Peerless XXLS12 in 140L

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Klopt. Maar die discussie begon met de opmerking dat de desbetreffende luidspreker misschien juist problemen zou krijgen omdat de wanden niet op spanning stonden.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Als het op spanning staat kan het gaan scheuren na verloop van tijd. Even met grof schuurpapier erlangs kan dat oplossen. Ik weet uit ervaring dat het na een half jaar kan gaan scheuren.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

ZO!

Eindelijk weer een update-je. Het project heeft een hele tijd stilgelegen, maar in de vakantie heb ik eindelijk weer wat vooruitgang geboekt. Hier en daar een millimetertje eraf gefreesd en geschuurd en nu past het wel allemaal.

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat nu in de bouwlijm/kit.

Nog even een cirkeltje frezen en een kastje voor de Hypex bouwen en dan afwerken.
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

doe je netjes...
Heel erg netjes.

Krijg steeds meer zin om ook een sub te maken maar eerst de needles :D
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:shock: =D>
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Netjes hoor....
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Nou, bedankt hoor. :D

Komend weekend zal ie waarschijnlijk helemaal af zijn, op de definitieve afwerking na. Er gaat nog een 4mm MDF laag overheen, in verstek zodat ie helemaal mooi strak is zonder lelijke kopse kanten en naden. Totale wanddikte komt dan op 40mm! :shock:

Hij gaat trouwens zeer waarschijnlijk in de verkoop als ie af is. Wel met pijn in mijn hart, maar ik heb er simpelweg geen ruimte meer voor. :(

Als iemand alvast interesse heeft, afgewerkt of niet (zonder fineer/laklaag), stuur me dan een PM ofzo.
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Door het leren voor de tentamens en feestjes, enz. is het niet echt opgeschoten helaas:

Afbeelding

Morgen gaan we weer verder...
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Zo, ik ben weer effe bezig geweest, tussen tentamens, verslagen en andere hobby's door...

Ik heb eerst de achterkant erop gelijmd. Zoals je kunt zien heb ik een beetje moeten improviseren. :lol:

Afbeelding

Daarna even de naden dichtgekit:

Afbeelding

Afbeelding

En daarna mocht de baffle er tegenaan:

Afbeelding

En toen kon ik gaan testen! :D

Afbeelding

Werkt allemaal naar behoren, lijkt het. Ik vind alleen dat de conus ondanks de simulaties wel bizar ver uitslaat. Ik heb hem nog niet verder dan 50% open gehad, maar toch lijkt het of ie af en toe tegen z'n xmech aan zit te hikken. :?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo,

Ik heb zelf de peerless XLS-10 + slave gehad en vond dat ook deze erg grote uitslagen moest maken voor een relatief beperkte geluidsdruk. Maar dat was dan ook maar een netto 30 liter kast. Jij hebt 140 liter en een 12" i.p.v. een 10" dus dat zou wat meer moeten doen, echter een gesloten kast geeft zo maar 6dB minder druk dan een basreflex...

Er zijn wel middelen om met een beperkte konus uitslag toch wel veel druk te halen. Het makkelijkste is het toepassen van een grote konus (speel zelf met een 18"), de kast kan dan relatief klein blijven. Bijvoorbeeld een 18" konus heeft circa 3x het oppervlak van een 12" en hoeft daardoor maar 1/3 van de slag te maken voor een gelijke geluidsdruk.

De mooiste oplossing voor kwalitatief en kwantitatief goed laag is wellicht een hoornsysteem, maar dan moet je een erg grote kast toepassen (>500 liter). Tevens heb je elektronische hulpmiddelen nodig om de vertragingstijd van het geluid uit de hoorn te compenseren.

De ervaring leert wel dat bijna iedereen in het begin zijn sub veel te luid laat spelen in verhouding tot de rest van het systeem. Het zou me niet verbazen als jij het volume over de komende weken terug gaat draaien totdat de werkelijk juiste balans is bereikt. De uitslag van de speaker zal dan ook heel erg gaan afnemen.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Ja, natuurlijk heb ik liever een gigantische hoornsubwoofer, of een sub met een 21" PA speaker... Ik ben puur op basis van een budget een driver gaan zoeken. Eentje die veel toegepast is, en waar positieve verhalen over zijn. Daaromheen heb ik een zo goed mogelijke behuizing ontworpen. Iets wat als eerste project niet te ingewikkeld is.
Ik heb inderdaad ook een zeer beperkte test gedaan. Dus ik kan sowieso nog geen oordeel vellen over de echte prestaties, maar toch ziet het er zeer veelbelovend uit.

Wie weet trouwens wat het nut is van demping in de kast toepassen, en is dat aan te raden? Ik wil de binnenkant sowieso nog wel met loodbitumen behangen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Amai, wat een mooie Matrix en nog knap in lekaar geknutseld ook, ... en dat voor een eerste projekt :shock:
Mijn eerste project had meer weg van een appelsienkist :lol:
Huge_Cohones schreef:
Werkt allemaal naar behoren, lijkt het. Ik vind alleen dat de conus ondanks de simulaties wel bizar ver uitslaat
ja, wat wil je met zo'n lage Fs.
Huge_Cohones schreef:
Wie weet trouwens wat het nut is van demping in de kast toepassen.
Als hij nu lekker klinkt, laat de demping dan maar weg. Kost je alleen maar rendement.
De hoogte van de grote kast zou nog wel een merkbare staande golf kunnen geven. Om die reden zou je nog een zware dempingsmat op de bodem kunnen leggen. 3cm dik feuter (van die gezaagde en samengelijmde matras vlokken) of zo.

Hoe klinkt ie verder wat diepgang betreft? Deze combinatie XXLS / grote kast / lage afstelling moet toch wel één en al laagspectakel zijn!
Kandidaat voor de home cinema voorstelling in Breda?

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Zo he, eindelijk weer verder aan dit eerste eindeloze projectje :P Er zit nu 4 mm MDF tegenaan, dus ik kan gaan fineren.

Ik heb vandaag fineer gekocht, maar ik ben nog een beetje aan het uitvogelen in welke layout ik de stroken het beste kan lijmen.
Ik heb 5 stroken van 26 x 285 cm.

Ik kan het zo doen:

Afbeelding

Of zo:

Afbeelding

Wat lijkt jullie het mooist/handigst?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik zou voor optie 2 gaan.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ja, optie 2, de voorkant met zo min mogelijk naden.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zou kiezen voor optie 1.

Je kijkt tegen de woofer aan en daar heb je drie stroken naar boven. De bovenkant loopt in optie 1 mooi door, dus vandaar mijn suggestie voor optie 1.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Optie 1 inderdaad.
Je kunt ook nog smalle donkere (zwarte :?: ) strips tussen de stroken plaatsen, misschien een mooi optisch effect :idea:
Bijlagen
strip.png
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Bedankt voor jullie mening...

Maar voor de duidelijkheid; ik wil de stroken natuurlijk wel naadloos op elkaar aan laten sluiten. Het enige wat je dan nog kan zien zijn 2 of 3 terugkerende houtpatronen.

Trouwens nog een vraagje :?:

Ik heb de driver verzonken in de baffle, maar hoe kan ik dalijk het uitstekende fineer over de verzinking weghalen? De verzinking is te ondiep om het met de kopieerfrees te doen... Zou het netjes kunnen met een scherp mes?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik doe het altijd met een heeel scherp mesje. En als alles goed weg is nog even met een fijn schuurpapiertje.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Edo schreef:
Ik doe het altijd met een heeel scherp mesje. En als alles goed weg is nog even met een fijn schuurpapiertje.
Zo heb ik het ook gedaan. Neem er rustig je tijd voor. Je zal het je niet beklagen. Het resultaat is uitstekend.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Edo schreef:
Ik doe het altijd met een heeel scherp mesje. En als alles goed weg is nog even met een fijn schuurpapiertje.
Zo heb ik het ook gedaan. Neem er rustig je tijd voor. Je zal het je niet beklagen. Het resultaat is uitstekend.
check. tijd is idd het belangrijkste ingredient voor succes
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Bedankt voor de tip :) Ik ga mijn best doen.

Hier nog wat plaatjes van de laatste vorderingen... uitleg lijkt me niet echt nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Bubinga! \:D/
Afbeelding
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

en hoe is het nu gesteld met je 8) project?

Is het fineren gelukt? Foto's :wink:

Ben je tevreden met het eindresultaat; optisch, maar zeker geluidstechnisch???

Gr StevieB
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Zonde dat die hele handel aan de binnenkant zit, want behalve dat het superstevig is ziet het er gewoon stoer uit :p

En ja, hoe staat het er nu voor?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Is volgens de regels der kunst gebouwd!!! Netjes !!

jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”