Nieuw draaitafel project

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken. Het ligt helemaal aan de gebruikte legering of deze goed oxidebestendig is.. Aluminium oxideert binnen enkele tienden van seconden en aluminiumoxide is een hele harde toplaag, hoe dun ook.. Misschien is een optie om eens met een galvanisch bedrijf als Aldor Plating in contact te komen. Die kunnen er een heel dun laagje aluminiumoxide opzetten door blank-anodiseren. Dan is de oppervlakte meer bestendig tegen krassen en invloeden van buitenaf.
Maar als het goed gepolijst is kan het ook eenvoudig met een zacht wollen lapje of iets dergelijks schoon geveegd worden. Als je er niet te veel aan komt en hij staat keurig binnen zal het niet zo'n vaart lopen. (de gepoliste delen van mijn audion heb ik ook nog eigenlijk nooit hoeven te poetsen, alleen stof af te nemen en die glimmen ook nog als een.....)
Ik vermoed dat er een snaar omheen gaat lopen dus zou ik niet te veel met lak of andere vreemde middelen gaan werken.

Kees
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Misschien een domme opmerking, maar wat dacht je van verchromen? Dat moet met alu toch ook kunnen?

Mischa
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Ik heb wel ergens de beschrijving van de legering, maar zegt ook weinig... volgens de verkoper was het wel goed oxidatie bestendig......(jaja :? )

Het is precies zoals kees zegt, er gaat nog een snaar omheen, dus ik ben ook wat terughoudend met lak etc.

Verchromen kan wel, er is hier in amsterdam een bedrijf wat het doet. Het is volgens mij een moeilijk procedé, wat op de randjes vaak niet mooi wordt. Ik heb er een tijdje geleden eens naar geïnformeerd bij dit bedrijf, weet nog wel dat het schrikbarend duur was :shock:

Maar mijn voorversterker (en vorige DD) is volgens hetzelfde principe gedaan en blijft ook mooi glimmen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Het is bijzonder moeilijk om aluminium (ook legeringen) goed te verchromen, en dan nog blijft de hechting zeer matig. Nu maakt dat voor dit soort binnengebruik weinig uit, maar het verklaart wel de hoge prijs. Ik zou het dus ook gewoon zo laten.

Mocht je echter nog eens aan een beschermlaag denken, dan is de oplossing van Kees een van de betere. Ook krijg je een bijna even goed resultaat door de oppervlakte te chromiseren (conversie van de toplaag met alodine), waarbij een zeer dun laagje aluminium aan de oppervlakte verandert in een keiharde beschermlaag. De glans blijft nagenoeg optimaal, en dit schijn je dan ook nog met de kwast te kunnen doen (wordt bij schepen wel gedaan). Tenslotte is er nog blank poedercoaten, maar daarmee raakt de glans wel een beetje van zijn briljantie kwijt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Marp schreef:
chromiseren
Bedoel je chromateren?? Dat is ook een proces dat ze met aluminium uitvoeren, echter lang niet zo sterk als anodiseren..

Kees
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Uh... wat is chromiseren? Volgens mij dacht ik even aan een combinatie van chromateren en anodiseren. :lol:

Ik vond die mogelijkheid destijds toen ik zocht naar bescherming van mijn motor, omdat ik 's winters nogal vaak door de pekel rij. Wat ik begreep is dat bij anodiseren voornamelijk de hechting van de toplaag sterker was, maar ik weet er het fijne niet van.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Marp schreef:
maar ik weet er het fijne niet van.
ik ook niet maar dat is wat ik begreep van die man die me zo fijn geholpen had bij Aldor Plating in Weert..
Overigens hanteren deze mensen een minimum orderbdrag van 50 euro dacht ik... Daar kun je heeeeel wat voor laten anodiseren weet ik.. Dus mogelijk moet je nog wat onderdelen toevoegen om aan die 50 euro te komen..
Verchromen op aluminium gaat inderdaad moeilijk en meestal niet heel erg goed.
Als je de scheikundige formule van dat aluminium of de productgroep (bijv. 5700 of 6200 ) hebt kun je goed vinden waar dit aluminium goed in is...

Kees
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Oké gevonden hier komt ie dan. Weet wel ongeveer waar het voor staat maar niet helemaal precies.

Al Mg4.5 Mn F28
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Kan die f28 niet plaatsen .... is dat geen typo en moet dat niet Mn0.7 of Mn0.4 zijn?

Alle Al Mg 4.5 versies komen uit de 5 groep. Deze zijn zeer corrosie bestendig. Al staat voor Aluminium, Mn voor mangaan en Mg voor magnesium.

Ik verwacht dat het de 5083 is. (Mn 0.7) Deze wordt nl. zeer veel toegepast in buitenconstructies en jachtbouw. Krupp levert dan ook van die dikke palen in deze versie, waar je plateau uit komt. Mijn bootje is van dezelfde pruttel. Nu alweer 21 jaar oud en de glans is er ondertussen wel af. Is alleen geslepen, nooit gepolijst. Nieuwe blanke jachten blijven zelfs op zout water overigens zomaar 4 jaar glimmen.

De 5 groep laat zich iig niet (cq zeer slecht) anodiseren.

Stokker/Fokker past voor polijsten andere legeringen toe (ik meen 2 groep of 6 groep).
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik vermoed ook dat het hier om de 5083 groep gaat: Eigenschappen: goed verspaanbaar, sterk, zeer goed te lassen, hoog corrosiebestendig en gunstig geprijsd.
Er staat geen explicite opmerking over de anodiseerbaarheid bij maar ik denk dat Ovni dat vast wel eens aan de lijve ondervonden heeft dus zou ik daar maar van uit gaan :wink:
Gezien de hoge corrosiebestendigheid vervalt ook de noodzaak om het te laten behandelen volgens mij.
Voor wat ik er van begrijp betekent de F28 dat deze serie nog niet getest is op sterkte. Als er een monster van deze serie getest zou worden kan de F28 zomaar vervangen worden door bijv H22...
Maar met die info gaat je draaitafel echt niet beter werken..

Kees
bunky

Bericht door bunky »

Afbeelding

Poetsen, poetsen en blijven poetsen. :roll:
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Mmmm dit afwerkingnivo ga ik niet halen vrees ik. Maar ik ga er nog een poetsbeurtje op loslaten (oke,oke...)

Vandaag eindelijk de baseplates gekomen. Jammer alleen dat ze de kleine voor de motor zijn vergeten......baal, baal. Was eenzelfde plaat alleen dan voor de motor behuizing.
Bijlagen
voorbeeld.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

*applaus*
bunky

Bericht door bunky »

[quote="Joost"]Mmmm dit afwerkingnivo ga ik niet halen vrees ik. Maar ik ga er nog een poetsbeurtje op loslaten (oke,oke...)

[quote]

Het was niet eerlijk van mij om te verzwijgen dat deze speler in een Platina badje heeft gelegen.

Plateau mat laten anodiseren ben je van dat saaie gepoets ook af. :wink:
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

beunky schreef:
Het was niet eerlijk van mij om te verzwijgen dat deze speler in een Platina badje heeft gelegen.
Ahah! dat is het geheim.....nou misschien na de kerstgratificatie... :)

Wat is het er trouwens voor één?

groet
bunky

Bericht door bunky »

Joost schreef:
bunky schreef:
Het was niet eerlijk van mij om te verzwijgen dat deze speler in een Platina badje heeft gelegen.
Ahah! dat is het geheim.....nou misschien na de kerstgratificatie... :)

Wat is het er trouwens voor één?

groet
http://www.horninghybrid.com

Zelfbouwen is echt voordeliger. :roll:
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Zo..weer een stapje verder vandaag. De SME-cutout voor de arm gefreesd, en tevens een foto'tje hoe het ongeveer moet gaan worden.
Bijlagen
overview.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind het hout het wel heel erg fraai afwerken hoor.....petje af!

Wowly

Vind het wel heel erg stoer staan, zo´n draaitafel. Alleen al daarom zou ik er een willen hebben!
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Jammer alleen dat ze de kleine voor de motor zijn vergeten.
Zucht......het project ligt even stil, omdat die k** m** uit duitsland het derde plaatje niet wil opsturen. :evil:

Hun E-bay account is afgesloten en ze zijn onder een andere naam verder gegaan. Ze hebben de zaak zo lang weten te rekken met steeds een nieuw excuus dat de periode om feedback te geven en een geschil te starten afgelopen is. :(

Ik heb al 100 mailtjes gestuurd maar daar wordt niet op gereageerd. Iemand een idee om wél hun aandacht te trekken?

Groet Joost
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja ... fluiten naar je centen en volgede keer een geschil beginnen binnen de gestelde tijd, onafhankelijk van wat er beloofd wordt.. en altijd met paypal betalen..

Kees
bunky

Bericht door bunky »

Joost schreef:
Jammer alleen dat ze de kleine voor de motor zijn vergeten.
Zucht......het project ligt even stil, omdat die k** m** uit duitsland het derde plaatje niet wil opsturen. :evil:

Hun E-bay account is afgesloten en ze zijn onder een andere naam verder gegaan. Ze hebben de zaak zo lang weten te rekken met steeds een nieuw excuus dat de periode om feedback te geven en een geschil te starten afgelopen is. :(

Ik heb al 100 mailtjes gestuurd maar daar wordt niet op gereageerd. Iemand een idee om wél hun aandacht te trekken?

Groet Joost
Heb je hierover al contact met Ebay Nederland gehad?
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

audiomanics schreef:
Ja ... fluiten naar je centen en volgede keer een geschil beginnen binnen de gestelde tijd, onafhankelijk van wat er beloofd wordt.. en altijd met paypal betalen..
Ai hier was ik al bang voor..... :( heb ik allemaal niet gedaan... :oops:
bunky schreef:
Heb je hierover al contact met Ebay Nederland gehad?
Nee nog niet, dat ga ik nog proberen thx.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd gewoon contact opnemen. Dit zijn bekende truuks en dat zullen ze vast wel weten. Wat moet je nog krijgen, een stuk gefreesd marmer ofzo?

Wowly
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

En zo wordt men naarmate men ouder wordt steeds een stukje wijzer..... :wink:

Ja zo'n zelfde stukje maar dan voor het motorhuis.

Na een handmatige mailbomb van een stuk of 100 (heb er nog kramp van in mijn vingers) en een telefoontje, met evenveel excuses een track and tracenummer gekregen. Klopt het nummer niet aarrggghhhh :evil:

Hier is wat e-bay nl zegt erover (wel snel trouwens want ik heb vandaag contact opgenomen): "De account van de verkoper is inmiddels geschorst. Dat wil zeggen dat deverkoper uitgesloten is van het handelen op eBay. We kunnen geen verderegegevens verstrekken over deze schorsing, omdat dit in strijd zou zijn met ons privacybeleid, dat alle eBay-leden beschermt. "

Lekker dan. :?
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Het valt niet mee om van een geschorste E-Bay verkoper toch nog iets los te krijgen, maar het is me toch gelukt! 't scheelt vast dat ik een jaar in duitsland gewoond heb....kon ik mooi nog een paar duitse scheldwoorden oefenen. :mrgreen: :-#

Maar afijn toch vandaag eindelijk het pakje in de bus. \:D/

Zie hier het resultaat. Het bovenplaatje van het motor huis is helaas mislukt. Dat laat ik door scheaffer doen (is dat niet ook duits..... ](*,) )
Bijlagen
DVC00353.JPG
Plaats reactie