TL berekenen (update)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

TL berekenen (update)

Bericht door jaapschreuder »

Goedendag mede zelfbouwers.

Aangezien ik nog nooit een TL gemaakt heb, kom ik even met de deur in huis vallen.

Ik heb geprobeert om voor mijn speaker ( SEAS W 210 NP ) en TL te berekenen. Zelf kom ik dan uit op een slordige 230cm.

Nu wil ik deze woofer een beetje 'stiekem' plaatsen. Wat ik daarmee bedoel is; dat de woofer IN de kast wordt geplaats en niet zichtbaar is.

Dan krijg ik zelf een beetje het bandpas 4th order idee. (geloof dat dat is met een gesloten voorkamer) en daaraan een TL te hangen.

Zijn er mensen geweest die dit ook hebben geprobeerd, hoe je het berekend en wat de ervaringen hiervan zijn?


m.vr.gr,

Jaap

PS: als mijn idee nergens op slaat, schroom niet het te zeggen!!!

Alles is welkom, ook andere ideeen.

PSS: wordt gebruikt ter ondersteuning van een aantal B3s-jes
Laatst gewijzigd door jaapschreuder op zo 11 nov 2007, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jaap,

Voor zover ik weet kan je dit alleen goed met AJ horn berekenen.

Groet Roland
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

een TL haalt niet alleen zijn kracht uit het TL principe. ook het stralend oppervlak van de driver doet voor een groot deel mee.
ik vermoed dat in jouw idee dit stralend oppervlak weg is, en de woofer in een gesloten voorkamer straalt ?

misschien kun je in Paint eens een ideetje geven...

Ik zat te denken of 2 tl's een optie kunnen zijn ?
De voorkant van de driver belast door een tl, en de achterkant ook... :?:

misschien zelfs met beide een andere afstemming zoals in een 6e orde bandpass kast...

(ik zeg maar eens wat) :P
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

een TL haalt niet alleen zijn kracht uit het TL principe. ook het stralend oppervlak van de driver doet voor een groot deel mee.
ik vermoed dat in jouw idee dit stralend oppervlak weg is, en de woofer in een gesloten voorkamer straalt ?
Dat is ook mijn gedachte. Als ik het idee van Jaap zo lees, wordt het meer een soort van hoorn, waarbij de hoorn opbouw achterste voren is?
Ik denk dat het niet zal werken, maar zie mijn onderschrift.. :wink:
Erix
Berichten: 11
Lid geworden op: di 08 nov 2005, 13:11

Bericht door Erix »

Wat je nu beschrijft gaat niet werken. De tunnel/pijp geeft slechts een aanvulling in het laagste octaaf en een goede demping voor de luidspreker unit rond de afstemming. Verder komt zoals Bart vertelt het grootste deel nogsteeds rechtstreeks van de luidspreker zelf af.

Bouw de PhaseCanon van Bose (1/4wave + 3/4wave) na in een kastvorm of kijk anders naar het stepped-horn principe van Tom Danley als je de driver verborgen wilt houden en geen standaard bandpass kast wilt :wink:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Itt

Het kan prima werken, zie t+a speakers en verschillende andere ontwerpen van oa Timmermans. Het lastige is dat je een opslingering rond de 150 Hz krijgt, die je vervolgens met veel pijn en moeite weer moet zien weg te filteren.

Wavecor SW 178 in bptl. 12 liter gesloten. 1.50 meter line lengte van 200cm naar 92 cm taps toelopend.

Afbeelding

Wat ik aan curves gezien het kom je het best uit met een passieve lcr voor die piek en een plate amp voor je laag pass filtering. Op papier heb je een wat hogere belastbaarheid door die gesloten kast.

Passief gefilterd is het niet te doen/ onbetaalbaar/ onzinnig.

Al met al kan het wel, alleen of het ook zinnig is vraag ik me af. Je haalt er ook weer nieuwe problemen mee in huis....

Groet Roland
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ochja, die stepped horn natuurlijk. Zeker overwegen!
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Bericht door jaapschreuder »

Ok, zo een stepped-horn lijkt me ook nog wel wat. Ik ben al even aan het zoeken geweest op het internet en heb gevonden dat dit ook wel Transflex genoemd wordt.

Nu weet ik hoe deze kast eruit ziet, alleen weet ik niet als die geschikt is voor mijn driver, en hoe ik uberhaupt deze kast moet gaan berekenen.

heeft iemand hier ervaring mee? of zou je misschien wat formules kunnen geven?
Of is het berekenen van zo een kast alleen mogelijk aan de hand van simulatie software?

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

met de software van hornsresp is dit mogelijk.
Er is ook een uitleg, HOE je deze vorm van hoorns kan simuleren.
Bijkomend voordeel is de kinderlijk eenvoudige constructie. dus testkastjes van spaan zitten zo in elkaar.
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Bericht door jaapschreuder »

bartsegers schreef:
met de software van hornsresp is dit mogelijk.
Er is ook een uitleg, HOE je deze vorm van hoorns kan simuleren.
Bijkomend voordeel is de kinderlijk eenvoudige constructie. dus testkastjes van spaan zitten zo in elkaar.
Dat is wat mij zo aansprak :D:D

Ik zal van het weekend eens gaan kijken met het programma, aangezien ik het druk op het werk + studie heb.

Anders misschien vanavond aan het einde van de avond nog wel even, aangezien ik denk ik niet eerder kan slapen voordat ik er nagekeken heb
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Zoek ook eens op tapped horn ipv stepped horn.
bij meneer T. danley vind je ook nog wat info...

(en een paar draadjes in dit forum)
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Bericht door jaapschreuder »

Bart, ik lees dat jij al enige simulaties gemaakt hebt met hornresp.

Nu ben ik gisteravond nog met het programma bezig geweest, alleen het is mij nog niet helemaal duidelijk. (ook met de help functie niet)

Zou je mij misschien een schop in de goede richting kunnen geven, want ik zit nu toch een beetje vast aangezien het programma.

Als iemand anders zich geroepen voelt is ook geen probleem, graag zelfs.
De reden dat ik Bart vraag ; hij draagde de tapped horn aan!

Ben best wel enthousiast geworden aangezien dit ontwerp, en manier om dit te berekenen heb ik nog niet gevonden. Op een paar zwaar wiskundige formules na dan, waar ik nog minder van snap.

m.vr.gr,

Jaap
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

jaapschreuder schreef:
Bart, ik lees dat jij al enige simulaties gemaakt hebt met hornresp.

Nu ben ik gisteravond nog met het programma bezig geweest, alleen het is mij nog niet helemaal duidelijk. (ook met de help functie niet)

Zou je mij misschien een schop in de goede richting kunnen geven, want ik zit nu toch een beetje vast aangezien het programma.

Als iemand anders zich geroepen voelt is ook geen probleem, graag zelfs.
De reden dat ik Bart vraag ; hij draagde de tapped horn aan!

Ben best wel enthousiast geworden aangezien dit ontwerp, en manier om dit te berekenen heb ik nog niet gevonden. Op een paar zwaar wiskundige formules na dan, waar ik nog minder van snap.

m.vr.gr,

Jaap

lees dit topic eens door Jaap...

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4401
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Bericht door jaapschreuder »

Zo,

Ben vandaag aan het rekenen geslagen, en heb wat eigen ideeen toegevoegd.
NU nog hopen dat het net zo goed gaat lukken als wat ik zelf bedacht heb. Alles is het proberen waard denk ik dan maar zo, dus dit wordt het eerset testkast-model wat ik ga maken.

Ik wou jullie even op de hoogte houden van mijn vorderingen, dan weten jullie waar ik mee bezig ben.

Zelf zit ik nog een beetje met de filtering van het geheel, maar die zorg komt later wel denk ik nu.

Afbeelding

Foto van de kast, opengwerkt. De TL behuizing van de b3sjes is nog niet compleet. Ook is de tl-poort niet te zien, maar dat is dus het idee

Afbeelding

ISO-View van de kast zonder het achterpaneel

Afbeelding

Zijaanzicht van de kast, dat geelachtigeding is de basspeaker. Ik had geen zin om hem helemaal te gaan tekenen. Dit zijn in iedergeval de afmetingen van de Dynaudio MW 160

Afbeelding

Vooraanzicht

Voor vragen verduidelijking, kritiek (positief/negatief) be my guest, en leef je uit. Zo leren we van elkaar, en worden we steeds beter:D:D:D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dit is dus een tapped horn voor je laag, en een tl voor de hivi's ?

de tl voor de hivi's zal een metertje worden +/- dus het geheel valt dan fors uit. De tapped horn heeft ook een beetjke lengte nodig. een metertje of 2,5 lang zit je snel aan.
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Bericht door jaapschreuder »

bartsegers schreef:
dit is dus een tapped horn voor je laag, en een tl voor de hivi's ?

de tl voor de hivi's zal een metertje worden +/- dus het geheel valt dan fors uit. De tapped horn heeft ook een beetjke lengte nodig. een metertje of 2,5 lang zit je snel aan.
De Tapped wordt +/- 1.90m en de TL +/- 0.95m

Dit wordt eerst een testkastje, om te kijken hoe het werkt. Voor de Tappes horn heb ik nog wat materiaal liggen waarmee ik een kast kan maken van +/- 2.85m.

Dit om het verschil te ervaren mocht het nodig zijn.

Berekeningen heb ik zo niet digitaal of met grafiekjes, dus ik kan je helaas hier niets van laten zien zodat jij ook je oordeel kan gaan geven.

m.vr.gr,

jaap
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

nu kun je een TL nog wel met wat vuistregeletjes maken, maar een tapped horn vereist toch zeker wat simulaties en rekenwerk.
Ik zou niet zomaar iets op het oog in elkaar flansen...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”