Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je snap niet helemaal wat ik bedoel denk ik :P

Door die bult rond de 150Hz van de B3S, loop hij door tot zo'n 80Hz -3dB.

Een gem subwoofer versterker (de goedkopere klasses vooral) hebben een 2e orde los-pass filter.

Wat je dan krijgt is dat je de low-pass ergens richting de 60Hz moet gaan zetten.
Vervolgens krijg je dus een curve die eerst 3dB oploopt bij 150 hz, en vervolgens zakt + rommel van de overgang met de subwoofer.



(ik zou zeggen, simuleer het eens :P, dan snap je wat ik bedoel)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

hier een grafiekje van zaph audio waar je kan zien wat de B3S off-axis doet.

Ik heb ook wat metingen gedaan en de mijne zakte een stuk sneller in moet ik zeggen.
(0, 15 en 30 graden)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat bedoel je precies met sneller inzakken? En heb je op dezelfde manier gemeten (dzelfde waarde's?)

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

met sneller in zakken, bedoelde ik dat het hoog sneller wegviel.

uiteraard gemeten op 1 meter en dezelfde hoeken.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Iemand al een cross-over filtertje ontworpen voor de b3 i.c.m. de Dayton ND 16fa ? Ik hoor het graag 8)
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

mipo schreef:
Iemand al een cross-over filtertje ontworpen voor de b3 i.c.m. de Dayton ND 16fa ? Ik hoor het graag 8)
Ik heb vandaag wat metingen gedaan en ook even een simpel filtertje gesimuleerd. Metingen zijn gedaan in een "kastje" (veel tape/karton/stukken mdf) met een inhoud van ongeveer 3 liter en een baffle breedte van 12 cm. De drivers zijn 2x de B3s en 1x de 16fa in een d'apollito opstelling. De B3S jes zijn op de baffle geschroefd, de 16fa ligt ingeklemd/verzonken met de baffle. Crossover frequentie is 4000 Hz.
zie bijlage voor meer info.
Bijlagen
zie velden voor component waarden
zie velden voor component waarden
2xB3S_16FA.zip
(32.17 KiB) 107 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mipo schreef:
Iemand al een cross-over filtertje ontworpen voor de b3 i.c.m. de Dayton ND 16fa ? Ik hoor het graag 8)
Ik moet de Daytons nog ophalen :P
maar als ik ze eenmaal heb zal ik spoedig wat metingen doen :)
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Ok mooi Peter. Ik zou willen dat ik kaas had gegeten van dit soort programaatjes :cry: ( welk programma is dit trouwens ? )


Ik ben ook van plan om een kastje van 3 liter inhoud te maken. Of dit dan een gesloten of gepoorte versie moet worden weet ik niet.

Volgens WinIsd lijkt dit niet echt veel uit te maken in de simulatie. ( althans bij een volume van circa 3 liter )

2 b3s per kast geeft wel 3 DB meer geluidsdruk.
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Het programma waarmee het filter gesimuleerd is, is eigenlijk een excel sheet. Deze is te downloaden (freeware) bij:

http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm

(Ook zijn daar nog een aantal andere interessante progjes te downloaden)

De files in het zipje wat ik gepost heb kan je in deze sheet laden om een filtersimulatie te maken.

Je zou ook speakerworkshop kunnen proberen, is ook freeware, maar heeft nogal een lastige interface.

De keus tussen gepoort, gesloten of transmissielijn heb ik ook nog niet gemaakt, maar dat maakt bij gelijk blijvende kastbreedte meestal niet veel uit voor het filter. Wel zijn de posities van de drivers op de baffle van belang voor het filter.

Het lijkt er trouwens op dat de 16fa wat last heeft van reflecties in tussen de dome en de "waveguide". De response vertoont namelijk ook bij een close range meting een aantal pieken en dalen, die op vrij strakke intervallen van elkaar liggen. Misschien is dit op te lossen met bijvoorbeeld een stukje vilt.
Bijlagen
16fa_10cm.gif
16fa_10cm.gif (7.39 KiB) 2871 keer bekeken
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

b_force schreef:
Ik moet de Daytons nog ophalen :P
maar als ik ze eenmaal heb zal ik spoedig wat metingen doen :)
morgenavond?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

anonamemouse schreef:
b_force schreef:
Ik moet de Daytons nog ophalen :P
maar als ik ze eenmaal heb zal ik spoedig wat metingen doen :)
morgenavond?
Gaat niet lukken vrees ik, moet een hoop doen, en ik heb donderdag een presentatie te doen.

Ik mail nog weleens als ik langs kom (maybe volgende week ofzo :) )
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

b_force schreef:
anonamemouse schreef:
b_force schreef:
Ik moet de Daytons nog ophalen :P
maar als ik ze eenmaal heb zal ik spoedig wat metingen doen :)
morgenavond?
Gaat niet lukken vrees ik, moet een hoop doen, en ik heb donderdag een presentatie te doen.

Ik mail nog weleens als ik langs kom (maybe volgende week ofzo :) )
'sgoed.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

O mensen, wat een ramp is die montage van de unit zeg.

Ik had wat rest stukjes mdf gebruikt 22mm om eens die montage goed te krijgen voor ik aan de TL's begin.

Ik ben er nu over aan het denken een metalen voorkant te maken, met een geringe dikte, en toch stijf....? Maar wat dat kost en waar je dat maakt weet ik nog niet.

Toch echt een groot nadeel dat de untis zulke kleine montageplaat hebben.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

hoezo?
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik heb nu 2 testboxjes gemaakt, beiden 3,5 liter. De ene is gesloten, de andere gepoort.
Het grote verschil tussen beide is dat de gesloten box veel meer vervormd.
De BR heeft ook aanzienlijk meer bas. Op 80 hertz klinkt het als een verdubbeling van de geluidsdruk. Het piekt en beukt niet omdat de afstemfrequentie vrij laag is: 50 hertz, ik ga binnenkort es wat van het pijpje afzagen om 60 hz te proberen.
Ik heb beide boxjes gecombineerd tot een 1,5 weg, maar dat gaf veel te veel (mid)bas.

B3s in BR = aanrader.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zo, het hout is gehaald om mijn projectje een langzame start te geven.
Ik heb echter twee vraagjes.
Welke Fs kan ik het beste aanhouden voor de units?
Ik zag op de produkt site 80 hz. staan, maar meen ook 90 hz te hebben gezien ergens?

Aangezien ik dus een TL ga maken met 4 units per kant is dat wel iest om eventjes te weten. Ik gebruik de 1/4 golflengte methode met een taps tikje eraan voor het visuele aspect.

2e vraagje gaat in op het eigenlijke ontwerpen van de TL. Sietse heeft me per PM erop gewezen dat hij geen rekning houdt met meerdere drivers, en tel dus de conusoppervlakjes niet op... (in mijn ontwerp wel)
Het verschil is een TL met een line oppervlak van 30 cm of 120... (of maak ik me druk om niks, en zal ik het oude ontwerpje doorvoeren?)

Ik heb nu 1 unit getest in TL uitvoering, en ik ben erg onder de indruk!
Oke, de pijp was een kartonnen rol over van een poster of iets dergelijks, maar gedempt en op lengte gebracht gaf het een lekker resultaat.
Ik had zelfs het idee dat het hoog beter uit de voeten kwam in vergelijk met de gesloten box, maar er zat teveel tijd tussen de testjes.

EDIT:

zag bij Zaph op de site, dat hij een free air resonance hanteert van meer dan 100 hz...
Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Bart, Ik denk dat na afgelopen zaterdag mijn filesofie wel is bevestigd. Je moet doen wat je zelf wilt, maar de kasten worden dan wel onnodig groot. Met deze woofjes zal het nog wel meevallen. Bij de berekening van de linelengte ga ik uit van het midden van de vier woofs. Werkt dus prima.
Gebruik de door de fabrikant aangegeven Fs.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik weet het al! Mijn luidspreker gaat aan de muur hangen! Kheb net mijn vriendin (ze zijn voor haar) daarover gesproken. Ze wil ze zo klein mogenlijk hebben, maar aan de muur heeft ze alle ruimte. Een box aan de muur kan ook met een enkele b3s af omdat er geen baffelstep hoeft te worden gecompenseerd. De boxjes staan nu tegen de muur, en dat klinkt gewoon heel goed.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

sietse schreef:
hoezo?
Omdat de units een zeer geringe opening hebben tussen magneet en conus/montageplaat.

Ik gebruik nu 18mm mdf voor mijn TL´s en dan valt z een unit helemaal weg tegen de dikte van het hout. er is lauter een 2-3 mm speling dan.

Maar ik ga toch voor een normale houten voorkant geen gepruts met aluminium of iets dergelijks. Ik ga gewoon elk gat aan de achterkant helemaal open werken met een guts en vijl...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

bartsegers schreef:
sietse schreef:
hoezo?
Omdat de units een zeer geringe opening hebben tussen magneet en conus/montageplaat.

Ik gebruik nu 18mm mdf voor mijn TL´s en dan valt z een unit helemaal weg tegen de dikte van het hout. er is lauter een 2-3 mm speling dan.

Maar ik ga toch voor een normale houten voorkant geen gepruts met aluminium of iets dergelijks. Ik ga gewoon elk gat aan de achterkant helemaal open werken met een guts en vijl...
Zou het ook verstandiger zijn, om het front in twee lagen te doen? Een dunne frontlaag op die 18mm lijmen. Die dunne dus voor montage van de units en dan in dat 18mm plaat een uitsparing die groot genoeg is. Als je begrijpt wat ik bedoel... :roll:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ook dat is een optie nog....

Ik ben begonnen met het zaagwerk van de beide TL´s nu.
Het ontwerp is echter wederom lichtjes aangepast.
niet meer de naar achter hellende vorm, maar recht voor zn raap TL.

Zal wederom wat fotos schieten als er daadwerkelijk wat te zien valt in het hobbyhok :D

Ben tevens bezig met een projectje "X" . een tl/hoorn met gesloten achterkamer voor een 10". zonder simulaties, gewoon kijkenwatiedoet methode :D Dus ook daar gaat wat tijd in verloren.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Eigen topicje ook leuk...?.. :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Gisteren een zending ontvangen (dank thefinlux)! 8)
Bijlagen
DSCF4231a.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ik zie een line array aankomen!......... 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”