TL berekenen (update)
Moderator: Beheerdersteam
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
TL berekenen (update)
Goedendag mede zelfbouwers.
Aangezien ik nog nooit een TL gemaakt heb, kom ik even met de deur in huis vallen.
Ik heb geprobeert om voor mijn speaker ( SEAS W 210 NP ) en TL te berekenen. Zelf kom ik dan uit op een slordige 230cm.
Nu wil ik deze woofer een beetje 'stiekem' plaatsen. Wat ik daarmee bedoel is; dat de woofer IN de kast wordt geplaats en niet zichtbaar is.
Dan krijg ik zelf een beetje het bandpas 4th order idee. (geloof dat dat is met een gesloten voorkamer) en daaraan een TL te hangen.
Zijn er mensen geweest die dit ook hebben geprobeerd, hoe je het berekend en wat de ervaringen hiervan zijn?
m.vr.gr,
Jaap
PS: als mijn idee nergens op slaat, schroom niet het te zeggen!!!
Alles is welkom, ook andere ideeen.
PSS: wordt gebruikt ter ondersteuning van een aantal B3s-jes
Aangezien ik nog nooit een TL gemaakt heb, kom ik even met de deur in huis vallen.
Ik heb geprobeert om voor mijn speaker ( SEAS W 210 NP ) en TL te berekenen. Zelf kom ik dan uit op een slordige 230cm.
Nu wil ik deze woofer een beetje 'stiekem' plaatsen. Wat ik daarmee bedoel is; dat de woofer IN de kast wordt geplaats en niet zichtbaar is.
Dan krijg ik zelf een beetje het bandpas 4th order idee. (geloof dat dat is met een gesloten voorkamer) en daaraan een TL te hangen.
Zijn er mensen geweest die dit ook hebben geprobeerd, hoe je het berekend en wat de ervaringen hiervan zijn?
m.vr.gr,
Jaap
PS: als mijn idee nergens op slaat, schroom niet het te zeggen!!!
Alles is welkom, ook andere ideeen.
PSS: wordt gebruikt ter ondersteuning van een aantal B3s-jes
Laatst gewijzigd door jaapschreuder op zo 11 nov 2007, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
een TL haalt niet alleen zijn kracht uit het TL principe. ook het stralend oppervlak van de driver doet voor een groot deel mee.
ik vermoed dat in jouw idee dit stralend oppervlak weg is, en de woofer in een gesloten voorkamer straalt ?
misschien kun je in Paint eens een ideetje geven...
Ik zat te denken of 2 tl's een optie kunnen zijn ?
De voorkant van de driver belast door een tl, en de achterkant ook...
misschien zelfs met beide een andere afstemming zoals in een 6e orde bandpass kast...
(ik zeg maar eens wat)
ik vermoed dat in jouw idee dit stralend oppervlak weg is, en de woofer in een gesloten voorkamer straalt ?
misschien kun je in Paint eens een ideetje geven...
Ik zat te denken of 2 tl's een optie kunnen zijn ?
De voorkant van de driver belast door een tl, en de achterkant ook...
misschien zelfs met beide een andere afstemming zoals in een 6e orde bandpass kast...
(ik zeg maar eens wat)
Dat is ook mijn gedachte. Als ik het idee van Jaap zo lees, wordt het meer een soort van hoorn, waarbij de hoorn opbouw achterste voren is?een TL haalt niet alleen zijn kracht uit het TL principe. ook het stralend oppervlak van de driver doet voor een groot deel mee.
ik vermoed dat in jouw idee dit stralend oppervlak weg is, en de woofer in een gesloten voorkamer straalt ?
Ik denk dat het niet zal werken, maar zie mijn onderschrift..
Wat je nu beschrijft gaat niet werken. De tunnel/pijp geeft slechts een aanvulling in het laagste octaaf en een goede demping voor de luidspreker unit rond de afstemming. Verder komt zoals Bart vertelt het grootste deel nogsteeds rechtstreeks van de luidspreker zelf af.
Bouw de PhaseCanon van Bose (1/4wave + 3/4wave) na in een kastvorm of kijk anders naar het stepped-horn principe van Tom Danley als je de driver verborgen wilt houden en geen standaard bandpass kast wilt
Bouw de PhaseCanon van Bose (1/4wave + 3/4wave) na in een kastvorm of kijk anders naar het stepped-horn principe van Tom Danley als je de driver verborgen wilt houden en geen standaard bandpass kast wilt
Itt
Het kan prima werken, zie t+a speakers en verschillende andere ontwerpen van oa Timmermans. Het lastige is dat je een opslingering rond de 150 Hz krijgt, die je vervolgens met veel pijn en moeite weer moet zien weg te filteren.
Wavecor SW 178 in bptl. 12 liter gesloten. 1.50 meter line lengte van 200cm naar 92 cm taps toelopend.

Wat ik aan curves gezien het kom je het best uit met een passieve lcr voor die piek en een plate amp voor je laag pass filtering. Op papier heb je een wat hogere belastbaarheid door die gesloten kast.
Passief gefilterd is het niet te doen/ onbetaalbaar/ onzinnig.
Al met al kan het wel, alleen of het ook zinnig is vraag ik me af. Je haalt er ook weer nieuwe problemen mee in huis....
Groet Roland
Het kan prima werken, zie t+a speakers en verschillende andere ontwerpen van oa Timmermans. Het lastige is dat je een opslingering rond de 150 Hz krijgt, die je vervolgens met veel pijn en moeite weer moet zien weg te filteren.
Wavecor SW 178 in bptl. 12 liter gesloten. 1.50 meter line lengte van 200cm naar 92 cm taps toelopend.

Wat ik aan curves gezien het kom je het best uit met een passieve lcr voor die piek en een plate amp voor je laag pass filtering. Op papier heb je een wat hogere belastbaarheid door die gesloten kast.
Passief gefilterd is het niet te doen/ onbetaalbaar/ onzinnig.
Al met al kan het wel, alleen of het ook zinnig is vraag ik me af. Je haalt er ook weer nieuwe problemen mee in huis....
Groet Roland
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Ok, zo een stepped-horn lijkt me ook nog wel wat. Ik ben al even aan het zoeken geweest op het internet en heb gevonden dat dit ook wel Transflex genoemd wordt.
Nu weet ik hoe deze kast eruit ziet, alleen weet ik niet als die geschikt is voor mijn driver, en hoe ik uberhaupt deze kast moet gaan berekenen.
heeft iemand hier ervaring mee? of zou je misschien wat formules kunnen geven?
Of is het berekenen van zo een kast alleen mogelijk aan de hand van simulatie software?
alvast bedankt!
Nu weet ik hoe deze kast eruit ziet, alleen weet ik niet als die geschikt is voor mijn driver, en hoe ik uberhaupt deze kast moet gaan berekenen.
heeft iemand hier ervaring mee? of zou je misschien wat formules kunnen geven?
Of is het berekenen van zo een kast alleen mogelijk aan de hand van simulatie software?
alvast bedankt!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Dat is wat mij zo aansprakbartsegers schreef:met de software van hornsresp is dit mogelijk.
Er is ook een uitleg, HOE je deze vorm van hoorns kan simuleren.
Bijkomend voordeel is de kinderlijk eenvoudige constructie. dus testkastjes van spaan zitten zo in elkaar.
Ik zal van het weekend eens gaan kijken met het programma, aangezien ik het druk op het werk + studie heb.
Anders misschien vanavond aan het einde van de avond nog wel even, aangezien ik denk ik niet eerder kan slapen voordat ik er nagekeken heb
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Bart, ik lees dat jij al enige simulaties gemaakt hebt met hornresp.
Nu ben ik gisteravond nog met het programma bezig geweest, alleen het is mij nog niet helemaal duidelijk. (ook met de help functie niet)
Zou je mij misschien een schop in de goede richting kunnen geven, want ik zit nu toch een beetje vast aangezien het programma.
Als iemand anders zich geroepen voelt is ook geen probleem, graag zelfs.
De reden dat ik Bart vraag ; hij draagde de tapped horn aan!
Ben best wel enthousiast geworden aangezien dit ontwerp, en manier om dit te berekenen heb ik nog niet gevonden. Op een paar zwaar wiskundige formules na dan, waar ik nog minder van snap.
m.vr.gr,
Jaap
Nu ben ik gisteravond nog met het programma bezig geweest, alleen het is mij nog niet helemaal duidelijk. (ook met de help functie niet)
Zou je mij misschien een schop in de goede richting kunnen geven, want ik zit nu toch een beetje vast aangezien het programma.
Als iemand anders zich geroepen voelt is ook geen probleem, graag zelfs.
De reden dat ik Bart vraag ; hij draagde de tapped horn aan!
Ben best wel enthousiast geworden aangezien dit ontwerp, en manier om dit te berekenen heb ik nog niet gevonden. Op een paar zwaar wiskundige formules na dan, waar ik nog minder van snap.
m.vr.gr,
Jaap
jaapschreuder schreef:Bart, ik lees dat jij al enige simulaties gemaakt hebt met hornresp.
Nu ben ik gisteravond nog met het programma bezig geweest, alleen het is mij nog niet helemaal duidelijk. (ook met de help functie niet)
Zou je mij misschien een schop in de goede richting kunnen geven, want ik zit nu toch een beetje vast aangezien het programma.
Als iemand anders zich geroepen voelt is ook geen probleem, graag zelfs.
De reden dat ik Bart vraag ; hij draagde de tapped horn aan!
Ben best wel enthousiast geworden aangezien dit ontwerp, en manier om dit te berekenen heb ik nog niet gevonden. Op een paar zwaar wiskundige formules na dan, waar ik nog minder van snap.
m.vr.gr,
Jaap
lees dit topic eens door Jaap...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4401
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Zo,
Ben vandaag aan het rekenen geslagen, en heb wat eigen ideeen toegevoegd.
NU nog hopen dat het net zo goed gaat lukken als wat ik zelf bedacht heb. Alles is het proberen waard denk ik dan maar zo, dus dit wordt het eerset testkast-model wat ik ga maken.
Ik wou jullie even op de hoogte houden van mijn vorderingen, dan weten jullie waar ik mee bezig ben.
Zelf zit ik nog een beetje met de filtering van het geheel, maar die zorg komt later wel denk ik nu.

Foto van de kast, opengwerkt. De TL behuizing van de b3sjes is nog niet compleet. Ook is de tl-poort niet te zien, maar dat is dus het idee

ISO-View van de kast zonder het achterpaneel

Zijaanzicht van de kast, dat geelachtigeding is de basspeaker. Ik had geen zin om hem helemaal te gaan tekenen. Dit zijn in iedergeval de afmetingen van de Dynaudio MW 160

Vooraanzicht
Voor vragen verduidelijking, kritiek (positief/negatief) be my guest, en leef je uit. Zo leren we van elkaar, en worden we steeds beter:D:D:D
Ben vandaag aan het rekenen geslagen, en heb wat eigen ideeen toegevoegd.
NU nog hopen dat het net zo goed gaat lukken als wat ik zelf bedacht heb. Alles is het proberen waard denk ik dan maar zo, dus dit wordt het eerset testkast-model wat ik ga maken.
Ik wou jullie even op de hoogte houden van mijn vorderingen, dan weten jullie waar ik mee bezig ben.
Zelf zit ik nog een beetje met de filtering van het geheel, maar die zorg komt later wel denk ik nu.
Foto van de kast, opengwerkt. De TL behuizing van de b3sjes is nog niet compleet. Ook is de tl-poort niet te zien, maar dat is dus het idee
ISO-View van de kast zonder het achterpaneel
Zijaanzicht van de kast, dat geelachtigeding is de basspeaker. Ik had geen zin om hem helemaal te gaan tekenen. Dit zijn in iedergeval de afmetingen van de Dynaudio MW 160
Vooraanzicht
Voor vragen verduidelijking, kritiek (positief/negatief) be my guest, en leef je uit. Zo leren we van elkaar, en worden we steeds beter:D:D:D
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
De Tapped wordt +/- 1.90m en de TL +/- 0.95mbartsegers schreef:dit is dus een tapped horn voor je laag, en een tl voor de hivi's ?
de tl voor de hivi's zal een metertje worden +/- dus het geheel valt dan fors uit. De tapped horn heeft ook een beetjke lengte nodig. een metertje of 2,5 lang zit je snel aan.
Dit wordt eerst een testkastje, om te kijken hoe het werkt. Voor de Tappes horn heb ik nog wat materiaal liggen waarmee ik een kast kan maken van +/- 2.85m.
Dit om het verschil te ervaren mocht het nodig zijn.
Berekeningen heb ik zo niet digitaal of met grafiekjes, dus ik kan je helaas hier niets van laten zien zodat jij ook je oordeel kan gaan geven.
m.vr.gr,
jaap
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
