Peerless XXLS12 in 140L
Moderator: Beheerdersteam
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
ZO!
Eindelijk weer een update-je. Het project heeft een hele tijd stilgelegen, maar in de vakantie heb ik eindelijk weer wat vooruitgang geboekt. Hier en daar een millimetertje eraf gefreesd en geschuurd en nu past het wel allemaal.


Hij staat nu in de bouwlijm/kit.
Nog even een cirkeltje frezen en een kastje voor de Hypex bouwen en dan afwerken.
Eindelijk weer een update-je. Het project heeft een hele tijd stilgelegen, maar in de vakantie heb ik eindelijk weer wat vooruitgang geboekt. Hier en daar een millimetertje eraf gefreesd en geschuurd en nu past het wel allemaal.


Hij staat nu in de bouwlijm/kit.
Nog even een cirkeltje frezen en een kastje voor de Hypex bouwen en dan afwerken.
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
Nou, bedankt hoor.
Komend weekend zal ie waarschijnlijk helemaal af zijn, op de definitieve afwerking na. Er gaat nog een 4mm MDF laag overheen, in verstek zodat ie helemaal mooi strak is zonder lelijke kopse kanten en naden. Totale wanddikte komt dan op 40mm!
Hij gaat trouwens zeer waarschijnlijk in de verkoop als ie af is. Wel met pijn in mijn hart, maar ik heb er simpelweg geen ruimte meer voor.
Als iemand alvast interesse heeft, afgewerkt of niet (zonder fineer/laklaag), stuur me dan een PM ofzo.
Komend weekend zal ie waarschijnlijk helemaal af zijn, op de definitieve afwerking na. Er gaat nog een 4mm MDF laag overheen, in verstek zodat ie helemaal mooi strak is zonder lelijke kopse kanten en naden. Totale wanddikte komt dan op 40mm!
Hij gaat trouwens zeer waarschijnlijk in de verkoop als ie af is. Wel met pijn in mijn hart, maar ik heb er simpelweg geen ruimte meer voor.
Als iemand alvast interesse heeft, afgewerkt of niet (zonder fineer/laklaag), stuur me dan een PM ofzo.
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
Zo, ik ben weer effe bezig geweest, tussen tentamens, verslagen en andere hobby's door...
Ik heb eerst de achterkant erop gelijmd. Zoals je kunt zien heb ik een beetje moeten improviseren.

Daarna even de naden dichtgekit:


En daarna mocht de baffle er tegenaan:

En toen kon ik gaan testen!

Werkt allemaal naar behoren, lijkt het. Ik vind alleen dat de conus ondanks de simulaties wel bizar ver uitslaat. Ik heb hem nog niet verder dan 50% open gehad, maar toch lijkt het of ie af en toe tegen z'n xmech aan zit te hikken.
Ik heb eerst de achterkant erop gelijmd. Zoals je kunt zien heb ik een beetje moeten improviseren.

Daarna even de naden dichtgekit:


En daarna mocht de baffle er tegenaan:

En toen kon ik gaan testen!

Werkt allemaal naar behoren, lijkt het. Ik vind alleen dat de conus ondanks de simulaties wel bizar ver uitslaat. Ik heb hem nog niet verder dan 50% open gehad, maar toch lijkt het of ie af en toe tegen z'n xmech aan zit te hikken.
Hallo,
Ik heb zelf de peerless XLS-10 + slave gehad en vond dat ook deze erg grote uitslagen moest maken voor een relatief beperkte geluidsdruk. Maar dat was dan ook maar een netto 30 liter kast. Jij hebt 140 liter en een 12" i.p.v. een 10" dus dat zou wat meer moeten doen, echter een gesloten kast geeft zo maar 6dB minder druk dan een basreflex...
Er zijn wel middelen om met een beperkte konus uitslag toch wel veel druk te halen. Het makkelijkste is het toepassen van een grote konus (speel zelf met een 18"), de kast kan dan relatief klein blijven. Bijvoorbeeld een 18" konus heeft circa 3x het oppervlak van een 12" en hoeft daardoor maar 1/3 van de slag te maken voor een gelijke geluidsdruk.
De mooiste oplossing voor kwalitatief en kwantitatief goed laag is wellicht een hoornsysteem, maar dan moet je een erg grote kast toepassen (>500 liter). Tevens heb je elektronische hulpmiddelen nodig om de vertragingstijd van het geluid uit de hoorn te compenseren.
De ervaring leert wel dat bijna iedereen in het begin zijn sub veel te luid laat spelen in verhouding tot de rest van het systeem. Het zou me niet verbazen als jij het volume over de komende weken terug gaat draaien totdat de werkelijk juiste balans is bereikt. De uitslag van de speaker zal dan ook heel erg gaan afnemen.
Groeten Walter
Ik heb zelf de peerless XLS-10 + slave gehad en vond dat ook deze erg grote uitslagen moest maken voor een relatief beperkte geluidsdruk. Maar dat was dan ook maar een netto 30 liter kast. Jij hebt 140 liter en een 12" i.p.v. een 10" dus dat zou wat meer moeten doen, echter een gesloten kast geeft zo maar 6dB minder druk dan een basreflex...
Er zijn wel middelen om met een beperkte konus uitslag toch wel veel druk te halen. Het makkelijkste is het toepassen van een grote konus (speel zelf met een 18"), de kast kan dan relatief klein blijven. Bijvoorbeeld een 18" konus heeft circa 3x het oppervlak van een 12" en hoeft daardoor maar 1/3 van de slag te maken voor een gelijke geluidsdruk.
De mooiste oplossing voor kwalitatief en kwantitatief goed laag is wellicht een hoornsysteem, maar dan moet je een erg grote kast toepassen (>500 liter). Tevens heb je elektronische hulpmiddelen nodig om de vertragingstijd van het geluid uit de hoorn te compenseren.
De ervaring leert wel dat bijna iedereen in het begin zijn sub veel te luid laat spelen in verhouding tot de rest van het systeem. Het zou me niet verbazen als jij het volume over de komende weken terug gaat draaien totdat de werkelijk juiste balans is bereikt. De uitslag van de speaker zal dan ook heel erg gaan afnemen.
Groeten Walter
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
Ja, natuurlijk heb ik liever een gigantische hoornsubwoofer, of een sub met een 21" PA speaker... Ik ben puur op basis van een budget een driver gaan zoeken. Eentje die veel toegepast is, en waar positieve verhalen over zijn. Daaromheen heb ik een zo goed mogelijke behuizing ontworpen. Iets wat als eerste project niet te ingewikkeld is.
Ik heb inderdaad ook een zeer beperkte test gedaan. Dus ik kan sowieso nog geen oordeel vellen over de echte prestaties, maar toch ziet het er zeer veelbelovend uit.
Wie weet trouwens wat het nut is van demping in de kast toepassen, en is dat aan te raden? Ik wil de binnenkant sowieso nog wel met loodbitumen behangen.
Ik heb inderdaad ook een zeer beperkte test gedaan. Dus ik kan sowieso nog geen oordeel vellen over de echte prestaties, maar toch ziet het er zeer veelbelovend uit.
Wie weet trouwens wat het nut is van demping in de kast toepassen, en is dat aan te raden? Ik wil de binnenkant sowieso nog wel met loodbitumen behangen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Amai, wat een mooie Matrix en nog knap in lekaar geknutseld ook, ... en dat voor een eerste projekt
Mijn eerste project had meer weg van een appelsienkist
De hoogte van de grote kast zou nog wel een merkbare staande golf kunnen geven. Om die reden zou je nog een zware dempingsmat op de bodem kunnen leggen. 3cm dik feuter (van die gezaagde en samengelijmde matras vlokken) of zo.
Hoe klinkt ie verder wat diepgang betreft? Deze combinatie XXLS / grote kast / lage afstelling moet toch wel één en al laagspectakel zijn!
Kandidaat voor de home cinema voorstelling in Breda?
Groeten,
Ed.
Mijn eerste project had meer weg van een appelsienkist
ja, wat wil je met zo'n lage Fs.Huge_Cohones schreef:Werkt allemaal naar behoren, lijkt het. Ik vind alleen dat de conus ondanks de simulaties wel bizar ver uitslaat
Als hij nu lekker klinkt, laat de demping dan maar weg. Kost je alleen maar rendement.Huge_Cohones schreef:Wie weet trouwens wat het nut is van demping in de kast toepassen.
De hoogte van de grote kast zou nog wel een merkbare staande golf kunnen geven. Om die reden zou je nog een zware dempingsmat op de bodem kunnen leggen. 3cm dik feuter (van die gezaagde en samengelijmde matras vlokken) of zo.
Hoe klinkt ie verder wat diepgang betreft? Deze combinatie XXLS / grote kast / lage afstelling moet toch wel één en al laagspectakel zijn!
Kandidaat voor de home cinema voorstelling in Breda?
Groeten,
Ed.
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
Zo he, eindelijk weer verder aan dit eerste eindeloze projectje
Er zit nu 4 mm MDF tegenaan, dus ik kan gaan fineren.
Ik heb vandaag fineer gekocht, maar ik ben nog een beetje aan het uitvogelen in welke layout ik de stroken het beste kan lijmen.
Ik heb 5 stroken van 26 x 285 cm.
Ik kan het zo doen:

Of zo:

Wat lijkt jullie het mooist/handigst?
Ik heb vandaag fineer gekocht, maar ik ben nog een beetje aan het uitvogelen in welke layout ik de stroken het beste kan lijmen.
Ik heb 5 stroken van 26 x 285 cm.
Ik kan het zo doen:

Of zo:

Wat lijkt jullie het mooist/handigst?
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
Bedankt voor jullie mening...
Maar voor de duidelijkheid; ik wil de stroken natuurlijk wel naadloos op elkaar aan laten sluiten. Het enige wat je dan nog kan zien zijn 2 of 3 terugkerende houtpatronen.
Trouwens nog een vraagje
Ik heb de driver verzonken in de baffle, maar hoe kan ik dalijk het uitstekende fineer over de verzinking weghalen? De verzinking is te ondiep om het met de kopieerfrees te doen... Zou het netjes kunnen met een scherp mes?
Maar voor de duidelijkheid; ik wil de stroken natuurlijk wel naadloos op elkaar aan laten sluiten. Het enige wat je dan nog kan zien zijn 2 of 3 terugkerende houtpatronen.
Trouwens nog een vraagje
Ik heb de driver verzonken in de baffle, maar hoe kan ik dalijk het uitstekende fineer over de verzinking weghalen? De verzinking is te ondiep om het met de kopieerfrees te doen... Zou het netjes kunnen met een scherp mes?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
check. tijd is idd het belangrijkste ingredient voor succesrho schreef:Zo heb ik het ook gedaan. Neem er rustig je tijd voor. Je zal het je niet beklagen. Het resultaat is uitstekend.Edo schreef:Ik doe het altijd met een heeel scherp mesje. En als alles goed weg is nog even met een fijn schuurpapiertje.
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen




