LM3886 Amplifier Kit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

markje schreef:
Chip amps kunnen heel goed klinken, maar je moet dan met zo ontzettend veel kleine dingen rekening houden dat ik er zelf al geen zin meer in had.

Op diyaudio.com staat erg veel over gainclones.

Groeten Mark
geheel mee eens (hoewel ik dit onderwerp wellicht anders benader dan Mark, mening oa. gebaseerd op gebruik AudioZone- en AudioSector-gainclones)

zelf heb ik een systeem met een LM3875 gainclone (AudioZone 'Amp_2' , 2x mono, met 400VA ringkern trafo's volgens mij) in een 6x7x2.25mtr kamer: luisteren doen we meestal niet op volle oorlogssterkte, maar is er een bijzonder spannend nummer, gaat gerust het volume ophoog ... (OK, het is onze slaapkamerset: koppel aub. niet deze tekst aan dit gegeven ... :wink: )

er staan regelmatig andere voortrappen voor dan de Heed Audio 'Luna', maar deze laatste is er echt voor geselecteerd (en gematched), en believe me: de LM3875 gainclone's zijn picky qua rand-apparatuur!

evenzo met bedrading: probeer alsjeblief van alles uit om een optimum te bepalen, en gebruik niet standaard wat je toevallig nog hebt liggen ('k gebruik 'PHY-HP' voor alle kabels)

qua luidsprekers zijn ze nog picky'er ( :? ): voorkom laag-gevoelige kasten, voorkom wilde en zeker lage impedancies, ... : zelf draai ik standaard met MonoPulse '42AN' ('N' was een kleine serie voor de Japanse markt, met single-wire aansluitingen en een eenvoudiger filter waarbij enkele aanpassingen en correcties waren weggelaten: gevoeligheid omhoog met ong. 1à2dB/mtr tot 94dB/mtr maar met iets 'ruiger' impedantie-verloop) of met bv. Dynaco 'A-25XL' met goed (=muzikaal) gevolg; een setje Rogers LS3/5a (11-Ohm model, met 83dB/mtr oid. gevoeligheid) klinkt helemaal nergens naar op de Amp_2


Petter
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

mischa72 schreef:
rho schreef:
1K/W is inderdaad redelijk groot. Ik heb die er wel op zitten. Dat ding wordt dus niet warm he. (ik heb een LM4780, 2x60W @8ohm) Ik gebruikte die versterker wel in een kleine ruimte. Veel power had ik dus niet nodig.
Heb jij een enkele 4780 als stereo-versterker toegepast? Ik overweeg namelijk om 2 van deze kits als dubbel-mono versterker te gaan bouwen. Hoe bevalt de versterker en zou het mogelijk zijn om hier eens naar te luisteren voordat ik wellicht een verkeerde keuze maak?

Ik woon in de buurt van Maasmechelen, dus Peer is geen enkel probleem.

Groeten,
Mischa
Die LM4780 bolt prima eigenlijk. Veel grbuik ik 'm niet omdat ik een Rotel vv en ev heb gekocht, maar af en toe sluit ik 'm wel eens aan en dan klinkt wel goed ja.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

dove schreef:
evenzo met bedrading: probeer alsjeblief van alles uit om een optimum te bepalen, en gebruik niet standaard wat je toevallig nog hebt liggen
Nee, sorry. Daar ga ik echt niet in mee. Wellicht heb je in eerdere posts van mij al kunnen lezen dat ik niet aan dit voodoogebeuren wil deelnemen. Althans, niet in de zin van het gebruiken van exotische kabels. Wél in de discussie hierover.

Ik gebruik juist wél kabeltjes die ik toevallig nog heb liggen. Natuurlijk moeten deze aan een aantal elementaire zaken voldoen, maar dat is dan ook voldoende.

Ik dank je overigens wel voor je feedback natuurlijk! :wink: Da's het belangrijkst! :D
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

rho schreef:
omdat ik een Rotel vv en ev
Welk type en hoe bevallen ze? Ik heb hier de vraag gesteld UcD of GC, maar een kant-en-klare versterker is ook nog een optie. Ik weet alleen niet welke.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

thefinlux schreef:
dove schreef:
evenzo met bedrading: probeer alsjeblief van alles uit om een optimum te bepalen, en gebruik niet standaard wat je toevallig nog hebt liggen
Nee, sorry. Daar ga ik echt niet in mee. Wellicht heb je in eerdere posts van mij al kunnen lezen dat ik niet aan dit voodoogebeuren wil deelnemen. Althans, niet in de zin van het gebruiken van exotische kabels. Wél in de discussie hierover.

Ik gebruik juist wél kabeltjes die ik toevallig nog heb liggen. Natuurlijk moeten deze aan een aantal elementaire zaken voldoen, maar dat is dan ook voldoende.

Ik dank je overigens wel voor je feedback natuurlijk! :wink: Da's het belangrijkst! :D
gelijk heb je: we delen onze ervaringen, kunnen zo leren van elkaar, maar pakken mee wat ons interesseerd; aan predikken heb ikzelf absoluut geen behoefte (al zal ik m'n opinie niet onder de tafel schuiven)
als je meerdere kabels hebt liggen (wat ik begrijp uit je post) kan je natuurlijk ook de meest geschikte kiezen uit die die voorhanden zijn ?

ben zeer benieuwd hoe het met de LM-zelfbouw afloopt !


Petter
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

mischa72 schreef:
rho schreef:
omdat ik een Rotel vv en ev
Welk type en hoe bevallen ze? Ik heb hier de vraag gesteld UcD of GC, maar een kant-en-klare versterker is ook nog een optie. Ik weet alleen niet welke.

Groeten,
Mischa
Ik heb de RC-1070 en de RB-1050.
Deze combinatie dus. En ik ben er zeer tevreden over. Ik vind dit spul echt z'n geld waard.
De mijne zijn wel de zilvere versie en niet de zwarte. De leds zijn dan blauw.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Inmiddels alweer een stukje verder en weer een nieuwe vraag. Ik heb twee ringkerntransformatoren. Deze wil ik aansluiten aan de voeding. Nu heb ik meerdere kleurtjes en meerdere symbolen.

Welke kleur moet ik waar aansluiten?

Dit is de gebruikte ringkerntransformator:
http://www.amplimo.nl/download/80va.pdf

Dit is (o.a.) de voeding:
http://chipamp.com/lm3886silkscreen.pdf

De voeding kent dus 4 aansluitingen: AC1, AC1, AC2 en AC2. De transformator kent 4 kleuren: rood, geel, blauw en grijs.

Kan iemand mij verder helpen?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Rood = AC1
Geel = AC1 invers
Blauw = AC2
Grijs = AC2 invers

mvg Rudy
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Rudy,

Mijn dank is groot.

Steven :wink:
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Hey mensen,

Opnieuw een vraagje. Ik zie dat veel mensen ferrietkralen gebruiken en dan meestal ook bij de bedrading van de voeding naar de versterker.

Nu wil ik graag weten hoeveel wikkelingen ik moet maken rond deze kraal. Moet ik er één keer omheen of vaker? Meestal zie ik slechts één wikkeling. Is dat voldoende?

Bedankt!
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik zou graag nog heel even jullie aandacht willen voor bovenstaande vraag, omdat ik dan verder kan met dit project. Alvast bedankt!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Als ik me niet vergis is het wikkelen van de draad door een ferrietring een manier om een spoel te maken die ongewenste storingen vanuit het net tegen moet houden. Ik weet niet meer precies de relatie tussen de inductgie en het aantal wikkelingen, maar een aantal keren door de ring halen zal geen problemen opleveren. Helaas kan ik voorgaande uitspraak niet met feiten of berekeningen onderbouwen. Ik laat het dan ook aan de specialisten die er vaker mee bezig zijn om deze bewering te onderbouwen of de grond in te boren. :(

Mischa
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Iemand anders dan? Tips?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als het de bedoeling is dat als ontstoring te gebruiken, heb ik ergens een klein schematje met twee ferrietspoeltjes en twee c 'tjes, die gewoon in de handel te koop zijn. Heb ik in mijn zelfbouw versterker zitten en dat lijkt prima te werken.
Dus als je er belang bij hebt, zoek ik het op en maak ik er even een tekeningetje van en zal ik dat hier even neer zetten. Het is een Elektuur dingetje.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Persoonlijk zou ik ze er niet tussensteken, heeft zeer weinig nut op die plaats.

Wat wel aangeraden is is een weerstand van 0.1e 5W ( of 2 // 0.22e ) tussen uitgang van je versterker en je terminal, en over je terminal een RC, de waarde hiervan vind je in datasheet van je chip.
Dit laatste mag wegvallen als deze al op je board zit, maar er zijn er weinig waar deze aanwezig is.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

sietse schreef:
Als het de bedoeling is dat als ontstoring te gebruiken, heb ik ergens een klein schematje met twee ferrietspoeltjes en twee c 'tjes, die gewoon in de handel te koop zijn. Heb ik in mijn zelfbouw versterker zitten en dat lijkt prima te werken.
Dus als je er belang bij hebt, zoek ik het op en maak ik er even een tekeningetje van en zal ik dat hier even neer zetten. Het is een Elektuur dingetje.
Als ontstoring gebruik ik een netfilter. Dat zijn van die metalen dingen die je tussen de netingang en de voeding plaatst. Je ziet ze vrij veel bij diy-versterkers en zien er zo uit:

Afbeelding

Schematisch:

Afbeelding

Je kan die dingen ook zelf maken. Je krijgt dan zoiets als dit:

Afbeelding

Deze ga ik wel gebruiken, maar daarover gaat mijn vraag in dat geval niet. Allereerst is er het stopcontact. Vandaar gaat er een draadje naar de netingang van de versterker en deze voorziet op zijn beurt weer de transformator(en) van 230V. Vanaf de transformator(en) lopen dan voedingsdraadjes naar de voeding (buffer). Van die voeding gaat het dan vervolgens naar de daadwerkelijke versterker(chip). Het gaat mij in dit geval om de bedrading van de voeding naar de versterker. Ik zie nogal eens dat deze eerst door een ferrietkraal lopen. Ik heb geen idee waarom, maar het leek me een kleine moeite om dat ook te doen.

Een voorbeeld (van Sander Sassen):

Afbeelding
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Mischa, heb je een bepaalde reden om een netfilter te willen gebruiken? Misschien is er helemaal geen probleem hetgeen dan ook geen oplossing behoeft.

De zobel die Rudy noemt heb ik toegepast in een van mijn clones ter voorkoming van oscilaties. Niet dat ik die had overigens. Zou best kunnen dat die al aanwezig is trouwens
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

indoubt schreef:
Mischa, heb je een bepaalde reden om een netfilter te willen gebruiken? Misschien is er helemaal geen probleem hetgeen dan ook geen oplossing behoeft.
Nee, heb ik niet, maar de vraag was waarvoor het wikkelen door een ferrietkraal diende en hoe vaak hij het in zijn situatie moest doen. Zoals ik al zei, heb ik geen theoretische onderbouwing voor mijn post en ben geïnteresseerd of mijn interpretatie van de oplossing klopt. Mijn post mag geen aanleiding zijn om het wel of niet te doen, ik heb alleen mijn vermoeden geplaatst over waarvoor het gebeuren diende.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Heren,

Bedankt alvast voor jullie reacties, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. :cry:

Ik wil graag ferrietkralen gebruiken tussen de voeding en de versterking. Moet ik dan nog ergens op letten? Is er een minimum of maximum aan het aantal wikkelingen?
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Een ferrietkraaltje met 1 of 2 windingen erdoor houdt hoogfrequente instraling buiten de versterker. Het lichtnet wordt dus niet gefilterd.
Netsnoeren en luidsprekerdraden werken als antennes. Met zo'n kraaltje hou je die buiten de deur. Het zijn smoorspoeltjes voor hoge frequenties.
Berucht is instraling door 27 Mc'ers, zendmasten en vroeger op je pickupje, Radio Moskou via de kortegolf.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

thefinlux schreef:
Heren,

Bedankt alvast voor jullie reacties, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. :cry:

Ik wil graag ferrietkralen gebruiken tussen de voeding en de versterking. Moet ik dan nog ergens op letten? Is er een minimum of maximum aan het aantal wikkelingen?

Even de vraag anders gesteld: Waarom wil je ferietkralen gaan gebruiken? Ik neem aan dat je daar een reden voor heb en niet alleen gewoon om ze toe te passen omdat het leuk of spannend uitziet.

Mischa
Plaats reactie