41Hz AMP6

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wowly schreef:
Dat dacht ik al, maar omdat jij er ongeaarde luidsprekerklemmen bij had wist ik het niet meer zeker.

Jan
Ik had een houten kastje in gedachten. :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Digidoo schreef:
Als ik dat potmetertje zo zie dat zie ik 5 aansluitingen. 2 voor aan/uit, 3 voor mono. Ik mis er dus nog 3 voor het andere kanaal. Tenzij ik me vergis, denk ik dat je niets hebt aan deze potmeter, hoewel ALPS dan wel een leuk merk is natuurlijk...

Probeer een stereo versie te krijgen?
:cry: Idd, je hebt helemaal gelijk. Ik had even de gedachte dat er op het boardje van de chip een volumeaansluiting zo zitten....NOT. Heb ik idd een stereoaansluiting nodig..

Wat anders verzinnen dus...

Jan :cry:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Stereo potmeter en een schakelaar zijn de kosten niet.
Een alu behuizing gelijd bijna niet. Je kan dus de massa aan de behuizing aansluiten. (bijvoorbeeld via tulp terminals). Dit zal echter niet heel veel effect hebben.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ben op zoek naar fraaie ALPS potentiometer die stereo is én desnoods een aan uit knop heeft geintegreerd. Kan er maar geen vinden...

jan
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Conrad, Farnell, over te krijgen.

Conrad: Bestnr.: 442739 - 89
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jee, waarom ver zoeken als het dichtbij te vinden is...

Vind bij Conrad echter niet die groene met pushfunctie

jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Ik ben op zoek naar fraaie ALPS potentiometer die stereo is én desnoods een aan uit knop heeft geintegreerd.
Komen er geen situaties voor waarbij je de volumeknop liever op een bepaalde stand laat staan?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Voor een amp als dit kan je bij conrad ook een mooie schakelaar uit zoeken. Er hoeft niet bijster veel vermogen overheen. Dus je kan een vrij simpel model uit kiezen. De kleintjes zijn vaak mooier, en goedkoper :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Marp schreef:
Wowly schreef:
Ik ben op zoek naar fraaie ALPS potentiometer die stereo is én desnoods een aan uit knop heeft geintegreerd.
Komen er geen situaties voor waarbij je de volumeknop liever op een bepaalde stand laat staan?
En waar zie je het probleem met een potmeter met geïntegreerde aan/uit knop? :-k
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Marp schreef:
Wowly schreef:
Ik ben op zoek naar fraaie ALPS potentiometer die stereo is én desnoods een aan uit knop heeft geintegreerd.
Komen er geen situaties voor waarbij je de volumeknop liever op een bepaalde stand laat staan?
Ik snap hem ook niet ff, wat bedoel je eigenlijk?

Jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik zie geen enkel probleem, maar breng alleen onder de aandacht dat je het misschien wel handiger vindt als de volumeknop nog exact op dezelfde stand staat wanneer je bijvoorbeeld de volgende dag pas verder gaat met een meting. Aan de hand van de software heb je misschien zo weer dezelfde signaalsterkte ingesteld, maar blijf je van de volumeknop af, dan is er gewoon niets ontregeld. That's all.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ahaaaa Goede opmerking! Echter, de plannen waren al veranderd.

Deze amp is niet geschikt voor metingen te maken omdat er blijkbaar veel HF-rommel met het signaal meegaat. Dit is dan te zien in de meting. Jeroen_D heeft op Breda III gemeten met de Tripath van Indoubt, en kreeg allemaal vreemde resultaten. Bleek van de Tripath af te komen.

daarom ga ik deze amp nu gebruiken als losse versterker, just for fun (kijken of er een karakteristiek geluid is van de Tripath) en om later aan mijn schoonvader te geven zodat ie eindelijk eens een goede set krijgt.

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ga je dat niet horen dan, al die "rommel"?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Nope. Kom hier maar eens luisteren :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

T-amp ken ik, klinkt idd prima.

maar wat is die "rommel" dan precies?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het zal waarschijnlijk slaan op de hoogfrequente draaggolf van de tripath (PWM). Er zitten schijnbaar al filters in de amp, maar voor het meten is dit toch niet afdoende gefilterd. Dit zal je naar alle waarschijnlijkheid niet horen, maar wel kunnen meten met adequate apparatuur. Waarschijnlijk is dit de reden dat ons aller Sander Sassen niet zo te spreken is over deze chips?

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mijn klompen zeggen me dat als iets een gewone accoustische meting in de soep laat lopen, dat het dan toch in het hoorbare gebied zit....
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Natuurlijk niet als je het elektrische signaal als referentie gebruikt.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb de amp6 in elkaar zitten, op een par afwerkingkjes na en heb zijn klank kunnen beluisteren

Let wel, hij heeft nog niet voldoende ingespeeld! Oja, het is mijn indruk, dus niet die van anderen

De Amp6 klinkt zéér los van de speakers, zeer mooi stereobeeld, mooi timbre, warm genoeg, veel ogenschijnlijk detail. Wat me ook onmiddelijk opvalt is een soort van hardheid in het hoogste bereik. iets waarvan ik weet dat ik erg snel vermoeiend vind. Zeer fraai middengebied.

In vergelijk met de UcD 180AD is ie toch echt een maatje te klein (vooralsnog, moet dus nog inspelen!). Deze is echt loepzuiver in de hogere regionen, veel meer controle en spreiding, rust. Meer pinpointing. Zeer grote resolutie.

In vergelijk met de marantzPM80MKII is ie weer een slag beter. Niet zo warm (wat erg prettig klinkt), maar erg snel, veel meer spreiding en beeld. beeld staat ook meer naar voren toe.

Dus als ik een rijtje moest maken met punten

Marantz 7
Tripath AMP6 8
UcD 180AD 9

Dit is wat mijn gevoel hierover zegt. Ik denk dat ik dit zelfs aankan in een blind vergelijk zelfs, zo duidelijk zijn de karakters verschillend. De Tripath en Ucd lijken op elkaar, maar de brilliantie van de ucd is zeer onderscheidend.

Prijskwaliteit wint de tripath (maar in mindere mate ook de dual mono UcD) met 2 vingers in de neus (45 euro tegenover 75) van de Marantz.....

Laten we eerst maar eens de amp6 helemaal finishen en inspelen, dan ga ik nog eens lekker luisteren.

Tot zzover de eerste indruk van de (vers van de plank) klanksignatuur

Wowly
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

...ik begin een beetje spijt te krijgen dat ik 'm verkocht heb... :?

...misschien dat ik over een tijdje (een jaar of 150 :oops:) een zwaarder exemplaar ga aanschaffen... :lol:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik zet in 2 uur een AMP10 basic voor je in elkaar.
Mocht je een Tripath amp willen :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Haha, Rho, je mag hem best wel eens even lenen (serieus), kun je meteen horen hoe een 2.1 set klinkt met full/range monitors en een ultrasub :D

In 2 uur een amp10, wow da´s snel! Ik neem aan dat je dat zonder inbouw in kast bedoeld :D

Ik wilde dat ampje perse in een hele kleine kast stoppen, om het kleine aspect van deze amp te benadrukken. Ik zal nog eens een foto zetten van het nog niet afgewekte resultaat:
Bijlagen
IMG_3646.JPG
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik neem aan dat je dat zonder inbouw in kast bedoeld
Tuurlijk. Een mooie behuizing doe ik al snel een hele dag over :D
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Strak kastje, waar heb je die weg ?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Soundexcel schreef:
Ik zet in 2 uur een AMP10 basic voor je in elkaar.
Mocht je een Tripath amp willen :D
Pas maar op! voor je het weet heb je een grote order portefeulle :mrgreen:
Plaats reactie