, omdat dit in strijd zou zijn met ons privacybeleid, dat alle eBay-leden beschermt. "
Lekker dan.
Het valt niet mee om van een geschorste E-Bay verkoper toch nog iets los te krijgen, maar het is me toch gelukt! 't scheelt vast dat ik een jaar in duitsland gewoond heb....kon ik mooi nog een paar duitse scheldwoorden oefenen.

Maar afijn toch vandaag eindelijk het pakje in de bus.
Zie hier het resultaat. Het bovenplaatje van het motor huis is helaas mislukt. Dat laat ik door scheaffer doen (is dat niet ook duits.....
)
Maar afijn toch vandaag eindelijk het pakje in de bus.
Zie hier het resultaat. Het bovenplaatje van het motor huis is helaas mislukt. Dat laat ik door scheaffer doen (is dat niet ook duits.....


